Kirjoittaja Aihe: F3C popular ja eurosport-ohjelmat  (Luettu 3038 kertaa)

Petri P

  • Vieras
F3C popular ja eurosport-ohjelmat
« : 11 Heinäkuu, 2008, 17:31:40 »
Mistäköhän löytäisi selvät ohjeet otsikossa mainittuihin juttuihin? Tuntuu jonkunlaisia löytyvän googlella, mutta kun ei niistä ota oikein selvää, löytyy erilaisia versioita.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: F3C popular ja eurosport-ohjelmat
« Vastaus #1 : 11 Heinäkuu, 2008, 17:37:11 »
Eiköhän ne tuolta pitäs löytyä http://www.f3c.fi/Tervetuloa.html  hö ei tuolla olluku FAI ohjelmat sorry...
« Viimeksi muokattu: 11 Heinäkuu, 2008, 17:54:01 kirjoittanut Ege »

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: F3C popular ja eurosport-ohjelmat
« Vastaus #2 : 11 Heinäkuu, 2008, 18:23:24 »
Hey saapiko eurosportissa tehä ohilennon? siinä ohjelmapaprussa on puolikas kuubalainen piirretty lennettäväksi myötätuuleen, ja eiköhän sen pitäisi hyvinkin pitkälti olla vastatuulimanouveri... Ainaki silmukka tehään vastatuuleen ja vaakakierre myötätuuleen, puolikas kuubalainenhan sisältää osan näistä molemmista...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F3C popular ja eurosport-ohjelmat
« Vastaus #3 : 11 Heinäkuu, 2008, 18:43:55 »
Tässähän näitä olisi:
Poppis:  http://www.f3c.se/docs/2006/Pop2006_gfx.pdf
Sportti:  http://www.f3c.se/docs/2006/Sport2006_gfx.pdf


Ohilennon saa tehdä milloin lystää ja päätyliikkeitä ei ole määritelty toisin kuin F3A:ssa. Eli liikkeitä tehdään vain keskellä.

« Viimeksi muokattu: 11 Heinäkuu, 2008, 19:06:52 kirjoittanut juho44 »
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Petri P

  • Vieras
Vs: F3C popular ja eurosport-ohjelmat
« Vastaus #4 : 11 Heinäkuu, 2008, 19:46:58 »
Vielä selvennystä:

1. Saako sportinkin leijuttaa kopterin perä itseenpäin?
2. Mitkä ovat nuo etäisyydet, korkeudet ja kuinka kaukana lennättäjä on keskipisteestä?
3. Lentolinjan etäisyys ja korkeus? Kuinka tarkka?

Jos vaikka kilpailis joskus.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F3C popular ja eurosport-ohjelmat
« Vastaus #5 : 11 Heinäkuu, 2008, 22:12:08 »
Sportti leijutetaan kylki itseen päin.

Leijunnoissa alalinja on vakio silmienkorkeus. Etäisyys keskipisteestä pilottiin on 10m. Keskipisteestä lipulle 5m. Lippujen väli 10m.

Taivalla etäisyyttä on paha arvioida, ehkä 30-50m? Päätyihin reilusti kauas että saa haettua oikean asennon ja kovan vauhdin.


Toivottavsti nähdään kisoissa uuttakin porukkaa :)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: F3C popular ja eurosport-ohjelmat
« Vastaus #6 : 11 Heinäkuu, 2008, 23:09:00 »
Sportti leijutetaan kylki itseen päin.

Leijunnoissa alalinja on vakio silmienkorkeus. Etäisyys keskipisteestä pilottiin on 10m. Keskipisteestä lipulle 5m. Lippujen väli 10m.

Taivalla etäisyyttä on paha arvioida, ehkä 30-50m? Päätyihin reilusti kauas että saa haettua oikean asennon ja kovan vauhdin.


Toivottavsti nähdään kisoissa uuttakin porukkaa :)


Vähän pilkun viilausta on pakko harrastaa: ...se etäisyys pilottiin on 9metriä..  (Ja nyt ei ole oikea aika kertoa että sportin säännöissä olisi eri etäisyys kuin FAI:n  :P )

Taivaalla lennätysetäisyys kannattaa hakea niin että lennättää mahdollisimman lähellä niin että 120asteen sektori ei ylity mutta voi kuitenkin ajaa päätykäännökset kauas jolloin itse liikkeessä ei tule kiire ja ehtii ajaa linjan suoraan, kuten Juho mainitsi, ja sen verran etäällä ettei korkeissa liikkeissä tule niska kipeäksi (eli tuomarit ei joudu katsomaan yli 60 asteen kulmassa ylöspäin nähdäkseen liikkeen lakea). Mainittu 50m kuulostaa ok:lta (itsellä on ollu paha tapa ajaa varsinkin hyvässä näkyvyydessä hiukka turhankin hornassa mutta ei siitä kannata mallia ottaa). Ja perusideana: kaikki liikkeet samalla etäisyydellä, samalla vauhdilla ja samankokoisina olipa se varsinainen etäisyys sitten mikä hyvänsä. Kaikki taivaslentoliikkeet pitää lentää yli 10m korkeudessa.

Ohessa kuvatus mikä havainnollistaa lennätyspaikan myös sportissa.

- Ilkka
« Viimeksi muokattu: 11 Heinäkuu, 2008, 23:17:43 kirjoittanut ija »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
38 Vastauksia
12165 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Kesäkuu, 2007, 16:33:31
kirjoittanut Ege
88 Vastauksia
64840 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2015, 16:17:37
kirjoittanut Tohtori R
0 Vastauksia
963 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2015, 21:31:02
kirjoittanut hamatiju
23 Vastauksia
6752 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Kesäkuu, 2015, 17:18:26
kirjoittanut Anssi
2 Vastauksia
1877 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Kesäkuu, 2015, 13:59:29
kirjoittanut Hayabusa