Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 191519 kertaa)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #500 : 06 Kesäkuu, 2014, 12:33:31 »
Ruuvvaa se runko jätteeseen ja osta mProtos kitti noparilla ja mosalla. Toimii!  8)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #501 : 06 Kesäkuu, 2014, 13:05:54 »
Mulla olis muuten tuommonen pikkunen kaasupoltin millä sais vähä enempi lämpöä mitä kolvilla. Jos haluat niin silläkin voidaan kokeilla irrottaa sitä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #502 : 06 Kesäkuu, 2014, 13:09:15 »
Lähtee käämeistä lakat melko hätäseen jos pikku toholla menee lämmittämään. Ainakin saa olla tarkkana!

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #503 : 06 Kesäkuu, 2014, 13:16:30 »
Oliskohan tuohon laakeriin laitettu sitä kuuluisaa Gaui magic loctitea, ainakin se istuu siellä kuin purkka tukassa.  :P

Eihän tuon kanssa ole mitään hävittävää enää. Akselikin pitäis vaihtaa, sekin on ihan kulunut.

Jotain tuolle pitää kehitellä, Kaapelilla olis ylimääräinen, mahdollisesti toimiva mx moottori. Tulee niin vähän lennettyä tuolla että siinä mielessä se protos ei hirveästi houkuttele. Skopparilla olis aika äkäinen 6S pannu tuohon, ei sekään ilmaista ole päivittää. Noparihan on mun käsittääkseni jo valmiiksi 6S setuppia kestävä.

http://www.rubinrc.se/product_info.php?products_id=5039 Tuolla sen luulis liikahtavan.
« Viimeksi muokattu: 06 Kesäkuu, 2014, 13:18:17 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #504 : 06 Kesäkuu, 2014, 13:24:59 »
Niin no onhan tuossa vielä sekin että sitähän pitäs pystyä lämmittämään oikeasta kohti. Jos sulla on akseli ja sen päällä joku holkki, niin jos kuumennat akselia etkä sitä holkkia niin se akselihan laajenee sen holkin sisällä ja tarraantuu vieläkin tiukemmin kiinni. Silloin sitä akselia pitäisikin jäähdyttää, tai holkkia kuumentaa, muuten ei irtoa. En nyt tiedä minkälainen konstruktio tuossa moottorissa on. Fast ladillahan oli joku kitti millä saa akselin helposti irti moottorilta? Tietysti vähän overkilliä tilata laakerinvaihtokitti hintaan 30€ posteineen jos itse moottorikin lähtee jo uutena viidellä tai kuudella kympillä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #505 : 06 Kesäkuu, 2014, 14:59:24 »
Mulla on se scorpin 6s aligniin sopiva. Kontronik koby 55 nopari. Lipot on slut loppu ja 1 gensi tulossa testiin. Noilla turnigyn slut lipoilla tuntuu että on potkuu pannussa. Hyvä  varmaan uusilla genseillä.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #506 : 06 Kesäkuu, 2014, 16:43:35 »
Pikkutoholla äkkilämpöä, niin luultavasti tipahtaa, kun kolauttaa. Mulla oli jokin laakeri lukitteella kiinni, eikä irronnut ennen kuin alkoi väri vaihtumaan osassa. Sähköhellanlevy on kanssa hyvä moneen lämmitykseen.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #507 : 06 Kesäkuu, 2014, 19:30:57 »
Pitänee yrittää vielä kuumennella. Hellakin on keraaminen...
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #508 : 06 Kesäkuu, 2014, 22:40:41 »
Hellan kanssa kannattaa myös varoa hellasäröä :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Petteri V.

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • Kelkkareitit.fi
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #509 : 06 Kesäkuu, 2014, 22:45:47 »
Jos ei jaksa odottaa hellan lämpeämistä, niin silitysrauta toimii myös  :D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #510 : 06 Kesäkuu, 2014, 23:50:19 »
Hellan kanssa kannattaa myös varoa hellasäröä :)
Tämä tulee yleensä eteen kun alkaa kantaa uusia laitteita äänentoistosysteemiin. Nyt on vielä mennyt yllättävän kivuttomasti. Pienessä olkkarissa on erillinen stereosysteemi kokonaisuudessaan. Sen lisäksi siinä on kotiteatterisysteemi kokonaisuudessaan. Edessä 5 kajaria, takana pari ja pari subbaria, olen yrittänyt olla hiljaa että näitä vois vähentää, mutta minkäs teet, en luovu noista kunnollisista stereosysteemeistä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #511 : 09 Kesäkuu, 2014, 14:59:15 »
Kova ruuvaaminen perjantai-iltana tuotti tulosta. Räksä nousi kuin nousikin ilmaan Seinäjoella kaikeasta vastustamisesta huolimatta. Viimeiset ruuvit ja lukitteet sain vielä paikallisilta.

Moottori siis vaihtui hyperionista alun mx sarjan moottoriin. Eka fiilis on ettei tehoa ole samalla tavalla tarjolla kuin hyperionista, vaikka paperilla allu onkin tehokaampi. Asetukset nyt oli mitä oli eli govilla kaikki arvot pielessä moottorin tiedoista ja välityksistä lähtien. Lauantai siis lennetiin kaasu pohjassa flätti 100 käyrällä. Illalla sitten käyvin asetukset läpi ja muuttelin ne tarvittaviksi. Nyt kierrokset soutaa pahasti eli taitaa govin gainit olla pielessä. Ihan ekana täytyy kuitenkin vaihtaa moottoriin sopivat bulletit, nyt ne on taas suurin piirtein purkalla kiinni ja liian pienet. Vääntelin vaan veitsen kärjellä jouset isommiksi ja pistin kutistesukkaa päälle ettei irtoa. Tuollakin voi jotain tekemistä olla asian kanssa. Loppu fiilis oli kuitenkin ettei tuo mx ole yhtä tehokas kuin hyperion eikä sekään ole nykymittapuun mukaan mikään tykki enää. 3S moottoreista on siis nyt kysymys.

Katotaas miten tuo X lähtee sitten uudella ja tehokkaammalla motilla, odotusarvo on ainakin kova. Nyt pitäisi pystyä oikeasti govilla pitämään halutut eli tähtäin on isoimmilla kierroksilla noin 2600 pintaan, mutta tuo moottori antaa mahdollisuuden kokeilla vielä isompiakin, uskoisin että jopa 2800 on halutessa mahdollinen. Akku taitaa alkaa tyhjetä sinä vaiheessa vaan TeroS:n malliin. Kaksi minuuttia on mulle liian vähän.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #512 : 09 Kesäkuu, 2014, 15:15:21 »
Ei muuta kuin 12S etuppi äksään :D
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #513 : 10 Kesäkuu, 2014, 10:56:53 »
Ei tämä motin asennus nyt sujukkaan ihan odotetulla tavalla. Moottorin kiinnityspultit on pykälää isommat ja niitä ei ole. Lisäksi ne ei tule menemään moottoripukista läpi. Tätä pitää näköjään dremellöidä jonkin verran. Onko tämä nyt normaali Mikadon kiinnitys vai onko näissä isommissa skorppareissa näin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #514 : 10 Kesäkuu, 2014, 11:12:30 »
Ei tämä motin asennus nyt sujukkaan ihan odotetulla tavalla. Moottorin kiinnityspultit on pykälää isommat ja niitä ei ole. Lisäksi ne ei tule menemään moottoripukista läpi. Tätä pitää näköjään dremellöidä jonkin verran. Onko tämä nyt normaali Mikadon kiinnitys vai onko näissä isommissa skorppareissa näin.

Mikado versiossa on M4 kun muuten 4025:ssa on M3 kuten myös 4020:ssa.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #515 : 10 Kesäkuu, 2014, 11:15:27 »
No voi perse, nyt pitää alkaa etsimään ruuveja ja värkkäämään. Ei taas mennyt kuin störmsössä tämä homma. Kierteen nousu lienee kuitenkin ihan standari vai onko tämä joku oma juttunsa vielä.

« Viimeksi muokattu: 10 Kesäkuu, 2014, 11:23:36 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #516 : 10 Kesäkuu, 2014, 14:08:35 »
Perus m4 pultti. Löytyy esim kärkkäselt.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #517 : 10 Kesäkuu, 2014, 14:26:55 »
Perus m4 pultti. Löytyy esim kärkkäselt.
Joo, Tullin pultissa kävin jo ja noita löytyi ja oikean mittaisena myös. Ei tarvi pelleillä lyhentämisen kanssa. Ei muuta kuin moottoripukkia sorvaamaan ja katselemaan jo ygeä. Toivotaan ettei tuosta noparista tule savu ulos.

Ekat testit tehdään jemmassa olevilla hieman sopimattomilla (FB) lavoilla, perälle jo hieman rotaatiossa kärsineet (aika pahasti siis) hyllyssä olevat lavat ja muutaman torpin kärsinyt formulakoppa. Jätetään nuo nykyiset naarmuttomat perä- ja päälavat sekä täysin naarumuton uusi formula koppa katselemaan vierestä koelentoja.

Imaiseekohan tuo moottori akun kuopalle ja kun kaasu löysätään, pullistaako se akun palloksi. Speksien mukaan noiden akkujen pitäisi kyllä kestää tässä leikissä. Eli 4400 mAh 45C ja 4000 mAh 60C genssejä olis tarjolla.
« Viimeksi muokattu: 10 Kesäkuu, 2014, 14:29:23 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #518 : 10 Kesäkuu, 2014, 14:56:36 »
Sulla on 6s pannu vielä. Mulla olisi ygen 120hv tarjolla. Minä tarvin isomman 700. Jos cosmic 200 kontronik sais irti kesä duunista.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #519 : 10 Kesäkuu, 2014, 15:12:59 »
Sulla on 6s pannu vielä. Mulla olisi ygen 120hv tarjolla. Minä tarvin isomman 700. Jos cosmic 200 kontronik sais irti kesä duunista.
Joo, 6S tämä on vielä. Onhan sitä pienempiikin laitettu 12S mutta aika over kill sitä tulee, uskoisin että tämä on jo tällä vähintään riittävän tehokas. Ei oikein sovi tuo hv-nopari mun settiin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #520 : 10 Kesäkuu, 2014, 17:59:51 »
Pitääpä pojilla olla kovat setupit koneissa kun 120 säähin ei riitä 700 kokoseen kopuun ??? .

Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #521 : 10 Kesäkuu, 2014, 19:28:35 »
Pannu on niin iso ja kohta 800mm sabit  :)
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #522 : 10 Kesäkuu, 2014, 20:30:40 »
Nyt moottori olis soviteltu paikoilleen, piti työstää enemmän ja vähemmän tuota moottoripukkia + ruuvin kantoja piti sivusta madaltaa ja kantaa hioa halkaisiljaltaan pienemmäksi. Aika viritys, mutta eipä tuo nyt paha ollut kun mulla oli ylimääräinen moottoripukki olemasssa.

Tuli kurssin pitoon kiire niin ihan loppuun en tuota vielä saanut mutta eiköhän koelento tapahdu huomenna. Toivotaan ettei inkkarit soittele kotiin mun noparilla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #523 : 11 Kesäkuu, 2014, 15:06:59 »
Nyt on ekat lennot tehty äksällä uudella motilla. Ehjänä kotiin pääratasta lukuunottamatta. Siitä lähti hammas lähes saman tien, kolmannella akulla huomasin. Lentelin sillä vielä lähemmäs 10 akullista ja lopulta toinenkin hammas hävisi. Kaksi puuttuvaa hammasta ei vielä erityistä tehnyt, ääni vaan muuttui. Siinä vaiheessa sitten lopetin, mutta tuli testiajot tehtyä suunnitelman mukaan.

Nyt on vaihtoehtoina muutama tuolle voimansiirron ongelmalle. Pinjonin välys jäi silti liian suureksi, tehoa on liikaa punaiselle päärattaalle tai spool up on liian terävä lähtiessä. Veikkaan ensimmäistä ja viimeistä tai niiden yhdistelmää. Startti on nyt kovempi kuin entisellä motilla, pitää yrittää pehmentää sitä ja tutkia pinjonin välys vielä uudelleen. Kotihyllyssä odottaa vielä yksi rataas valmiina asennettavaksi.

Eihän se taas ihan lähtenyt liikkeelle kuten piti. Ei auttanut kuin turvautua kentän reunalta Xenin konsultaatioon. Kuten arvata saattaa, Pertti tiesi heti missä vika on ja suurin piirtein minuutin keskustelun jälkeen pääsin vikaan käsiksi, kiitokset taas kerran Pertille. Eli olin sotkenut brainista kaasun end pointit kun säätelin uutta mottia kuntoon. Alapäässä oli liikaa kaasua ja nopari ilmoitti ettei se tästä asiasta neuvottele vaan se on korjattava. Läppäri oli mukana ja säädön tiesinkin mistä se tehdään, viisi minuuttia ja saatiin kopteriin eloa. Tuostakin suurin osa meni läppärin spool upissa, ei ole niitä nopeimpia.  ;)

Mutta itse moottori oli sitten todella hieno ja vastasi sitä mitä odotin, jopa enemmän. Tehoa ja vääntöä on selvästi enemmän kuin alkuperäisessä, se oli selvää jo heti ekalla akulla. Kierrokset määrittelin goviin 2400, 2500 ja 2600 rmp. Ekat kolme testilentoa 4 minuuttia kohtuullisen tavallista pyörittämistä, jokaisella akulla kävin yhden kierrosaleen läpi. Yllätys oli suuri kun virtaa menikin jokaisella kierrosalueella suurin piirtein saman verran, noin 2600 mAh. Nopari oli selvästi kuumempi kahdella matalimmalla kierrosalueella. Viilein se oli kun lennettiin 2600 rpm.

Testasin myös 2700 ja moottori piti senkin kohtuudella, mutta govin head room ei enää riitä kunnolla tuohon, ei MrMelin laskurin eikä oman kokemuksen perusteella. Se vaatisi pykälää isomman pinjonin. Sen sijaan nopari alkoi olla taas tosi kuuma, siinä ei enää 4:30 jälkeen kestänyt pitää sormea loputtomasti. Kymmenkunta sekuntia meni, mutta se poltti jo aika ikävästi. Eli edes isommalla pinjonilla ei taida enää onnistua vaan nopari kuumenee liikaa kun amppeerit juoksee kilpaa. Lentoaika antais noilla akuilla tuonkin myöten.

Tehoa siis on ja lähtöjä kuten arvata saattaa. Govi toimi heti perusasetuksilla varsin hyvin ja moottori pitää kierrokset aivan eri tavalla kuin alkuperäinen. Ei sekään huono missään nimessä ole, mutta tämä on selvä up grade ja nyt on paukkua.  Moottori jaksaa nyt oikeasti govin kanssa pitää 2600 rpm. ja sen tuntee lennossa. Kopterin tuntuma on entistä tarkempi, terävämpi ja lukitumpi eli säädöt on aika hyvät. Kulkua on jo enemmän kuin tarvii, mutta sitä voi onneksi annostella tikusta. 

Lentoaika oli aikaisemmin pienillä kierroksilla rauhallisella pyörittelyllä jopa 6 minuuttia, keskimäärin mun lennolla olis voinut pitää 5:30 mutta tiputin sen jo viiteen minuuttin. En tarvi noin pitkää lentoaikaa. Nyt oli käytössä 4:30 ja se on mun makuun tosi hyvä, virtaa menee koko ajan suurin piirtein saman verran kierroksista riippumatta eli noin 3000 mAh. Sitä siis menee enemmän kuin aikaisemmin, mutta ei kovin paljoa. Rauhallista lilluttelua vois edelleen mennä 5 minuuttia, mutta tuohon olen tosi tyytyväinen.

Kaikkiaan siis ihan nappi juttu ja uskoisin ettei tuo nopari kärähdä mun lennoilla. Jos tarkoitus olis vetää täyttä apinarallia pitkin taivasta niin sitten ehkä aletaan olla jo rajoilla. Toivotaan nyt että tämä mun päätelmä on oikea ja viitsii laittaa kunnon lavat ja uuden kopan tuohon. Fiilis on nyt ehdoton  ;D ;D ;D
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #524 : 11 Kesäkuu, 2014, 15:17:47 »
Nou problem  :)  Ja hyvä homma että motti rokkaa ja nopari roikkuu perässä  ;D

Kannattaa varmaan katella mitä siinä 12S X5:ssa on käytetty päärattaana. Välyksen säätö lienee aika tarkkaa noilla tehoilla, tosin lienee mod0.8 eli pitäs niiden kyllä kestää. Oisko sitte pehmennyt se pääratas jo ajansaatossa vai kuinka vanha se on?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
18819 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7405 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
2902 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2009, 13:08:46
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
3258 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
148 Vastauksia
70569 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2014, 18:40:43
kirjoittanut JuhoV