Kirjoittaja Aihe: Pari tyhmää kysymystä  (Luettu 6607 kertaa)

Poissa po902

  • Aloitteleva torppari
  • *
Pari tyhmää kysymystä
« : 10 Heinäkuu, 2012, 12:42:45 »
Ja sitten pari spede-tyyppistä kysymystä 2,4 g taajuuksista.  ;D Jos lentää kopterilla tolpan, puun tai muun kapea esineen takaa, miten helposti radioyhteys katkeaa? Uskaltaako 2,4 g laitteita käyttää samaan aikaan, esim. kummilapsen radio-ohjattava auto ja oma helikopteri? Eikös näissä ole joku taajuussuojaus?

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #1 : 10 Heinäkuu, 2012, 13:19:32 »
Josko laitteet vuan toimii lähtökohtaisesti, niin ei ne kovin helposti pätkäse.

Oletuksenahan nämä "oikeat" hakee oman lokeronsa, mutta noista leluista ei niin tiedä aina.
Ja moni lelumpi voi vielä olla 27/35 taajuuksillakin.

Kyllä mää aika huoletta noissa kuvioissa menisin.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #2 : 10 Heinäkuu, 2012, 14:11:31 »
Olen miettinyt samaa joskus. Sen luin ja yhden toverin suusta kuunlinkin että antennia ei kannata ainakaan tikku suorana pitää giga vehkeissä. Kertokaa nyt joku siistiä faktaa jotta saadaan me nolommat lukea. Tai sitte vois vaihtaa spektrumin futabaan ;)

Poissa po902

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #3 : 10 Heinäkuu, 2012, 15:30:32 »
Jos kopteri on hetkellisesti esteen takana, sen lähetin siis nappaa tavallaan sivukautta radio-ohjaimen taajuuden?

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #4 : 10 Heinäkuu, 2012, 16:26:24 »
Olen miettinyt samaa joskus. Sen luin ja yhden toverin suusta kuunlinkin että antennia ei kannata ainakaan tikku suorana pitää giga vehkeissä. Kertokaa nyt joku siistiä faktaa jotta saadaan me nolommat lukea. Tai sitte vois vaihtaa spektrumin futabaan ;)

Antennin tikun ei kannata ainakaan antaa osoittaa suoraan vastaanottimeen, koska käsittääkseni signaali lähtee antennista ikään kuin donitsin muotoisena säteilynä (antenni on siinä donitsin reiässä pystyssä). Signaali on heikoin juuri antennin osoitussuuntaan ja suoraan sivuille vahvimmillaan.



Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #5 : 11 Heinäkuu, 2012, 12:24:59 »
Antennin tikun ei kannata ainakaan antaa osoittaa suoraan vastaanottimeen, koska käsittääkseni signaali lähtee antennista ikään kuin donitsin muotoisena säteilynä (antenni on siinä donitsin reiässä pystyssä). Signaali on heikoin juuri antennin osoitussuuntaan ja suoraan sivuille vahvimmillaan.

Tässä vielä kuva donitsista havainnollistamaan toiselta foorumilta lainattuna:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1388896

Toki oikeassa maailmassa tulee heijastumia yms, mutta teoria on tuossa. Itse pähkäilin että omalla radion asennolla kun antenni sojottaa radiosta nähden 45 asteta alaspäin ja eteenpäin, niin vehkeet (siis lentävät radio-ohjattavat) ovat suurimmaksi osaksi donitsin kaarella.
« Viimeksi muokattu: 11 Heinäkuu, 2012, 12:29:19 kirjoittanut 3J »
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #6 : 11 Heinäkuu, 2012, 14:03:07 »
Toisin sanoen antenni on ympärisäteilevä, jos sitä voi radiossasi kääntää niin käännä se "sivuittain" tai "pystöön" rintamasuuntaan jossa vehje yleensä pyörii. Ei siis niin että voit tökkiä sillä kohdetta.
Esteitä ei kannata suuremmin pelätä, kuten mainittua niin heijastelua tapahtuu sieltä täältä ja katvealueita on vaikea löytää. Jos ei sitten ole jotain hiilikuitu tms faradayn häkkiä joka syö signaalin.
Toimivilla laitteilla tietenkin hyvä harrastaa.
Ja uskallan väittää kokemuksen kautta että tässä mittakaavassa ei ole merkitystä miten se lähettimen antenni pojottaa, ehkä jollain liidokeilla jne isoilla vehkeillä jotka ovat todella kaukana niin kaikki lisäkantama on plussaa.
Ainakin omassa lennätyksessä 600-kokoluokkaan asti antenni pojotti suoraan ja jälkeenpäin "sivulle" ilman ongelmia, ennemmän kiinnittäisin huomiota siihen vastaanottopuoleen.
Samaten nykyään 35Mhz antenni pojottaa suoraan kun ei se muuten voi eikä senkään kanssa ole ongelmaa.
Samaten 2.4ghz osaa periaatteessa "varoa" muuta kaistalla olevaa liikennettä eli hyppii "satunnaisesti", on myös sellaisia jotka varaa pari kanavaa ja lähettää niillä.
2.4ghz ei haittaa mitenkään 35mhz jne laitteita ja sama toisinpäin. Mhz vehkeissä ei saa samalla taajuudella olla muuta liikennettä.
« Viimeksi muokattu: 11 Heinäkuu, 2012, 14:07:27 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa po902

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #7 : 11 Heinäkuu, 2012, 20:17:01 »
Ok, tämä selvensi perinpohjaisesti asian. Kiitos hyvästä selonteosta!  8)

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #8 : 14 Heinäkuu, 2012, 20:18:00 »
DX7:

Tulihan viikko kesälomaa täyteen ja pähkäillyt seuraavaa, pientä, ongelmaa. En oo edes koskaan kiinnittänyt asiaan huomiota, paitsi nyt.
Nyt kun oon itse säädellyt tuota T-Rex450:aa (piruuttani) ja laittanut linkit oikean pituiseksi ja swashin suoraksi "silmämääräisesti", niin ainakin NORM-modella on ok (mosan piuhat irti).
Kun laitan IDLE1:n päälle, niin swash kääntyy hieman oikealle, mutta IDLE2:lla on jälleen suorana.

En oo aiemmin moisia säätöjä edes kokeillut, mutta kun en saa sitä mistään valikosta säädettyä esim. vasemman ja oikean aileronin servoja nollakulmille erikseen. Siis IDLE1:n kohdalla. Voi olla pieni ongelma kun alkaa lennättämään ja heräs kymsys: miten sen swashin saa suoraksi vain koskien IDLE1:stä ?
Aina aiemminhan oon kopteria lennätellyt, mutta nyt vaan ko. asia tuli testattua ja mieleeni.
Kyllä toi varmaan lentää kun nostaa ylös, mutta tää on vaan pientä "pilkun" viilaamista kun tuli testattua.....
Toivottavasti kerroin koko stoorin vaikeimman "kautta", ettei kukaan tajua  ;D, itse ongelmaa....

Oli jo pakko ekaa kertaa lukea manuaaliakin, syvällisesti...... ;)

4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Tonsku

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit ry #31
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #9 : 14 Heinäkuu, 2012, 20:30:46 »
DX7:

Tulihan viikko kesälomaa täyteen ja pähkäillyt seuraavaa, pientä, ongelmaa. En oo edes koskaan kiinnittänyt asiaan huomiota, paitsi nyt.
Nyt kun oon itse säädellyt tuota T-Rex450:aa (piruuttani) ja laittanut linkit oikean pituiseksi ja swashin suoraksi "silmämääräisesti", niin ainakin NORM-modella on ok (mosan piuhat irti).
Kun laitan IDLE1:n päälle, niin swash kääntyy hieman oikealle, mutta IDLE2:lla on jälleen suorana.

En oo aiemmin moisia säätöjä edes kokeillut, mutta kun en saa sitä mistään valikosta säädettyä esim. vasemman ja oikean aileronin servoja nollakulmille erikseen. Siis IDLE1:n kohdalla. Voi olla pieni ongelma kun alkaa lennättämään ja heräs kymsys: miten sen swashin saa suoraksi vain koskien IDLE1:stä ?
Aina aiemminhan oon kopteria lennätellyt, mutta nyt vaan ko. asia tuli testattua ja mieleeni.
Kyllä toi varmaan lentää kun nostaa ylös, mutta tää on vaan pientä "pilkun" viilaamista kun tuli testattua.....
Toivottavasti kerroin koko stoorin vaikeimman "kautta", ettei kukaan tajua  ;D , itse ongelmaa....

Oli jo pakko ekaa kertaa lukea manuaaliakin, syvällisesti...... ;)


Varmista että kaikissa lentotiloissa on trimmit nollilla. Se vois olla yks selitys jos IDLE 1 tilassa sulla on nyt trimmejä :)
MSH PRÔTOS stretch -  Brain | MSH Mini PRÔTOS stretch - Brain
Skaala: Bell AH-1W Super Cobra
Futaba 14SG
Facebook

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #10 : 14 Heinäkuu, 2012, 20:48:17 »

Varmista että kaikissa lentotiloissa on trimmit nollilla. Se vois olla yks selitys jos IDLE 1 tilassa sulla on nyt trimmejä :)

HYVÄ Tonsku !!!

Itse en näin "vanhana" noin yksikertaista asiaa tajunnut edes tsiigaa  :o
Oli pakko heti tuon sun kommentin jälkeen ottaa kopu keittiön pöydälle ja mankka salkusta.......
ja....OIKEASSA olit  :) Kiitti ! Nyt kaikki OK !!!

Kyllä nuoret OSAA  8)

Onkos itselläs ollut vastaava tilanne ?
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Tonsku

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit ry #31
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #11 : 14 Heinäkuu, 2012, 21:00:10 »
HYVÄ Tonsku !!!

Itse en näin "vanhana" noin yksikertaista asiaa tajunnut edes tsiigaa  :o
Oli pakko heti tuon sun kommentin jälkeen ottaa kopu keittiön pöydälle ja mankka salkusta.......
ja....OIKEASSA olit  :) Kiitti ! Nyt kaikki OK !!!

Kyllä nuoret OSAA  8)

Onkos itselläs ollut vastaava tilanne ?


Hyvä homma :)


Kyllä mulla kerran joku vastaava ihmettely oli ennen ku tajusin että olin tökännyt trimmiä  ;D
MSH PRÔTOS stretch -  Brain | MSH Mini PRÔTOS stretch - Brain
Skaala: Bell AH-1W Super Cobra
Futaba 14SG
Facebook

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #12 : 14 Heinäkuu, 2012, 21:07:23 »
Sitten vielä Iski sijoitat tuohon äärimmäisen kalliiseen työkaluun, niin ei tarvitse tihrustella asetuksia vain "suurinpiirtein" kohdalleen..
http://www.trex-store.com/swashplate-leveler-trex-450v2-p-1754.html Jos sulla on Sport, niin tuo ei sitten käy, vaan otat tuon: http://www.trex-store.com/swashplate-leveler-trex-p-1973.html

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #13 : 14 Heinäkuu, 2012, 21:15:14 »
Sitten vielä Iski sijoitat tuohon äärimmäisen kalliiseen työkaluun, niin ei tarvitse tihrustella asetuksia vain "suurinpiirtein" kohdalleen..
http://www.trex-store.com/swashplate-leveler-trex-450v2-p-1754.html Jos sulla on Sport, niin tuo ei sitten käy, vaan otat tuon: http://www.trex-store.com/swashplate-leveler-trex-p-1973.html

No nyt "Herra" heitti "pahan"  ;)
Kyllähän sekin multa löytyy, mut kun muistan, että OP sanoi mulle joskus, et mitä sillä tekee, niin en nuppiin halunnut sen vertaa edes turhaan, koskea  ;D

Sinänsä Dutchman, ihan hyvä huomautus !
« Viimeksi muokattu: 14 Heinäkuu, 2012, 21:20:48 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #14 : 14 Heinäkuu, 2012, 21:32:28 »
Gurut tietty näkee tarkkaan swashin asennon ylä-ja alapäässä. Mulla on niin huono näkökin, että on hyvä jos näkee edes koko swashin... Koita nyt kumminkin säätää ilman, ja tarkastat sitten sillä työkalulla että miten säätö onnistui.

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Pari tyhmää kysymystä
« Vastaus #15 : 14 Heinäkuu, 2012, 21:37:37 »
Gurut tietty näkee tarkkaan swashin asennon ylä-ja alapäässä. Mulla on niin huono näkökin, että on hyvä jos näkee edes koko swashin... Koita nyt kumminkin säätää ilman, ja tarkastat sitten sillä työkalulla että miten säätö onnistui.
Ei munkaan näkö hyvä oo, mut kun kopun nostaa ekan kerran, vuoden tauon jälkeen ilmaan...., niin sittenhän sen huomaa, miten käyttäytyy.., sekä minä, että kopteri  ;)
Onneksi en vielä käyttänyt suurennuslasia, mut ehkä olis syytä käyttää, itselläni  :D
Se sun Porche on vielä testaamatta.... 8)

EDIT: Kohta saadaan parin viikon "banaanit", eli kirjoituskiellot  :P
« Viimeksi muokattu: 14 Heinäkuu, 2012, 22:14:31 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
13447 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Tammikuu, 2011, 06:05:10
kirjoittanut 1m4s0_
6 Vastauksia
4345 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Maaliskuu, 2014, 18:21:54
kirjoittanut Korppi
0 Vastauksia
2199 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Kesäkuu, 2014, 12:35:54
kirjoittanut UberL
12 Vastauksia
8832 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2016, 20:55:43
kirjoittanut MSigma
13 Vastauksia
7470 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2015, 19:38:18
kirjoittanut Perusmalli QRX-350