Kirjoittaja Aihe: DJI purkkien vinkit/kysymykset  (Luettu 394801 kertaa)

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #450 : 14 Elokuu, 2012, 13:02:55 »
Toinen kysymys: kalibroitteko ohjainta jotenkin erikseen vielä sen lisäksi mitä Nazan ohjelmassa on tehty? Kaveri mainitsi ohimennen, että hän kalibroi ohjaimen ja jopa ESC:t ennen joka lentoa (ei ole Naza). Minä en ole vielä tehnyt mitään tälläistä vaan vain lennellyt ilman isompia ongelmia. Pitäisikö kalibrointeja Nazan kanssa harrastella vai riittääkö softassa kalibrointi? Ja pitääkö sitä suorittaa säännöllisesti uudelleen? Mulla on siis DJI:n ESC mutta toisen valmistajan moottorit.

Kertausta parin viikon takaa samasta ketjusta, mutta kuitenkin:

Noparit kannattaa jo ennen asennusta kalibroida suoraan vastarin kanssa, jotta tunnistavat kaasutikun ääriasennot oikein. Muuten voi esim. tehoreserviä jäädä hyödyntämättä maksimikaasulla. Ei se tietenkään välttämätöntä ole, jos toimii muutenkin ja noparit pelaavat keskenään samalla lailla. ESCien ohjeissa on yleensä kuvaus, miten homma tehdään.

Joistain muista kontrollereista poiketen Naza ei tarjoa suoraa toimintoa escien kalibrointiin, joten se kannattaa tehdä liittämällä escit suoraan vastarin kaasukanavaan joko yksi kerrallaan tai jollain haaroituskaapelilla.

Ennen lentoa kalibroinniksi riittää GPS-fiksin saaminen.
« Viimeksi muokattu: 14 Elokuu, 2012, 13:06:28 kirjoittanut mop »
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #451 : 14 Elokuu, 2012, 13:27:29 »
Kiitoksia, täytyypä tehdä tuo varmuuden vuoksi. Tyhmänä luulin, että Nazan softassa tehdyt kalibroinnit riittäisivät kertomaan Nazalle samat asiat. Ja se, että DJI:n ESCit eivät ole ohjelmoitavia myös lisäsi tätä luuloa. Muistelen, että DJI:n ESC:n kanssa ei tullut ohjeita, täytyy tarkistaa tuokin.

Mitä virkaa muuten Nazan ohjelman kaasun kalibroinnilla on, jos se kuitenkin kannattaa "kalibroida" vielä erikseen?
« Viimeksi muokattu: 14 Elokuu, 2012, 13:33:39 kirjoittanut ToniH »
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #452 : 14 Elokuu, 2012, 14:17:57 »
Vedänpä sanoja sen verta takas, että eipä noita DJI:n omia escejä DJI:n ohjeiden mukaan tarttekaan kalibroida.

Noin yleisesti Nazan softalla kalibroidaan vain Nazaa ja radion kaasu-alueen kalibrointi on escin omaa toimintaa varten.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #453 : 14 Elokuu, 2012, 18:35:26 »
Jotkut ovat sanoneet, että joutuvat kääntämään GPS-antennin hieman vinoon, että toimii oikein. Mutta, mitä tämä siis korjaa?

Minulle on alkanut tulla semmonen fiilis, että kopterini haluaa lentää suoraan lennettäessä nokka hieman oikealle. Eli aivan vähän vasen kylki edellä. Onko tämä sellainen asia, joka tuolla antennin kääntämisellä voisi korjautua?

Itse itselleni vastaten: kokeilin lentää taas ja kopteri näytti siltä kuin tarjoaisi vasenta kylkeä hieman eteen. Otin kopun alas ja käänsin antennia hieman oikealle. Nyt taas näyttäisi siltä, että menee suorempaan. Tulee aikalailla, joten täytyy odotella vahvistusta kun on paremmat kelit.
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #454 : 14 Elokuu, 2012, 20:16:47 »
tänää itekin tuon gpsin kanssa taistellu... >:( eteenpäin lentää suoraan kullä mutta palilla kaartaa pirusti oikealle.

resetoin gainit tänään ja koitin säädellä vähän pehmeemäksi niin nyt korkeus pomppii aika rajusti enkä saa asettumaan sitten millään...

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #455 : 14 Elokuu, 2012, 21:23:22 »
Mullo aina ollu antenni suorassa.

En oo tavannut enempää, mut manuskassahan on jotain kuvia tullu vastaan aiheeseen liittyen....
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #456 : 14 Elokuu, 2012, 21:28:38 »
sanokaas mikä mättää?
gps päällä pysyy 2m korkeudessa hienosti paikallaan ja kun ottaa kopusta kiinni (lennossa) ja raahaa muutaman metrin päähän niin palaa hienosti takasin omalle paikalleen mutta 50-70m korkeudella alkaa vaeltaa 50m ympyrää..... >:( :'(

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #457 : 15 Elokuu, 2012, 20:55:01 »
Sori, en osaa tohon sanoa oikein mitään. Oletko tarkistanut kompassin kalibroinnin? Jos olen ymmärtänyt oikein toilet bowl -liike johtuu usein GPS-antennin sijainnin määrittelyn mokasta. Oletko varma, että pos ja neg arvot ovat oikein?. Surfaa ulkomaan foorumit hakusanalla "Naza + toilet bowl".

Minä kokeilin tänään aika tuulisissa olosuhteissa RTH:a. Eilen yritin keksiä miten Futaba 7c:n ohjelmoidaan mode-kytkimelle 3 asentoa (manual, atti, GPS) ja vielä lisäksi fail safe. En keksinyt millään, joten päädyin siihen, että poistin kytkimestä manual-asennon ja korvasin sen failsafelle. Tässä vaiheessa taidot ei riitä manual-lentoon, joten se on tarpeeton. 3-asentoisen kytkimen asennot siis fail safe - atti - GPS ja niinpäin, että fail safe alhaalla ja GPS ylhäällä.

Uskaltauduin sitten kokeilemaan Return to Homea ja se perkule toimii!! Lensin kopterin johonkin 20-30m korkeuteen ja 50m päähän ja napsautin modekytkimestä failsafelle. Kopteri mietti pari sekuntia, sääti sitten korkeutta vissiin sinne 20m:iin ja lensi takas mun yläpuolelle. Sitten se rupes hitaasti laskeutumaan. Tuuli aika kovaa ja aina kun se oli sitä mieltä, että se ajautui liikaa sivuun laskeutumispaikasta se pysäytti laskun ja siirtyi esim. sivusuunnassa takas laskupaikan päälle ja jatkoi laskua. Ihan kuin joku älykäs voima olis sitä ohjannut. :o Lopulta se teki mallikkaan laskun ilman mitään pomppimista. Maassa moottorit kävi vielä ~3 sekkaa ja sitten se sammutti koneet. HALLELUJA!  :D
« Viimeksi muokattu: 15 Elokuu, 2012, 22:17:13 kirjoittanut ToniH »
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa ovuori

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #458 : 16 Elokuu, 2012, 13:16:21 »
sanokaas mikä mättää?
gps päällä pysyy 2m korkeudessa hienosti paikallaan ja kun ottaa kopusta kiinni (lennossa) ja raahaa muutaman metrin päähän niin palaa hienosti takasin omalle paikalleen mutta 50-70m korkeudella alkaa vaeltaa 50m ympyrää..... >:( :'(

Olen Arducopterin aivojen kanssa puuhastellut ja siellä maailmassa tuohon pyörimiseen tarjotaan ratkaisuksi kompassin deklinaation (oma suomennos) virittämistä. Tuskin tuo PID kontrolleri on kovin erilainen Nazan pääkopassa. Koska Nazan kanssa ei moihin käsiksi, niin kokeilisin kalibrontia ja kompassin hienovaraista kääntelyä. Vahvalla mutulla siis edellinen.
--Oskari

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #459 : 27 Elokuu, 2012, 22:00:21 »
Joku tuossa aiemmin kertoi lennon olevan melkoista pomppimista eli Naza ei pidä korkeutta kunnolla esim käännöksissä. Tähän auttoi itsellä potkureitten kunnollinen tasapainottaminen esim. teipinpaloilla. Ihan selkeä ero. Ajattelisin tämän johtuvan jotenkin siitä, että kun käännös suoritetaan moottoreitten pyörimissuhteita muuttamalla ja silloin jos joku potkureista on epätasapainossa, niin värähtelysekvenssi menee epävireeseen ja se sekoittaa barometrin ja seurauksena pomppimista.Vireessäolev illa eli tasapainoisilla värähtely sekvenssin muoto ei muutu, ainoastaan amplitudi kasvaa. Vertical gainillä ei tunnu olevan tähän paljoa vaikutusta. Siitä päättelin sen olevan oire jostain muusta ja osuin oikeaan.
Kovien potkureitten käyttö myös parantaa toimintaa muutenkin kun potkurin ote ilmasta on jämäkämpi ja johdonmukaisempi.
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #460 : 27 Elokuu, 2012, 22:16:36 »
mulla pomppiminen oli ongelma ja loppu kun laito verti gainit ylös. nyt on gainit: p115 r115 yaw125 ver195  atti2 on 130/130

nyt lentää tosi hyvin. ainut ongela on nopea laskeutuminen siinä konen vaappuu aika rajusti.

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #461 : 30 Elokuu, 2012, 23:34:27 »
Jaahas, nazan softat päivitty tänään. Uutta gimbalin servojen päivitystaajuuden säätö välillä 50-400 Hz, mahdollisuus kalibroida imun gyrot ja tuki ppm vastarille. Saas nähä, ovatko saaneet tota gimbalin ohjausta paremmaksi...
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #462 : 01 Syyskuu, 2012, 07:59:57 »
Jaahas, nazan softat päivitty tänään. Uutta gimbalin servojen päivitystaajuuden säätö välillä 50-400 Hz, mahdollisuus kalibroida imun gyrot ja tuki ppm vastarille. Saas nähä, ovatko saaneet tota gimbalin ohjausta paremmaksi...
Eilen itse testasin ja kyllä se huomattavasti kiukkusemmin reagoi. Ei jää enää jälkeen vaikka kuinka yrittää kopua vatkata ilmassa.

Mukavia uudistuksia, mutta ikävää että tämä(kin) oli pelkkä softarajoite joka nyt kilpailijoiden painostuksesta tuli päivityksenä käytettäväksi.. Nazaan waypointeja odotellessa... :)

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #463 : 02 Syyskuu, 2012, 21:45:24 »
Hajonnut DJI:n Bec purettuna;







Uus on niin edukas ettei maksane vaivaa alkaa vaihteleen tuota konkkaa.

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #464 : 02 Syyskuu, 2012, 22:22:49 »
Hajonnut DJI:n Bec purettuna;
Uus on niin edukas ettei maksane vaivaa alkaa vaihteleen tuota konkkaa.
Miten ihmeessä sait konkan tuohon kuntoon? :D

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #465 : 02 Syyskuu, 2012, 22:48:15 »
Miten ihmeessä sait konkan tuohon kuntoon? :D

Loistava kysymys ;D. Torpin syy tai seuraus. Sähköt katosi ilmassa. Siinä vielä moottori purettuna, hakea uudet laakerit kun saa aikaseksi.


Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #466 : 02 Syyskuu, 2012, 22:51:31 »
Sanokaa pliis ettei tuo 16V konkka ole akkukarvojen puolella? Kun eikös tuolla saa ajaa neljälläkin kennolla? ZLH sinällään taitaa olla ihan ok konkka mutta sama mikä on jos mennään jänniterajoissa noin speksin pinnassa.

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #467 : 02 Syyskuu, 2012, 22:59:26 »
Sanokaa pliis ettei tuo 16V konkka ole akkukarvojen puolella? Kun eikös tuolla saa ajaa neljälläkin kennolla? ZLH sinällään taitaa olla ihan ok konkka mutta sama mikä on jos mennään jänniterajoissa noin speksin pinnassa.
Itse kurnuttanut noin 40 akullista 4S ilman ongelmia. Lukeehan siinä becin kuoressa 2-6S..

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #468 : 02 Syyskuu, 2012, 23:02:15 »
Sanokaa pliis ettei tuo 16V konkka ole akkukarvojen puolella?

Valitan kehnoa kuvaa enkä elektroniikasta paljoa tiedä, näyttäs kyllä olevan.



Toisessa konkassa näyttäs olevan eri merkinnät? Vaikea sanoa, revenny hankalasti tekstien kohdalta. Jokatapauksessa jos nuo molemmat konkat kestää 16v ja kytketty sarjaan niin eikös niiden pitäs kestää 32 volttia, 6s pakka antaa 22,2 volttia?
« Viimeksi muokattu: 02 Syyskuu, 2012, 23:17:09 kirjoittanut EM »

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #469 : 03 Syyskuu, 2012, 00:29:02 »
Jaajoo jos sarjassa ovat niin sitten  :-[

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #470 : 03 Syyskuu, 2012, 00:46:53 »
Jaajoo jos sarjassa ovat niin sitten  :-[

Päätäni en pantiksi pistä, kaiken järjen mukaan niiden kuitenki on pakko olla sarjassa jos DJI:n mukaan pystyy ajamaan 6s pakalla :)

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #471 : 03 Syyskuu, 2012, 19:37:56 »
tuli kokeiltua Fale-safe toimintoa aika kohtalokkain seurauksin...
kaikki muu toimi hienosti paitsi laskeutuminen. alko keirtää ympyrää laskun aikana jolloin koitin saada takas gps modille mutta eipä menny vaikka kuinka yritty.

no laskeutu sitten maahan ja siitä katolleen moottorit käynnissä. no ei auttanu kun kattoa ja ootella että akku loppuu :/

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #472 : 03 Syyskuu, 2012, 21:02:34 »
Muistankohan väärin mutta ohjeessa taisi olla niin että jos kesken kotiinpaluun kytkee ihan hetkeksi manual-modelle niin se palauttaa hallinnan normaaliksi. En ole kyllä kokeillut koskaan mutta Failsafe kyllä pelaa kotiinpaluineen varsin hyvin.
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #473 : 03 Syyskuu, 2012, 22:08:06 »
Muistankohan väärin mutta ohjeessa taisi olla niin että jos kesken kotiinpaluun kytkee ihan hetkeksi manual-modelle niin se palauttaa hallinnan normaaliksi. En ole kyllä kokeillut koskaan mutta Failsafe kyllä pelaa kotiinpaluineen varsin hyvin.
Riittää että naksauttaa atti modeen ja takaisin gps. Itse keskeytän aina tuon kun kopu on yläpuolella. Nopeammin sen alas saa kuin mitä failsafe laskeutuu. Saattaa tulevaisuudessa osoittautua hyödylliseksikin tavaksi jos joskus kiire tulee.

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #474 : 04 Syyskuu, 2012, 10:49:25 »
joo.. tais olla oma moka kun oon ohjelmoinu katkasialle vaan fale-safe ja gps  :-[
no taas 150e oppirahoja maksettu.

on muuten tullu noita Dji vehkeitä aika paljon eurooppaan myyntiin. koskahan suomeen?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
5949 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Joulukuu, 2008, 19:22:51
kirjoittanut Vispilä
63 Vastauksia
28856 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2010, 22:40:06
kirjoittanut Dutchman
21 Vastauksia
10799 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2009, 09:22:06
kirjoittanut znake
6 Vastauksia
3931 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2009, 09:25:57
kirjoittanut Rotary
6 Vastauksia
4443 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Elokuu, 2011, 00:38:41
kirjoittanut Sammy