Kirjoittaja Aihe: Historian havinaa...(kopterit / lennokit)...  (Luettu 4960 kertaa)

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Historian havinaa...(kopterit / lennokit)...
« : 03 Huhtikuu, 2013, 19:23:23 »
Yritin löytää siimaohjattaville lentsikoille oman säikeen, mut en löytänyt.
Siksi halusin tämän aiheen aloittaa. (Jos vastaava löytyy jostain foorumilta, niin joku sit "ehkä" jaksaa liittää tämän ketjun sellaiseen?):

Sain kipinän kirjoittaa omasta kokemuksestani; eili Anssin hienosta "pienoismallista":

http://www.kopterit.net/index.php/topic,18249.msg171211.html#msg171211

Palatakseni siimaohjattaviin, niin aikoinaan 4D:n kanssa vaihdettiin YV:llä historian havinaa, koskien siimalennokkeja.

Mun faija osti joskus vuonna 1965-1966 siimaohjattavan lennokin. En minä, ei broidini, että vanhempani muista tarkkaa aikaa, mutta noi vuodet tuli mutsin kanssa mieleen. (tänään).

Kone oli joko Spitfire tai Mustang, mutta kun ei ole yhtään valokuvaa olemassa, niin muistipohjalta tässä kirjoitan.

Olin noin 7-8-vuotias ja broidini vuoden nuorempi.
Oli jännää kun siinä iässä sekä minä, että broidini saimme, faijan opastuksella moottorin käyntiin.

Hehkutulppa tarvitsi erillisen akun ja jotain fuilia kehiin, sekä tais pitää myös eetteriäkin käyttää. Sitten "nappulana" vaan sormillamme käynnistettiin moottori.
Ainahan siihen meni hetki aikaa, sillä ei se mosa helposti käynnistynyt.
Vaikka pärähtikin käyntiin, niin säätö"ruuvi" piti olla lähes oikein.
Kun mosa vihdoin ja viimein käynnistyi, niin sitten hieman em. ruuvia säätämällä saatiin koneen kierrokset kuullostamaan hyvältä.

Sitten vaan minä tai broidi pidettiin koneesta kiinni (kun akku oli irroitettu) ja faija meni siimaohjaimen luo ja otti sen käteensä. Hän näytti meille jonkunlaisen merkin, jolloin saimme päästää koneesta irti. Faija siinä lennätti kunnes polttoaine loppui ja aina melko hienot laskeutumiset nurmikolle.

Itse sain myös kerran sitä kokeilla, mutta hetken jälkeen se tuli nokka edellä alas, ja mosa sammui. Sit lähdin minä karkuun ja lujaa (itkien) himaan.

Sen mutsikin kuulemma muistaa !

Eli on mullakin "kokemusta" lennokeista....No tehtiinhän itsekin balsasta / riisipaperista lennokeita, joita hulluna jalkapallokenttää pitkin juostiin ja kone irtaantui määrätyllä korkeudella, ja lensi minne lensi..... Myös Helsinki Malmin lentokentällä.

Ne, joilla on kuusi/kahdeksan- vuotiaita poikia: Antaisitteko nykyään lapsienne käynnistää vastaa lentsikkaa, omilla sormillaan, potkurista ! Onneksi itselläni ovat sormet vielä tallessa  :o
Kun sellainen mosa pärähtää käyntiin, niin omat "nakit" HETI pois potkurista !!!!!!!!!!!!!!1
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa ZZ

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Historian havinaa...(kopterit / lennokit)...
« Vastaus #1 : 03 Huhtikuu, 2013, 20:29:29 »
Veikkaisin, että se siimalennokki oli Mustang. Sellainen oli suositu sarja noihin aikoihin ja oli myös mun ensimmäinen moottorilennokki. Olin noina vuosina kymmenen korvissa, kun rakensin sen balsasarjasta. Ketään kokeneempaa ei ollut neuvomassa pikku natiasta, vain sarjan piirustukset ja kirjastosta lainattu "Suuri lennokkikirja" apuna sain sen kuitenkin tehtyä valmiiksi. Moottorina oli 2,5cc  Webra diesel.

Moottorin sisäänajo oli näin jälkikäteen ajateluna varsin huvittavaa ja typerää touhua. Silloin asuttiin kerrostalossa eikä ollut mitään hyvää paikkaa mooorin käyttämistä varten. Niinpä ruuvasin motin lankun päähän, laitoin lankun vessanpytyn kansien alle ja siskolikka istumaan painoksi kannen päälle. Kyllä se sisäänajo niinkin onnistui. Toinen asia sitten mitä naapurit tykkäsivät siitä touhusta.

Ensimmäinen lennätys on jäänyt mieleen hieman pelottavana tapahtumana. Ensimmäinen virhe oli aivan liian lyhyet siimat ja toinen se, että laitoin tankin aivan täyteen. Niinpä ei auttanut kuin pyöriä hiilitöntä vauhtia sihen asti kunnes polttoaine vihdoin viimein loppui. Kone pysyi muistaakseni suurin piirtein ehjänä, mutta itse olin aika pelästynyt ja pyörällä päästäni. Siinä sitten meni tovi ennen kuin uskalsin  yrittää uudelleen.
Gaui X7 | Gaui X5 FES | Gaui 550 FBL, UH-1 "Huey"
Gaui 550 | Gaui 425 | Gaui 255
Trex 500, UH-1 "Huey" | Trex 450, UH-1 "Huey"
HK-450, Bell 206 "Jet Ranger" | Nine Eagles Solo Pro V2

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Historian havinaa...(kopterit / lennokit)...
« Vastaus #2 : 03 Huhtikuu, 2013, 20:38:02 »
Omat ensimmäiset kokemukset ovat muistaakseni vuodelta 1982 tai 3 kun tein siimaohjattava lankkukoneen. Figuuri oli tuo Mustang johon laitettiin joku ihme moottori kiinni, lienee ollut Cox. No sen koneen ura ei ollut pitkä. Taisi pari kierrosta mennä ennen tuhoa  ;D

Toinen kone olikin liidokki joka oli narulla taivaalle vedettävä malli. Kyseinen kone tuli rakennettua 1989 ja on edelleen kotipaikassa isän toimesta säilöttynä.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Historian havinaa...(kopterit / lennokit)...
« Vastaus #3 : 03 Huhtikuu, 2013, 21:20:09 »
Omat ensimmäiset kokemukset ovat muistaakseni vuodelta 1982 tai 3 kun tein siimaohjattava lankkukoneen. Figuuri oli tuo Mustang johon laitettiin joku ihme moottori kiinni, lienee ollut Cox. No sen koneen ura ei ollut pitkä. Taisi pari kierrosta mennä ennen tuhoa  ;D

Toinen kone olikin liidokki joka oli narulla taivaalle vedettävä malli. Kyseinen kone tuli rakennettua 1989 ja on edelleen kotipaikassa isän toimesta säilöttynä.

Komppaan nyt ZZ:aa sekä sua !

OT: Perskutti ZZ kun en tiennyt sun puolitoista vuotta sitten, et olit myymässä sitä 125cc Yamaha AS3:sta ! Mua harmittaa vieläkin  :o

Toi mun mainitsemani siimalennokki oli muovista tehty ja todella upea, siihen aikaan (huom ,et kuuskytlukuvulla)  ! Itse hieman muistelen sitä mun faijan konetta, jotta olis voinut olla Spit..., mut ku ei oo kuvia. Voisin kylläkin näyttää, miten homma silloin kuuskytluvulla toimi, sekä just ihan samassa mestassa. Tuskin kenelläkään moisia NIIN VANHOJA laiteeita on edes olemassakaan enää nykyään ????

Hienoa Anssi, jos sulla on moinen säilöttynä faijasi toimesta  8)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Historian havinaa...(kopterit / lennokit)...
« Vastaus #4 : 05 Huhtikuu, 2013, 01:05:01 »
Jos se siimis oli muovia, se oli luultavasti COXin tekele, sama fapriikki kun teki ne pienet mosatkin.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Paikalla Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Historian havinaa...(kopterit / lennokit)...
« Vastaus #5 : 05 Huhtikuu, 2013, 06:36:08 »
Jos se siimis oli muovia, se oli luultavasti COXin tekele, sama fapriikki kun teki ne pienet mosatkin.

Ne moottorit joita ei meinannu saada millään pysymään käynnissä, kun ei ollu vara ostaa nitroo.
Mootoriin muuten vaihdettiin koko kansi kun vaihdettiin tulppa.

Nymmä hokasin miks tykkään nitro kopuista.
Nuorempana kun ei ollu vara ostaa nitro fuilia vaan piti ajaa pelkällä nitro rissa fuililla, nyt kun pystyy ostaamaan nitroo niin sitä pitää polttaa sitten kunnolla.
Ja missäs sitä palais paremmin kun ison kopun pannussa.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Historian havinaa...(kopterit / lennokit)...
« Vastaus #6 : 05 Huhtikuu, 2013, 21:55:13 »
Just juttelin broidin kanssa melkein tunnin, käpälässä  :)
Kerroin hänelle, mitä olen tässä aloittamassani ketjussa kirjoittanut. ;)

Hän kun tietää moottoreista paljon, niin vahvisti myös tuon eetterin käytön.Kaikki muukin, mistä kirjoitin, on hänen mielestään ihan totta, eikä mitään "tarua".
Broidi vaan välillä sanoi, että, jos tässä aletaan moottoreista pelkästään juttelemaan, niin yx vuorokausi ei siihen riitä.... ???
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
20 Vastauksia
15991 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2008, 06:30:09
kirjoittanut 1m4s0_
5 Vastauksia
4365 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Tammikuu, 2013, 14:18:30
kirjoittanut illi
34 Vastauksia
12618 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Elokuu, 2010, 16:16:46
kirjoittanut Tohtori R
2 Vastauksia
2476 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Helmikuu, 2014, 16:25:49
kirjoittanut Tucho
1 Vastauksia
10818 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2014, 08:50:30
kirjoittanut jukka