Kirjoittaja Aihe: Servo ilman keskitystä ja rajoittimia  (Luettu 4179 kertaa)

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Servo ilman keskitystä ja rajoittimia
« : 05 Toukokuu, 2012, 10:43:37 »
Erääseen projektiin olisi tarvetta otsikon mukaiselle "servolle". Eli siis vastariin yhdistettävä periaatteessa tavallinen harjallinen moottori, jossa tikun asennolla ohjattaisiin moottoriin nopeutta, ei paikkaa. Tikku keskellä niin ei liiku, vähän ylöspäin niin liikkuu hitaasti eteenpäin, pohjaan alas niin liikkuu nopeasti taaksepäin jne. Mites tällainen olisi mahdollista toteuttaa? Löytyykö jostain näitä myynnistä, vai onnistuuko ihan vain yhdistämällä sopiva harjallinen moottori vastariin ja jättämällä signaaliportti tyhjäksi?

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Servo ilman keskitystä ja rajoittimia
« Vastaus #1 : 05 Toukokuu, 2012, 11:14:31 »
ota normaalista servosta potikka pois?

edit: juu ei sitä potikkaa kannatakkaan kokonaan poistaa, irrottaa vaan siitä rattaasta sen ja jättää keskiasentoon. ja siitä rattaasta pitää poistaa se stoppari ;)
« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2012, 11:31:44 kirjoittanut Kumppari »

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Servo ilman keskitystä ja rajoittimia
« Vastaus #2 : 05 Toukokuu, 2012, 11:30:17 »
Selvennätkö tyhmälle, mikä on "potikka"?

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Servo ilman keskitystä ja rajoittimia
« Vastaus #3 : 05 Toukokuu, 2012, 11:32:24 »
potentiometriä tarkoitin.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Servo ilman keskitystä ja rajoittimia
« Vastaus #4 : 05 Toukokuu, 2012, 12:07:40 »
Se, kuinka hyvin Kumpparin kuvaama modattu servo toimii tarkoituksessasi riippuu todella paljon servosta. Useimmat "hypernopeat ja kaikin tavoin überit" modernit servot ovat tuollaisessa käytössä yksinkertaisesti surkeita. Se ominaisuus, jota servolta kaivataan tässä tapauksessa, on loiva "kiihdytyskäyrä". Servon pitäisi siis korjata asentoaan melko laiskasti siinä mielessä, että pieni poikkeama halutusta asennosta ei aiheuta heti suurta nopeutta. Useimmat uudet digiservot (miksei muutkin) toimivat siten, että jos servovarren asento poikkeaa vähänkin halutusta paikasta, tuuttaa servo välittömästi moottoriinsa täydet kiekat, jotta haluttu asento saavutettaisiin mahdollisimman nopeasti. Kun servon potikka on mekaanisesti irroitettu rattaistosta (tai korvattu kahdella vastuksella), saa tämä aikaan sen, että hyvinkin pieni tikun liike saa servon pyörimään täysillä. Kuvaamasi hidas kiihdytys tai ylipäätään servon nopeuden säätö pehmeästi tikulla on mahdotonta.

Loivalla kiihdytysprofiililla operoivat servot puolestaan eivät toimi näin agressiivisesti, vaan lisäävät nopeutta melko laiskasti poikkeaman funktiona. Käytännössä siis jos akselin asento poikkeaa halutusta vain vähän (eli olet liikuttanut tikkua vain vähän), lähtee servo pyörimään todella hitaasti. Kun lisäät poikkeamaa eli liikutat tikkua, nousee nopeuskin pikkuhiljaa jne. Kun etsit tarkoitukseen käyviä servoja, saat paljon vinkkejä tutkimalla mitä servoja kameratelineissä käytetään. Itse suosin Spektrum H6040:sia, maailmalla kehutaan yhtä hyviksi erästä Savöxin mallia (muistaakseni 1258TG ja/tai 1290MG) sekä SpringRC:n jotakin mallia. Itse en ole näihin tutustunut.

Helponi tapa tehdä servosta kuvaamasi kaltainen moottori on kuten Kumppari totesi. Seikkaperäisemmät ohjeet:
1) Avaa servo niin pitkälle, että näet potikan. Tähän riittää yleensä ylimmäisen kannen avaaminen, eli sen jonka suojissa servon rattaisto on. Poista kaikki rattaat, niin toisesta päästä servoa löydät pienen moottorin akseliin kiinnitetyn rattaan, toisesta potikan muovisen lovetun akselin.
2) Kytke servo vastariin tai servotesteriin ja puske siihen neutraalia signaalia (tikku keskellä, servotesterin keskitys tms.)
3) Käännä pikkuhiljaa potikkaa, kunnes moottori pysähtyy. Sopivalla servolla tämä ei ole maailman tarkinta puuhaa, epäsopivalla et onnistu vaikka kuinka yrittäisit vaan moottori pyörii jatkuvasti suuntaan tai toiseen.
4) Tiputa pari tippaa pikaliimaa potikan akselin juureen siten, että akseli jumittuu runkoonsa liikkumattomaksi.
5) Odota liiman kuivumista ja katkaise potikan akseli riittävän juuresta, jotta se ei ota enää sen päälle asennettavan rattaan sisäpuolen loveen kiinni.
6) Servon viimeisessä rattaassa (jonka päässä on akseli servovarren kiinnitystä varten) on yleensä jonkinlainen este, joka estää rattaan pyörimisen 360 astetta ympäri. Yleensä liike on rajoitettu reiluun 200:n asteeseen. Tämä este pitää poistaa siten, että servo pääsee pyörimään vapaasti täyden kierroksen.
7) Kasaa servo, valmista tuli.
8 ) Jos servo ryömii kaikesta huolimatta tikun ollessa keskellä, voit koittaa pysäyttää sen säätämällä radion subtrimmiä.

Mikään servo (pois lukien juuri tähän tarkoitetut) ei tosin toimi niin laajalla skaalalla, että maksiminopeus saavutettaisiin vasta tikun liikkeen ääriasennossa. Melko laajan liikkeen toki saat, kun säädät liikkeen endpointteja mahdollisimman pieneksi.

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Servo ilman keskitystä ja rajoittimia
« Vastaus #5 : 05 Toukokuu, 2012, 12:33:02 »
Kiitoksia ohjeista!
Hankalalta kuulostaa, mutta jospa tuo onnistuisi. Sekö siis ei ole mahdollista, että käytän suoraan harjallista moottoria?

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Servo ilman keskitystä ja rajoittimia
« Vastaus #6 : 05 Toukokuu, 2012, 13:47:47 »
Sun pitää löytää jostain rc-auton nopeudensäädin harjalliselle motille, sillä onnistuu.

Miksi sen motin muuten pitää olla harjallinen, eihän harjattomatkaan nykyään mitään maksa.
Ja niissä on paljon parempi teho ja hyötysuhde.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Servo ilman keskitystä ja rajoittimia
« Vastaus #7 : 05 Toukokuu, 2012, 14:43:29 »
No tulipahan sitten oltua taas idiootti >:(.
En hoksannut yhtään että tuo onnistuu ihan yksinkertaisesti laittamalla normaalisti nopari ja moottori vastariin. Varmaankin siksi että projektiin olis tarkoitus laittaa toinenkin nopari-moottori yhdistelmä kiinni. Siksi tuosta harjallisesta puhuin kun harjatonta ei tietenkään voi saada suoraan vastariin kiinni ::).
Kiitos ja anteeksi.

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: Servo ilman keskitystä ja rajoittimia
« Vastaus #8 : 05 Toukokuu, 2012, 15:24:50 »
Niin kameran hihna tilttiäkö tässä tehdään?
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Servo ilman keskitystä ja rajoittimia
« Vastaus #9 : 05 Toukokuu, 2012, 16:25:15 »
Kiitos Trnquill seikkaperäisistä ohjeista.

Monta kertaa pitänyt tehdä ihan kokeilunhalusta tollanen äärettömästi pyörivä servo kun on noita torpattuja yksilöitä kasa joita ei enää uskalla lentämään laittaa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4348 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2008, 22:13:52
kirjoittanut Jyri
5 Vastauksia
3803 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Tammikuu, 2010, 10:02:20
kirjoittanut Sammy
4 Vastauksia
2991 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Kesäkuu, 2010, 09:54:28
kirjoittanut B12
2 Vastauksia
2737 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Heinäkuu, 2011, 00:25:35
kirjoittanut mnentwig
4 Vastauksia
3591 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Syyskuu, 2011, 15:14:22
kirjoittanut entropy