Kirjoittaja Aihe: 550 kokoiseen nuppiservot  (Luettu 4962 kertaa)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
550 kokoiseen nuppiservot
« : 14 Heinäkuu, 2013, 18:14:58 »
Nyt on X:n neljästä servosta kaksi kuollut matkalla. Peräservo meni viimeksi ja siinä on nyt uusi. Tänään meni sitten nupista yksi ja pistää miettimään kuoleeko kohta kaksi muutakin jos vaihdan vaan kuolleen uuteen.

Servoina on olleet Gaui (GUEC GS-501) GS-501 servot nupissa, nämä on käsittääkseni hyperionin tekemät. Perällä oli GS-502

Perälle tuli MKS DS-760 servo. Perusteluina oli ettei mulla ole tarjota servoille 6 voltin jännitettä suurempaa, HV servot olis siis menneet omasta edestään. Tuon servon speksit vaikutti hyvältä ja sama on käytössä myös Njs:llä 7HV:ssä. Suosituksen perusteella päätin kopioida ja hankin saman.

Edelleen on hakusessa servo joka rokkaa hyvin tuolla 6 voltin jännitteellä. Olisko MKS:n DS670 servosta nuppiin, speksien perusteella mun ymmärtääkseni olis.

Nyt ei ensisijaisena kriteerinä ole halpuus, tosin itse tarkoitus ei myöskään ole löytää kalleinta servoa. Tärkeintä olis löytää hyvä ja luotettava servo. X5:n torppi on jo siinä hintaluokassa että halvemmalla pääsee hankkimalla toimivaa tavaraa kyytiin vaikka se ostohetkellä kirpaisisikin vähän enemmän.

Mitä muuta servoa vois suositella tuohon jos tuo ei ole hyvä. Nuo on ladilta loppu, RC711:llä olis. Löytääkö joku euroopasta noita.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 550 kokoiseen nuppiservot
« Vastaus #1 : 14 Heinäkuu, 2013, 20:07:32 »
Jos kohtuu hinnalla haulat niin laita ds 610:t jos taas haluat parasta niin sen väri on punanen ja valmistaja MKS.
Mikä sua estää laittamasta HV set uppia 550 kokoseen. Tosin sen tarpeesta en tiedä?
 
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: 550 kokoiseen nuppiservot
« Vastaus #2 : 14 Heinäkuu, 2013, 20:35:07 »
Edelleen on hakusessa servo joka rokkaa hyvin tuolla 6 voltin jännitteellä. Olisko MKS:n DS670 servosta nuppiin, speksien perusteella mun ymmärtääkseni olis.

Oon katsellut millä korvata 7HV:n Align DS610:t ensi kaudeksi ja kyllä mun valinta ainakin tällä hetkellä osuisi tuohon DS670 servoon. Niistä on yllättävän vähän kokemuksia täällä tai HF:ssä, vaikka speksit on kohdallaan. Ehkä nuo on tullut sellaiseen aikaan, että HV / Brushless servoja on alkanut saamaan ja jääneet vähän taka-alalle.

Kun noista ei juuri kokemuksia ole niin vaikea sanoa sitten miten hyvin sun noparin BEC riittää noille, Hyperionit on vähän virtaa käyttäviä joten niiden kanssa se ei ole ongelma. DS610 servoja en laittaisi tuon BEC:n kanssa, vaikka muistelenkin, että joku on onnistuneesti niitä käyttänyt X5:ssa vakionoparin omalla BEC:llä. Tässä mielessä jos et erillistä BEC:iä halua niin Futaba BLS451 voisi olla hyvä valinta, nehän ovat tunnetusti vähän virtaa syöviä ja luotettavia. Hinta sama kuin DS670 ja harjattomat, nopeudessa pieni ero 0.10 vs 0.09. Kokemuksia niistä löytyy varmasti enemmän kuin riittävästi. Ladillakin 5kpl varastossa.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: 550 kokoiseen nuppiservot
« Vastaus #3 : 14 Heinäkuu, 2013, 20:39:27 »
Jos kohtuu hinnalla haulat niin laita ds 610:t jos taas haluat parasta niin sen väri on punanen ja valmistaja MKS.
Mikä sua estää laittamasta HV set uppia 550 kokoseen. Tosin sen tarpeesta en tiedä?
HV-setup vaatisi koko paskan päivitystä noparista lähtien ja peräservo ei kestä HV-jännitteitä. Etenkin tuo viimeksi mainittu on on sellainen ettei huvita alkaa myös uutta peräservoa vaihtamaan taas uuteen.

Erillisellä becillähän tuo toki myös hoituis ja gryphon becillä ei olis erityisen kallista edes. Yritän vaan pitää homman simppelinä, tuossakin on jo johtoja riittävästi. Vaihtamalla noparin ygeen tai kontronikkiin sais tietysti jännitettä ja virtaa lisää, mutta ei nyt oikein innosta.

Allun servot on jo näyttäneet kyntensä, niitä ei tule. Vaikka 41x servoja lukuunottamatta nuo ovat toimineet vissiin ihan hyvin klappeja lukuunottamatta, en niitä laita enää. Nyt haetaan kuitenkin hyvää ratkaisua eikä se hinta ole oleellinen juttu. Tosin en nyt 600 euroa pistä nupin servoihin. Eli ne ihan kaikkein kalleimmat saa jäädä pois, mutta noin satasen pintaan olen valmis maksamaan jos tarve vaatii. Käsittääkseni tuolla rahalla pitäisi jo saada toimiva servo. Kokonaisbudjetti siis noin 300€

Toistaiseki tämä kopteri on vaikuttanut sen verran mukavalta että se tyydyttää muuten mun kopteritarpeen hienosti. Toistaiseksi kokoluokka riittää ja se tuntuu lentävän hyvin, aion siis pitää tuon vielä jatkossakin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 550 kokoiseen nuppiservot
« Vastaus #4 : 14 Heinäkuu, 2013, 20:50:30 »
HV-setup vaatisi koko paskan päivitystä noparista lähtien ja peräservo ei kestä HV-jännitteitä. Etenkin tuo viimeksi mainittu on on sellainen ettei huvita alkaa myös uutta peräservoa vaihtamaan taas uuteen.

Erillisellä becillähän tuo toki myös hoituis ja gryphon becillä ei olis erityisen kallista edes. Yritän vaan pitää homman simppelinä, tuossakin on jo johtoja riittävästi. Vaihtamalla noparin ygeen tai kontronikkiin sais tietysti jännitettä ja virtaa lisää, mutta ei nyt oikein innosta.

Allun servot on jo näyttäneet kyntensä, niitä ei tule. Vaikka 41x servoja lukuunottamatta nuo ovat toimineet vissiin ihan hyvin klappeja lukuunottamatta, en niitä laita enää. Nyt haetaan kuitenkin hyvää ratkaisua eikä se hinta ole oleellinen juttu. Tosin en nyt 600 euroa pistä nupin servoihin. Eli ne ihan kaikkein kalleimmat saa jäädä pois, mutta noin satasen pintaan olen valmis maksamaan jos tarve vaatii. Käsittääkseni tuolla rahalla pitäisi jo saada toimiva servo. Kokonaisbudjetti siis noin 300€

Toistaiseki tämä kopteri on vaikuttanut sen verran mukavalta että se tyydyttää muuten mun kopteritarpeen hienosti. Toistaiseksi kokoluokka riittää ja se tuntuu lentävän hyvin, aion siis pitää tuon vielä jatkossakin.

Noista Allun servoista 610:t lienee parhaita. Ittellä on myös 615 servoja mutta fiilis niistä ei ole kovinkan hyvä. Ei toi 610 välys kovin nopeasti kasva haitalliseksi sähkökopussa.
Itse ajelin 550:llä luokaa 700 lentoo 610 servoilla bec:nä cc bec pro.
Eihän HV sevot tarvi sun kopuun kun erillisen bec:n tai vastari akun.
Itse hankkisin 610:t tai sitten harjattomat servot, hinta ero tällä hakinnalla lienee piin luokkaa.
 
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: 550 kokoiseen nuppiservot
« Vastaus #5 : 14 Heinäkuu, 2013, 21:17:41 »
Vaatii se edelleen sen jännitteen tiputtamista peräservolle. Ei hirveän houkuttelevalta kuulosta viritellä erillistä beciä, siitä sitten jotain toista palikkaa jolla tiputtaa jännite peräservolle yms. Mun mielestä se kuulostaa suoraan sanottuna huonosti suunnitellulta systeemiltä. Joko kaikki on HV tai sitten ei mikään. Se on nyt oikeasti pois suljettu juttu.

Harjaton ei kuulosta pahalta, ajattelin alun perin että nuo mainitsemani mks DS 670 olis olleet harjattomat, mutta niin asia ei tainnutkaan olla. Sen sijaan nyt alkoi kiinnotaa nuo njs:n linkaamat futabat. Ne on edelleenkin nykyisiä nopeammat ja vääntöäkin enemmän. Toki riippuu kumpi tuossa on futabassa on ilmoitettu. Tuolle gauillehan ilmoitetaan holding ja dynamic erikseen ja futaballe vaan yksi luku.

Futaba on käsittääkseni vanha, tunnettu ja luotettava valmistaja, joten siinä mielessä voisi olla hyvä valinta. Etenkin kun tuo noparin bec ei käsittääkseni ole mikään virtahirmu.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: 550 kokoiseen nuppiservot
« Vastaus #6 : 19 Heinäkuu, 2013, 09:42:28 »
Pitkällisen pähkäilyn jälkeen päädyin futaban servoihin eli nuppiin tulee Futaba BLS451. Speksien perusteella tämä on vähän voimattomampi kuin alkuperäiset, mutta pitäisi riittää 550 kokoiseen kuitenkin mainioisti. Nopeutta tulee myös hieman lisää. Eiköhän tämä tästä taas iloksi muutu.

Näiden pitäisi myös olla vähävirtaiset ja X:n originaalinoparin bec pitäisi riittää joten ei tarvi alkaa virittelemään lisää. Se oli myös yksi valintaan vaikuttava tekijä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: 550 kokoiseen nuppiservot
« Vastaus #7 : 19 Heinäkuu, 2013, 10:08:37 »
Hyvä valinta nuo servot :) Niillä pärjää varmasti.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: 550 kokoiseen nuppiservot
« Vastaus #8 : 19 Heinäkuu, 2013, 12:05:53 »
Pitkällisen pähkäilyn jälkeen päädyin futaban servoihin eli nuppiin tulee Futaba BLS451. Speksien perusteella tämä on vähän voimattomampi kuin alkuperäiset, mutta pitäisi riittää 550 kokoiseen kuitenkin mainioisti. Nopeutta tulee myös hieman lisää. Eiköhän tämä tästä taas iloksi muutu.

Näiden pitäisi myös olla vähävirtaiset ja X:n originaalinoparin bec pitäisi riittää joten ei tarvi alkaa virittelemään lisää. Se oli myös yksi valintaan vaikuttava tekijä.

noi on laadukkuuden lisäksi myös harjattomat jonka itse ainakin luen isommaksi luotettavuudeksi. j@ni on lentäny noilla iet ja ajat henseleit TDR:ää eikä ole voima loppunu ;)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: 550 kokoiseen nuppiservot
« Vastaus #9 : 19 Heinäkuu, 2013, 12:09:55 »
noi on laadukkuuden lisäksi myös harjattomat jonka itse ainakin luen isommaksi luotettavuudeksi. j@ni on lentäny noilla iet ja ajat henseleit TDR:ää eikä ole voima loppunu ;)
Tuo harjattomuus oli myös yksi juttu joka painoi vaakakupissa. Samoin että niitä on käytetty myös 700 kokoisessa menestyksekkäästi. Onhan se kumma jos ne ei silloin riitä tällaiseen kirppuun.

Halvemmallakin olis saanut, mutta laskin tällä kertaa että kaikkein kalleimmaksi tulee aina torpin jälkeen korjata muu mekaniikka ja sen jälkeen ostaa toimivat servot. Säästin taas itseni köyhäksi.  :P
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
27 Vastauksia
48655 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Toukokuu, 2014, 15:52:30
kirjoittanut Pohjola
5 Vastauksia
2544 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Joulukuu, 2013, 00:36:19
kirjoittanut 338federal
5 Vastauksia
2404 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2014, 21:16:20
kirjoittanut Iron_man