Kirjoittaja Aihe: Tero ja lentävät laitteet  (Luettu 409844 kertaa)

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #450 : 27 Joulukuu, 2014, 20:43:08 »
Tohon soko tooliin saa android softan joka osaa kompensoida killissä olevaa akselia.. eli virtuaalisen tason..

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #451 : 27 Joulukuu, 2014, 20:44:54 »
Suosittelen sokoa myös! Saa setupin 0.01mm sisään  ;D

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #452 : 27 Joulukuu, 2014, 20:49:41 »
Suosittelen sokoa myös! Saa setupin 0.01mm sisään  ;D

Niin mäkin saan ;)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #453 : 28 Joulukuu, 2014, 00:14:44 »
ensiks ne kepakot pitää kasata. kuka jaksaa vielä säätääkkin :o lentäkää vaan niin mäki teen! ;D

rupee kummasti turhauttamaan tollanen ku sadatta kertaa laittaa samaa laitetta nippuun :D swash silmällä suoraan ja kulmat nollaan mittarilla. avot.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #454 : 28 Joulukuu, 2014, 00:23:19 »
Säätäminenhä o just kivaa!! Kopteri vatupassiin just eikä melkein ja sit hinkkaamaan kaikkea 90 asteen kulmaan, kun ne on siellä sit värkkäämään liikkeet symmetriseks, aijai, saa kaffia juoda ja on niin mukavata!

Sä et vaan tohtori tajua tätä juttua! ;D

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #455 : 28 Joulukuu, 2014, 00:29:04 »
noita on ropattu jo ihan riittämiin :D uuden rakentaminen on ihan kivaa mutta korjaus ja huolto ärsyttää aina. no en suostu muidenkaan tyrimillä laitteilla torpata ni ite se on sitte laitettava.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #456 : 28 Joulukuu, 2014, 01:11:51 »
Sulle toi lentäminen on pääasia, mulle se on jos nyt ei piste iin päälle ni "vaan" yks osa tätä touhua, mä tykkään funtsia noihin uusia teknisiä juttuja ja ennenkaikkea tehdä niitä. En mäkään pikkunäpertämisestä tykkää, siks mä suosinki näitä vähän isompi ku noi vajaamittaset sintit. Ja säätäminen, esim. nupin hierominen ku läppäri o kii veepaarissa.... aijai, perverssi fetismi mutta oha se ny hianoo ;D

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #457 : 28 Joulukuu, 2014, 09:16:58 »
nupin hierominen ku läppäri o kii veepaarissa

 :o ;D
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #458 : 28 Joulukuu, 2014, 18:34:51 »
Sulle toi lentäminen on pääasia, mulle se on jos nyt ei piste iin päälle ni "vaan" yks osa tätä touhua, mä tykkään funtsia noihin uusia teknisiä juttuja ja ennenkaikkea tehdä niitä. En mäkään pikkunäpertämisestä tykkää, siks mä suosinki näitä vähän isompi ku noi vajaamittaset sintit. Ja säätäminen, esim. nupin hierominen ku läppäri o kii veepaarissa.... aijai, perverssi fetismi mutta oha se ny hianoo ;D


Vbaarissahan on se toiminto, joka tekee swahs hienosäädön itse kun leijutta. Tosin en ole moista käyttänyt, onko muut?
Sitten vaan collective mieluisaksi ja menoksi.

Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #459 : 28 Joulukuu, 2014, 18:36:37 »

Vbaarissahan on se toiminto, joka tekee swahs hienosäädön itse kun leijutta. Tosin en ole moista käyttänyt, onko muut?
Sitten vaan collective mieluisaksi ja menoksi.

en oo käyttäny. sehän on vaan sellasille jotka ei jaksa säätää swashia suoraksi. mulla se on säädetty ihan silmällä täydellisen suoraksi  :P

ja sehän on helppo tarkistaa ku kääntää lavat 90 astetta niin että reunat vastakkain sitte pyörittää täyden kierroksen. jos lavat ei harita eri puolilla toisiinsa nähden ni swash on takuvarmasti suorassa ;)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #460 : 28 Joulukuu, 2014, 18:50:20 »
en oo käyttäny. sehän on vaan sellasille jotka ei jaksa säätää swashia suoraksi. mulla se on säädetty ihan silmällä täydellisen suoraksi  :P

ja sehän on helppo tarkistaa ku kääntää lavat 90 astetta niin että reunat vastakkain sitte pyörittää täyden kierroksen. jos lavat ei harita eri puolilla toisiinsa nähden ni swash on takuvarmasti suorassa ;)


Näin minäkin tein NX4:lle kun ei ole swash työkalua. Hyvin pelas vaikka gyrona on (huono maineinen) 3GX.


Olen vaan ajatellut että säätääkö vbaar asiat vielä tarkemmin tolla automaati toiminolla.


Olen huomannut, että mikäli halua selällään pirottmisen hyväksi täytyy swashin suoruus olla (vissiin) just.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #461 : 28 Joulukuu, 2014, 18:57:50 »
Siis hommahan menee sillai et mekaniikka säädetään sen verra hyvi ettei setupissa tarvi koskea trimmeihin. Se kontrollilento hoitaa sitten loput. Kukin toki tyylillään :)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #462 : 28 Joulukuu, 2014, 19:34:21 »
Siis hommahan menee sillai et mekaniikka säädetään sen verra hyvi ettei setupissa tarvi koskea trimmeihin. Se kontrollilento hoitaa sitten loput. Kukin toki tyylillään :)
sitä optimointilentoa kannattaa sitte katella vähä kriittisesti. Omalla kohalla se on joskus jopa huonontanu tilannetta arpomalla ihan ihmeellisiä arvoja.

Mutta täähän ei ole enää swashin suoruuteen liittyvä juttu
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #463 : 28 Joulukuu, 2014, 19:37:29 »
sitä optimointilentoa kannattaa sitte katella vähä kriittisesti. Omalla kohalla se on joskus jopa huonontanu tilannetta arpomalla ihan ihmeellisiä arvoja.

Mutta täähän ei ole enää swashin suoruuteen liittyvä juttu
Se swashin suoruus juttu on trim.
Tehdään tyynessä leijuttamalla.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #464 : 28 Joulukuu, 2014, 19:38:36 »
Se swashin suoruus juttu on trim.
Tehdään tyynessä leijuttamalla.
niin on joo. Mä puhuin jo seuraavasta jutusta eli optimointilennoista.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #465 : 28 Joulukuu, 2014, 19:44:48 »
niin on joo. Mä puhuin jo seuraavasta jutusta eli optimointilennoista.


Joo, optimointi lentojen tarpeellisuus on niin ja näin. Perän osalta minusta ne on tarpeen mutta nuin osalta ei välttämättä.
Niitä parametreja muuttelemalla sain 700E:n kivaksi. Piti käännellä käsin, lennoilla sain osviittaa.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #466 : 28 Joulukuu, 2014, 20:06:21 »
Jos toi optimointilento tehdään niinkuin se on ajateltu tehtävän niin se tehdään kerran sen jälkeen kun on mekaniikka jne perusjutut tehty. Sen jälkeen otetaan se rasti pois sieltä optimoinnista. Sitä ei siis pidä jättää päälle, voi jopa huonontaa.

Suurin syy siihen että optimointilento ei toimi oikein tai jopa pahentaa tilannetta on se että se on väärin tehty. Tähän kuuluu myös väärässä kelissä tehty lento, eli tulee olla täysin tyyntä, ja esim leijunta-korjaus tulee toistaa useamman kerran. Mitään invertti-tikitoolk-piroflippejä ei tällä lennolla tehdä, ne on muita lentoja varten.

Koska en itse oikein tuohon uskonut niin tein ton useemman kerran pienillä mekaniikan muutoksilla (l. tahallisilla mekaniikan virheillä), tuli todettua että kyllä se pirskules toimii.

Se että tarviiko tota on toinen juttu, jos oikein ollaan tarkkoja niin täydellisessä mekaanisessa trimmissä oleva vehje ei tota tarvi, eli jos kaikki on kohdillaa painopistettä myöden tuota ei suoranaisesti tarvi. Oma mielipiteeni on että ei siitä ole haittaakaan opettaa gyrolle juuri sen kopteriyksilön käyttäytyminen.

Suurin vaikeushan tuossa on se täysin tyynen päivän löytäminen, muutenhan tuo on nopea ja helppo tehdä.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #467 : 28 Joulukuu, 2014, 20:18:39 »
Nyt tuntuu että puhutaan kahesta eri asiasta, mä puhun tosta swashin lennosta joka on siis se "Trimmilento", eli kytketään vispilään sähköt pitch-tikku ylhäällä. (Hold päällä!).

Luulen että Matti & Doku tarkotattaa nyt control loop-lentoja? Jos, niin niitä rasteja ei kannatakaan jättää päälle kopterin loppuiäks, voivat vaan pahentaa tilannetta (Useimmiten pahentavatkin). Eli kun on löytynyt hyvä käytös ja saatu vispilä semmoiseen säätöön että on omaan makuun hyvä ja käytös johdonmukaista niin ne control-loopin rastit pois päältä.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #468 : 28 Joulukuu, 2014, 20:25:51 »
se mihin sanoin että mekaanisesti suorassa oleva swash ei tartte ni tarkotin trimmilentoa.

siinä taas ku sanoin että kannattaa suhtautua kriittisesti ni tarkotin optimointilentoa (nuppi/perä) se ei tunnu aina menevän putkeen ja arvoiksi tulee ei toimivat.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #469 : 28 Joulukuu, 2014, 20:34:23 »
Pitää paikkansa, sun lentotyylile voisit kokeilla että laitat dual ratet vaikka 60%, teet optimointilennot, DR takasin ja kokeilet. Pitäis tulla vilkkaampi nuppi. Pitäis myöskin muistaa että agilityn säätäminen optimointilennon jälkeen nollaa countterit.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #470 : 28 Joulukuu, 2014, 20:52:37 »
Pitää paikkansa, sun lentotyylile voisit kokeilla että laitat dual ratet vaikka 60%, teet optimointilennot, DR takasin ja kokeilet. Pitäis tulla vilkkaampi nuppi. Pitäis myöskin muistaa että agilityn säätäminen optimointilennon jälkeen nollaa countterit.

ja tääkö pitäis muistaa ;D aikamoinen jyky. tosin onhan tossa järkeä ku sitte stopataan eri vauhdista. tosin en mä ihan tota logiikka ymmärrä. pitäähän sen osata stopata muustakin ku täydestä poikkeutuksesta ja runditkin voi nupissa vaihdella joka vaikuttaa tarvittaviin poikkeutuksiin.

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #471 : 28 Joulukuu, 2014, 21:10:43 »
Toi oikeestaan aika selkee, opetetaan kontrollit vähemmillä dual reiteillä, sit laitetaan agility 115, DR:t tappiin ja aijai ku paukuttaa. Looginen tapahtumaketjuhan toi oikeestaan on, ja napatti ihan vstabin sivuilta että ei siinä mielessä ole edes mutua.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #472 : 28 Joulukuu, 2014, 21:29:49 »
Toi oikeestaan aika selkee, opetetaan kontrollit vähemmillä dual reiteillä, sit laitetaan agility 115, DR:t tappiin ja aijai ku paukuttaa. Looginen tapahtumaketjuhan toi oikeestaan on, ja napatti ihan vstabin sivuilta että ei siinä mielessä ole edes mutua.


Toi olis tavallaan loogista. Koska nupissa arvot kuvaavat kopterin luontaista kääntyvyyttä.
Se minua ihmetytty, kun yritin saada 700E:n kääntymään paremmin kasvattamalla agilityä. Alkoi tulla swashring hälyjä.
Mutta kun muutin optimointi arvoja siten, että kopu kääntyy paremmin ei tullut swashring hälyjä, mutta kopu alkoi kääntyä ja käyttäytyä kuten halusin.
Samaten minusta vaikuttaa, että badlesimu arvo vaikuttaa terävyyteen ja myös kääntyvyyteen. Ainakin siihen miten herkästi lähtee kääntymään.
Nä on vaan fiiliksiä absoluuttisia mittausarvoja ei tietenkään ole olemassa.
« Viimeksi muokattu: 28 Joulukuu, 2014, 21:31:23 kirjoittanut Matti Häkkinen »
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #473 : 28 Joulukuu, 2014, 22:04:19 »
Itse asiassa swashringin hälyjä pitäiski tulla, eli oot ihan oikeessa suunnassa ollu. Se virhe mikä sulla tuli on se että kun sitä agilityä menee säätämään tars tehdä se kontrollilento uusiks jos oikeen hierotaan hommat kohdilleen.

Siinä oot Matti ihan oikeessa että ne on aina fiiliksiä, kukin säätää kopunsa semmoiseks kuin itte haluaa. Joku muu kokis mun kopterin ihan ihmeelliseks ja toisaalta mä en välttämättä tykkäis toisen kopterin lentotavoista yhtään. Tullaan taas siihen tuttuun lauseeseen "kukin tyylillään" :)

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #474 : 28 Joulukuu, 2014, 22:33:53 »
Itse asiassa swashringin hälyjä pitäiski tulla,




Tosta olen hiukan eri mieltä koska silloin gyro rajoittaa ohjausta. Minusta tikun komentojen tulee mennä perile asti.


Mutta kukin tyylillään.


Yksinkertailsilla säädöillä pärjää mutta haluttaessa saa sitä säätää vaikka kuinka.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
4854 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2008, 20:19:44
kirjoittanut seppinen
10 Vastauksia
13792 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Heinäkuu, 2012, 08:11:31
kirjoittanut Aimo Kulaus
15 Vastauksia
8796 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Toukokuu, 2014, 11:04:38
kirjoittanut Simo_M
0 Vastauksia
2908 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Kesäkuu, 2015, 19:03:32
kirjoittanut hamatiju
0 Vastauksia
1963 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Tammikuu, 2017, 09:30:57
kirjoittanut Pekka