Kirjoittaja Aihe: Hehkumoottorin konvertointi bensalle  (Luettu 28745 kertaa)

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #25 : 13 Syyskuu, 2013, 16:27:02 »
12x6 potkuri pyöri nitrolla 10 000rpm bensalla 8500.

12x6@10000 on noin 650w, 12x6@8500 on noin 400W eli tuolla lavalla bensa on lähes 40% tehottomampi. Jos pienemmällä lavalla bensankin kierrokset saisi 10k tuntumaan niin tehokin olisi todennäköisesti suurempi.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #26 : 13 Syyskuu, 2013, 17:57:01 »
Videossa Bobby Watts testailee tuota moottoria laitettuna Fury 55:een (600-koko). Bobby sanookin tuossa, että tuo mosa soveltuisi paremmin tuohon kokoluokkaan kuin 90:een ja khyyllä se jotenkin liikkuu...

http://youtu.be/Vj1ggT-j6SI
Toi on vissiin yks parhaista grassseri videoista jonka olen nähny.
Antaa toivoa... :)
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #27 : 13 Syyskuu, 2013, 20:54:20 »
Paras yhdistelmä tehoa ja taloudellisuutta olikin metukka ja kipinä.
Tuosta haluaisin kuulla lisää, itsellä ollut kaikki romut olemassa kokeilua varten  jo monta vuotta. Ei oo vaan saanut toimeksi....teoriassa hallitummalla palamistapahtumalla voisi jopa öljyn määrää tiputtaa, ja samalla nitromäärällä tulisi tehoa lisää  ;D

Voin järkätä metskua ja nitroa sopivalla hintaa, jos saisi jonkinlaisen kimpan kerättyä. Klotzin hankinta on vähän tuskaisempaa.

Jotta hinta on kohdallaan, pitää litkut ostaa 200L. tynnyreissä. Joskus tehtiin niin, että mie ostin nitrotynnärin, kaveri klotzitynnärin, noissa litrahinta lähellä toisiaan, vaihdettiin 100 l. keskenään, ja osa myytiin.

Valmiiksi sotketun fuilin hinta näyttää taas aika suolaiselta, viimeksi vuosia sitten kun aloin puuhaamaan julkisesti fuilikimppaa, jostain syystä valmiinkin litkun  hinta putosi huomattavasti...
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #28 : 13 Syyskuu, 2013, 23:12:40 »
Löysin kipinä paketin aika edukkaasti aliexpressistä, karvan alle 40 euroa+tulppa 10. Muuta ei tarvitse kuin letkut vaihtoon ja virittämään.

Sytkä: http://www.aliexpress.com/item/Rcexl-single-ignition-for-NGK-ME-8-1-4-32-90degree/549669796.html

Tulppa: http://www.aliexpress.com/item/Rcexl-Glow-1-4-32-1-4-x-32-thread-Spark-Plug/899564704.html

Veroa tuohon räpsähtää 24 pinnaa kun menee yli tuon huiman 22 euron rajan, mutta ei siis ollenkaan kallis kokeilu..
Itse en pääse sattuneesta syystä vielä tilaamaan/testaamaan, mutta jos joku on MacGyver ja pystyy testaamaan tuon, niin luulen että moni on kiinnostunut lopputuloksesta.

Muuta oheis sälää tarvitsee kyllä, ainakin seuraavat: infrapuna/laser lämpömittari, kill switch kipinälle ja mahdollisesti sammutin.   :D
Tuon metukan kipinöintikin voisi olla tosiaan hyvä juttu = vähemmän kuluja, päänvaivaa sääntöjen kanssa, lisää tehoa.. Mmmmm  ;D
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #29 : 14 Syyskuu, 2013, 09:46:46 »
Tuosta haluaisin kuulla lisää, itsellä ollut kaikki romut olemassa kokeilua varten  jo monta vuotta. Ei oo vaan saanut toimeksi....teoriassa hallitummalla palamistapahtumalla voisi jopa öljyn määrää tiputtaa, ja samalla nitromäärällä tulisi tehoa lisää  ;D

Noinhan siinä käy, myös puristuksia voi nostaa koska ajoitus pysyy vakiona. Lennokkipuolella on käytössä yssin 170 cdi-malli jolla on saavutettu nuo edut, naapurissa löytyy juttua ja ulkomailta löytyy lisää.

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #30 : 14 Syyskuu, 2013, 10:16:47 »
Ei nyt liity tähän konversioon, mutta Ercmarketilta ainakin saa 600 T-Rexiä sillä O.Ssin bensamoottorilla varustettuna.

http://www.ercmarket.com/t-rex-600-gas-super-combo-os-gt15hz.html
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Leo82

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #31 : 20 Syyskuu, 2013, 11:31:14 »
Eli kokeessani oli vain 10% nitro kun lennokeissa 4t moottorilla se tuntuu hyvältä ja halvalta.
Metanoli kipinällä neulat joutu laittaan kiinni päin noin 30%. Teho oli sama hehkutulpalla ja kipinällä. Ilmeisesti hehkutulpan katalyysi syö siis melko paljon ainetta. Lisäksi moottori kävi paljon tasaisemmin ja tyhjäkäynti oli 1500rpm.

Siis pelkkä kipinään siirtyyminen saiton .56 moottorissa säästää rahaa kulutuksen laskiessa. Huomattavasti väheni myös öljymoska pakokaasuissa.

En säätänyt puristuksia. Bensalla joutui laittamaan sytytyksen 5 astetta myöhemmäksi nakutuksen poistamiseksi. Puristuksia tiputtamalla bensa olisi ehkä toiminut vähän paremmin.

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #32 : 20 Syyskuu, 2013, 18:37:59 »
Eli kokeessani oli vain 10% nitro kun lennokeissa 4t moottorilla se tuntuu hyvältä ja halvalta.
Metanoli kipinällä neulat joutu laittaan kiinni päin noin 30%. Teho oli sama hehkutulpalla ja kipinällä. Ilmeisesti hehkutulpan katalyysi syö siis melko paljon ainetta. Lisäksi moottori kävi paljon tasaisemmin ja tyhjäkäynti oli 1500rpm.

Siis pelkkä kipinään siirtyyminen saiton .56 moottorissa säästää rahaa kulutuksen laskiessa. Huomattavasti väheni myös öljymoska pakokaasuissa.

En säätänyt puristuksia. Bensalla joutui laittamaan sytytyksen 5 astetta myöhemmäksi nakutuksen poistamiseksi. Puristuksia tiputtamalla bensa olisi ehkä toiminut vähän paremmin.

Perkule, taitaa olla nyt niin että lähtee kipinäpaketti kiinasta kotosuomeen, tuota on aivan pakko testata vaikka en ole vielä tuota Knight Sporttia saanut edes maasta vielä ylös hankinnan jälkeen, jos viikonlopun liimailis ruuveja kiinni.  ;D

Niin asiasta "hieman" poiketen, silshop myy metukkasotkua tiskiltä.. "modeltechnics"in tavaraa, jossa on tosin 5% rissaa, 13% syntsaöljyy, 16% nitroa ja noin 66% metukkaa, kun juuri pääsin manaamasta että hankala löytää liemiä lähialueelta.  :o

Onko jollain kokemuksia tuosta sotkusta?
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa jannu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #33 : 21 Syyskuu, 2013, 20:32:29 »
kokeilin jokunen vuosi sitten tuota samaa yssin 91 sr motissa.kun sai ylä kiepeillä ajoitukseen kohilleen kyllä siellä tuntui olevan hieman enemmän potkua.
mutta sitten tyhjä käynnillä olikin aivan toista.taitaa olla vielä boksi ja tulppa vielä tallessa jos kiinnostaa   :D
muistaakseni tämähän oli tarkoitettu korvaamaan hehku tulppa nitro koneissa,ei konvertoimaan bensalle,jos en nyt aivan kauheen väärin muista.
jr e6-550
jr forza 700
jr xg8

Poissa tompe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #34 : 08 Maaliskuu, 2015, 08:53:27 »
Onko kellään täydellistä kipinäpakettia ylimääräisenä?  Voisin ostaa pois ja koittaa virittää sitä paikoilleen.
Hirobo sceadu 50