Kirjoittaja Aihe: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen  (Luettu 10795 kertaa)

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« : 10 Huhtikuu, 2012, 18:48:22 »
Pääsiäisen ajan rakentelin trikopteria ja sainkin sellaiseen kuntoon, että ilmaan pääsi yrittämään. Yritys päättyi siihen, että tultiin ylös alaisin maahan. Kopteri kippasi roll -suunnassa oikean kautta ympäri.

Jo ennen lennätystä huolehdin, että ohjaimet toimivat oikeaan suuntaan sekä kopteri korjaa lentoaan oikeaan suuntaan.

Torpin jälkeen rupesin ihmettelemään ja huomasin, että yksi moottoreista käynnistyy huomattavasti pienemmällä throttlella kuin muut. Kyseessä on siis M1 -kanavassa oleva moottori. Ongelma pysyy kyseisessä kanavassa, vaikka siihen vaihtaisi toisen noparimoottori -kombon.

Aileron ja elevator -kanavaa trimmaamalla moottorit saisivat käynnistymään samoihin aikoihin, mutta tämä ei ole oikea konsti.

Onko muilla kokemuksia tricopterin ja KK Boardin säätämisestä? Gaineja nostamalla sain moottorit käynnistymään miltei samanaikaisesti, mutta nyt gainiruuvia on käännetty yli 3/4 molemmissa (pitch ja roll).

Olen kokeillut 2.5 (Min Soo Kim) sekä 1.6 trikopter (KapteinKuk) softalla ja molemmilla sama homma.

Poissa opa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #1 : 10 Huhtikuu, 2012, 19:05:29 »
Oletko tehnyt nopareille kalibroinnin? Eli muistaakseni yaw potikka nollaan lähetin päälle kaasu täysin auki virrat vastariin ja kk boardiin noparit piippaa pari kertaa jonka jälkeen kaasu nollille. Sen jälkeen virrat kaikista pois ja yaw potikka normiin. Itellä meni suunnilleen noin ja potikat on käännetty puoleen väliin.

Olis näköjään pitänny lukee paremmin olihan siinä maininta et oot vaihtanyt nopareitten paikkaa niin ei pitäs kyl sit johtua kalibroinnistakaan.

Mites ootko säätänyt aileronin ja elevonin liikeradan samaksi jossain ohjeessa oli et 50% olis passeli?
« Viimeksi muokattu: 10 Huhtikuu, 2012, 19:16:52 kirjoittanut opa »

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #2 : 10 Huhtikuu, 2012, 19:11:36 »
Oletko tehnyt nopareille kalibroinnin? Eli muistaakseni yaw potikka nollaan lähetin päälle kaasu täysin auki virrat vastariin ja kk boardiin noparit piippaa pari kertaa jonka jälkeen kaasu nollille. Sen jälkeen virrat kaikista pois ja yaw potikka normiin. Itellä meni suunnilleen noin ja potikat on käännetty puoleen väliin.

Tuotakin on tullut yritetttyä, ongelmana vaan on että noissa nopareissa mitä mulla tossa on on joku autokalibrointiominaisuu s. Manuaali ESCeihin


Kokeilin myös jos tuo autokalibrointi olisi ongelma, laitoin boardin päälle ja armed tilaan ja tämän jälkeen vasta nopareille virrat. Sama ongelma.


Poissa Väättäri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #3 : 24 Huhtikuu, 2012, 15:03:05 »
Mulla oli yhden moottorin kanssa samanlaista vaivaa kunnes huomasin jotta potkurin kiristys oli tehty liian voimalla. Kiristys nosti hieman moottorin akselia. Motin akseli otti lukkoprikan kanssa tiukkaa kontaktia alimman laakerin kanssa joka lopulta korkkasi rasvat pihalle. Korjasin asian laittamalla akselin kierteen pohjalle mutterin jota vastaan potkuria voi kiristellä huoletta.
Toinen vaihtoehto voisi olla jotta akseli on niin pitkä jotta hiertää kiinnistys alustaa vasten pohjasta.

T,j

Poissa opa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #4 : 24 Huhtikuu, 2012, 19:13:56 »
Nyt kun muistelin jälleen omia vaikeuksiani trikopun ja guatron suhteen jossa kummassakin samainen kk-kortti niin aina ollut uuden koneen ja setupin kansa sama vika joka viittaa ensimmäisessä viestissä olleeseen ongelmaan.

Eli kun koneen nostaa maasta ilmaan ja gyro antaa ensimmäistä korjauskäskyä noparille niin suunta on ollut väärä ja heittänny koneen kattokerhoon, samainen ongelma oli guatrossa suunnan suhteen koneen sai pysyyn ilmassa mut oli ihan vepu kun korjasi "perää" väärään suuntaan.

Ensimmäisessä trikopussakin saman ongelman kanssa painin tosissaan oli joka koneelle oma futten 401 ja perälle omansa ja kun sain eka koneen ilmaan niin heti kippas johonkin päin (meni muuten muutamat huiskat siinä harjoitellessa). Mut sit kun sain gyrojen suunnat oikeen niin olihan se juhlaa lennellä kun kampe toimi (ja se johtoviidakko) kyl nää nykyiset kk:t on mahtavii ei oo kauhesti ylimääräsii piuhoja ja toimii hintaansa nähden kuin unelma.

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #5 : 26 Huhtikuu, 2012, 21:50:54 »
Mulla oli yhden moottorin kanssa samanlaista vaivaa kunnes huomasin jotta potkurin kiristys oli tehty liian voimalla. Kiristys nosti hieman moottorin akselia. Motin akseli otti lukkoprikan kanssa tiukkaa kontaktia alimman laakerin kanssa joka lopulta korkkasi rasvat pihalle. Korjasin asian laittamalla akselin kierteen pohjalle mutterin jota vastaan potkuria voi kiristellä huoletta.
Toinen vaihtoehto voisi olla jotta akseli on niin pitkä jotta hiertää kiinnistys alustaa vasten pohjasta.

Koska "ominaisuus" kiertää M1 -kanavassa olevaan moottoriin, en usko sen olevan moottoriakselista johtuva.


Eli kun koneen nostaa maasta ilmaan ja gyro antaa ensimmäistä korjauskäskyä noparille niin suunta on ollut väärä ja heittänny koneen kattokerhoon, samainen ongelma oli guatrossa suunnan suhteen koneen sai pysyyn ilmassa mut oli ihan vepu kun korjasi "perää" väärään suuntaan.

Ensimmäisessä trikopussakin saman ongelman kanssa painin tosissaan oli joka koneelle oma futten 401 ja perälle omansa ja kun sain eka koneen ilmaan niin heti kippas johonkin päin (meni muuten muutamat huiskat siinä harjoitellessa). Mut sit kun sain gyrojen suunnat oikeen niin olihan se juhlaa lennellä kun kampe toimi (ja se johtoviidakko) kyl nää nykyiset kk:t on mahtavii ei oo kauhesti ylimääräsii piuhoja ja toimii hintaansa nähden kuin unelma.

Tähänkään en oikein usko, koska noparien ollessa oikeissa kanavissa korjaussuunnat ovat oikein päin kopteria heilutellessa. Kopteri siis kampeaa vastaan ihan oikeaan suuntaan.

Kiitokset kuitenkin vinkeistä - toivotaan että jollekin toiselle harrastajalle näistä on hyötyä.

Mulle on tulossa nyt Turnigyn laatua (?), 18A plush -noparit ovat jo matkalla. Toivon, että vika on noissa itse itsensä kalibroivissa nopareissa ja korjaantuu kun kiinni laittaa noparit joille kalibrointi tulee tehdä manuaalisesti. Muussa tapauksessa, M: 3x Turnigy Plush 18A :)

Päivittelen tänne kuinka käy.


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #6 : 27 Huhtikuu, 2012, 05:57:54 »
Tuli mieleen tästä oma ihmettely wiicopterin kanssa, quadi kyseessä.
Siitä en jaksanut tehdä kyseisen ajankohtana lentävää kun ei viitsininyt perehtyä mutta nopareina oli supersimplet, ei saanut ohjelmoitua radiolla eikä kortilla(joitain kappaleita saa, erästä riippuen). Ja kun armasi kopterin niin kaikki moottorin lähti pyöriin "hiljaa" muuten toimi oikein mutta nollaa ei löytynyt noille vaikka kuinka niille koitti kaasukanavan endpointteja opettaa, koodiin en jaksanu alkaa sörkkimään tuolloin, varmaan olisi sieltäkin pitänyt muuttaa että olisi saanut alapään endpointia alemmas... suoraan vastarissa noparit kyllä toimi kohtuudella.
Josko tässä taas kevään mittaan sais aikaseksi tuon rojektin  :o

Jos ei plusseilla ala onnaan niin mua saattais kiinnostaa ne, pistä yv jos tuntuu että menee jakoon :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #7 : 13 Toukokuu, 2012, 13:59:04 »
Nyt on testattu plusheilla.

Kun kaasun sai kalibroitua niin moottorit hörähtivät käytiin samaan aikaan. Hyvä. Kaasua kun antoi enemmän, kopteri rupesi taas kippaamaan rollisuunnassa oikealle. Paha.

Yritin käännellä gyrojen suuntaa ja vaihdella gainia, mutta en päässyt ongelmasta eroon. Loppupeleissä laitoin trimmejä sen verran reilusti, että kopteri nousi suoraan ilmaan. Toisella akullisella torppasin. Lisää potkureita tilaukseen ja jatketaan harjoituksia.

Tuo trimmien käyttö ei varmaan oo kauheen suositeltavaa... Mikähän tuossa nyt on pielessä? Pitäisikö seuraavaksi vaihtaa moottorit?

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #8 : 13 Toukokuu, 2012, 18:05:42 »
Yritin käännellä gyrojen suuntaa ja vaihdella gainia, mutta en päässyt ongelmasta eroon. Loppupeleissä laitoin trimmejä sen verran reilusti, että kopteri nousi suoraan ilmaan. Toisella akullisella torppasin. Lisää potkureita tilaukseen ja jatketaan harjoituksia.

Tuo trimmien käyttö ei varmaan oo kauheen suositeltavaa... Mikähän tuossa nyt on pielessä? Pitäisikö seuraavaksi vaihtaa moottorit?

Mikä mankka sulla on käytössä? mul oli turnipsin 9x vakiosoftalla sama homma et piti laittaa trimmit melkein tappiin... ja kun vaihdoin er9x:n niin trimmit keskellä(ja kopuna tosiaan quadi, kuukin 4.7 xcopteri).
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #9 : 13 Toukokuu, 2012, 18:44:13 »
Mikä mankka sulla on käytössä? mul oli turnipsin 9x vakiosoftalla sama homma et piti laittaa trimmit melkein tappiin... ja kun vaihdoin er9x:n niin trimmit keskellä(ja kopuna tosiaan quadi, kuukin 4.7 xcopteri).

Spektrum DX8, uusin firmis ja lentokonemoodi on asetuksina. Travel adjustmentteihin, expoihin yms hapatuksiin en ole vielä koskenut.

Jostain luin, että KK -boardille on mahdollisuus kertoa myös tikkujen keskikohdat. Sitä täytyy testata jossain välissä, kunhan saa uuden satsin potkureita.

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trikopterin kontrolleri
« Vastaus #10 : 16 Toukokuu, 2012, 22:49:45 »
No ei se meinaa asettua.

Kuluneella viikolla tuli lisää potkureita ja tottakai niitä tänään testailtiin. Kopteri leijui ja varovaisilla tikun liikkeillä sen sai pidettyä paikallaan. Mutta edelleen kopteria riivasi se, että rolli -suunnassa meinaa kipata oikean kautta ympäri.

Otin kopterin kauniiseen käteen ja laitoin kaasua ja heiluttelin. Rollisuunnassa vasemmalle keinuttaessa vastusti, oikealle ei.

Mikähän tuossa nyt sitten on ongelmana? Kopteri leijuu ja oikealla tikulla varovasti ohjattuna sen saa pidettyä stabiilina, mutta selvästi oikealle se ei tunnu korjaavan ollenkaan.

Trimmejä on käytetty, niitä on laitettu 'vasemmalle' ihan jonkun verran. Ainoa keino, millä tuon saa suoraan ilmaan. Mitä teen väärin? Neuvokaa viisaammat!

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #11 : 20 Toukokuu, 2012, 14:00:04 »
Väliaikatietoja.

Kuluneena viikonloppuna huomasin, että kun kaasua on enemmän ja kierrokset kovemmat, suostuu myös kopteri stabiloimaan enemmän rollisuunnassa oikealle. Johtuikohan vaan siitä, etten jaksanut heilutella vastaan kampeavaa kopteria tarpeeksi vai onko asia näin? Pitäisikö minun saada kovemmat kierrokset?

Nyt tuossa on kiinni 10x4,5SF APC -potkurit. Pitäisiköhän kokeilla vähän pienempiä? Tai pienemmällä nousulla? Tai suurempaa kuormaa?

Vois alottaa kokeilut sillä, että silpasis 10" potkureista vaikka 9,5" :)

lifrif

  • Vieras
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #12 : 21 Toukokuu, 2012, 11:26:52 »
Väliaikatietoja.

Kuluneena viikonloppuna huomasin, että kun kaasua on enemmän ja kierrokset kovemmat, suostuu myös kopteri stabiloimaan enemmän rollisuunnassa oikealle. Johtuikohan vaan siitä, etten jaksanut heilutella vastaan kampeavaa kopteria tarpeeksi vai onko asia näin? Pitäisikö minun saada kovemmat kierrokset?

Nyt tuossa on kiinni 10x4,5SF APC -potkurit. Pitäisiköhän kokeilla vähän pienempiä? Tai pienemmällä nousulla? Tai suurempaa kuormaa?

Vois alottaa kokeilut sillä, että silpasis 10" potkureista vaikka 9,5" :)

Kyllä oma quadi, jossa kk board ja blush esc:t nousee kohtuu suoraan ylös pienemmilläkin kierroksilla. Lapoina on hobbykingin 1045 vihreät. Halkaisija on vähän vajaa 700mm ja painoa noin 2Kg. Yllättävän vakaasti lentää vaikka kyseessä ei ole itsestään vakaava levy.

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #13 : 21 Toukokuu, 2012, 21:05:18 »
Nyt se ratkes.

En tiedä mikä näistä oli lopullinen ratkaisu, mutta kaikki ainakin hämmennettynä yhteen toi stabiilin trikopterin:

* Turnigy Plush 18A säätimet ja niille kaasun endpointit kohdalleen.
* Uusin versio (tällä hetkellä 2.4 Minsoo Kim) Tricopter Firmiksestä
* Tikkujen keskiasennon asettaminen boardille.

Lensi niin kauniisti että piti alkaa leikkimään. Ja sitten tultiin pirottaen maahan ja peräpuomi poikki.

Jonkun verran taistelin sellaisen ongelman kanssa, kun peräservo ei korjannut oikeaan suuntaan. Ratkesi sekin, peräservo piti laittaa neloskanavan sijasta vitoskanavaan ja homma taas toimi.

Poissa opa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #14 : 22 Toukokuu, 2012, 17:09:11 »
Mitenkäs tämä tikkujen keskiasennon laitto tapahtuu? Mitä pitäs kääntää ja mihin?

Poissa psi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • learning to throw yourself at the ground and miss
Vs: Trikopteri, KK Board ja moottorien käynnistyminen
« Vastaus #15 : 22 Toukokuu, 2012, 18:23:21 »
Mitenkäs tämä tikkujen keskiasennon laitto tapahtuu? Mitä pitäs kääntää ja mihin?
Jos Minsoo Kimin firmis, niin täältä löytyy apu
http://www.kkmulticopter.kr/index.html?modea=manual
Lainaus
(1) During Throttle Stick is down position, Down the Elevator Stick for 3 seconds.
(2) Then Led lights will keep blinking.
(3) Release all sticks. then led will stop blinking.
(4) Now Processing Stick Centering. plz just keep position of all Sticks.
(5) After complete "Stick Centering" , The Led will Blink once.
All procedure is finished.
Gaui 425/550 - Tricopter v2 - Blade NanoCP-X, Blade mSR, Blade MCX, HK EDF Hoverjet
Phoenix RC, DX8

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
5011 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Joulukuu, 2008, 21:56:42
kirjoittanut Maikko
9 Vastauksia
4898 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Heinäkuu, 2008, 15:01:21
kirjoittanut k0pter1m1es
26 Vastauksia
16509 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Kesäkuu, 2012, 18:07:14
kirjoittanut psi
12 Vastauksia
6220 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Marraskuu, 2012, 12:03:45
kirjoittanut taski63
7 Vastauksia
6311 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Tammikuu, 2013, 19:21:30
kirjoittanut harhag