Kirjoittaja Aihe: T-Rex 450PRO  (Luettu 133551 kertaa)

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #300 : 28 Tammikuu, 2012, 13:58:17 »
Flybarless purkkien kanssa digi servo eli: Hitec HS5065MG .. vaan ovat loppu ainakin Ladilla ( yksi hyllyssa ).. itsekin olisin juuri ostanut :(

http://www.fast-lad.co.uk/store/hitec_hs5065mg_digital_servo_hs5065mg-p-4386.html

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #301 : 28 Tammikuu, 2012, 14:01:04 »

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #303 : 28 Tammikuu, 2012, 15:24:38 »
Alignin DS410M servo ei kerää pisteitä täältäkään. Torpin jälkeen testailin että ovat kunnossa ja olivat kaikki ihan toimivan oloisia. Sitten yksi vaan pimeni kun jonkun aikaa heiluttelin lapakulmia edestakaisin ???. Torppikin saattoi tietty vaikuttaa.

Taidan laittaa tilaukseen nuo Hitecin HS-65MG:t. Nekö toimii hyvin myös FBL:ssä? Tuolla puhuttiin jossain niistä ohjaustaajuuksista ja että DS410M ei kestä korkeampia taajuuksia, mutta mites nuo sitten?

ei toi torppi tohon tuskin mitään vaikuttanu! noi on tollasia paskoja jo uutena että saa yhtäkkiä toimimattomuuskohtauksia!
kokeiltu monen pilotin voimin sekä säätöpöydällä että ilmassa ;D ite en noita servoja (DS410/DS410M) ottais edes ilmaseksi! muut allun servot vaikuttaa kuitenkin ihan ok laatusilta.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #304 : 28 Tammikuu, 2012, 16:45:28 »
No hyvä että varmistin tämän :). Saattaa tulevaisuudessa muuttua tangottomaksi poro niin sama kai se on ostaa varulta nyt jo nuo digitaaliset.

Onneksi tosiaan simahti pöydällä eikä ilmassa :). Huvittavaa tässä on että noin minuutti ennenkuin tuo hajosi, ajattelin että hyvinhän nämä on toiminut vaikka niin haukuttiin :D


Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #305 : 02 Helmikuu, 2012, 16:21:12 »
Onko kukaan kokeillut keppiperän vaihtamista hihnalle.
Talvella kun tt rattaat tuppavat olemaan kulutus tavaraa. Ei tartte olla kunnon jää kokkare perälavan kohdalla kun rattaseen iskee hammaspeikko.

Tarot ainakin näyttää valmistavan etupään tt vaihteen tilalle sopivaa hinnapyörää.
Käykö perälle sportin peräakseli ja hihnaksi sportin hinha?
vai pitääkö vaihtaa muutakin?
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #306 : 02 Helmikuu, 2012, 17:28:41 »
Ma oon vedelly hihnalla aina..

Toi HK:n etukasetti: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=11596

Ja sportin hihna + perakasetti.. kaikki muut osat on samoja.

Sportin etupaan pyora/ratas ei kay..


Mitaan ongelmia ei ole ollut.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #307 : 02 Helmikuu, 2012, 18:06:20 »
Pitänee tilata tää ALZRC:n konversio kitti kun niitä tulee hyllyyn.
http://www.rc711.com/shop/alzrc-450-pro-tail-belt-driven-conversion-kit-p-5137.html?cPath=166_216_215
Ei ole ainakaan kovin kallis.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #308 : 02 Helmikuu, 2012, 18:14:24 »
No toi on edukas!

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #309 : 04 Helmikuu, 2012, 13:11:25 »
Mä en oo töikiireiltä ehtiny lentämään omaa rekkulaa, mut panin viissatkun landarit ja pari senttiä jatkoo finnille.
Tuskin enään niin raapii maita?

/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #310 : 13 Helmikuu, 2012, 17:40:05 »
Osaisko joku sanoa minkä kokoisia ovat nuo pari kuusiokoloruuvia tuossa jotka ovat alle 1,5mm. Nupissa on pari ja peräakselin päässä yksi, toivottavasti joku tajuaa mitä tarkoitan. Olen kokeillut noihin yhtä pientä meisseliä mutta oli vielä niitä ruuvejakin pienempi.

Poissa akkuh

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Jäsen n:o 43
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #311 : 13 Helmikuu, 2012, 20:43:08 »
Osaisko joku sanoa minkä kokoisia ovat nuo pari kuusiokoloruuvia tuossa jotka ovat alle 1,5mm. Nupissa on pari ja peräakselin päässä yksi, toivottavasti joku tajuaa mitä tarkoitan. Olen kokeillut noihin yhtä pientä meisseliä mutta oli vielä niitä ruuvejakin pienempi.

Terve!
Mä käytän tuumakoon avainta joka on 0,050".

[T-REX 500 Airwolf-skaalakori, MICROBEAST PLUS], [T-REX 500 UH-1N Marine Rescue, MICROBEAST PLUS],  [T-REX 450 Pro Combo, A-109 skaala nelilapanupilla, Spektrum AR7210BX] [T-REX 250 BEASTX DFC, F3C-fuselage "Tohtorin ex. rääpäle"]
[BLADE mSR] [BLADE mSR MD500] Spektrum  DX7, Phoenix RC.

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #312 : 18 Helmikuu, 2012, 10:03:07 »
Kuulostaako normaalilta jos mulla on omassa 450 collectiv  +-11 ja cyclic +- 8.5 astetta??
Minkälaiset säädöt teillä on??
« Viimeksi muokattu: 18 Helmikuu, 2012, 12:51:51 kirjoittanut Teemu K »
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa Slinger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #313 : 23 Joulukuu, 2014, 17:29:55 »
Nyt olisi murheita - tai ainakin vähän päänvaivaa - Rexin kanssa.

Ostin siis (tai oletin ostavani) lentokuntoisen 450 Pron FBL:nä.  Oli käynyt jo yhdellä ostajaehdokkaalla, joka oli kopteria yrittänyt säätää muttei onnistunut. 3GX:n säädöt voivat siis olla aivan mitä tahansa, mitään tietoa ei siitä ole.

Eilen aloin laittaa kopteria lentokuntoon. Mankkana on Futaban T14SG, vastarina R7008SB. Radiosta swash-tyypiksi on valittu HR3, joka jonkun netistä löytyneen kaavion mukaan vastaa kopterin swashia (120 asteen välein, AIL oikealla, ELE takana, PIT vasemmalla). Swashin toiminnasta en oikein osaa sanoa, sillä AIL-servo on hajalla. Kaksi muuta servoa tuntuisivat toimivan vähintäänkin väärin päin ohjaimen liikkeisiin nähden, vaikea sanoa kun yksi servo toimii satunnaisesti. Peräservo toimii oikein. Lisäksi moottoria en saanut pyörimään ollenkaan. Kysymys siis kuuluu, että voiko tuon 3GX-purkin säätää niin, että se ei anna virtaa moottorille ja swash saattaa toimia ihan miten sattuu vai onko siinäkin vikaa?

AIL-servo tosiaan on hajalla: harvemmmin toimii, useammin vain surraa paikallaan eikä servon armia saa edes käsin liikutettua. Ei siis ollut kovin mielekästä edes yrittää saada FBL-purkin säätöjä vietyä läpi asti, mutta jos edes tietäisi, että onko tässä servoa lukuunottamatta muut osat ehjänä. Servoina nupilla Alignin omat "kehutut" DS410M:t. Kannattaako tuonne vielä yrittää vaihtaa rattaita sisälle vai vaihtaako suosiolla nuppiin kaikki servot uusiksi? Servoehdotuksia kuunnellaan, mutta ProRC:ssä olevat DS430M:t pistivät silmään. 3D-lentoa kopteri ei ihan toviin näe lentäjän taitojen puolesta, vaikka ennen useamman vuoden taukoa 450-luokan rekkula kyllä pysyikin hanskassa.

Tiivistetysti siis viestin pääkysymykset:
1) Voiko kaikki sähköt yhtä servoa lukuunottamatta olla ehjät, vai onko esimerkiksi noparissa tai moottorissakin vikaa kun ei pyöri millään?
2) Kannattaako nuo DS410M:t heivata menemään ja laittaa nuppiin tilalle jotain muuta?

Kopteri ja lentäjä pitävät päämajaa Tampereella. Joskus kun kopteri on mekaniikan puolesta kunnossa niin säätöapu voisi olla paikallaan, ettei mene maku tähän touhuun ennen kuin se edes alkaakaan :D

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #314 : 23 Joulukuu, 2014, 17:43:18 »
Tuo moottorin pyörimättömyys kuulostaa enemmänkin ongelmalta nopeudensäätimen kanssa. Mikäs nopari sulla siinä on? Eli kaasun kalibrointi varmaan sen verran pielessä, että nopari ei "armaa" ollenkaan.

Kannattaa nyt ensimmäiseksi avata se servo ja tarkastaa rattaiden tilanne. Niiden vaihtaminenhan on helppo juttu. Uudet rattaat tosin joutuu varmaankin tilaamaan ulkomailta.

En usko että tulisit huomaamaan eroa 430:iin vaihtamalla.

Itse olen Tampereen seudulta (Ylöjärvi) ja auttelen mielelläni säätöjen kanssa jos apua tarvii. TeroS auttaa varmaan kans mielellään, tai ainakin oli niin ilmoittanut tuolla jossain toisessa ketjussa :) Pinsiön kentälle ilmaantumalla saa myös varmasti apua. Tampereen seudun lennätystoimintaketjusta näkee, koska siellä on porukkaa paikalla.

« Viimeksi muokattu: 23 Joulukuu, 2014, 17:55:37 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #315 : 23 Joulukuu, 2014, 19:47:37 »

Tiivistetysti siis viestin pääkysymykset:
1) Voiko kaikki sähköt yhtä servoa lukuunottamatta olla ehjät, vai onko esimerkiksi noparissa tai moottorissakin vikaa kun ei pyöri millään?
2) Kannattaako nuo DS410M:t heivata menemään ja laittaa nuppiin tilalle jotain muuta?

1) Tuskin mitään totaalista vikaa on.
a) Servon testaisin itse erikseen servotesterillä, tai jos ei semmoista ole käsillä, niin kytkemällä sen suoraan vastarin johonkin sopivaan kanavaan ja antamalla sitä kautta liikekomentoja. Jos digitaaliservossa on sähköt päällä niin ei sitä kovin helposti sormin väännetäkään. Mutta jos servo on mekaanisesti jumissa niin silloin ei auta kuin avata ja vaihtaa rikkinäiset osat - tai heittää sillä vesilintua ettei pudota koko kopteria renaavan servon takia (kokemuksesta tiedän..). Pari kompaa voi olla matkassa, onko vastari/gyro (en muista noita Futaban/3GX asetuksia ulkoa) asetettu digi- vai analogiservoille, ja edelleen mille hertsiluvuille? Asetukset pitää siten täsmätä että servotyyppi on valittu oikein ja että servot ehtivät mukaan, muuten voi tulla kuumenemisia tai muita häiriöitä.
b) onko radiosta valittava asetus varmasti H3? (ettei ole H1) Tässä kannattaa seurata 3GX:n softan ja 3GX -manuaalin ohjeita, radiollahan ei suoraan ohjata nuppiservoja lainkaan vaan sen tekee 3GX -yksikkö.
c) moottorin jotta saa pyörimään niin Futaboissa pitään ensinnäkin vaihtaa kaasukanava reverseksi. Sitten noparille pitää kouluttaa lähettimen endpointit (lähetin päälle, kaasu täysille, sitten sähköt kopuun, odottaa että nopari piippailee, kaasu nollille, jonka jälkeen yleensä tulee vielä alarajakuittaus, sähköt pois - käyttövalmis. ) Joskus, noparista riippuen, voi joutua kanavalähtöä vielä trimmaamaan miinukselle jotta alaraja tulee hyväksyttyä - nopareiden turva-asetuksissa on estoja käynnistykselle jollei kaasu ole nollissa kun sähköt kytketään.

2) Ensin ehkä syytä selvittää onko servossa todella vikaa. Jos vaihtaa niin sellaisiin mitä saa jatkuvasti markkinoilta ja/tai mihin saa osia. Itse olen pärjännyt TGY306:illa, ei ole yhtään hajonnut mutta sulakkeina toimivia pehmeitä horneja on mennyt  aika paljon.

Itse olen arkisin töissä Tesomalla aika lähellä ProRC:tä, voin auttaa perussäätöjen kanssa tarvittaessa, jos tarvitsee mittailla servoja tms.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa Slinger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #316 : 23 Joulukuu, 2014, 20:13:16 »
Kiitokset nopeista vastauksista!

Avasin servon ja löydös oli hyvä: kaikki rattaat ehjät (ei mitään kulumaakaan), mutta akseli oli syystä tai toisesta vääntynyt. Kevyesti väänsin akselin suoraksi ja löin kasaan. Tuntuisi nyt toimivan ihan yhtä hyvin kuin muutkin servot, kai sillä uskaltaa lentää. Hetken aikaa tappelin tuon swashin kanssa, mutta nyt sekin näyttäisi toimivan jokseenkin järkevästi. Servojen varret ovat nyt 90 asteen kulmassa kun lapakulmien pitäisi olla nollassa. Tai no, ainakin niin lähelle 90 astetta kuin mitä servojen varsien kääntämisellä pääsi. Kumminkin niissäkin on vähän pykäliä. Parille nupin servolle pistin radiosta reverset, ja nyt näyttää hyvältä. Kun laittaa lapakulmat laidasta laitaan negatiiviselta positiiviselle niin servot toimivat toisiinsa nähden samalla tavalla ja swashi pysyy suorassa. Kallistukset toimivat järkevän oloisesti. Radiosta olin erikseen valinnut HR3 joten se oli varmasti oikea. Oletuksena swashityyppi kyllä oli muistaakseni juuri H1.

Tuo ESC on myyjän mukaan Alignin alkuperäinen. Mitään tekstiä tai tarraa ei pahemmin ole, mutta ulkonäkö täsmää täysin Alignin noparin kanssa. Samalla kun noparia tarkistelin, niin huomasin yhden johdon revenneen irti liittimestä. Sen verran olen sähkötekniikkaa joutunut lukemaan, että epäilen tuon vaikuttavan virran kulkuun ja siten kopterin toimintaan varsin merkittävästi moottorin osalta :D Jatketaan siis kolvin kanssa ja sen jälkeen säätöjen parissa.

Täytyy lyöttäytyä Pinsiöön teidän fiksumpien seuraan, siinähän voi vaikka oppia jotain (ja nälkä tähän harrastukseen kasvaa) ;)
« Viimeksi muokattu: 23 Joulukuu, 2014, 20:15:20 kirjoittanut Slinger »

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #317 : 23 Joulukuu, 2014, 21:41:02 »
Eiköhän se tosiaan toimi paremmin kun sen johdon juottaa kiinni  8)

Mutta tosiaan kun 3GX setupin on tehnyt ja kalibroinut kaasun sinne 3GX:ään, kannattaa myös käydä se noparin setuppi läpi. Eli kalibroida kaasun endpointit noparille ja mennä se setuppi läpi. Siellä voi edellisten säätäjien toimesta olla ihan mitä vaan asetuksia päällä  ::)
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #318 : 24 Joulukuu, 2014, 11:53:56 »
Samoten jos olet itse käyttänyt siinä sähköjä päällä ilman että kaasu on aina ollut nollilla, niin sinne menee helposti itsekin säätämään ihan mitä asetuksia hyvänsä. Etsit käsiisi sen noparin kaavion mistä näkee mitä asetuksia tulee missäkin kohdassa ja mitä mikäkin tikun asento sinne tarkoittaa, niin menee helposti kyllä oikein.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #319 : 24 Joulukuu, 2014, 12:30:07 »
Muistaa vaan sitte laittaa semmoisen lentotilan missä on kaasu käyrä kokonaan
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #320 : 24 Joulukuu, 2014, 13:50:54 »
Sitten noparille pitää kouluttaa lähettime endpointit (lähetin päälle, kaasu täysille, sitten sähköt kopuun, odottaa että nopari piippailee, kaasu nollille, jonka jälkeen yleensä tulee vielä alarajakuittaus, sähköt pois - käyttövalmis. ) Joskus, noparista riippuen, voi joutua kanavalähtöä vielä trimmaamaan miinukselle jotta alaraja tulee hyväksyttyä - nopareiden turva-asetuksissa on estoja käynnistykselle jollei kaasu ole nollissa kun sähköt kytketään.
Eikös noi allun noparit mee tolla tavalla siihen ohjelmointi tilaan? (äkkiseltään muistaisin voi olla et oon väärässäkin)
Eli toi kaasun ylä/ala pisteet tulee siinä samal kun ohjelmoi asetuksia nopariin eli ei pystyis tekeen pelkkää sitä throttle setting vaan pitää käyrä läpi koko asetus?

Muistaakseni jotenkin näin....
-kaasu lineaarinen (0,25,50,75,100)
-kaasutikku yläasentoon, mankkaan virrat tilulilei........
-kaasutikku alas--> oot ohjelmointitilas ja sit manuskan mukaan asetuksia

Viisaat korjatkoot


 
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: T-Rex 450PRO
« Vastaus #321 : 24 Joulukuu, 2014, 14:14:11 »
Jep, juuri näin, koko setuppi pitää vetää läpi kun kerran on ohjelmointitilaan mennyt.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2859 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2009, 21:43:33
kirjoittanut Toontza
57 Vastauksia
20604 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2010, 18:22:05
kirjoittanut masu
26 Vastauksia
14166 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Helmikuu, 2010, 20:22:11
kirjoittanut Mick
1 Vastauksia
2588 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Heinäkuu, 2012, 12:48:19
kirjoittanut Toeh
8 Vastauksia
5250 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Kesäkuu, 2013, 19:32:34
kirjoittanut Räpeltäjä