Kirjoittaja Aihe: Synergy E7 (remmi)perä  (Luettu 14441 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Synergy E7 (remmi)perä
« : 01 Maaliskuu, 2014, 18:07:44 »
Noniin, aloitetaanpa vähän keskustelua E7 perästä. Itselläni on nyt syksystä asti ollut tämä E7, lentoja alkaa olemaan kohta 100kpl takana.

Tässä noin 40 lentoa sitten laitoin CGy-750 purkista govin päälle ja siinä yhteydessä alkoivat ongelmat perän kanssa. Ongelma ilmenee lähinnä pitch-pumpissa, jossa tahtoo perä lähtä aina alta. En tuohon ole oikein mitään ratkaisua löytänyt. Perälavat vaihdoin allun 105mm lavoista Edgen 115mm lapoihin, vähän se taisi parantua siinä mutta ei ihan hirveän paljon. Eniten ehkä olen ihmetellyt sitä kun jos perälavoille annetaan paljon kulmia esimerkiksi pitch-pumpissa niin kuulostaa siltä kuin lapojen kierrosluku laskisi. Tämän kuulee siis siitä että perän ääni muuttuu selvästi matalemmaksi. En tiedä voiko tämä johtua siitäkin että mekaniikka antaa sen verta reilusti kulmia toiseen suuntaan että ääni muuttuisi möreämmäksi vain suurempien kulmien takia. Muissa koptereissa en ole tätä äänen muutosta kuitenkaan koskaan kuullut. Toinen vaihtoehto on että yksinkertaisesti remmi alkaa hyppimään hampaitten yli ja siinä oikeasti laskee kierrokset.

No, palataan tähän päivään. Lentoja tuli varmaankin 8kpl tänään. Viiden lennon jälkeen tuntuma perästä alkoi olla se että siellä nyt ihan oikeasti remmi hyppii välillä hampaitten yli. Jopa leijutuksessa tai vastatuuleen peruutettaessa tuntui välillä että hetken ajan perän äänessä kuului nykäisy. Remmi tuntu myös kolistelevan putken sisällä jopa suoraan lentäessä ja leijutuksessa tasaisessa pyöritysliikkeessä. No, kävin kirimässä sitä. Ihan hirveästi se ei auttanut asiaan. Kirin uudelleen ulkona kylmässä. Ehkä vähän parempi tuli, en ole ihan varma, mutta jätin putken kieroon. No, kolmas kerta vielä, kirin sitä uudelleen ja laitoin putkenkin suoraan. Ei se mitenkään kovin kireällä vieläkään ollut, on joskus ollut kireämmälläkin. Vieläkin tuntu siltä että se antaa pitch-pumpissa ihan kunnolla periksi. Kunnes sitten katkes koko remmi. Rupes vaan tulemaan remmiä putken päästä ulos ja pirotus alkoi. Holdi päälle ja sievästi kopteria alemmas. Pirotus loppui ja sain tehtyä nätin laskun pellon reunaan. Tuuria oli paljon mukana eikä mitään mennyt rikki remmin lisäksi.

Noniin, eli nyt pitää jotain tilata jotta päästään isolla kopterilla taas lentämään. Uusi remmi lähtee näköjään halvalla, mutta tuo TT konversiokitti on houkutellut myös. Ainakin sen kanssa saa unohtaa huolet remmin kireydestä. Toisaalta tilalle tulee hampaiden ujellus ja huoli hampaiden kestosta jos menee hipomaan lavoilla maata.

Onkos teillä muilla mielipiteitä näistä remmivetoisista vehkeistä? Ei liene ihan normaalia että remmi hyppii hampaitten yli. Veikkaan että tässä on tuo remmi ollut jo pidemmän aikaan jo huonolla hapella. Perstuntuma on ollut että sitä on nyt saanut kiriä kohtuullisen usein, kun syksyllä tais mennä tosi pitkään ennen kuin kiristin ensimmäisen kerran. Välillä pidin sitä kyllä liian kireällä kun luulin että remmin kilinä putken sisällä on merkki liian löysästä remmistä.

Toinen mitä olen miettinyt niin ainakin Gobliniin verrattua tuo Synergyn perän hihnapyörä on tosi pieni. Mietinkin sitä kun laitoin vielä nuo isommat perälavat niin enempihän se rasittaa remmiä ja lisää riskiä myös hampaiden hyppimiseen.

Ja nyt kun tähän ainakin se hihna pitää uusia, niin mitä muita huoltoja tähän kannattaisi samaan syssyyn tehdä? Nuo remmin ohjureitten laakerit on vissiin monissa muissa remmivetosissa vehkeissä kulutustavaraa, niin lienee sama tilata niihin uudet laakerit. En ole vielä purkanut enkä tutkinut että onko siellä mitään selviä kulumisen merkkejä, luulen että ei tässävaiheessa vielä paljoa pidäkään olla. Enempi suunnittelen etukäteishuoltoa jotta varmistetaan turvalliset lennot tulevaisuudessa.

Kommentteja?
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Synergy E7 (remmi)perä
« Vastaus #1 : 01 Maaliskuu, 2014, 18:22:17 »
Mulla on ollut kumpaakin eli hurricane oli remmillä, siinä sai olla todella löysällä ennen kuin hyppi yli. Siinä oli torppeja reilusti ja lentoja paljon, silti en ikinä saanut remmiä loppumaan. En nyt ihan satavarma ole vaihdoinko kerran sen kun taas meni niin silpuksi että piti rakentaa uudelleen.

X taas on kardaanilla ja siitä olen hajottanut muutamaan otteeseen rattaat. Ne menee tosi helposti kun perälavat ottaa kiinni johonkin, huono rotaatio nurmikolle ja ne menee jos siinä, tosin kyllä siihen sotkeutui heinää akseliin. Lumihankeen kun hiihdättää rotaation niin rattaat menee eli ne on vähän herkkiä hajoamaan.

Hyvänä puolena sitten on että se on aina tiukalla kun sen kerran asentaa paikalleen, siitä ei tarvi enää ikinä välittää yhtään mitään. Äänestä voi päätellä koska laakereita hajoaa, mutta sekin on sitten arvailua meneekö perältä vai jostain muualta. Tosi helppohoitoinen juttu.

Sanoisin omalta kohdaltani että riippuu ihan kuinka työlästä rattaita on vaihtaa. Jos ne on helppo vaihtaa kuten äksässä, niin en vaihtasi hihnaan. Trex 450 prossa homma taas on ihan hanurista.

Äänipuoli on sitten taas ihan oma juttunsa. Itse en koe että sillä olis mitään merkitystä onko kopteri hiljainen vai rallattaako rattaat vähän, mulle se on täysin se ja sama, paljon oleellisempaa on että kopteri toimii. En koe hiljaista ääntä mitenkään itseisarvona enkä ole valmis tavoittelemaan sitä hiljaisuuden vuoksi, se kun ei vaikuta mitenkään lentoon.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Synergy E7 (remmi)perä
« Vastaus #2 : 01 Maaliskuu, 2014, 19:21:36 »
Niin, tässä nyt kun jonkin aikaa miettiny tuota asiaa niin tuntuu että jotain vikaahan tuossa nyt on ollut ihan varmasti. Kunnossa oleva remmi ei katkea kesken lennon vaikka sitä vähän ilmassa repisikin, eli nuo viimeaikojen oireilut voi hyvinkin johtua ihan vain siitä että siinä on remmi muuttunut kuminauhaksi. Mutta miten pitkälle ajalle tuota oireilua voi selittää huonolla remmillä? Sillä on nyt tuon govin käyttöönottamisen jälkeen lennetty 35 lentoa. Osin tuo perän huono tuntuma on kyllä ihan säädöistäkin kiinni, mutta tuo remmin hyppiminen on tainnut alkaa tässä aika vasta, korkeintaan 20 lennon aikana.. Tai no enpä mene sulkemaan pois sitä etteikö olis ollut jo pidempään. Govin käyttöönotto ainakin toi ongelman esille sillä että silloin alko raju perän repiminen pitch pumpissa, aiemmin moottori reagoi niin sievästi kuormituksen muutoksiin ettei perän käytöksessä nähyt mitään ongelmia.

En tiedä selviääkö tässä nyt muuten tämä kuin tilaamalla uuden remmin ja laittamalla paikalleen ja vertaamalla sitten tuntumaa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Synergy E7 (remmi)perä
« Vastaus #3 : 01 Maaliskuu, 2014, 20:05:54 »
Se mitä on tullut tuosta luettua niin E7:n toteutus on se ongelma, ei ne sitä TT:tä turhaan siihen tehnyt. Kevlar hihna ilmeisesti auttaa noiden ongelmien kanssa jos ei TT:tä halua laittaa. Se TT konversio taisi olla myös todella kallis.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Synergy E7 (remmi)perä
« Vastaus #4 : 01 Maaliskuu, 2014, 20:35:57 »
Joo, no sitten en ihan väärin ole tulkinnut tuota kun ajattelin että joko tuo remmi joustaa liikaa tai sitten yksinkertaisesti suunnittelu on tehty huonosti. Kevlar hihna ilmeisesti venyy vähemmän ja sen ansiosta antaa enempi vääntöä läpi ilman että tarvii aivan älyttömän tiukalle.

Ehkä se perän ääni mikä kuulostaa siltä niinkuin perälavat hidastuisivat tiukoissa liikkeissä onkin sitten ihan sitä että siinä hyppii remmi hampaiden yli ja lavat ihan oikeasti pyörii hetken hitaammin. Selvästikin tässä on nyt liian pienen rattaan yli ajamassa liian paljon vääntöä.

No, pitää nyt varmaan ainakin huomiseen asti miettiä että kokeilenko kevlar hihnaa vai onko se kardaaniperä oltava :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Synergy E7 (remmi)perä
« Vastaus #5 : 02 Maaliskuu, 2014, 08:46:57 »
Noniin, nyt on vähän tutkittu mitä tästä maailmalla kerrotaan. Näin jälkeenpäin tietysti hyvä tietää että mitä sitä olisi pitänyt tehdä ja mitä ei olisi saanut tehdä :)

Eli, todellakin, tuo perä tosiaan on suunniteltu vähän tiukille tässä. Liian kovasti sitä ei kannata räimiä niin onpa paremmat mahikset että se kestää. Itsehän olen tuota ääntä tuossa ihmetelly mikä siitä tulee kun tekee tiukkoja perän liikkeitä, varsinkin nyt govin asennuksen jälkeen. Siinähän se on aika kovaa runtua saanu melkein joka akulla samalla kun olen miettinyt mitähän sille pitäisi tehdä että se loppuisi.

Sitten se mitä sille olisi pitänyt tehdä, niin ilmeisesti silikonisprayta kuuluisi käyttää runsaasti ainakin asennuksen yhteydessä ja myöhemminkin siitä ei ainakaan haittaa ole. Tätäkään ei ole hirveästi selitelty että miksi näin, mutta ideana on pitää huolta siitä että remmin kumi pysyy notkeana ja täten estää murtumien muodostumisen. Tähän lienee sopii tavallinen auton kumiosien huoltoon tarkoitettu silikonispray?

Ja kun tätä hommaa vie eteenpäin niin pitää lopettaa tuo tahallinen perän rääkkäys, nyt kun tietää että tuo ääni mikä sieltä kuuluu tarkoittaa sitä että siellä oikeasti hyppii hampaat hihnapyörän yli. Sen lisäksi gyrosta voi stop gainia säätää vähemmän äkäiseksi, ehkä muutenkin pudottaa pironopeutta kun se nyt on aika äkänen (500 astetta sekunnissa nyt maksimit). Remmillä jos homaa jatkaa niin kevlar remmi lienee parempi kuin stock 770XL remmi. Toinen vaihtoehto on käyttää mikadon 770XL remmiä joka on kuulemma täysin yhteensopiva, kalliinpi ja lujempi. Ja uus remmi toki pitää silikonilla sprayata kunnolla että käyttöikää riittää.

Nyt kun sitten on vertailukohtaa uuteen remmiin niin ehkä sitä voi vähän ennakoida etukäteen ja vaihtaa remmiä ennen kuin se katkeaa ilmassa. Seuraavalla kerralla on jo hyvät mahdollisuudet siihen että tehdäänkin jotain inverttilenoa tai muuta hankalampaa mistä onkin jo hankala selvitä ilman hallinnassa olevaa perää. Nyt oli tuuria tosi paljon mukana kun sai tehtyä sievän hallitun laskun perä itseenpäin pellon reunalle ilman että mitään vahinkoa tuli.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Synergy E7 (remmi)perä
« Vastaus #6 : 02 Maaliskuu, 2014, 10:43:51 »
Noniin, nyt on vähän tutkittu mitä tästä maailmalla kerrotaan. Näin jälkeenpäin tietysti hyvä tietää että mitä sitä olisi pitänyt tehdä ja mitä ei olisi saanut tehdä :)

Eli, todellakin, tuo perä tosiaan on suunniteltu vähän tiukille tässä. Liian kovasti sitä ei kannata räimiä niin onpa paremmat mahikset että se kestää. Itsehän olen tuota ääntä tuossa ihmetelly mikä siitä tulee kun tekee tiukkoja perän liikkeitä, varsinkin nyt govin asennuksen jälkeen. Siinähän se on aika kovaa runtua saanu melkein joka akulla samalla kun olen miettinyt mitähän sille pitäisi tehdä että se loppuisi.

Sitten se mitä sille olisi pitänyt tehdä, niin ilmeisesti silikonisprayta kuuluisi käyttää runsaasti ainakin asennuksen yhteydessä ja myöhemminkin siitä ei ainakaan haittaa ole. Tätäkään ei ole hirveästi selitelty että miksi näin, mutta ideana on pitää huolta siitä että remmin kumi pysyy notkeana ja täten estää murtumien muodostumisen. Tähän lienee sopii tavallinen auton kumiosien huoltoon tarkoitettu silikonispray?

Ja kun tätä hommaa vie eteenpäin niin pitää lopettaa tuo tahallinen perän rääkkäys, nyt kun tietää että tuo ääni mikä sieltä kuuluu tarkoittaa sitä että siellä oikeasti hyppii hampaat hihnapyörän yli. Sen lisäksi gyrosta voi stop gainia säätää vähemmän äkäiseksi, ehkä muutenkin pudottaa pironopeutta kun se nyt on aika äkänen (500 astetta sekunnissa nyt maksimit). Remmillä jos homaa jatkaa niin kevlar remmi lienee parempi kuin stock 770XL remmi. Toinen vaihtoehto on käyttää mikadon 770XL remmiä joka on kuulemma täysin yhteensopiva, kalliinpi ja lujempi. Ja uus remmi toki pitää silikonilla sprayata kunnolla että käyttöikää riittää.

Nyt kun sitten on vertailukohtaa uuteen remmiin niin ehkä sitä voi vähän ennakoida etukäteen ja vaihtaa remmiä ennen kuin se katkeaa ilmassa. Seuraavalla kerralla on jo hyvät mahdollisuudet siihen että tehdäänkin jotain inverttilenoa tai muuta hankalampaa mistä onkin jo hankala selvitä ilman hallinnassa olevaa perää. Nyt oli tuuria tosi paljon mukana kun sai tehtyä sievän hallitun laskun perä itseenpäin pellon reunalle ilman että mitään vahinkoa tuli.
Prôtoksessa oon myös remmiä öljyilly about noin 30 lennon välein. Tuntuu vieläkin toimivan hyvin eikä näytä kulahtaneelta vaikka olis pitäny jo periaatteessa 2 kertaa vaihtaa ainaki helifreakin käyttäjien kokemusten mukaan.

Siellä kuitenki monet on saanu myös pitkän iän remmille niin että se ku pussissa tulee nii suihkuttaa öljyt sinne pussin sisää ja jättäny yöks sitte lilluman sen remmin sinne pussiin ja seuraavana päivänä asennus. Näin joku sanoi tekevänsä aina kun uuden remmin hankkii. Onhan tuo todella liukasta öljyä ja pitää kumiosat hyvinä. Joskus lattialle eksyny sitä vähän ja se on muuten kauan liukas.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Synergy E7 (remmi)perä
« Vastaus #7 : 02 Maaliskuu, 2014, 10:48:08 »
Perähän sulla onkin tuossa ihan älyttömän terävä. Se ei ole ainoastaa nopea vaan sen lisäksi terävä, keppivetoisena siitä olis hampaat lähtynyt jo useaan kertaan.

Nuo on tietysti tottumiskysymyksiä mutta väittäisin että on helpompi hallita perää jos vähän tiputtais pironopeutta. Nyt sen ohjaus oli todella pienellä liikkeellä ja siihen oli vaikea saada tarkkuutta, kaikki pitää tehdä niin keskitikulla. Mulla tosin on sitten tosi hidas perä ja olen tottunut sellaiseen, joten siinä mielessä vois ajatella sopivan olevan jossain tuossa välissä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Synergy E7 (remmi)perä
« Vastaus #8 : 02 Maaliskuu, 2014, 22:30:10 »
Midlandilta lähti 770XL remmi tulemaan. Oli postitkin vain £2.50 niin eipä tarvinu paljoa miettiä että otanko tuolta vai jostain muualta. Jospa se olis vähän parempi kuin orkkisremmi, kun kerta maailmalla niin kehuvat.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Synergy E7 (remmi)perä
« Vastaus #9 : 06 Maaliskuu, 2014, 17:37:20 »
Remmi tuli \o/

Prôtoksessa oon myös remmiä öljyilly about noin 30 lennon välein. Tuntuu vieläkin toimivan hyvin eikä näytä kulahtaneelta vaikka olis pitäny jo periaatteessa 2 kertaa vaihtaa ainaki helifreakin käyttäjien kokemusten mukaan.

Siellä kuitenki monet on saanu myös pitkän iän remmille niin että se ku pussissa tulee nii suihkuttaa öljyt sinne pussin sisää ja jättäny yöks sitte lilluman sen remmin sinne pussiin ja seuraavana päivänä asennus. Näin joku sanoi tekevänsä aina kun uuden remmin hankkii. Onhan tuo todella liukasta öljyä ja pitää kumiosat hyvinä. Joskus lattialle eksyny sitä vähän ja se on muuten kauan liukas.

Pitänee kokeilla tuota keinoa. Olis vaan hillitön himo laittaa se heti paikalleen, mutta parempi varmaan odottaa se yks yö silti :) Ei tuon varmaan pitäs hirveen iso homma laittaa paikalleen, pääakseli ja perä on jo levällään pöydällä valmiiksi.

Mites muuten sitte myöhemmin kun tuota ootte voidellut? Paikalteen vaan suhkuttelette silikonia peräputken päästä sisään samalla kun pyörittelette (käsin) lapoja? Luulis varmaan sillä tarttuvan riittävästi mönjää pintaan.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Synergy E7 (remmi)perä
« Vastaus #10 : 06 Maaliskuu, 2014, 19:00:07 »
Oon ainakin nähny Toehin voitelevan tolla systeemillä protoksen remmiä kentällä.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Synergy E7 (remmi)perä
« Vastaus #11 : 22 Maaliskuu, 2014, 20:42:03 »
Noniin, menikin vähän pidempään ennen kuin pääsin remmiä testaamaan. No, ensihuomio oli ainakin se että nyt kun kopterin kanto ulos viileään niin remmi lörpsähti ihan löysäksi heti. Originaaliremmillä eri lämpimän ja kylmän välillä ei ollut koskaan näin suuri, eli jotain eroa tuossa Mikadon remmissä todellakin on. Aika kireälle vedin sitä, vähä siltä varulta että se kuitenkin venyy alussa jonkin verran. Ja olihan se perä timmin tuntoinen. En nyt väkisin lähteny sitä repimään, mutta eipä kuulostanu kertaakaan siltä että olis hampaita remmi hyppiny yli. Originaaliremmi oli semmonen kuminauha kaikin puolin tähän nykyiseen verrattuna. Muutenkin tuli semmonen olo että kyllä tämmösellä perällä uskaltaa jo lentääkin.

Jos tämä tämmöisenä pysyy niin ei liene tarvetta luopua remmiperästä. Jos taas tuo Mikadon remmikin alkaa tuntumaan huonolta nopeasti tai muuten vaan tuntuu ettei pitoa löydy vieläkään tarpeeksi niin pitää varmaan sitten harkita sitä kardaaniperää. Tällä nyt mennään kuitenkin eteenpäin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
10181 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Marraskuu, 2010, 22:45:51
kirjoittanut Maikko
2 Vastauksia
5602 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Kesäkuu, 2011, 17:53:40
kirjoittanut Maikko
50 Vastauksia
31661 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Syyskuu, 2023, 16:51:17
kirjoittanut TeroS
2 Vastauksia
22717 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2017, 17:40:56
kirjoittanut samiwhat
5 Vastauksia
2623 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Toukokuu, 2018, 21:29:45
kirjoittanut jallu1