Kirjoittaja Aihe: NAZA hexa setuppi Futaballa  (Luettu 4576 kertaa)

Poissa vaizki

  • Aloitteleva torppari
  • *
NAZA hexa setuppi Futaballa
« : 11 Helmikuu, 2013, 00:45:12 »
Noniin.. eka viesti tänne foorumille päin. Morjens vaan.

Sen sijaan että olisin kysellyt kaikki näännyksiin 3kk siitä että mitä miten millon miksi häh niin päätin korkata tämän lentävien RC-vehkeiden harrastuksen reippaan toiminnallisesti klikkaamalla kotiinpäin:
a) hihavakiona stabiilin ja helppolentoisen pöristimen jota lennättää perheen 12v apukuskikin, tässä tapauksessa DJI F550 Hexakitin NAZA + GPS:llä; sekä
b) niin paljon radiota kuin perse kestää eli Futaba 14SG ettei tarvii heti (ikinä?) miettiä muuta

No tuo DJI paketti sekä Futaba tulivat perjantaina. F550:stä tuli väärä kitti eli frame-only + NAZA&GPS vaikka tilasin koko paketin ESCit, moottorit yms. No ilmeisesti maanantaina ovat täällä nuo loput osat sitten.

No nyt tätä Futabaa on sitten ihmetelty. Autoradioista on kokemusta, mutta nehän nyt on yhtä monimutkaisia kuin moottorisaha. Ihan ekana täytyy sanoa että jollei ole jo äidinmaidossa imenyt heliradioiden sielunelämää luuytimeen niin täähän on ihan hirveetä scheissea tämä "manuaali". Voi hyvää päivää. Se apinalauma joka näitä kirjoittaa tai kääntää pitäisi shipata suoraan jonnekin eläinkoeasemalle.

"Speed becomes slow as a numerical value's 0 increases in the state of the fastest of the servo." Niih. Ettäs tiedätte. Servo speed. Aihe käsitelty.

Aika iso osa asioista selvisi kokeilemalla, D/R, program mixit yms kaikki selkenee kun räplää tuota nippelihelvettiä, ainakin johonkin asti. Vaan yksi PERUSjuttu on tässä pikkaisen hakusessa, ja se on:

Setuppaanko NAZA-multicopterin Airplane vai Heli moodissa tähän Futabaan?

Räpelsin jo jonkinlaisen hihavakiosetupin Airplane-moodissa kasaan. Ihan perus AIL/ELE ja THR/RUD tikut (mode 2), yhteen kytkimeen (ch 7 - "gear") 3-asentoisena GPS/Atti/Manual modet (tähän oli onneksi google-apua), sekä failsafe tuonne yhteen kytkimeen niin että hienolla siksak 5-pisteen program mixillä pakotetaan tuo kanava fail-safe alueelle aina jos tämä nippeli on väännettynä. No kunhan pyörivät osat tulee ni pistetään kiinni ja ajetaan tuota tonttiin, MUTTA...

Olisiko tuo pitänyt kuitenkin setuppaa H-1 helinä? Katselin että Heli-setupilla saa noita "conditions" setupattua jotka vaikuttaa about kaikkeen... vaan D/R setupeissa tuntui saavan yhden 3-asentoisen kytkimen taakse 3 eri säätöä tikkujen expo asetuksille yms myös airplane moodissa. Onkot tässä joku merkittävä ero jonka missaan?

Lyhyesti, onko jotain mistä jään paitsi tai jotain mikä on tuskaista jos pistänkin heli-setupilla tämän konffin? Katselin että tuo H-1 lienee se oikea valinta kun siinä ei tunnuttu miksaavan mitään keskenään eli NAZA saa käyttäjältä komennot suoraan. Tarkoitus on hankkia myöhemmin joku gimbal setuppi että saan gopron kyytiin ja sitten varmaan arducopter / PX4 joskus tulevaisuudessa kun tämä paketti lentää ja on pidetty vähän hauskaa.

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #1 : 11 Helmikuu, 2013, 07:24:40 »
Mulla on myös Futaba 14SG ja Naza+GPS ja olen tätä samaa fail-safe -alueelle pakottamista myös miettinyt, joten jos joku vielä tähänkin antaisi vastauksen (tavoitteena siis saada yhteen vipuun M+Atti+GPS-atti ja toiseen vipuun Failsafe)?

Oman setupin pistin Airplane-tilaan vanhasta tottumuksesta, sillä Spektrumissa näin tehtiin. Toisaalta olen vasta pari viikkoa sitten siirtynyt Spektrumista Futabaan, joten kaikki kikkakolmoset eivät varmasti ole vielä tiedossa.

Ja kyllä, manuaali on todellakin käännetty osittain aivan päin seiniä. Tämän hintaiselle radiolle voisi olettaa saavansa paremman manuaalin.

Poissa Naamis

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit RY #0252
Vs: NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #2 : 11 Helmikuu, 2013, 07:28:50 »
Moi, multikopteissa käytetään juurikin tuota airplane moodia. Eli oikeilla jäljillä. Nazasta ei kokemuksia, joten siihen en kommentoi.
T-Rex 450 Sport, T-Rex 600 ESP + Brain, Walkera Mini CP
Quadro jossa FF Controller
Futaba T8FG, Walkera Devo 7
Phoenix

Poissa vaizki

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #3 : 11 Helmikuu, 2013, 11:57:55 »
Tomi,

Tässä mun failsafe idea.. Eli oma program mix GEAR -> GEAR (kanava 7 eli U tuossa NAZAssa).





Tuossa siis SF-kytkin (vasemmalla olkapäällä se 2-asentoinen) aktivoi sen että GEAR miksaa GEARiä. Tuo GEAR on mulla siinä viereisessä 3-asentoisessa (oliko se nyt SE sitten). Lineaarisen miksin sijaan laitoin tuon 5-pisteisen jolla sain aikaan "siksakin" joka tönäisee kanavan sinne failsafe alueelle.

Jos joku tietää miten saa tehtyä puhtaasti niin että: jos kytkin A päällä niin GEAR = 35%, muuten GEAR = kytkin B.. kertokaapa. Itse googlettelin ja tuo program mix oli se ainoa mitä löysin millä tuota saa kierrettyä.

Aijoo pohjalla on vielä se että tuon GEARin "travel":iä on rajoitettu END POINT valikosta jonnekin 75 tienoille. Muuten tuo kanava menee "päistä yli" eikä osu GPS/M zoneihin NAZAlla.

Sellasta aloittelijan säätöä yhden illan kokeilujen perusteella. Tosiaan näillä ei ole lennetty kun moottorit ja ESCit on vielä postissa :)


Poissa vaizki

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #4 : 19 Helmikuu, 2013, 20:26:31 »
Tuli vihdoin kasattua tuo F550 ja tapeltua S.Bus kanssa kunnes mulle selvisi että tuossa FASSTest R7008 vastarissa on S.Bus timingit sen verran erilaiset ettei DJI:n "DBus" ole enää yhteensopiva. Eli kauhea 8 jalkainen mustekala kulkee edelleen Nazan ja vastarin välillä. Muillekin tiedoksi jos ei noilla uusilla Futaban leluilla tunnu S.Bus juttelevan...

Kaikki on setupattu, pitää vielä siistiä lopullisesti piuhavedot ja käydä ulkona kokeilemassa..

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #5 : 19 Helmikuu, 2013, 20:27:33 »
Ootko tutkinut onko päivitystä tiedossa vai rauta esteenä?
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Re: Vs: NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #6 : 19 Helmikuu, 2013, 20:45:12 »
Tuli vihdoin kasattua tuo F550 ja tapeltua S.Bus kanssa kunnes mulle selvisi että tuossa FASSTest R7008 vastarissa on S.Bus timingit sen verran erilaiset ettei DJI:n "DBus" ole enää yhteensopiva. Eli kauhea 8 jalkainen mustekala kulkee edelleen Nazan ja vastarin välillä. Muillekin tiedoksi jos ei noilla uusilla Futaban leluilla tunnu S.Bus juttelevan...

Kaikki on setupattu, pitää vielä siistiä lopullisesti piuhavedot ja käydä ulkona kokeilemassa..
Kiitos tästä selvittelystä, ihmekös kun ei alkanut yhteistä kieltä löytymään vastarin ja Nazan välille. Harmillista :(.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #7 : 19 Helmikuu, 2013, 20:46:27 »
Tuli vihdoin kasattua tuo F550 ja tapeltua S.Bus kanssa kunnes mulle selvisi että tuossa FASSTest R7008 vastarissa on S.Bus timingit sen verran erilaiset ettei DJI:n "DBus" ole enää yhteensopiva.
Mistä tuo timing tieto, mittasitko? Ja olihan sulla se 8/SB-portissa eikä S.BUS2? Ja varmistit, että Mode B on aktivoituna? (tässä vastarissa kun on neljä eri modea millä se pelaa)

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #8 : 19 Helmikuu, 2013, 20:56:06 »
Mistä tuo timing tieto, mittasitko?
Näemmä löytyi juttua interwebin syvyyksistä ja testailtu useilla vastareilla: http://www.modelbouwforum.nl/forums/multicopters/178039-dji-naza-en-futaba-r7008sb.html

Eli R7008:n s-bus ei toimi suoraan Nazassa ja korjattavissa Nazan firmwarella, aikataulu avoin.

Poissa vaizki

  • Aloitteleva torppari
  • *
NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #9 : 20 Helmikuu, 2013, 08:40:40 »
En mitannut mutta löysin skooppikuvia netistä niin mitäpä sitä omia tekemään. Eikä tuo +7 piuhaa maailmaa kaada vielä, valot pitää laittaa vielä jne niin sitten tulee varmaan lisäkanaville käyttöä. Ja juu testattu portista 8 mode 2 kuten pitääkin.

Poissa knot62

  • Opetteleva torppari
  • **
    • Aerial visions
Vs: NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #10 : 15 Maaliskuu, 2013, 18:03:03 »
Mulla Futaba t8j ja naza-m+gps. Lennokki moodi.  Failsafe kun radio sammutetaan tai atti/gps tilassa vääntää failsafen päälle.
Manuaali modessa failsafe ei kytkeydy. Ei kyllä manuaalilla tule käytettyäkään. kerran kokeilin.

voin laittaa tarkemmin jos joku kaipaa datoja.
Gaui 840H@DJI A2@Alexmos 32bit@NEX-5R
Turnigy i10
www.youtube.com/knot62

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #11 : 03 Huhtikuu, 2013, 01:01:43 »
Mulla Futaba t8j ja naza-m+gps. Lennokki moodi.  Failsafe kun radio sammutetaan tai atti/gps tilassa vääntää failsafen päälle.
Manuaali modessa failsafe ei kytkeydy. Ei kyllä manuaalilla tule käytettyäkään. kerran kokeilin.

voin laittaa tarkemmin jos joku kaipaa datoja.

Mä saatan kysellä sulta vinkkejä, kun on sama radio tulossa.

Poissa JiiHaa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #12 : 03 Marraskuu, 2013, 18:56:12 »
Kaipaisin myös asetuksia Futaba t12fg:lle, phantomin ohjaukseen ja myöhemmin isomman hexan,ilmeisemmin Nazalla.

« Viimeksi muokattu: 05 Marraskuu, 2013, 11:56:58 kirjoittanut JiiHaa »
Dji Phantom, Futaba T12FG,Ladybird,Devo 7

Poissa JiiHaa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: NAZA hexa setuppi Futaballa
« Vastaus #13 : 07 Marraskuu, 2013, 18:39:21 »
Kaikki muut toiminnot sain kutakuinkin säädettyä,mutta kaasutikun nolla prosenttia pysäyttää moottorit,toisaalta loogista mutta takuuvarmasti  tulee sukkana alas. Nazalla käsittääkseni pitäisi kummankin tikun pito "alakulmissa" vasta pysäyttää moottorit jos on nazan ohjelmasta valittu intelligent tila.Olisiko vinkkejä ettei epähuomiossa käytettäessä kaasua nollilla moottorit pysähtyisi.
Dji Phantom, Futaba T12FG,Ladybird,Devo 7

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
2518 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2008, 14:55:21
kirjoittanut Happymen
3 Vastauksia
2241 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2009, 21:42:43
kirjoittanut Teme
15 Vastauksia
8970 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2012, 21:02:45
kirjoittanut pilot4fn
8 Vastauksia
3156 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2012, 07:32:10
kirjoittanut Pursi
3 Vastauksia
452 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2019, 00:16:10
kirjoittanut Slowari