Kirjoittaja Aihe: Uusi SBUS -dekooderi saatavilla  (Luettu 5370 kertaa)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Uusi SBUS -dekooderi saatavilla
« : 20 Kesäkuu, 2013, 18:13:32 »
Moro kaikki,

Lennunetissä enempikin tietoa mutta mulle kerrottiin, etteivät monet pääse rekisteröintipakon vuoksi käsiksi liitteisiin, niin ajattelin tehdä tänne oman säikeen.
http://lennokit.net/showthread.php?t=56464

Ja täällä lienee vähän erilaista käyttöä tuolle kuin lennuttelijoilla joten ehkä tämä palvelee kokemuksia ja kysymyksiäkin varten.

 Futten lanseeraaman SBUS-väylän dekooderit ja servot tuntuivat sen verran ylihintaisilta, että tekaisin omaan käyttöön simppelin dekooderipulikan, joka ei maksa maltaita. Vastaavia saa aasian piraattitekeleinäkin mutta niiden spekseistä ei tiedä ja ainakaan kaikki mallit eivät edes toimi Futaban FASSTest -protokollan kanssa. Lisäksi kaikkiin tarvitsee hinnakkaan ohjelmointivärkin.

 Tämän version kanssa ei tarvita erillisiä ohjelmointilaitteita ja se toimii sekä FASST että FASSTest vastaanottimien kanssa myös ns 12CH -tilassa.

 Oheisessa PDF:issä on käyttöohjeet ja tarkemmat speksit (on muuten harvinaisen ärsyttävä tuo 300Kb liiterajoitus!).
http://ilkka.mywebcommunity.org/ohjeet.pdf

Ajattelin tehdä näitä halukkaille pienen sarjan ja nyt niitä saa tuolta Myydään -osion kautta.

 Ohessa kuva ensimmäisestä "tuotantosarjasta".

t. Ilkka

Kyseessä siis pulikka, joka ajaa saman asian kuin tämä Futten:

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi SBUS -dekooderi saatavilla
« Vastaus #1 : 22 Heinäkuu, 2013, 22:29:52 »
Ostin tuollaisen yllä kuvatun kikottimen kameratelineen ohjastamista avustaamaan. Mulla on kameratelineen kyydissä Coronan halpa S.Bus-vastari (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=24225&aff=100022 aff-linkki!), josta siis pitäisi saada analogista signaalia kameratelineelle. Vastaristahan saa suoraan ulos kanavat 1-3, mutta koska samat kanavat menee toisen vastarin kautta suoraan multikopterin lentoaivoille vastaavasti s.bussina, ei kanavia 1-3 yksinkertaisesti voi käyttää kameratelineen ohjaamiseen. Teline pitää sitoa radiossa esimerkiksi kanaviin 10-12, eli käytännössä kameratelineen päässä nuo kanavat ilmoille saadakseen pitää ostaa joko 14-kanavainen vastari (200 euroa...) tai mikä tahansa s.bus-laatikko + dekooderi. Olen käyttänyt aikaisemmin Coronan dekooderia, mutta koska se on jatkuvasti vähän joka puolelta loppu, olen yrittänyt etsiä korvaavaa tuotetta. Nyt sellainen taisi löytyä!

Dekooderi toimitetaan ilman liittimiä, joten pääsin toteuttamaan siihen täsmälleen tarpeisiini sopivat liitokset. Kolvasin ulostuloihin 1-2 piikkiliittimen, eli naaraspuoleisen piikkiriman, mikä hän nyt onkaan nimeltään. Ulostuloon 3 juotin tavallisen servojohodon. Laitos on kiinni suoraan kameratelineen vakautusuelektroniikan piikkirimassa, josta syötetään kahden kanavan ohjaus (pan + moden vaihto). Kolmoskanavan kaapeli menee toiseen elektroniikkalautaan, myöskin suoraan piikkirimaan. Vehje saa virtansa telineen elektroniikalta ja johtaa sen yhä edelleen Coronan S.Bus-vastariin. Toimii hienosti!

Ohjelmoinnissa oli hiukan päänvaivaa, kun en heti tajunnut että ohjelmoitavissa kanavissakin pitää olla melkoisesti liikealuetta, että laite rekisteröi liikkeen. Mulla on parissa kanavassa aika pieni liikealue (+/- 30%), jotta saan ohjattua kameratelinettä hitaasti ja tarkasti. Näiden kanavien liikealuetta piti kasvattaa reippaasti ennen kuin laite rekisteröi mitään liikettä, 100%:n muistaakseni. Mutta äkkiä tuonkin hokasi, kun olin senkin tajunnut, että ohjelmointimoodiin pääsemiseksi pitää tosiaan kasvattaa ykköskanavan liikealue maksimiinsa - 100% ei riitä. Ohjelmointi hoitui lopulta sangen sukkelaan ja nyt kamerateline tottelee ohjastajaansa kuten pitääkin.

Raportoin sitten lisää, jos dekooderi pettää tositilanteessa. Mutta en usko näin käyvän. :)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Uusi SBUS -dekooderi saatavilla
« Vastaus #2 : 04 Elokuu, 2013, 21:01:16 »
Varoitus!

Futaba R7003SB vastaanottimessa on design "bugi", joka tulee esille jos SBUS/SBUS2:iin liitetään Vbar Silverline tai Mini. Syy tähän on se, että Vbar vetää sbus -signaalin turhaan ylös ja vastaanottimessa ei ole voimakkaampaa alasvetoa, kuten muissa FASST & FASSTest -vastareissa. Vbar olisi toiminut oikein, jos siihen olisi laitettu Pull-down -vastus pull-up:n sijaan. Samaa vikaa on epäilty joissain kiinalaisissa dekoodereissa syyksi, miksi ne eivät toimi kaikkien Futten vastareiden kanssa.

Nämä threadissä aiemmin mainitut allekirjoittaneen suunnittelemat sbus-dekooderit toimivat oikein myös R7003SB -vastaanottimen kanssa, sillä designissa on pulldown, kuten Futaban omissa kilkkeissäkin. JOS sinulla on SBUS / SBUS2 -väylässä mainittu Vbar, niin sinun tulee käyttää vähintään kahta SBUS -dekooderia rinnakkain sen kanssa, sillä silloin pulldown on tarpeeksi voimakas kumoamaan VBarin huono design! En ole tätä päässyt testaamaan itse mutta Vbarista saatavien tietojen pohjalta Vbar ei välttämättä toimi ollenkaan tämän vastarin kanssa ja en voi taata yksittäisen dekooderin toimintaa yhtä aikaa Vbar:n rinnalla. (mutta ei ole pakko hommata 2kpl dekoodereita - Toinen tapa saada VBar luotettavaksi on laittaa ~5kOhm vastus signaalin ja maan väliin  ;D ). R7003SB:n designissa SBUS ja SBUS2 -lähdöt on jotenkin naimisissa sähköisestikin riippuen käytetystä moodista, joten vaikka VBar olisi eri lähdössä kuin muut SBUS kilkkeet, niin ongelmia voi tulla silti.

lisätietoja: (lopussa englanniksi summary)
http://jlog.hacknet.eu/forum/viewtopic.php?f=4&t=318&start=70
« Viimeksi muokattu: 04 Elokuu, 2013, 21:07:59 kirjoittanut ija »

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Uusi SBUS -dekooderi saatavilla
« Vastaus #3 : 10 Elokuu, 2013, 23:07:00 »
Oli sitten jengi huomannu, että nämä dekooderit näyttäisivät toimivan myös SBUS2 -lähdössä...


Näin todennäköisimmin toimivatkin mutta koska minulla ei ole laajaa sensorivalikoimaa, en ole pystynyt vielä testaamaan toimiiko se luotettavasti, niin en takaa että se toimisi SBUS2 -lähdössä joka tilanteessa ja yhdessä rinnalla olevien sensoreiden kanssa...


Eli jos haluat pelata varman päälle, niin käytä dekooderia toistaiseksi aina SBUS -lähdössä ohjeiden mukaan, vaikka se todennäköisesti toimii myös SBUS2:ssa. Ja jos sinulla on sensoreita, niin minua kiinnostaa kaikenlaiset beta testitulokset! Joten laittakaa infoa, jos ehditte testaamaan!
« Viimeksi muokattu: 10 Elokuu, 2013, 23:33:56 kirjoittanut ija »

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Uusi SBUS -dekooderi saatavilla
« Vastaus #4 : 16 Elokuu, 2013, 20:31:48 »
ÄLÄ KÄYTÄ SBUS2 VÄYLÄSSÄ YHDESSÄ TELEMETRIAN KANSSA!

Jeps. Nyt on tuo SBUS2 -protokolla purettu auki. Valitettavasti SBUS -väylään tarkoitetut dekooderit EIVÄT toimi 100% varmuudella SBUS2:ssa JOS telemetria on myös aktivoitu! Tällöin on olemassa häiriön mahdollisuus johtuen Futaban viestirakenteesta. Virhe voi tapahtua, jos tietyssä tilanteessa jokin sensorin arvo vastaa kehyksien tunnistekoodia - Eli sensorin lähettämä arvo sattuu pahasti ja myös ajoitus sattuu pahimmoilleen.


Jos käytät näitä mun myymiä SBUS-dekoodereita SBUS2 -väylässä disabloi Telemetria radiosta äläkä kytke vastaanottimeen sensoreita! Ilman telemetriaa ne toimivat myös SBUS2-väylässä ja SBUS -väylässä ne toimivat kuten olen luvannutkin oli telemetria SBUS2:n puolella käytössä tahi ei.


Muutan tulevien versioiden softaa sen verran, että ne sietävät telemetrian läsnäolon myös SBUS2:ssa. Näitä uudempia versioita alkaa saamaan ehkä noin viikon päästä jahka olen testannut muutoksen kunnolla.


Ilkka

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Uusi SBUS -dekooderi saatavilla
« Vastaus #5 : 17 Elokuu, 2013, 16:37:51 »
Moi,

minulla on liidokissa näitä käytössä ja olen kytkenyt ne R7008SB-vastarin SBUS-väylään (kanava kahdeksan), mistä ohjaan kuutta servoa kanavilla 9-14 (4 siivekettä + laipat), lisäksi SBUS2-väylässä on sm-modellbaun telemetriapulikka, mistä saan korkeuden, variometrin, jännitteen, virran, mAh:t jne.

Kaikki toimii moitteetta ja tuon dekooderin ohjelmointi on helppoa ja nopeaa - hyvää työtä Ija, kaikki toimii kuten pitääkin kun dekooderi on kytketty SBUS-väylään. Suosittelen  8)

#Jari
« Viimeksi muokattu: 17 Elokuu, 2013, 18:15:52 kirjoittanut 4D »
fourdee

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Uusi SBUS -dekooderi saatavilla
« Vastaus #6 : 03 Helmikuu, 2014, 20:32:23 »
Moi,

minulla on liidokissa näitä käytössä ja olen kytkenyt ne R7008SB-vastarin SBUS-väylään (kanava kahdeksan), mistä ohjaan kuutta servoa kanavilla 9-14 (4 siivekettä + laipat), lisäksi SBUS2-väylässä on sm-modellbaun telemetriapulikka, mistä saan korkeuden, variometrin, jännitteen, virran, mAh:t jne.

Kaikki toimii moitteetta ja tuon dekooderin ohjelmointi on helppoa ja nopeaa - hyvää työtä Ija, kaikki toimii kuten pitääkin kun dekooderi on kytketty SBUS-väylään. Suosittelen  8)

#Jari

Kiitos JAri,

Kun ompi unohtunut mainostella, niin sellainen tiedonanto jengille, että mykyään mun tekemät uudet SBUS dekooderit on myös täysin SBUS2 yhteensopivia. Softamuutos on niin pieni, ettei sen vuoksi tarvitse pelätä uusia yhteensopivuusongelmia vaan vehjas on luotettava vaikka itse sanonkin  :P

Ilkka

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
4356 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Elokuu, 2010, 13:53:36
kirjoittanut CC
3 Vastauksia
3727 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Elokuu, 2011, 22:55:42
kirjoittanut Picofly
19 Vastauksia
9072 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Tammikuu, 2013, 19:07:01
kirjoittanut jpietari
4 Vastauksia
3450 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Toukokuu, 2016, 20:12:10
kirjoittanut Bnito
1 Vastauksia
3590 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Joulukuu, 2019, 20:15:45
kirjoittanut TeroS