Kirjoittaja Aihe: Ensimmäisen Quadin rakentaminen  (Luettu 63578 kertaa)

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« : 13 Joulukuu, 2013, 20:14:49 »
Tervehdys kaikille :D

Aloitin ekan oman quadin rakentamisen ja ajattelin (ja kavereiden pyynnöstä) laittaa tänne vähän tilannetietoja.
Siis olen aloittelija näissä lentovehkeissä ja yleensäkin RC maailmassa. Hyllystä löytyy pari pientä autoa ja yksi polttis crossari (ajot jääneet muutamaan kertaan, myyn pois jos joku haluaa). Koptereihin ollut pienestä asti kiinnostusta ja sattumalta törmäsin näihin multikoptereihin tässä jossain vaiheessa. No ensin pääsin testaamaan kaverin WLToysin Beetleä ja hauskaa oli, joskin haastavaa. Seuraavaksi sain saman kaverin Hornet 460 käsiin ja innostus kasvoi. Hornetti oli 430 FC:llä joten manuaalimode ainoastaan oli, pari kertaa torppasin ja korjailin konetta. Sitten siihen saatiin uusi FC 450 (Gyrot ja vakautus) ja lentämisestä tuli kertaheitolla helpompaa ja mukavempaa.
Seuraavaksi oli hommattava oma leppis (ladybird V2) Devo 4 mankalla ilman FPV:tä. tarkoitus että tällä harjoittelen suuntia ja manuaalimoodissa lentämistä. Sillä on tullut lenneltyä satunnaisesti. Tähtäimessä oli oman isomman kopterin rakentaminen. Aloin tutustua aiheeseen täällä sekä rcgroupsin blogeissa. Aluksi oli ihan pihalla kun täällä tulee alan slangia vastaan ja mistään ei tajunnut mitään, mutta halu oli kova ja selvittelemällä ja tarpeeksi tekstejä lukemalla alkoi homma pikkuhiljaa hahmottumaan. Kun pääsin vaiheeseen että pitää valita runko niin siinä vaiheessa mieli heilui kuin ruohonkorsi kopterin alla ;) Ensin ajattelin DJIn F450:tä sitten F550 ja melkein päädyin siihen, kunnes törmäsin RCgroupin puolella kaveriin joka oli lentänyt yli 90min quadilla. Luin ketjun ja olin myyty. Pakko tehdä samantyylinen kone ittelle!! No sitten kun päätös oli tehty ja mielessä oli suurinpiirtein mitä siihen tarviin, niin laitoin kaikki tarkemmin exceliin ja huomasin että enpä vielä tiedäkään tarpeeksi. Eikun lisää selvittelemään.
Haastavaksi tosiaan tekee tuon oman rungon kasaamisen se, että kaikki pitää itse haalia kasaan ja yrittää selvittää että osat sopii keskenään yhteen!!! No kun kaikki tiedot laittoi tarkasti ylös ja varmistelin asiat, niin nyt on tämmöiset tavarat haalittu kasaan (osa vielä tulossa).

Runko = 2 kpl 14*12*700mm pyöreä hiilikuituputki (ruutukuviollinen) päällekkäin X.
Moottorikiinnikkeet Turnigy HAL 14mm. (tosi vaikea löytää 14mm. moottorikiinnikkeitä)
Moottoreiksi valikoitui Turnigy Multistar 4225 kv390
Nopareiksi eli ESC on Turnigy Plush 18A
Potkureiksi tulee aluksi CF 15" ja myöhemmin CF 17"
Virranjakolevy on hobbyking QUAD PDP
Levyt joilla sidon kaikki yhteen on CF-Aramid-CF levyä.
FCn valitsin suosiolla DJI Naza Lite GPS Combon
Ohjaimen kanssa sitten tulikin pitkään mietittyä ja lopulta päädyin FrSky Taranis ja X8R vastariin. :)
Akuksi tilasin ensin GensAce 4000mAh 4S mutta se vaihtuikin mulle tuntemattomaan Vapexin 5Ah 4S.
Sitten laitan kopuun vielä GPS paikantimen luettuani pari kauhutarinaa kun kopteri lennellyt horisontin taakse lentäjän kaikista pelastusyrityksistä huolimatta.
Laturiksi tuli iCharger 106b+
+ kaikenlaista sälää
ai niin, virran saannin hoitaa HP serverin poweri, ettei amppeerit ihan heti loppuis  ;)

Ei siis mikään kovin HALPA ensimmäiseksi tekeleeksi. Toivottavasti ei tule pahemmin torppailtua :P

Kasaus on tosin vielä niin alkuvaiheessa kuin olla voi. Moottoreita on vasta 3kpl. ja moottorin kiinnikkeet vielä matkalla tänne. Propsit kans vielä matkalla vaikka tilasin ne ekana :(  Putket on sahattu ja ekan noparin moottorin liittimet juottanut kiinni. Akun liitin vielä odottelee tuossa penkillä viimeistelyä, muuten on kaikki kamat lattialla levällään  ;D
Mankkaan yritin päivittää uusinta firmistä mutta se kaatui virheeseen, pitänee kokeilla seuraavaksi windowsilla. Hain siihen jonkun tekemän valmiin quadin ja Nazan asetukset. Tuntui tosi kätevältä, tosin pitää opetella mitä mikäkin vipu tekee  ;D

Tästä se alkaa...
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #1 : 13 Joulukuu, 2013, 21:29:22 »
Yli 90 minsaa yhdellä akulla?!? Oisko linkkiä? Ei hemmetti voi olla mahdollista.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #2 : 13 Joulukuu, 2013, 21:36:31 »
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1880665

Muistakaa nyt että kyseessä on noita panasonicin kennoja joista akut on kolvailtu.

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #3 : 14 Joulukuu, 2013, 22:09:47 »
Nyt alkaa runko hahmottumaan. Menee aikalailla hyvin niinkuin olin sitä ajatellut. Vielä tosiaan puuttuu osa kamoista, maanantaina käyn tullista kuittaamassa yhden paketin pois. Sitten huomasin että mulla ei ole yhtään JST liitintä, sillä saan NAZAn kytkettyä suoraan PDPn kiinni. Eli pitänee käydä paikallisessa RC kaupassa. 
Pelkkä runko ilman moottorikiinnikkeitä niinkuin kuvassa on painaa 170g. Testasin kuinka paljon mahdollisesti painoa tulee kun laitan kaikki mitä mulla on, niin lopullinen paino tulee olemaan n. 1,4kg. eCalc antaa hover ajaksi n. 30min, mutta siellä ei ole tuota mun moottoria, mutta ei se varmaan paljoa heitä. Lentoaika tosin on vaan 10 min  :(
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #4 : 16 Joulukuu, 2013, 18:29:53 »
Ongelmia. Ei niiltä näemmä voi välttyä, nyt tarviin apua.
Eli himmailin eilen controllerit paikoilleen ja laitoin sähköt kiinni. Bindasin ohjaimen ja kalibroin ok. Nazan conffauksen kävin läpi ja kalibroin ohjaimen ok. Kuten kuvasta näkyy on vain yksi moottori kiinni ja kaikki tuntuis muuten toimivan mutta en saa moottoriin mitään eloa. Nopari piippailee ok ja kalibroin sen vasta tänään kun tajusin että se pitääkin kalibroitaessa laittaa ohjaimen 3 porttiin (kaasu). Eli vastari on Nazassa kiinni SBUSin kautta ja noparista otin tuon punaisen johdon irti. Voiko / pitääkö se punainen johto (BEC) olla kiinni jos ei ole erillistä BECiä käytössä? Onko siitä haittaa jos se punainen johto on kiinni, oon yrittänyt selvitellä asiaa ja nyt en oo varma miten se pitäisi olla  ???
Siis naza näkee kaikkien tikkujen liikkeet ok ja kaikki kalibroituu ok, valot ok, piippaukset ok,  mutta moottori ei sano mitään...
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #5 : 16 Joulukuu, 2013, 18:50:44 »
Lainaus käyttäjältä: Jumusa
Voiko / pitääkö se punainen johto (BEC) olla kiinni jos ei ole erillistä BECiä käytössä? Onko siitä haittaa jos se punainen johto on kiinni, oon yrittänyt selvitellä asiaa ja nyt en oo varma miten se pitäisi olla???
Ei saa olla punainen/punaiset kiinni. Tuo ledipalikka on Nazan bec josta ottaa virran.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #6 : 16 Joulukuu, 2013, 18:56:32 »
OK, näin olen sen kytkenyt, eli ei punaista piuhaa kiinni noparista nazaan. Mutta moottori ei inahdakkaan.
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #7 : 16 Joulukuu, 2013, 19:07:50 »
Kokeillu laittaa kaikki koneet kiinni? Entä jos heittää noparin perinteisesti kiinni? Kovin esillä on moottoriin ja noparin liitännät. Laittaisin lisää suojaa ettei osu toisiinsa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #8 : 16 Joulukuu, 2013, 20:22:05 »
Kiitos mikek. perinteisellä sain toimimaan. Nyt pitää selvitellä miksi toi SBUS ei toimi. Moottori pyöri tosi nätisti. Tosiaan en voi vielä laittaa kaikkia moottoreita kiinni kun on paketti tuolssa HK:sta jossa on noi liittimet ja moottorin kiinnikkeet.
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #9 : 16 Joulukuu, 2013, 21:50:58 »
Kiitos mikek. perinteisellä sain toimimaan. Nyt pitää selvitellä miksi toi SBUS ei toimi. Moottori pyöri tosi nätisti. Tosiaan en voi vielä laittaa kaikkia moottoreita kiinni kun on paketti tuolssa HK:sta jossa on noi liittimet ja moottorin kiinnikkeet.

Jos Naza on koneessa kiinni usb:llä niin moottorit eivät pyöri ohjaimesta tikkuja vääntämällä. Sieltä "motor test" valikosta / paikasta niitä saa kokeiltua.

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #10 : 16 Joulukuu, 2013, 22:07:10 »
Ahaa, enpäs huomannut motor test kohtaa. Pitääkin tarkistaa se. Joo huomasin että moottorit ei toimi kun Naza on USBllä kiinni, näkee vaan sen että tikut vastaa ja suunnat on oikeat. En ymmärrä miksi ei armannut SBUSin kautta mutta perinteisellä meni läpi vaikka molemmissa tikkujen liikkeet oli samat?!?! Selvittelyä pitää tehdä, olis vaan kiva kun ois toi yksi liitin kiinni vastarista FC:n. nyt siinä on iso nippu piuhoja...
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #11 : 16 Joulukuu, 2013, 22:29:31 »
Liekö tuo Naza Lite tuossa tuo pullonkaula, ei se kaikilla pelitä myöskään: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1974397
En kyllä lukenu tota ketjua läpi kun mulla ei ole ko. mankka käytössä.

Eli, piuhat vaan Traditionaalisesti vastarin ja Nazan väliin niin toimii.
« Viimeksi muokattu: 16 Joulukuu, 2013, 22:32:04 kirjoittanut Ves@ »

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #12 : 27 Joulukuu, 2013, 17:19:35 »
Ropellit tuli ;D
Kesti yli kuukauden saapua, tilasin ne ekana ja saapuivat vihdoin. Vielä yksi paketti on tulossa ja itella näytti että on saapunut eilen maahan, vielä ei tarkempaa tietoa saatavilla.
Tuossa Joulun aikana kun ei päässyt kasaamaan kopteria, niin askartelin 3D ohjelman kanssa ja tilasin 3D tulostus osia kopteriin. Ajattelin kokeilla kuinka kestävä voisi toi moottorin teline olla jos sen tulostaa 3D:nä. Sitten tilasin myös "hatun" noille tikuille jotka ajattelin jotenkin kiinnittää ja vähän mahdollisesti suojaamaan FC:tä jos/kun tulee kone torpattua. Vielä pitäis vääntää 3D:nä noille tikuille kiinnitys noihin runkoputkiin ja laittaa tilaukseen.
Mulla on tossa nurkissa lojunut yksi huonosti toimiva LED taskulamppu jonka purin osiin ja sieltä lopulta paljastui ihan mukava LED ja jäähdytyslevy jonka ajattelin kiinnittää kopteriin. Lamppu toimii 5V (tai no 3x AAA paristo= 4.5V) niin eiköhän sen saa tuohon kopuun kiinni jotenkin laitettua (taas lisää 3D suunnittelua  ;) ). Ajattelin ottaa sille noparin BECistä virran, onko hyvä idea vai pitäiskö hommata erillinen BEC sitä varten? Tuo Turnigy plush mainostaa 2A/5V.

Joo tosta Nazasta sen verran että kaikki asetukset ja säädöt tuntuis olevan kohillaan mutta ei ota toimiakseen SBUSin kautta. Jäänee siis perinteisesti kiinni koneeseen. Enpä muuten vieläkään löytänyt mitään motor test kohtaa nazan softasta ???

Tässä taas kuvia...
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #13 : 27 Joulukuu, 2013, 20:46:40 »
Toi tikkuviritys näyttää siltä et kepit lentelee samantien ilmassa kun tulee torppi. Ja jos ei potkurit hajoa maahan osuessaan, viimeistään siihen kun kolisee lenteleviin tikkuihin. Ei Naza kummemmin suojaa tarvitse. Siinähän on kotelo ympärillä suojana.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #14 : 28 Joulukuu, 2013, 00:24:41 »
Lainaus käyttäjältä: Jumusa
Ajattelin kokeilla kuinka kestävä voisi toi moottorin teline olla jos sen tulostaa 3D:nä.
Voin jo suoraan kertoa ettei tule kestämään. Harvoin noi ulkonevat moottorinkiinnikkeet kestävät ja ei varsinkaan muoviset. Turnigy HAL:in kiinnikkeiden on täälläkin kerrottu olevan aivan liian pehmeitä. Jos haluaa oikeasti kestävän, tässä olis toimiva. Tekee vaan levyn reijillä moottoria varten ja jos haluaa superkestävän, asentaa toisen levyn vielä alapuolelle.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #15 : 28 Joulukuu, 2013, 02:00:32 »
Joo, vanerista itse tekemällä ja liimaamalla saisi ihan hyvän, tosin sitten voisi tehdä koko värkinkin niin...

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #16 : 28 Joulukuu, 2013, 09:53:50 »
Mulla on ihan hyvin kestäny noi H.A.L:n moottorikiinnikkeet yli vuoden, tosin en oo torpannu sitä  :)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #17 : 28 Joulukuu, 2013, 10:22:29 »
Tuli vaan mieleen kun puhutaan ensimmäisestä quadista ja ilmeisesti "treenikoneesta". Millä lähtee aluksi liikkeelle, kannattaa olla tehty osista joita saa helposti, nopeasti ja kyllä niiden pitäisi kestää hittiäkin. Mitä "vapaammin" pystyy lentelemään, sitä paremmin oppii. Torppeja tulee ja pitääkin tulla. Harva tyytyy vaan leijuttamiseen parin metrin korkeudessa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #18 : 28 Joulukuu, 2013, 10:30:55 »
Tuli vaan mieleen kun puhutaan ensimmäisestä quadista ja ilmeisesti "treenikoneesta". Millä lähtee aluksi liikkeelle, kannattaa olla tehty osista joita saa helposti, nopeasti ja kyllä niiden pitäisi kestää hittiäkin. Mitä "vapaammin" pystyy lentelemään, sitä paremmin oppii. Torppeja tulee ja pitääkin tulla. Harva tyytyy vaan leijuttamiseen parin metrin korkeudessa.

Jep, tuo on totta. Mikään ei oo turhauttavampaa kuin odotella osia jostain kiinasta, kun näinä aikoina siellä ei meinaa posti kulkea ollenkaan.
Toi mun HAL:n torppaamattomuus saattaa johtua siitä, että sillä kuvataan, apinarallit vedetään halvemmilla ratkaisuilla.
Edullisin ja helpoiten saatava moottorin kiinnike mulla on ollut neliöaluputki johon moottori pultataan suotaan kiinni. Torpin jälkeen uutta vartta tilalle.
Ei tuu mitään kiinnikkeen painoo turhaan. Lunalander quadissa on mosien kiinnitys hoidettu noin ja hyvin kestää 2:lla ruuvilla per moottori.

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #19 : 28 Joulukuu, 2013, 15:51:53 »
Voin jo suoraan kertoa ettei tule kestämään. Harvoin noi ulkonevat moottorinkiinnikkeet kestävät ja ei varsinkaan muoviset. Turnigy HAL:in kiinnikkeiden on täälläkin kerrottu olevan aivan liian pehmeitä. Jos haluaa oikeasti kestävän, tässä olis toimiva. Tekee vaan levyn reijillä moottoria varten ja jos haluaa superkestävän, asentaa toisen levyn vielä alapuolelle.

Jep, sitä vähän jo ajattelinkin että ei muovi kestä ja vielä vähemmän noi ulkonevat. Ajattelinkin että seuraavaksi tekisin 30 kopterin jolla voisi harjoitella enemmän temppuja ym. Tämä eka quadi olis tarkoitus olla vain kuvausta varten ja yritän tosissani olla torppaamatta sitä. Lentely tällä olisi siis tosi rauhallista. Katselin aiemmin noita samoja kiinnikkeitä ja melkein tilasin ne mutta päädyin sitten HALin kiinnikkeisiin. Katsotaan miten ne kestää...
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #20 : 28 Joulukuu, 2013, 15:57:46 »
Onko kellään kokemuksia / suosituksia tuon ledin kytkemisestä noparin BECiin? vai onko parempi olla erillisellä BECillä?
Jos kytken sen noparin BECiin niin eikös kytkentä mene näin: noparista FC: menevät 3 kaapelia josta se punainen keskimmäinen on kytketty pois, niin tämä antaa +5V ja sitten vaan akusta miinusta lediin ja sillä siisti...
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #21 : 01 Tammikuu, 2014, 19:58:01 »
Hyvää Uutta Vuotta 2014 kaikille!!

Eilen sain viimeisenkin paketin. Se kävi ensin maakuntakierroksella, kun lähettäjä oli jättänyt nollan pois postinumeron edestä  :( ja sitä ennen HK oli sekoillut lähetyksen kanssa ja se lähti liikenteeseen vasta kun aloin kysellä toimituksen perään...
Vuoden viimeinen päivä menikin sitten kopterin lentokuntoon saattamisessa. Päivällä mulla oli suuria suunnitelmia että kuvailen kopterilla huikeita ilotulitusvideoita, mutta kun kopteri oli lentovalmis tuntia ennen h-hetkeä eikä siinä ollut jalaksia ollenkaan niin järki ja pelko voitti ja kopteri pysyi maassa :D

Tänään aamulla sitten piti äkkiä keksiä jalakset koneeseen koska olin varma, että kun yrittää nostaa kopteria ilmaan niin varmaan se nojaa jonnekkin ja sit propelli ottaa kipeetä. No laitoin äkkiä talouspaperirullan pahviputket teipillä kiinni ja tuntui "tosi tukevalta"  :-\ Sitten vaan pihalle ja sähköt koneeseen ja odottelin että GPS löytää paikkansa, venailin sellaset 3 min. ja kun enään yksi punainen valo vilkkui niin en jaksanut odotella sen sammumista, sen verran poltteli päästä kokeilemaan nouseeko se edes ilmaan. Ensi kaasulla lähti kääntämään taakse päin, eikun kaasut nollille. Sitten uudestaan pienellä kaasulla ja taas kääntyi itseen päin ja nyt korjasin sitä antamalla tikkua eteenpäin, ei tuntunut hirveästi vaikuttavan ja päätin että nyt se lähtee ilmaan! Sitten reippaasti kaasua ja kone pompahti nätisti ylös  :D  Eli tänään pääsin vuoden ekana päivänä tekemään ensilennon  ;D Oli se hienoa, kun sai tuon ekan quadin ilmaan ja ohjaus tuntui vieläpä ihan hyvältä. Nazaan laitoin RC Gropus EndOfDaysin käyttämät gainit ja aika mukavasti pelitti noilla säädöillä. Pikkasen joutu trimmeillä korjaamaan ja sen jälkeen leiju nätisti paikallaan. Nyt sitten pitää selvittää että miksei tuo GPS pitänyt konetta paikoillaan. Käsittääkseeni se toimii niin, että jos GPS Atti mode päällä niin se pitää kopterin aika nätisti samassa paikassa.  Pitänee tarkistaa mankan säädöt.

Kun ne mun "tukevat" pahvijalakset taipui ja huojui niin palasin takaisin sorvin ääreen. Veistelin puusta äkkiä jalakset ja ruuvasin kasaan ja nippusiteillä kiinni tankoihin. Nyt selvästi tukevampi, mutta pitää oikeasti hakea paremmat ja kevyemmät jalakset. Laittelin samalla sinisen LED nauhan kiinni. Sitten laitoin ne tikut jotka olin ajatellut NAZAn suojaksi, putkien päihin ropellien alle suojaamaan ropellien maahan kosketusta. Kävin sitten ajamassa täydellä akulla sen 5min. ja latasin akkuun 931 virtaa, eli 80% säännöllä pitäisi pysyä ilmassa tollaset 20 min. Ihan tyytyväinen olen tähän mennessä 8)
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #22 : 04 Tammikuu, 2014, 21:37:26 »
Hosumisesta seuraa pahaa jälkeä...

Päätin näyttää uutta quadia työkaverille ja antaa pienen lentonäytöksen. Mentiin pihalle ja laittelin kaikki valmiiksi ja sähköt päälle. Kun tuo kopteri oli vaeltanut GPS:n kanssa niin päätin käyttää Atti modea. No kone ei armannu Atti modessa, joten ihmettelin että missä vika. Vaihdoin GPS:n päälle eikä vieläkään armannut, sitten kokeilin tikkuja eri kulmaan ja johan toimi. Annoin moottorien sammua ja yritin uudestaan normaalilla tavalla, ei toiminut. Kokeilin vastakkaista kulmaa ja armas ok. Sitten kokeilin pienellä kaasulla ja kone tahto lähteä taaksepäin, jolloin vedin kaasun nollille. Siirsin koneen tasaisemmalle paikalle ja kokeilin uudestaan. Sama homma, alkoi nostaa keulaa pystyyn. Seuraavaksi päätin että kyllä se siitä nousee kun antaa tarpeeksi kaasua. Olin siinä ihmetellessä unohtanut kytkeä Atti moodin päälle, eli GPS moodilla mentiin. No kaasua kehiin ja kone nousi ylös ja alkoi heti tulla kohti kun seisoin sen takana. Lisäsin kaasua ja käänsin keulaa eteen. Eipä auttanut, se hillitsi peruutusta mutta silti tuli päin vauhdilla. Kone oli reilun metrin pään päällä ja jatkoi matkaa, kun se meni yli niin pieni paniikki iski kun tikku oli täysillä eteen ja kopu vaan peruutti. Samalla kun käännyin ympäri niin paniikki nousi pykälää korkeammalle koska nyt suunnat olikin sitten peilikuvia ja kun kopu kiihdytti kohti rakennusta. Ehdin pari korjausta yrittää kun totesin että ei tuu mitään. Vedin koneen tonttiin tai itse asiassa jätelavan kulmaan ja palaset lenteli ympäriinsä ja quadi lysähti kasaan ja tippui jätelavan viereen :'(. No siitä juoksujalkaa koneen luokse ja sähköt pois. Kannoin kompaktin kasan ulos kapeasta väliköstä ja huomasin heti että yksi propelli puuttui. Pikaisella silmäyksellä muuten kone näytti ok:lta mutta kun kokeilin moottorit läpi niin yksi oli jumissa. Runko oli lyhistynyt kasaan mutta näytti muuten ehjältä. löysin puuttuvan propellin lavan alta ja se oli ehjä kuten kaikki muutkin propellit, ihme kyllä. Totesin siinä että ainakin yksi moottori menee vaihtoon ja tarkistan loput kotona tarkemmin.

Runko on rakennettu niin että CF levyt puristavat putkia ja joiden välissä on kaksipuolista teippiä. Tuntuu tämän kokemuksen perusteella olevan hyvä ratkaisu, koska jos tulee lujaa tonttiin niin runko antaa myöden eikä paikat hajoa. Kaapelitkin oli vielä kunnolla kiinnittämättä ja joka myös saattoi auttaa siinä ettei ne vääntäneet tai muuten vaurioittaneet mitään. GPS yksikön liitin joka tulee NAZAan kiinni oli kääntynyt 90 ' kulmaan, ja hajosi kun otin siitä kiinni ja yritin vetää ulos. Rungon kaksi pystytankoa oli vääntynyt ja totesin että vaihdan ne kun mulla on vielä tankoa jäljellä.
Purin kopterin osiin ja vaihdoin pystytangot. Samalla sain kiinnitettyä kaikki levyt paremmin kuin ensimmäisellä kerralla, vaihdoin 2-puoleiset teipit ja ruuvailin kaikki paikoilleen. Vaihdoin toisen moottorin jumiutuneen tilalle ja tutkittuani moottoria huomasin että se oli ottanut vastaan iskun ja oli vääntynyt niin että magneetti oli hajonnut ja jumitti kiinni käämeihin. Eli vaurioiksi tuli 2 tankoa ja moottori ja hajonnut GPS liitin. Juotin liittimen irronnet pinnit paikoilleen ja huomasin että olin antanut liikaa tinaa kun pari liitintä oli täyttynyt puoleen väliin asti tinasta  :(.  Tarkistin moottorien pyörimissuunnan ja tein korjaukset niihin. Laitoin propellit kiinni ja rupesin laittamaan uusia jalaksia jotka olin kotimatkalla ostanut etolasta, eli sitä vaahtomuoviputkea jota lapset käyttävät uidessa. Nyt se näyttää paremmalta  :D
En tarkistanut softaa ja ajattelin että teen sen seuraavana työpäivänä toimistolla.

Seuraavana päivänä vein quadin taas toimistolle ja katsottiin softa kuntoon. Huomasin yhden ongelman, tikkujen kalibrointi ei toiminut kuten olisi pitänyt, meinaan ailerion ei jäänyt keskelle kalibroinnin jälkeen. Ajattelin että tuo oli se syy etten voinut armata konetta edellisenä päivänä. Vaikka yritin kalibroida niin se vaan ei jäänyt keskelle. Googletin sitten ongelmaa ja ratkaisu oli liian yksinkertainen -> Boottaa kopteri. Eli sähköjen uudeellen kytkemisen jälkeen kaikki oli ok. Sitten mentiin ulos ja aloitettiin uusi yritys. Kalibroin magneetin ja samalla huomasin että NAZA ei mene GPS moodiin. No laitoin Atti moodin päälle ja nostin quadin lentoon. Meno oli vakaata ja kaikki toimi hienosti HUH... vähän helpotti.

Tutkittuani GPS:n liitintä, niin kaikki pinnit saa kyllä kontaktia, mutta kun se ei uppoa kuin puoleen väliin. Joten joku yhteys pätkii. Testasin että GPS yksikkö toimii kun tein teippiviritelmällä ja yksittäisillä kaapeleilla liittimen siihen väliin.  Nyt sitten pitää hommata jostain sellainen 4-napainen liitin ja kytkeä kaapelit uuteen liittimeen.
« Viimeksi muokattu: 04 Tammikuu, 2014, 21:49:35 kirjoittanut Jumusa »
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #23 : 05 Tammikuu, 2014, 17:56:28 »
Video testi

No niin, sain laitettua GoPron kiinni ja testattua onko jelloa. No ei ole!! Samalla ajelin yhden akun kokonaan jotta sain lentoajan selville. Quadi oli ilmassa 20min 50sek ja akkuun latasin 4250mAh. LiPo hälytin oli laitettu 3.3V/kenno ja kun hälytin soi niiin laitoin kopun heti maahan. Onkohan tuo liian alhainen arvo?

AUW on 1770g joka on tällä hetkellä valmis paketti, ainoastaan GPS antenni ei ollut mukana kun se liitin on vielä korjaamatta :(

http://www.youtube.com/watch?v=b-CnwUgE0KA#ws

QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #24 : 07 Tammikuu, 2014, 18:58:38 »
GPS toimii taas  :D

Sain vaihdettua liittimen ja meinasi mennä yksi pari väärin, onneksi tarkistin vielä hajonneesta liittimestä piuhojen värit. Jos joku tarvii niin ne on: ruskea-keltainen-oranssi-punainen. Siis kyseessähän on NAZA M Lite GPS kaapelin liitin.
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
15901 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 14:09:39
kirjoittanut IMN
28 Vastauksia
21887 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 23:44:02
kirjoittanut Bylsimys
2 Vastauksia
3121 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Helmikuu, 2012, 23:39:21
kirjoittanut voxpko
1 Vastauksia
3052 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2013, 19:55:36
kirjoittanut Tepaja
106 Vastauksia
48839 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Maaliskuu, 2015, 20:38:50
kirjoittanut pekoni