Kirjoittaja Aihe: Tonttaus Ämmässuolla  (Luettu 3555 kertaa)

Poissa Pekka

  • Jäsen 2019
  • *****
  • "Harva meistä on rautaa, moni torpata saa."
Tonttaus Ämmässuolla
« : 08 Kesäkuu, 2013, 21:56:39 »
Moi,

Protos 500 meni tonttiin tänään Ämmässuolla.

Perästä luultavasti hajosi jotain noin 10 metrin korkeudessa, kopteri alkoi pyöriä, hold päälle ja möllähdys multaan luultavasti vasen kylki edellä vaikka kuvassa onkin oikealla kyljellään. Kiistän ohjausvirheen.

Sen verran korkealla oli että holdin ehti laittaa päälle. Näyttää ensikatsomalta siltä, että ei tuossa paljon mitään mennyt hajalle. Taisi olla sen verran pehmeä alusta mihin se tippui...

Olisiko kuvien perusteella mitään sanottavaa, mistä voisi olla kyse? Itse veikkaan tällä hetkellä peräservon tai perän mekaniikan hajoamista alimman kuvan perusteella.

En tiedä olisiko voinut yrittää tehdä kunnon autorotaatiota mutta roottorin kierrokset tippuivat myös joko liian suurten lapakulmien takia tai vian takia. Nyt ainakaan ei pää- eikä perälavat pyöri ollenkaan.

Muita ei ollut paikalla, joten kertomus perustuu omiin havaintoihin.

-Pekka
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Tonttaus Ämmässuolla
« Vastaus #1 : 08 Kesäkuu, 2013, 23:47:48 »
Ekasta kuvasta nyt ei oikeen mitään saa irti..  ::) mutta tuos alimmassahan nyt selvästi on perän ratas kierossa, hypänny akseli laakeristaan? Ei muutakuin suolistamaan ja tsekkaan kaikki paikat huolella läpi!
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Tonttaus Ämmässuolla
« Vastaus #2 : 09 Kesäkuu, 2013, 00:27:38 »
Peräputki on ainaki väärinpäin. Jaa mistäkö tiedän..  ::) Peräkasetin oli mahdollista mennä vähän kieroon sillon ku se oli väärinpäin asennettuna ja tästä johtuen saattais kaiketi tulla jotain tuon tapaista. Käännä se ainaki ympäri. MSH msheli teksti pitäis perästä päin katsottuna olla oikealla puolella.

Poissa Pekka

  • Jäsen 2019
  • *****
  • "Harva meistä on rautaa, moni torpata saa."
Vs: Tonttaus Ämmässuolla
« Vastaus #3 : 09 Kesäkuu, 2013, 08:49:58 »
Ensimmäinen kuva onkin sellainen "tältä se nyt sitten näytti ennen kuin kukaan koski siihen -kuva". Se on vähän epäselvä muutenkin.

Tosta peräputken väärin päin olemisesta: Muistaakseni ihmettelin rakennusvaiheessa sitä, että jos putken laittaa teksti oikealla kyljellä -asentoon, niin se teksti on sitten väärin päin. Sitten katsoin että putki on symmetrinen (mitä se nyt ei sitten kai ole?) ja laitoin sen noin.

Kerron lisää jahka kopu on suolistettu.

Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Tonttaus Ämmässuolla
« Vastaus #4 : 09 Kesäkuu, 2013, 09:39:22 »
Viimeisessä kuvassa näkyy putken maalaamaton osuus joka on ainakin ohjeiden mukaan suunniteltu laitettavaksi kopterin rungon päähän. Se maalaamaton osuus on nätisti piilossa sillon ja kai siinä oli ideana myös että se johtaa sähköä tuota kautta.

Poissa Pekka

  • Jäsen 2019
  • *****
  • "Harva meistä on rautaa, moni torpata saa."
Vs: Tonttaus Ämmässuolla
« Vastaus #5 : 09 Kesäkuu, 2013, 17:37:35 »
Nyt on niin että peräputken toisessa päässä on reiät ja toisessa päässä lovet.

Kumminkin päin peräputken saa paikalleen, eikä ohjeesta kunnolla selviä, miten se kuuluu laittaa. Ohjeen kuvissa on nimittäin molemmissa päissä reiät. MS Heli -teksti on tosin ohjeessa kuvattu oikealle puolelle.

Putken molemmissa päissä on maalaamaton osuus.

Nyt asennus oli tehty niin päin, että reiällinen pää oli edessä ja pää jossa on lovet, takana. Väärin päin kai siis...

Tilaan varaosat, laitan kopterin kasaan tai mekaanikko SJo1 laittaa, jos haluaa ja jatkan matkaa kohti uusia pettymyksiä  8)

 
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Tonttaus Ämmässuolla
« Vastaus #6 : 09 Kesäkuu, 2013, 20:02:03 »
Juu manuaali on puutteellinen. Ura pitää olla edessä että perän remmin kireyttä voi säätää eli antaa sieltä periksi. Peräkasetin täytyy olla "lukittuna" putkeen eli se tulee sinne reikä päätyyn.

Poissa Pekka

  • Jäsen 2019
  • *****
  • "Harva meistä on rautaa, moni torpata saa."
Vs: Tonttaus Ämmässuolla
« Vastaus #7 : 11 Kesäkuu, 2013, 11:38:32 »
Tässä on nyt luultavasti ja melko varmasti käynyt niin, että peräakselin laakeri on jumittunut ja laakeri on alkanut pyöriä muovisen peräkasetin, vai mikä sen nimi nyt virallisesti on, ympärillä. Pyöriminen on rikkonut ellei peräti sulattanut muovin ja osakokonaisuus eli akseli, ratas ym. ovat menneet vinoon ja sitten jotenkin juntturaan.

Laitan kuvan, mistä asia selviää, myöhemmin. Kuvien laitossa on tässä nyt joku hämminki, kun en saa niitä koneelle siirrettyä.

Mahtaakohan asia johtua siitä, että peräputki oli väärin päin? Kyllä tai ei, niin laitan sen kuitennkin oikeaan asentoon seuraavaksi.
« Viimeksi muokattu: 11 Kesäkuu, 2013, 15:33:30 kirjoittanut Pekka »
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tonttaus Ämmässuolla
« Vastaus #8 : 11 Kesäkuu, 2013, 16:41:35 »
yleensä kun näen protoksen jossain menen katsomaan ja tutkimaan sitä. yleensä aina hihna on moninkertaisesti liian kireällä. se kyllä tappaa laakerit (ja inertian rotatoidessa) vaikka voihan tohon olla muitakin syitä. on noita hihnaohjurirullien laakereitakin leikkaillu ja sulatellu muoveja eli ei toi nyt mitään ihan uniikkia ole.

protoksen hihna pitää olla huomattavan löysällä verrattuna muihin koptereihin. sen takia siinä on niitä hihnanohjuripyöriä että hihna kiertää pinjonin ja perän rattaan kokonaan ympäri jolloin siinä on enemmän hampaita jakamassa voimaa. lopputuloksena hihnaa voi pitää huomattavan löysällä ja se ei silti hypi kovassakaan repimisessä.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

Poissa Pekka

  • Jäsen 2019
  • *****
  • "Harva meistä on rautaa, moni torpata saa."
Vs: Tonttaus Ämmässuolla
« Vastaus #9 : 12 Kesäkuu, 2013, 11:41:19 »
Ok,

kuvauksesi perusteella hihna on ollut tosiaan liian kireällä. Otan asian huomioon ja vaikka näytän kopun joskus kun ollaan samalla lentopaikalla.


Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
1415 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Heinäkuu, 2008, 22:32:33
kirjoittanut jpheli
44 Vastauksia
8759 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Kesäkuu, 2013, 22:47:03
kirjoittanut viltsu
88 Vastauksia
62995 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2015, 16:17:37
kirjoittanut Tohtori R
24 Vastauksia
5527 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2015, 10:00:51
kirjoittanut Tohtori R
22 Vastauksia
5655 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2016, 21:23:52
kirjoittanut Pekka