Kirjoittaja Aihe: Ilmakuvaussetupit multilla  (Luettu 6287 kertaa)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Ilmakuvaussetupit multilla
« : 09 Toukokuu, 2014, 22:52:10 »
Olisiko joku FAQin korvike paikallaan... eli mitä tarvitaan hyvään ilmakuvaan multilla? (Valokuvat ja video.)

  • Toimiva lentoverme
  • Sopivat koneet + potkurit
  • Gimbaali... hyvä ja halpa
  • Tärinöiden eristys... virityksiä tai clean/dirty separation
  • Tasapainotus vähän kaikille liikkuville komponenteille
  • Niinja kamera... gopro/mobius
  • Lentotaidot
  • Taiteellinen visio
  • Editointiohjelma... tähän enemmän rahaa kuin kopteriin  ;D

Unohtuko jotain? Mikä on eri tekijöiden merkitys?

Onko flight controllerilla merkitystä? Lentääkö toiset tasaisemmin? Ymmärsin et on eroja...

Kone- ja potkuripuolta mietin erityisesti. Olin ymmärtäny, että kuvauskopuihin otetaan pienet kV:t ja isot lavat paitsi tehokkaan leijuttelun, myös värinöitten vähentämisen vuoksi. Mutta nyt kuulin, että ne pienemmät potkurit jotka pyörii nopeemmin täriseekin vähemmän. Tai vähintään, että riippuu ihan yksittäisestä kopterista kummat toimii. Lipot tietysti on mahdollisimman suurella jännitteellä.

Oliko potkurin tyypillä, CF vs ABS, nousu, merkitystä?
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ilmakuvaussetupit multilla
« Vastaus #1 : 09 Toukokuu, 2014, 23:11:59 »
Matala kv, iso jännite ja isot potkurit -> pidempi lentoaika ja rauhallinen käytös (=tietynlainen terävyyden uupuminen).

Laadukkaat moottorit ja potkurit, esim T-Motoria kierros, ei tule jelloa kuvaan vaikka pyörittää 20" huiskia. Yka asia mikä piti opetella kantapään kautta oli panostaminen laatuun. Halvallakin voi tehdä vaikka mitä jos jaksaa käyttää iltansa tasapainotteluun joka voi osottautua liki mahdottomaksi tehtäväksi. Laakerijumppa tulee varmasti tutuksi myös.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ilmakuvaussetupit multilla
« Vastaus #2 : 10 Toukokuu, 2014, 00:06:13 »
Melko iso köntti vastattavaksi. Mitä tarvitaan hyvään tauluun?

Pensselit, iso ja pieni?
Musta, valkoinen, sininen ja punainen värituubi.
Tyhjä taulu.
Idea. Tai malli. Tai hyvä paikka. Netistä?
harjoittelua.
Hyvä tuoli?

 ...muuta? Ja mikä olisi näiden keskinäinen suhde? ;-)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ilmakuvaussetupit multilla
« Vastaus #3 : 10 Toukokuu, 2014, 00:12:03 »
Tähän tekniseen puoleen sanosin että joko toistoja, vetoja ja massaa, tai sitten paluukuva ja assari. Assari voi omata sen idean, suunniterlman, käskytyksen ja  kuvauksen, sinä vain lennät.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ilmakuvaussetupit multilla
« Vastaus #4 : 10 Toukokuu, 2014, 00:15:52 »
Ja videon/valokuvan tekniikan suhteen taas pätee ihan samat jutut, mitkä ovat luettavissa kaikista videokuvaamisen /elokuvaamisen /valokuvaamisen oppaista. Videoita, elokuvia, valokuvia kiinostuneille löytyy sieltä missä on elävää tai stattista kuvaa...
-mutta niinhän se on että hyvän kuvan tai videon tekee ilman sitä kopteriakin, jos on tehdäkseen, siitä vain puuttuu ne ilmakuvakulmat. Välineet vain mahdollistavat jotain, kuten nokkahuilu tai luistimet. Mutta nokkahuilu ei tuota musiikia, eikä luistimet piruettia. Päivänselvää, mutta hyvä pitää mielessä. Ennen kitarakauppaan ryntäämistä...
« Viimeksi muokattu: 10 Toukokuu, 2014, 00:24:45 kirjoittanut oskuk »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Ilmakuvaussetupit multilla
« Vastaus #5 : 10 Toukokuu, 2014, 00:32:24 »
Riippuu miten määritellään "hyvä ilmakuva"..  :D Onko se sitä että kopteri säilyy ehjänä alas ja ottaa sivussa ei-tärähtäneen stillin? Saa ihan ok videota, kehtaa näyttää kavereille? Mainosproduktioon sopivaa? Hobitin alkukohtaus?

Lainaus
Toimiva lentoverme
Sopivat koneet + potkurit
Tärinöiden eristys...
Tasapainotus vähän kaikille liikkuville komponenteille
Taiteellinen visio

Jeps

Lainaus
Lentotaidot

Ehdottomasti.

Lainaus
Gimbaali... hyvä ja halpa

Hyvää ja halpaa kun ei ole olemassa, niin lopputulos on joko surkea tai loistava (riippuen säätäjän nörttiys-levelistä) tai kallis, mutta suuremmalla todennäköisyydellä helppo säätää ja tarkasti toimiva (toki kalliitkin vaatii säätämistä ja voi hajota siinä missä halpakin)

Lainaus
Niinja kamera... gopro/mobius

Niin no.. Taas riippuu siitä mihin kuvataan. Mökkikuvan saa näpsäistyä goprolla ja nykyään laatu riittää hyvässä valossa isoonkin produktioon täytemateriaaliksi, mutta toisaalta sitten se Hobitin alkukuva vaatii "vähän" isomman kameran.

Lainaus
Onko flight controllerilla merkitystä? Lentääkö toiset tasaisemmin? Ymmärsin et on eroja...

Mitä paremmin gimbaali on säädetty, sen vähemmän flight controllerin vaikutus näkyy kuvassa, mutta toki kopteria on vaikeampi lentää jos se keikkuu ja muljuaa. Pahinta kuvalle tekee on nopea oskillointi, eli "vägäys", hitaammat heilumiset gimbaali yleensä kerkeää korjata.

Tiivistettynä voisi sanoa että mitä enemmän rahaa laittaa, sitä vähemmällä "protoilulla" pääsee tyydyttäviin tuloksiin.


Oma slogani:

"Rahalla ei saa taitoa, mutta kun on taitoa, niin rahalla saa eeppisyyttä"  :)
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ilmakuvaussetupit multilla
« Vastaus #6 : 10 Toukokuu, 2014, 07:32:11 »
Hieman särähti korvaan, hyvää ilmakuvaa ja tärkein asia kuvanlaadun kannalta kohdassa 6.

Kannattaa ehkä muuttaa lähestymistapaa reilusti, tämmöinen listaus koptereista ja gimbaleista yms, selvästi halvimman hinnan / laadun toivossa vie aikaa oikealta harjoittelulta.
Laitteistoissa voi vastakysymyksenä kysyä mikä on budjetti? Mitkä on kuvauksen käyttötarkoitukset, harrastus vai kaupallinen? Se Hobitin alku vai kiva mökkikuva ilmasta?

Pieniä quadeja, jotka kantaa gimbalin kera gopron on valtava määrä, valinta voi olla vaikeaa. Helpompi on päättää kauan haluaa puuhastella itse koneen parissa kuvauksen sijaan.
Valmiilla koneella pääsee nopeammin maistamaan pitkää ja kivistä tietä ilmakuvauksen harjoittelussa. Kun oppii käyttämään laitteita oikein ja saa niillä näyttävää jälkeä, on helpompi ostaa ensi kerralla laadukkaampi osa suoraan ilman turhia perusteluja.

Hyvän kuvan kokonaisuus kun koostuu niin monesta "palikasta" ja suurin osa niistä ei ole netistä tilattavissa.  :)

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ilmakuvaussetupit multilla
« Vastaus #7 : 10 Toukokuu, 2014, 10:52:23 »
Itse olen ollut lehti ja av ja mainos ym alalla 12v.. Se mikä monelle uudelle kopteriharrastajalle tulee varmasti yllätyksenä kun aletaan olla tekemisissä asiakkaan kanssa niin asiat jotka tulee eteen:

- asiakas on todnäk vaativa ja ollut muidenkin kans tekemisissä ja tietää mitä haluaa
- sinulla ei ole varaa epäonnistua
- laadun on oltava just sellasta mitä asiakas haluaa
- ja toistolla tehoa: sulla ei ole varaa epäonnistua, se ei kelpaa yleensä asiakkaalle että sanot "tää ei nyt onnistukkaan"

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Ilmakuvaussetupit multilla
« Vastaus #8 : 10 Toukokuu, 2014, 11:09:08 »
- asiakas on todnäk vaativa ja ollut muidenkin kans tekemisissä ja tietää mitä haluaa
- sinulla ei ole varaa epäonnistua
- laadun on oltava just sellasta mitä asiakas haluaa

Tämä on totta. Tosin, vaativallekin asiakkaalle täytyy joskus sanoa ei, ja ammattilaisen erottaa aloittelijasta se, että turvallisuus menee asiakkaan vaatimusten edelle.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ilmakuvaussetupit multilla
« Vastaus #9 : 10 Toukokuu, 2014, 11:21:03 »
Samaa mieltä Vispilän ja Willeh kanssa.

Ei tähän oikeen ole mitään oikotietä.
Kuvia olltaa hienosti vielä "halvalla" kopterilla mutta videotuotanoissa ei ole varaa virheisiin.

Tärkeää on olla toimiva ja luotettava setup ja vieläpä suhteelisen nopeasti käyttöön otettavissa.
Pitää myös osata säätää kamerat :) valotukset WB ja formaatit kun on maholisimman hyvät niin editti kiittää.

10000e saa valmiin toimivan setupin ja 45000e saa jo hyvän toimivan setupin :)

Pääsee toki paljon halvemmalla kun ite tekee kokonaan.

1000e kyllä riittä hienosti jos on tarkotus naapurin mökkejä kuvata :)

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ilmakuvaussetupit multilla
« Vastaus #10 : 10 Toukokuu, 2014, 11:21:53 »
Tämä on totta. Tosin, vaativallekin asiakkaalle täytyy joskus sanoa ei, ja ammattilaisen erottaa aloittelijasta se, että turvallisuus menee asiakkaan vaatimusten edelle.

Joo tai siis en tarkoittanut tässä kohtaa turvallisuutta vaan aivan sitä yleistä tilausta. Tuotteen on oltava se mitä asiakas haluaa tai töitä ei ole. Itsellä aikoinaan kun av hommia aloitin oli aina sellainen pieni terve pelkokin asiakasta kohtaan kun tiesi että ei ole varaa epäonnistua jos aikoo hommia jatkossa tehdä.

Itsellä on periaate että kaikki materiaali on oltava sellaista että siihen kehtaa oman nimen alle laittaa. Valitettavasti muutamia kolleegoja on jotka on periaatteella "aivan sama, siittä maksetaan" mutta se kuva on ikuinen portfolio.

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Ilmakuvaussetupit multilla
« Vastaus #11 : 10 Toukokuu, 2014, 13:15:54 »
Yllättävän nopsaan tuli asiantuntevia vastauksia! Kiitos opastuksesta jo tähän asti  :)

Riippuu miten määritellään "hyvä ilmakuva"..  :D Onko se sitä että kopteri säilyy ehjänä alas ja ottaa sivussa ei-tärähtäneen stillin? Saa ihan ok videota, kehtaa näyttää kavereille? Mainosproduktioon sopivaa? Hobitin alkukohtaus?

Tähän oikeastaan jo vastaakin seuraava:

Kannattaa ehkä muuttaa lähestymistapaa reilusti, tämmöinen listaus koptereista ja gimbaleista yms, selvästi halvimman hinnan / laadun toivossa vie aikaa oikealta harjoittelulta.

Eli vahvasti harrastustoiminnan näkökulmasta asiaa katson. Ilmakuvauksesta tuskin saisin hyvää elantoa, ennemmin lähtee kehittämään vaikka omaa flight controlleria. Useimmat mielenkiintoiset alustat on tosiaan tehty GoProa ajatellen, ja sillä näyttää saavan varsin salonkikelpoista kuvaa YouTubeen, eli sen voi ottaa lähtöoletukseksi. Varsinkin kun kamera on olemassa ja sillä kopterilla olisi tarkoitus tehdä muutakin... Kohdat 2-5 on niitä jotka ovat kovasti mietityttäneet.

Kysyin hieman yleisemmällä tasolla koska asiahan on vähintäänkin akateemisesti mielenkiintoinen. Varmasti moni harrastaja (tai tuleva ammattilainen) pohtii samoja asioita. Muuttuuko perusperiaatteet paljonkaan kun mennään ammattipuolelle? Toki hinta ja tekniset ominaisuudet kasvavat, tuoden uusia mahdollisuuksia kuten assarin ja sitten toki asiakkaat ja koko muu yritystoiminta siihen päälle. Mutta yhtä hyvin jossain RCG:ssä näkee näitä säikeitä tyyliin "Tulee kesä ja asiakkaat haluaa filkkaa. 6 tonnia on käytössä. Mikä on paras???"

Pieniä quadeja, jotka kantaa gimbalin kera gopron on valtava määrä, valinta voi olla vaikeaa. Helpompi on päättää kauan haluaa puuhastella itse koneen parissa kuvauksen sijaan.
Valmiilla koneella pääsee nopeammin maistamaan pitkää ja kivistä tietä ilmakuvauksen harjoittelussa. Kun oppii käyttämään laitteita oikein ja saa niillä näyttävää jälkeä, on helpompi ostaa ensi kerralla laadukkaampi osa suoraan ilman turhia perusteluja.

Eli rahaa tiskiin. Ja jonkin ajan päästä sama kierros uudestaan.

Olen ajatellut, että iteraatiot ovat todella tärkeitä RC-harrastuksessa. Liian moni aloittelija on kerralla rakentamassa valtavaa speksiä yrittäen osua maaliin ilman kummempaa kokemusta. Mutta kun yrittää toistamiseen niin on joku käsitys siitä minkä saa helposti toimimaan ja mitkä on oikeat tarpeet.

Filosofinen kysymys sitten, haluaako maksaa valmiista paketeista jotka väittävät vastaavaan perimmäisiin tarpeisiin, vai nauttiiko enemmän siitä oppimisesta joka tulee pitkän ja kivisen tien mukana. Budjetti sitten säätelee sitä, miten isoja ne iteraatioiden harppaukset voivat olla.

Hyvä huomio tämäkin, että kohdat 7-8 vaativat paljon harjoittelua, ennen kuin mitään jälkeä syntyy. Mikä on ollut foorumilaisten kokemus, miten paljon harjoittelua tarvitaan, että omat tuotokset alkavat olla siedettäviä? Aloittelijalla on varmasti monia ongelmia, joita harvoin dokumentoidaan minnekään. Kaveri joka on enemmän kallellaan ilmakuvaukseen kommentoi, että esim. se häiritsee kun kopteri kaarroksissa liukuu sivulle päin. Yleisellä lentotaidolla on paljon merkitystä mutta ilmakuvaus varmaankin on oma alalajinsa, jossa lentäminen pitää opetella erikseen?

Laadukkaat moottorit ja potkurit, esim T-Motoria kierros, ei tule jelloa kuvaan vaikka pyörittää 20" huiskia. Yka asia mikä piti opetella kantapään kautta oli panostaminen laatuun. Halvallakin voi tehdä vaikka mitä jos jaksaa käyttää iltansa tasapainotteluun joka voi osottautua liki mahdottomaksi tehtäväksi. Laakerijumppa tulee varmasti tutuksi myös.

Lisää rahaa tiskiin. Check.

Kantapää on tehokas oppimisväline. Tarkoitus on käyttää aikaa muuhun säätämiseen kuin ilmakuvauspuoleen, tosin tiedä vaikka gimbaalin virittämisestäkin innostuu vielä, varmasti mielenkiintoinen kapistus jos hetken opiskelee.

tai sitten paluukuva ja assari

Lisätään varusteluetteloon.
« Viimeksi muokattu: 10 Toukokuu, 2014, 13:40:44 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2751 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Kesäkuu, 2014, 12:14:05
kirjoittanut mikek
38 Vastauksia
11569 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Toukokuu, 2015, 22:44:22
kirjoittanut Certi