Kirjoittaja Aihe: suurempien liittimien juottaminen moottoriin  (Luettu 20581 kertaa)

Poissa Tuuhaa

  • Aloitteleva torppari
  • *
suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« : 25 Tammikuu, 2013, 13:17:31 »
Ostin Turningyltä uuden moottorin, jonka johtojen liittimet ovat eri kokoluokkaa kuin vanhassa hajonneessa moottorissani. Noparipuolen liittimet ovat siis tällä hetkellä isommat kuin uuden moottorin vastaavat. Onko tässä vaiheessa oikea ja turvallinen toimenpide irrottaa uuden moottorin liittimet ja juottaa vanhan moottorin suuremmat liittimet tilalle? Vai tuleeko vastaan ongelmia?

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #1 : 25 Tammikuu, 2013, 13:25:43 »
Suurempien liittimien juottamisesta ei ole haittaa, toisinpäin kyseenalaista.
Jos omistat hyvän kolvin ja kunnon tinaa niin ei pitäis olla ongelmia.

Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #2 : 25 Tammikuu, 2013, 13:30:16 »
Tietämättä millaisista komponenteista nyt puhutaan kun turnigyllä on aika laaja skaala moottoreita.
Jos liitinten kokoero on kovin pieni ja eikä puhuta jostain 700 luokan sähkökoptereista niin ei ole merkitystä kummat liittimet laitat kokoonpanoon.
Tehokas kolvi on hyvä olla johtotehtävissä, varsinkin paksujen johtojen kanssa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #3 : 25 Tammikuu, 2013, 13:37:43 »
Sanoisin nyt kumminkin että jos on kaksi vaihtoetoa: Isommat ja pienemmät, niin itse kyllä valitsisin ne isommat.
Vaikka jossain pikkumoottoreissa ei suurta väliä olekkaan.
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Tuuhaa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #4 : 25 Tammikuu, 2013, 16:41:45 »
500 rexistä on kyse, eikä mun silmiin kokoero mikään valtava ole.
 
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22400__Turnigy_HeliDrive_SK3_Competition_Series_4249_1600kv_500_size_heli_.html

Tossa se uus moottori ja sen pikkuliittimet. Täytyypi vielä viikonlopun yli odotella ja sitten saatan uskalta alottaa kolvailun.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #5 : 25 Tammikuu, 2013, 17:27:31 »
500 rexistä on kyse, eikä mun silmiin kokoero mikään valtava ole.
 
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22400__Turnigy_HeliDrive_SK3_Competition_Series_4249_1600kv_500_size_heli_.html

Tossa se uus moottori ja sen pikkuliittimet. Täytyypi vielä viikonlopun yli odotella ja sitten saatan uskalta alottaa kolvailun.

no on kyllä aivan onnettomat liittimet. vai näyttääkö ne vaan kuvassa?

itse en tämän pienempiä laittais http://www.trex-store.com/40mm-gilt-terminal-p-2450.html

vaikka eipä noilla näytä kovin isoa kokoeroa olevan.

kyllä se niillä pienemmilläkin varmasti toimii jos niihin päädyt.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #6 : 25 Tammikuu, 2013, 21:18:17 »
Motor Plug: 3.5mm Bullet Connector

lukee tuoteselosteessa. On melko pienet ton kokoseen, viielä kun toi liitin on niin lyhytkin. suosittelisin kanssa noita 4mm liittimiä.

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #7 : 25 Tammikuu, 2013, 21:19:49 »
Tossa Turnigyssä on 3,5mm liittimet ja noi Trex-storen on 4mm.

Eli kun laitat ne isommat jotka on vanhassa moottorissa, laitat todnäk 4mm liittimet ja täytät Tohtorin suosituksen  ;D

Poissa Tuuhaa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #8 : 28 Tammikuu, 2013, 09:23:02 »
Noniin mittasin liittimet ja näyttää pitävän veikkaukset paikkansa. Elikkä suuremmat tosiaan on sen 4 mm. Tällä siis mennään! :)

Poissa Tuuhaa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #9 : 29 Tammikuu, 2013, 23:04:58 »
Tuotanoin.. Yritin juottaa liitoksia, mutta tyssäsin jo ekaan vaiheeseen. Käytössäni on tehokas juotin, joka taatusti kuumenee kunnolla, mutta siitä huolimatta tehtaan liitokset eivät osoittaneet minkäänlaista sulamista. Johto ja liitin kyllä kuumenivat reippaasti prosessin aikana. Niinkin reippaasti, että pelkäsin niiden jo vahingoittuvan.

Olisko teillä jotain selitystä, miksi ei tina sula? Jos kyse on siitä, että valtava määrä tinaa kuumenee hitaasti, niin uskallanko vaan kuumentaa kunnes alkaa tapahtua? Käytin kuumentaessani kyllä sellasia lämmönimijäpihtejä, mutta ei ne pitkälle auttanu..
Miten helposti moottori tai liittimet hajoaa kuumuudesta?

Poissa Jomppis

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #10 : 29 Tammikuu, 2013, 23:10:11 »
Käytössäni on tehokas juotin, joka taatusti kuumenee kunnolla, mutta siitä huolimatta tehtaan liitokset eivät osoittaneet minkäänlaista sulamista.

Tökkää vähän uutta tinaa siihen juottimen kärkeen ja kuumenna sillä sulalla tinalla -> lämpö johtuu paremmin.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Re: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #11 : 30 Tammikuu, 2013, 07:36:30 »
No kolvinkärki kannattaa myös putsata juotosten välissä sieneen tai johonkin muuhun parempaan, sitten uutta tinaa vähän kärkeen ja liittimen lämmitykseen.
-Samppa

Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #12 : 30 Tammikuu, 2013, 11:11:12 »
Tinaa kolvin kärkeen auttaa sulattamisessa, mutta jos ei vieläkään sulla niin kolvin teho ei vain riitä. Vaikka lämpötila riittää niin ei auta jos liitin vetää kolvin "kylmäksi" eikä siinä riitä teho nostamaan lämpöä.

Sitten kun juotat takaisin niitä niin sitä ei kannata tehdä tehottomalla kolvilla tulee hauras ja huono juotos.
Paras jos saat liittimen esim hauenleukoihin kiinni ja johtimen pysymään sen sisällä ja lämmität samalla tinaa syöttäen, kolvi pois ja anna jäähtyä. Pyri siihen ettei johdin heilu silloin kun tina alkaa jähmettyä.
Myös kotihommissa käy monesti niin että jos esijuotetaan kumpikin (liitin ja johdin) sitten lämmitetään liitintä ja työnnetään johdin sinne sisään niin juoksute on jo haihtunut pois ja juotoksesta tulee huonohko, tähän yhdistettynä se että johto tärisee käsissä niin... Jos mahdollista käyttää lisäjuoksutetta niin suosittelen sitä käyttämään.

Huomaa myös jos sulla on jokut valtavat pihdit suoraan liittimessä kiinni niin se lämpö johtuu niihin pihteihin ja liitin jähtyy, joko johdosta kiinni tai keveillä hauenleuvoilla suoraan liittimestä.
« Viimeksi muokattu: 30 Tammikuu, 2013, 11:16:31 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #13 : 30 Tammikuu, 2013, 13:18:22 »
Mitä tinaa sulla on? Jos se on lyijytöntä, niin voipi olla aika tuskaista saada tarpeeksi kuumaksi. Ja minkäkokoisia johtoja / liittimiä olet juottamassa?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #14 : 30 Tammikuu, 2013, 14:45:22 »
Aikasemmin ketjussa käy ilmi liittimet, 4mm taitaa olla nyt menossa paikalleen.
Uskallan väittää että jokaisella kotoa sellainen kolvi löytyy jossa lämpötila(300c +) kyllä riittää jokaisen yleisen tinatyypin sulatukseen.. lämpötila-ero ei loppupeleissä "montaa" kymmentä asetta ole riippuen tinasta, teho taas varmasti jää monissa pieneksi.
« Viimeksi muokattu: 30 Tammikuu, 2013, 14:47:30 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #15 : 30 Tammikuu, 2013, 16:05:02 »
Oman kokemuksen perusteella tinoissa on eroja, mulla oli aikaisemmin lyijytöntä tinaa ja se oli ihanan hankalaa ja hermot meinas mennä kun yritin paksumpia johtoja kolvata.
Sitten hommasin tinaa missä on 60% lyijyä ja tinaaminen on oikeasti helppoa!
Toki kolvin täytyy olla tarpeeksi tehokas jotta saa tarpeeks lämpöö liittimiin ja johtoon.


Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Tuuhaa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #16 : 31 Tammikuu, 2013, 07:37:15 »
Tässä onkin nyt jo tullu monta hyvää ideaa. Jos tänään ehtis uudestaan yrittää, ni raportoin sitte miten kävi ja millä keinoin.
Ongelma tällä hetkellä on siis niiden tehtaiden juotosten kanssa, oma tina kyllä sulaa mukavasti. Eli en osaa sanoa, onko lyijytöntä vai ei..

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #17 : 31 Tammikuu, 2013, 11:07:23 »
Tässä onkin nyt jo tullu monta hyvää ideaa. Jos tänään ehtis uudestaan yrittää, ni raportoin sitte miten kävi ja millä keinoin.
Ongelma tällä hetkellä on siis niiden tehtaiden juotosten kanssa, oma tina kyllä sulaa mukavasti. Eli en osaa sanoa, onko lyijytöntä vai ei..

Periaattessa tuotanto prosesseissa ei saisi käyttää muutakun lyjytöntä tinaa.
Joten ei muuta kun lämpöä lisää.
Itse en viitsi turailla kovinkaan paljon noiden kanssa. Käytän sivareita ja uusia liitimiä.
Liitin kustannukset eivät tätä harrastusta kaada.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #18 : 31 Tammikuu, 2013, 13:27:07 »
Saa käyttää myös lyijyllistä prosessissa, tälläkin tehtaalla tehdään vielä sillä tuotteita ja korjauksissakin siksi pitää sitä vielä käyttää joidenkin tuotteiden osalla. Riippuu täysin asiakkaasta miten haluavat ja muutenkin komponenteista jne jne.
Minulla on vähän sellainen fiilis noista kiinan vehkeistä että niissä varmaan käytetään vieläkin lyijyllistä tinaa kun siellä ei olla niin justiinsa noiden ympäristö-asioiden kanssa?

Kyllähän se tina kolviin sulaa helposti mutta se on paha sanoa että miten se sitten sulaa jos se liitin olisi jo juotettu sun tinalla ja koittaisit uudestaan kun se on jäähtynyt. (taas tullaan kolvin tehoon)
Millainen kolvi sulla on käytössä ylipäätään?
Joissain tapauksissa lämpötilalla saa kyllä kompensoitua vähän kolvin tehottomuuttaa kun "iskukuumennetaan" juotos ja kolvi ei kerkeä ihan jäähtyä, mutta lopputulos on taas kyseenalaista.

Näissä harraste hommissa riittää "hyvin" 60-80W kolvi ja 350C lämpötila tai jopa matalampi.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tuuhaa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #19 : 19 Helmikuu, 2013, 14:47:07 »
Nonniin pienoisen loman jälkeen pääsin takaisin juotoshommiin. Tällä kertaa se onnistui, vaikkakaan työn laadusta en osaa sanoa, oliko riittävää vai kehnoa. Yritin pitää johtoa jähmettyessään niin paikallaan, kuin mahdollista. Kiinni ainakin pysyy ja moottori toimii.

Ratkaisu ongelmaan tais olla se ylimääräinen tinatippa, joka levitti lämpöä laajemmalle ja lopulta sulatti juotoksen. Uskalsin myöskin tällä kertaa kuumentaa juotosta huomattavasti enemmän, millä yllättäen vaikutti myös olevan vaikutusta. Kolvi, jota käytin on siis 100W pistoolimalli. Ainiin, vaihdoin kolvin kärjen kanssa uuteen ni sekin tuntu välittömästi parantavan työn tulosta. Kyllä sitä pienin askelin edetään kohti suurempaa osaamista! :) Kiitos hyödyllisistä vinkeistä!

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #20 : 20 Helmikuu, 2013, 06:59:24 »
Vielä vinkki:
Kun lopetat juottamisen ja mielellään juotosten välissäkin kolvin terään on hyvä laittaa ihan reilusti tinaa niin se pysyy hyvänä. Jos tina ei laita ja kolvin on paljon päällä terä tummuu eikä tina tartusiihen ja se takia johtaa lämpöäkin huonommin.
Kolvin puhdistukseen on paras on mielestäni esim tällainen.
http://www.ebay.com/itm/Welding-Soldering-Solder-Iron-Tip-Cleaner-Cleaning-Steel-Wire-With-Stand-Set-/190740729328?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c69088df0

Sieneen puhdistettaessa tahtoo kolvi karstoittua helpommin kuin tuommoisella, jos sientä käyttää niin "pitäisi" käyttää mahdollisimman puhdasta vettä (tislattua).

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #21 : 20 Helmikuu, 2013, 09:12:41 »
...Sieneen puhdistettaessa tahtoo kolvi karstoittua helpommin kuin tuommoisella, jos sientä käyttää niin "pitäisi" käyttää mahdollisimman puhdasta vettä (tislattua).

ja tuossa käy monilla myös se et sieni on liian märkä... se pitäisi olla puristuskostea. Liika vesi siis myös jäähdyttää kolvin kärkeä sekä myös siinä olevat epäpuhtaudet palaa kärkeen kiinni.

Itsellä vanhassa työpaikassa 10v käytössä olleet kolvinkärjet menivät poikki kahdessa kuukaudessa kun tuli lyijytöntina käyttöön. Lyijyllisestä tinasta jää kolvin kärkeen suojaava lyijykerros jolloin kärki ei pääse hapettumaan kun taas lyijyttömässä suojaa ei tule ja meni kärjet poikki  juuri siitä tinan rajasta(missä tina pysyy juoksevana)... ja tämän takia tinaa kärkeen niin paljon kun vain saa pysymään ilman, että se putoaa kärjestä kun se laitetaan telineeseen tai mihin laittaakaan... ja vaikka jatkaisit muutaman minuutin kuluttua niin tinaa kärkeen... sit pyyhitään pois ja laitetaan "tuoretta" tinaa juuri kun aloittaa juottamisen.
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Tuuhaa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #22 : 24 Helmikuu, 2013, 20:32:50 »
Okei, tämmösistäkään jutuista en tiennyt mitään. Taidanpa soveltaa heti käytäntöön, uus kärki näyttää nimittäin jo tummuneen melkosen reilusti..
Ja puhdistusrättinä käytin kraanassa uitettua talouspaperia (aattelin, että mitä märempi sitä parempi :D), eli taitaapi tässäkin tekniikassa olla parantamisen varaa. Onko toi aine tossa linkissä ihan perus teräsvillaa?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #23 : 25 Helmikuu, 2013, 14:52:49 »
Tarkkaa koostumusta en tiedä, liekö teräsvilla liian kovaa ja se pilaa terän sitten raapimalla(veikkaus).
Enemmän tämä muistuttaa jotain messinkiä tms.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: suurempien liittimien juottaminen moottoriin
« Vastaus #24 : 25 Helmikuu, 2013, 17:20:44 »
Tarkkaa koostumusta en tiedä, liekö teräsvilla liian kovaa ja se pilaa terän sitten raapimalla(veikkaus).
Enemmän tämä muistuttaa jotain messinkiä tms.

Lienee "messinkivillaa", jollaista ei juuri missään myydä tai sitten en tiedä oikeaa hakusanaa... :)

https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=82-016-99&toc=19658
Tossa kolvissa semmosta tulis mukana hiukan :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
25467 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2010, 17:58:17
kirjoittanut Haikara
39 Vastauksia
22361 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Joulukuu, 2010, 15:50:46
kirjoittanut akkuh
24 Vastauksia
11990 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2010, 16:55:02
kirjoittanut tuupola
2 Vastauksia
4475 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2015, 01:16:42
kirjoittanut Prosky
6 Vastauksia
13004 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2015, 08:30:31
kirjoittanut Raimund