Kirjoittaja Aihe: DJI purkkien vinkit/kysymykset  (Luettu 354563 kertaa)

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #400 : 31 Heinäkuu, 2012, 23:54:08 »
ai  ;D

no ite oon sen huomannu tossa multicopu hommassa ihan hyödylliseksi :)

käytän aurora 9.

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #401 : 01 Elokuu, 2012, 14:51:51 »
Nyt tuli tässä muutama kysymys mieleen Nazasta. Nyt sillä 15akullista tms lennettynä vois alkaa perehtyyn voiko tuota jotenkin säätää vielä paremmaksi. Laite on kohtuullisen vakaa kyllä eikä ota tuuleen mitenkään hirveästi.

Enemmän harmittaa se että laite yleensä hakee aina johonkin suuntaan hiljalleen koko ajan, joskus kovempaakin tikut siis keskellä. Tuuli tietysti vähän vaikuttaa mutta luulisin että tälläisen pitäisi pysyä oikeilla asetuksilla hieman paremmin paikoillaan jos kädet irti tikuilta ja ATTI mode tietysti käytössä. Onko asialle mitään tehtävissä vai hakeeko tällänen itekseen aina johonkin suuntaan eikä asialle sen ihmeempiä tehtävissä? Pääasiassa tuo olis mukava lisä tossa kamera kuvauksessa ilmassa, että laite pysyis mahdollisimman paikallaan että saisi tasaista kuvaa. Muuten tulee noita korjailu liikkeitä koko ajan, eikä saa lähellekkään niin helposti tyydyttävää videokuvaa :)

Myös sellainen huomasin että jos rollaan koko laitteen kerran "akselinsa" ympäri, niin yleensä siinä kohdalla kun oon pyörähtänyt 360astetta niin laite tippuu selkeästi alaspäin. Arvioiden jotain 2-5metriä, joskus tämä paljon pienempää mutta yleensä kun pyörii koko akselinsa ympäri niin lähtee johonkin suuntaan niin reilusti että joutuu tekemään reiluja korjauksia ettei oo koko laite maassa/metässä tai jossain muussa lähellä olevassa esteessä :)

Mitään ohjetta/vinkki kasausta ei varmaan Nazan arvojen säätöjeen ole? Monet on varmasti pyörineet 3d kopteri yms piireissä niin kauan että ymmärtävät melko hyvin nuo nazan säätöjenkin idean, itse ei niitä ole juurikaan tullut koskaan säädettyä sikäli kaikki vinkit olisi tarpeen ettei tartte ihan vaan päästä vedellä arvoja ja katella mitä tapahtuu :)

Mitä ainakin itse muutamaan videoon törmännyt täällä foorumillakin muistaakseni niin Naza pysyy ilman GPS holdiakin aika täysin paikoillaan vaikka vähän tuuleekin. Tietysti GPS holdi pitää sitten täysin paikallaan yms, mut sitä ei vielä tälle kesää varmaan raaski ostaa :)

Kaikki vinkit on tervetulleita. (Tässä vielä video eiliseltä kun kamera oli ekaa kertaa testimielessä kyydissä, loppu puolella videota yritetty pitää laite mahdollisimman paikallaan:
)


Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #402 : 01 Elokuu, 2012, 16:51:26 »
Mitä videota äkkiseltään katsoin, sulla on paikoin aika terävät ohjausliikkeet. Pehmennä tikkusormia muutaman pykälän, niin kuvakin tasoittuu. Jos kopteri hakee jatkuvasti tiettyyn suuntaan, kompensoidaan tämä pitämällä tikkua jatkuvasti sitä tiettyä suuntaa vastakkaisessa suunnassa, ei tempomalla tikkua silloin tällöin vinoon ja pitämällä muuten keskellä. Kärjistettynä voidaan sanoa, että kuvan kaikki pomput ja nykäykset lähtevät sinun sormistasi, eli kun rauhoitat sormesi, rauhoittuu kuva. Kuten varmasti tiedät (ainakin ensimmäisen kokeilun jälkeen), tämä ei ole helppoa. Pehmeä ja nykimätön ohjaaminen vaatii todella paljon ennakointia, erittäin tarkkaa havainnointia ja tietynlaista asennetta. Pitää esimerkiksi hyväksyä se, että kopteri saattaa vaeltaa johonkin tiettyyn suuntaan etkä voi sille mitään, jos haluat pitää ohjausliikkeet sulavina ja nykimättöminä. Ainoa ratkaisu on koittaa pehmeästi ja varovasti korjata väärin mennyt lentolinja. Ei nykimällä eikä nopeasti, vaan pehmeästi ja hitaasti.

Jos joku väittää että ilman GPS:ää tms. paikka-anturia lentävä härveli pysyy tuulessa paikallaan tarkoittaa tämä vain sitä, että kyseinen vehje "viettää" juuri sopivasti sinne vastatuuleen päin ja näin ollen pysyy tuulessa aloillaan. Täydellisen vaateriin stabiloitu kone kulkee tuulen mukana. Mitä pienempi massa, sitä herkemmin laite lähtee puuskien mukaan. Puuskittaisessa tuulessa suurimassainen kopteri saattaa pysyä hyvinkin hienosti paikallaan, mutta ei se siinä silti koko iltaa pysy.

Se, että laite hakee jatkuvasti johonkin suuntaan voi johtua monesta asiasta. Suurimmilta osin pitäisin sitä ominaisuutena, joka johtuu antureiden epätarkkuudesta, koodissa tehdyistä pyöristyksistä ja ties mistä. Paikallaan leijuvaa lentolaitetta voi helposti verrata vaikkapa nurinpäin käännetyn lusikan päälle asetettuun marmorikuulaan. Se ei pysy siinä luonnostaan, vaan valuu aivan varmasti johonkin suuntaan. Vaikka kone pitäisi itsensä kuinka vaaterissa ja tuulta ei olisi ollenkaan, lähtee se pyörteilevässä ilmassa vinoon itse tekemänsä ilmapatjan päällä. Aika luonnollinen asia, kun sitä hetken miettii. Juuri tästä syystä ihmiset haaveilevat ja käyttävät GPS:siä tai mitä lie kamerasensoreita pitämässä lentolaitteitaan paikoillaan. Sinuna tarkistaisin kuitenkin vielä, ettei kopteri tärise liikaa. Tärinä nimittäin sekoittaa helposti anturit ja niiden tarkkuus kärsii.

Mikäli haluat pitää kuvan vakaana ohjausliikkeistä huolimatta, ei tähän auta kuin vakautetun kameratellingin käyttö. Kaikkein terävimmiltä ohjausliikkeiltä ei sellainenkaan välttämättä pelasta, mutta tavalliset korjausliikkeet saadaan helpostikin suodatettua pois.

Pähkinänkuoressa kaikki edellinen: sinä ohjaat konetta, se ei lennätä itse itseään. Pilotin tehtävä on pitää laite siellä, missä haluaa sen pysyvän. Eli reeniä, reeniä! :)

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #403 : 01 Elokuu, 2012, 22:26:56 »
Juu, tuohon ei juurikaan ole korjaamista, täyttä asiaa.

Ei se gpskään sitä rautakangen lailla istuta, mutta kokolailla mukavasti enivei :)
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #404 : 02 Elokuu, 2012, 11:29:41 »
Nyt tuli tässä muutama kysymys mieleen Nazasta. Nyt sillä 15akullista tms lennettynä vois alkaa perehtyyn voiko tuota jotenkin säätää vielä paremmaksi. Laite on kohtuullisen vakaa kyllä eikä ota tuuleen mitenkään hirveästi.

Enemmän harmittaa se että laite yleensä hakee aina johonkin suuntaan hiljalleen koko ajan, joskus kovempaakin tikut siis keskellä. Tuuli tietysti vähän vaikuttaa mutta luulisin että tälläisen pitäisi pysyä oikeilla asetuksilla hieman paremmin paikoillaan jos kädet irti tikuilta ja ATTI mode tietysti käytössä. Onko asialle mitään tehtävissä vai hakeeko tällänen itekseen aina johonkin suuntaan eikä asialle sen ihmeempiä tehtävissä? Pääasiassa tuo olis mukava lisä tossa kamera kuvauksessa ilmassa, että laite pysyis mahdollisimman paikallaan että saisi tasaista kuvaa. Muuten tulee noita korjailu liikkeitä koko ajan, eikä saa lähellekkään niin helposti tyydyttävää videokuvaa :)

Myös sellainen huomasin että jos rollaan koko laitteen kerran "akselinsa" ympäri, niin yleensä siinä kohdalla kun oon pyörähtänyt 360astetta niin laite tippuu selkeästi alaspäin. Arvioiden jotain 2-5metriä, joskus tämä paljon pienempää mutta yleensä kun pyörii koko akselinsa ympäri niin lähtee johonkin suuntaan niin reilusti että joutuu tekemään reiluja korjauksia ettei oo koko laite maassa/metässä tai jossain muussa lähellä olevassa esteessä :)

Mitään ohjetta/vinkki kasausta ei varmaan Nazan arvojen säätöjeen ole? Monet on varmasti pyörineet 3d kopteri yms piireissä niin kauan että ymmärtävät melko hyvin nuo nazan säätöjenkin idean, itse ei niitä ole juurikaan tullut koskaan säädettyä sikäli kaikki vinkit olisi tarpeen ettei tartte ihan vaan päästä vedellä arvoja ja katella mitä tapahtuu :)

Mitä ainakin itse muutamaan videoon törmännyt täällä foorumillakin muistaakseni niin Naza pysyy ilman GPS holdiakin aika täysin paikoillaan vaikka vähän tuuleekin. Tietysti GPS holdi pitää sitten täysin paikallaan yms, mut sitä ei vielä tälle kesää varmaan raaski ostaa :)

Kaikki vinkit on tervetulleita. (Tässä vielä video eiliseltä kun kamera oli ekaa kertaa testimielessä kyydissä, loppu puolella videota yritetty pitää laite mahdollisimman paikallaan:
)
Tuossahan Trnquill esittikin jo asian, mutta offtopicina tullut itsekin renkomäessä käytyä multia lentämässä. Jos haluat vinkkejä tai elävän elämän demoa gepsistä, niin ota yhteyttä ja voin tulla jakamaan kokemukseni mitä tässä reilu vuoden ajalta tullut nazasta.

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #405 : 02 Elokuu, 2012, 12:22:58 »
Mitä videota äkkiseltään katsoin, sulla on paikoin aika terävät ohjausliikkeet. Pehmennä tikkusormia muutaman pykälän, niin kuvakin tasoittuu. Jos kopteri hakee jatkuvasti tiettyyn suuntaan, kompensoidaan tämä pitämällä tikkua jatkuvasti sitä tiettyä suuntaa vastakkaisessa suunnassa, ei tempomalla tikkua silloin tällöin vinoon ja pitämällä muuten keskellä. Kärjistettynä voidaan sanoa, että kuvan kaikki pomput ja nykäykset lähtevät sinun sormistasi, eli kun rauhoitat sormesi, rauhoittuu kuva. Kuten varmasti tiedät (ainakin ensimmäisen kokeilun jälkeen), tämä ei ole helppoa. Pehmeä ja nykimätön ohjaaminen vaatii todella paljon ennakointia, erittäin tarkkaa havainnointia ja tietynlaista asennetta. Pitää esimerkiksi hyväksyä se, että kopteri saattaa vaeltaa johonkin tiettyyn suuntaan etkä voi sille mitään, jos haluat pitää ohjausliikkeet sulavina ja nykimättöminä. Ainoa ratkaisu on koittaa pehmeästi ja varovasti korjata väärin mennyt lentolinja. Ei nykimällä eikä nopeasti, vaan pehmeästi ja hitaasti.

Jos joku väittää että ilman GPS:ää tms. paikka-anturia lentävä härveli pysyy tuulessa paikallaan tarkoittaa tämä vain sitä, että kyseinen vehje "viettää" juuri sopivasti sinne vastatuuleen päin ja näin ollen pysyy tuulessa aloillaan. Täydellisen vaateriin stabiloitu kone kulkee tuulen mukana. Mitä pienempi massa, sitä herkemmin laite lähtee puuskien mukaan. Puuskittaisessa tuulessa suurimassainen kopteri saattaa pysyä hyvinkin hienosti paikallaan, mutta ei se siinä silti koko iltaa pysy.
Lainaus

Juuh tässä videossa varmasti on ainakin nuo liikkeet tollasia tosiärhäköitä pääasiassa siitä syystä että osan aikaa lensi kaveri mikä ekaa kertaa tuollaisen puikoissa ja toisekseen oli ihan ekoja testoja laitteella kun tilaa on paljon. Eli testailin juuri melkosen paljon ATTI moden rajoja noilla täysillä liikkeillä laidasta laitaan ja siksi vehjettä pyörittelikin ilmassa miten sattuu ja tein nyt kaikkea mitä mieleen vaan tuli :)

Tuo varmasti totta että harjoteltavaa silti riittää vaikka kuinka, vaikka huomattavasti rauhallisemmin sitä osaa jo nykysin lentää, mutta se että oppii laitetta viemään todella tasaisesti ja kääntämään sitä ilmassa toisiin suuntiin ja silti ajamaan tasaisesti. Noh onhan tässä aikaa harjotella, eiköhän se siitä. Manuaali modeakin testailin muutamaan kertaan ja tehoja on kyllä hurjasti :) Ampuu tuolla 4s + 8045 kompolla taivaalle sen verran lujaa että riittää kyllä :) 300W nuo moottorit tais luvata 4s:llä ulos per kpl. Niin onhan siin ainakin tuohon vanhaan quoadiin missä tais just olla maksimi tehot jotain 80W luokkaa per moottori :)

Siitä yllätyin miten tuo Naza osaa hoitaa homman vaikka laite oli täysin epätasapainossa noi osuuden kun kamera oli kyydissä se kun oli vaan ton rautatukensa kanssa teipattu täysin toiselle puolelle laitetta. Aattelin että laite tulee viettämään koko ajan pirusti kameran suuntaan, mutta sellasii ongelmia ei ollut ilmeisesti Naza osaa ja yrittää pitää tuota tasapainossa vaikka laite itessään ei olis tasapainoa nähnykkään :)

Lainaus
Se, että laite hakee jatkuvasti johonkin suuntaan voi johtua monesta asiasta. Suurimmilta osin pitäisin sitä ominaisuutena, joka johtuu antureiden epätarkkuudesta, koodissa tehdyistä pyöristyksistä ja ties mistä. Paikallaan leijuvaa lentolaitetta voi helposti verrata vaikkapa nurinpäin käännetyn lusikan päälle asetettuun marmorikuulaan. Se ei pysy siinä luonnostaan, vaan valuu aivan varmasti johonkin suuntaan. Vaikka kone pitäisi itsensä kuinka vaaterissa ja tuulta ei olisi ollenkaan, lähtee se pyörteilevässä ilmassa vinoon itse tekemänsä ilmapatjan päällä. Aika luonnollinen asia, kun sitä hetken miettii. Juuri tästä syystä ihmiset haaveilevat ja käyttävät GPS:siä tai mitä lie kamerasensoreita pitämässä lentolaitteitaan paikoillaan. Sinuna tarkistaisin kuitenkin vielä, ettei kopteri tärise liikaa. Tärinä nimittäin sekoittaa helposti anturit ja niiden tarkkuus kärsii.

Ok tämä selväntää sitten paljon ettei yritä ees pyrkiä sellaseen että se pysyisi aina paikallaan ainakaan ilman tuota gps:ää :) Luultavasti ne youtube videot mitä katellu ollu niin peilityynellä ilmalla että sattunyt pysymään paikallaan. Kyllähän tuonkin välillä sopivassa kohtaa saa pysymään ihan paikoillaan muutaman sekunnin, mut siit se lähtee hiljalleen vaeltamaan johonkin suuntaan, mistä tuossa juuri selittelitkin.

Onkos noitten tärinöiden testaukselle mitään kikkaa/laitetta. Vai pitääkö vaan pitää esim kädessä ilman potkureita ja fiilistellä että täriseekö vai ei :) Naza on tällä hetkellä perus kakspuolisen teipin (paksuun 1-2mm, näitä teippejä on muistaakseni 2-3kpl päällekkäin) näiden välityksellä naza siis tällä hetkellä kiinni rungossa. Itse löysin tuolta kopteri ajoilta tollasta 5-10mm paksua kakspuolista teippiä missä tuo ns pehmennetty osio keskellä, tuo tuskin ainakaan haittaa jos laittaisi tolla nazan laitteeseen kiinni.

Lainaus
Mikäli haluat pitää kuvan vakaana ohjausliikkeistä huolimatta, ei tähän auta kuin vakautetun kameratellingin käyttö. Kaikkein terävimmiltä ohjausliikkeiltä ei sellainenkaan välttämättä pelasta, mutta tavalliset korjausliikkeet saadaan helpostikin suodatettua pois.

Pähkinänkuoressa kaikki edellinen: sinä ohjaat konetta, se ei lennätä itse itseään. Pilotin tehtävä on pitää laite siellä, missä haluaa sen pysyvän. Eli reeniä, reeniä! :)

Juuh tollanen kameratelinekkin on käynyt mielessä kun sellasen esim. HK:lta saa melkosen halvalla tiedä sitten laadusta onko riittävä. Paljon on ollut puhetta että Nazan kameran vakautus olis täys romu ja toisen taas kehuu että on aivan loistava tässä hintaluokassa. Onkos tuohon nyt jotain selitteitä kumpi kommentti on paikallaan :) Onko iso vaikutus mitkä servot pistää gimbalia liikuttamaan? Olettaen toki että niissä tarpeeksi voimaa liikuttaa gimlia kameran kanssa ok.

cartti, kiitoksia vinkistä pistinkin yksityisviestiä, mielelläänhän tuollaisen nazan kanssa puuhaileen tapais, kun ei täällä päin taida juuri muita Naza kuskeja olla :S Ja sulla olis viel GPS:kin pääsis senkin näkemään :)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #406 : 02 Elokuu, 2012, 13:24:39 »
Onkos noitten tärinöiden testaukselle mitään kikkaa/laitetta. Vai pitääkö vaan pitää esim kädessä ilman potkureita ja fiilistellä että täriseekö vai ei :) Naza on tällä hetkellä perus kakspuolisen teipin (paksuun 1-2mm, näitä teippejä on muistaakseni 2-3kpl päällekkäin) näiden välityksellä naza siis tällä hetkellä kiinni rungossa. Itse löysin tuolta kopteri ajoilta tollasta 5-10mm paksua kakspuolista teippiä missä tuo ns pehmennetty osio keskellä, tuo tuskin ainakaan haittaa jos laittaisi tolla nazan laitteeseen kiinni.
Nazassa on sisäinen värinänvaimennus ja purkki tulisi käsittääkseni kiinittää lentolaitteen runkoon mahdollisimman tukevasti. Mukana tuleva kaksipuoleinen teippi on aika oivallista, mutta vain yksi kerros. Jos Naza on kovin pehmeästi kiinnitettynä runkoon, ei laite voi enää millään mitata lentovehkeen asentoa, koska periaatteessa pääsee heilumaan ja huojumaan eri tahdissa rungon kanssa.

Värinöitä voi fiilistellä juuri kuvaamallasi tavalla. Potkurit pois, yksi moottori kerrallaan pyörimään ja kokeilemaan miten värisee. Tasapainotusta tarpeen mukaan. Ja sama uusiksi potkurin kanssa - joskin tässä vaiheessa pitääkin sitten olla jo aivan äärimmäisen varovainen, ettei lähde sormi tahi silmä.

Paljon on ollut puhetta että Nazan kameran vakautus olis täys romu ja toisen taas kehuu että on aivan loistava tässä hintaluokassa. Onkos tuohon nyt jotain selitteitä kumpi kommentti on paikallaan :) Onko iso vaikutus mitkä servot pistää gimbalia liikuttamaan? Olettaen toki että niissä tarpeeksi voimaa liikuttaa gimlia kameran kanssa ok.
Olen saanut sen käsityksen, että hyvyys tai huonous riippuu täysin käytetystä telineestä ja toisaalta totta kai myös vaatimustasosta. Pieni teline ja kevyt kamera (GoPro tai vastaava) ja "ihan vaan omaksi iloksi tässä lentelen ja filmaan" -laatuluokitus on Nazalle ihan selvää kauraa. Mutta kun mennään isompiin telineisiin ja vaaditaan erittäin vakaata kuvaa, ei Nazasta ole enää mihinkään. Jo pelkkä 90 asteen rajoitus tilt-suunnassa tekee laitteesta käyttökelvottoman.

Servoilla on todella merkittävä vaikutus telineen toimintaan. Mitään nyrkkisääntöä en oikein osaa antaa, riippuu täysin telineestä.

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #407 : 04 Elokuu, 2012, 12:55:40 »
Saatte lähiaikoina demoa tästä värkistä.

http://www.kopterworx.com/DJI-Hobby/Naza-landing-gear-+-GoPro-mount

Koko komeus on jo kasattu, mutta tilaamani servot eivät ole vielä saapuneet. Ensivaikutelma on kyllä todella laadukas. Osat ovan todella nafteja eikä välysiä jää mihinkään. Tarkasti ovat laittaneet juuri oikean määrän ruuveja ja muttereita yms pikkuroinaa mukaan, eli kasatessa täytyi olla tarkkana ettei pienet osat lipsu ja pyöri sohvan alle kadoten jonnekin rinnakkaisulottuvuuteen.
« Viimeksi muokattu: 04 Elokuu, 2012, 13:07:17 kirjoittanut cartti »

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #408 : 04 Elokuu, 2012, 13:53:02 »
Näyttää olevan sama laite joita on muutamat käytössä ja olemme tilaneet ne täältä http://www.aeroxcraft.com/index.php?main_page=product_info&products_id=20
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #409 : 04 Elokuu, 2012, 13:55:50 »
Näyttää olevan sama laite joita on muutamat käytössä ja olemme tilaneet ne täältä http://www.aeroxcraft.com/index.php?main_page=product_info&products_id=20
Juurikin tuo. Oli vain tuolta itse valmistajalta saldot nollilla kun tuon tilasin itselleni. Mitä servoja olette käyttäneet? Onko näyttää testivideoita?

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #410 : 04 Elokuu, 2012, 14:07:10 »
Nyt ei ole testivideota heti mutta tässä kuva telineestä jota on modattu niin että akku on koneen keskellä ja alapuolella. Tästä olen ottanut turhan pitkät putket pois, näkyy muuten kuvissa ja tässä on mahdollisuus kiinittää toinen kamera taakese käyttäen horisontin vakautusta.

PS. toinen kone Liperissä ja siitä ei nyt ole kuvaa.

« Viimeksi muokattu: 04 Elokuu, 2012, 14:16:28 kirjoittanut Mikaelni »
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #411 : 05 Elokuu, 2012, 12:46:49 »
Tässä vielä muutama räpsy jossa näkyy tuo toinen GoPro kiinnitysmahdollisuus. Itse suuntaan toisen kameran suoraan alaspäin ja toista säätelen haluttuun kuvauskulmaan ja katson videolinkin kautta haluttua kohdetta.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #412 : 06 Elokuu, 2012, 13:02:21 »
Tulipahan kokeiltua, miten naza suorituu, kun hexasta yksi propelli pysähtyy (tod.näk. näin) kesken paikallaan tapahtuvan gps-leijunnan. Lähtee aikaa haipakkaa n. 45 asteen kulmassa sammuneen moottorin suuntaan horisontaaliorientaation kuitenkin säilyttäen. GPS-tilassa aileron-tikun 100 % vastakorjaus ei näyttänyt vaikuttavan mitenkään. Manuaalissa saattoi pikkasen oieta, mutta siinä vaiheessa oli vauhtia ainakin tarpeeksi ja metsä riittävän lähellä... Yhden miehen onnettomuustutkintalauta kunnan jatkotutkimuksissa selvinnee tarkemmin, mitä oikein tapahtui. Kunhan vaan ehtii videon ja mustan laatikon purkuun.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa WB

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #413 : 06 Elokuu, 2012, 16:13:05 »
Nonniin ensimäiset lennot GPS:n kassa takana. Yllätyksiltä ei säästytty. Tuuria ainakin oli mukana.

Olin tuossa mökillä pohjoisessa ja ajattelin, että nyt saadaan hienoa ilmakuvaa. Pari kertaa olin lennättänyt ja lähettiin sitten mökin pihasta keskelle erämaata ja hexa kantoon. Olimme keskellä ei mitään ajattelin, että nyt voisi ottaa vähän ilmakuvaa. Hetki siinä lennäteltiin kunnes orientaatio meni sekaisin ja näytti vahvasti siltä, että nyt tulee torppi. Päätin kokeilla Fail-safe toimintoa ja sammutin radion. MK oikeni heti ja pysähtyi paikalleen. Ajattelin, että nyt se tulee lähelle ja laskeutuu ja meno jatkuu. MK lähtikin täysin päinvastaseen suunntaan paahtamaan, yllätys oli suuri. Laitoin radion uudestaaan päälle ja kytkin home lockin päälle ja väänsin sauvasta alaspäin. Kopteri lähtin vain suuremmalla innolla poispäin. Kytkin home lockin pois päältä ja yritin ymmärtää mihinsuuntaan kopteri osoittaa. Nyt se sitten uudestaan lähti käsistä ja kytkin radion pois päältä. Sen koommin kopteria ei näkynyt enää horisontissa.

V***tus oli sanoinkuvaamaton ja vannoin, että nyt riittää. Laskeskelin, että alue missä kopteri voi olla on noin 1200x600m keskellä pöpelikköä, keskellä erämaata. Hieno homma, alkaa etsiä kopteria. Lähdettiin siitä sitten etenemään takasin mökille päin ja yritin siinä samalla katsoa, että osuisiko silmään. Käveltiin hyvänmatkaa kun huomasin, että siinähän se on KESKELLÄ POLKUA! Voisiko joku kertoa, että mikä on todennäköisyys että kopteri tippuu niin tarkasti juuri keskelle polkua, josta on tarkoitus kävellä, sen jälkeen kun se on lähtenyt omille teilleen? Fiilis oli kyllä katossa ja goprokin näytti edelleen nauhoittavan.

No mikä meni vikaan? Päättelin, että kun olin lähtenyt nopeasti lentoon Alti -modella niin GPS ei ollut vielä ehtinyt päivittää lähtöpistettä. Aikaisemman kerran olin käyttänyt kopteria mökin pihassa ja luulen, että kopteri oli suuntaamassa sinne. Eli, jos en olisi ollenkaan koskenut lähettimeen, niin kopteri olisi löytynyt tod.näk. mökin katolta. =P En kuitenkaan usko, että akku olisi välttämättä riittänyt sinne asti.

Lisäilen tänne videon jahka saan sen youtubeen. Katso alla.

WB

 
« Viimeksi muokattu: 07 Elokuu, 2012, 11:16:01 kirjoittanut WB »
-Hexa, Dji Nasa
-HK450 GT
-Esky Honey Bee King 4 (RIP)
-Esky Lama 3 (RIP)
-Menoa tahditaa Futaba FG8S ja tunnelman tallentaa GoPro2

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #414 : 06 Elokuu, 2012, 16:25:32 »
Hah!

Aikamoinen tarina...
Mää olen ottanut rutiiniksi että joka kerralla vartoon sen aikaa että ottaa fiksin ennen nousua, just in case ja että menee selkärankaan.

Mulla on mankka säädetty sillai että vivusta wkm menee failsafe, en siis käytä siihen mankan sammutusta tai x kanavia.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #415 : 06 Elokuu, 2012, 18:56:14 »
Onko muilla käyttäjillä waypoint ohjelmia käytössä?, itse ajoin ensimmäiset testit eilen F550 ja käytössä on aikaisemmin jo ollut eri koneessa M-waypoint.

http://www.dji-innovations.com/products/wkm-waypoint/overview/   Tässä M-waypoint ja tätä ajoin testiin eilen single waypoint  http://www.dji-innovations.com/products/wkm-single-waypoint/overview/

Kiva ominaisuus telemetrian kanssa, auto take off ja go home aluksi jännitti, onneksi kaikki päättyi hyvin.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa WB

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #416 : 06 Elokuu, 2012, 19:28:27 »
Jep, tässä video aikasempaan postaukseeni liittyen. Jostain syystä nyt tuli vähän tuhnumpi laatuihen uppaus youtubeen, mutta nyt ei jaksa alkaa liikaa säätämään.  ;)

Sellainen lisäys, että torpissa vaihtoon meni:
- 1x muovipotkuri.

HALVIN TORPPI IKINÄ!  8)

-Hexa, Dji Nasa
-HK450 GT
-Esky Honey Bee King 4 (RIP)
-Esky Lama 3 (RIP)
-Menoa tahditaa Futaba FG8S ja tunnelman tallentaa GoPro2

Poissa ovuori

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #417 : 06 Elokuu, 2012, 21:03:15 »

No mikä meni vikaan? Päättelin, että kun olin lähtenyt nopeasti lentoon Alti -modella niin GPS ei ollut vielä ehtinyt päivittää lähtöpistettä. Aikaisemman kerran olin käyttänyt kopteria mökin pihassa ja luulen, että kopteri oli suuntaamassa sinne. Eli, jos en olisi ollenkaan koskenut lähettimeen, niin kopteri olisi löytynyt tod.näk. mökin katolta. =P En kuitenkaan usko, että akku olisi välttämättä riittänyt sinne asti.


Komea video oli, mutta hurjasti päättyi, vaikkakin huima mäihä oli mukana :)

Nazan manuaalissahan on tämmöinen maininta (vaan tiedä häntä, liekö se niin nuukaa oikeasti, muutaman sadan km säteellä):
"MC cannot work in the polar circle."

Tuo videossa näkyvä kippaaminen oli aika omituisen näköinen juttu?
--Oskari

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #418 : 06 Elokuu, 2012, 22:35:36 »
Miten tuohon Waypointti hommaan ladataan kartat? Mitä karttaformaattia se syö?

Tekeekö nää DJIn vehkeet logia josta näkis jos katoaa satelliittit tai kompassista tehot/suunta? Näkeekö telemetrialla nämä jutut?

Aika komeat maisemat kyllä oli. Ja kosolti tuuria. Ite oon reilut parikytä vuotta sitten liki samanmoisessa kairassa kattellu lennokin perään ja aika surulliset fiilikset oli. Sekin kyllä löytyi mutta hetken oli tunne että nyt meni viikkorahat taivaan tuuliin...
« Viimeksi muokattu: 06 Elokuu, 2012, 22:50:03 kirjoittanut okallio »

Poissa WB

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #419 : 07 Elokuu, 2012, 00:17:43 »
Komea video oli, mutta hurjasti päättyi, vaikkakin huima mäihä oli mukana :)

Nazan manuaalissahan on tämmöinen maininta (vaan tiedä häntä, liekö se niin nuukaa oikeasti, muutaman sadan km säteellä):
"MC cannot work in the polar circle."

Tuo videossa näkyvä kippaaminen oli aika omituisen näköinen juttu?

Kiitos!

-Tohon kippaamiseen vaikutti osaksi myös ihan oma toiminta ja se, että akku oli finaalissa.

-Joo, kyllähän toi napapiiri juttu oli tiedossa, mutta kokeilin toimintaa aikaisemmin ja silloin kaikki näytti toimivan ihan hyvin jne.

Miten tuohon Waypointti hommaan ladataan kartat? Mitä karttaformaattia se syö?

Tekeekö nää DJIn vehkeet logia josta näkis jos katoaa satelliittit tai kompassista tehot/suunta? Näkeekö telemetrialla nämä jutut?

Aika komeat maisemat kyllä oli. Ja kosolti tuuria. Ite oon reilut parikytä vuotta sitten liki samanmoisessa kairassa kattellu lennokin perään ja aika surulliset fiilikset oli. Sekin kyllä löytyi mutta hetken oli tunne että nyt meni viikkorahat taivaan tuuliin...

-Vain tekniikka on totuutta ihmeellisempää.. =P

-Onneksi löyty, olisi nimittäin jäänyt harrastus jäihin pitkäksi aikaa. Pitää kyllä laitaa lotto vetämään, sen verran oli tuuria matkassa.

WB
« Viimeksi muokattu: 07 Elokuu, 2012, 01:23:37 kirjoittanut WB »
-Hexa, Dji Nasa
-HK450 GT
-Esky Honey Bee King 4 (RIP)
-Esky Lama 3 (RIP)
-Menoa tahditaa Futaba FG8S ja tunnelman tallentaa GoPro2

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #420 : 07 Elokuu, 2012, 05:31:07 »
Karttana käyttää Google Earth 3D ja saa näkyviin telemetrialla akun tilan horisontin ja gps tiedot.
Täältä löytyy paremmin tietoja purkista  http://www.dji-innovations.com/products/wkm-waypoint/features/
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #421 : 07 Elokuu, 2012, 10:04:28 »

Semmosta.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #422 : 07 Elokuu, 2012, 10:51:19 »
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita, kerrakseen.
Komea seivaus ja hieno filmi!
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa WB

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #423 : 07 Elokuu, 2012, 11:22:12 »
Hieno pätkä.

Ainakin tän filmin perusteella voidaan haudata puheet siitä, että purkki osaisi kompensoida yhden moottorin menetyksen?

-WB
-Hexa, Dji Nasa
-HK450 GT
-Esky Honey Bee King 4 (RIP)
-Esky Lama 3 (RIP)
-Menoa tahditaa Futaba FG8S ja tunnelman tallentaa GoPro2

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #424 : 07 Elokuu, 2012, 11:42:28 »
Juu. Omat epäilykset tuli aikalailla vahvistettua. Jotta purkki voisi kompensoida tuon kunnolla, sen pitäisi kyetä tunnistamaan virhetilanne ja sammuttamaan vastakkaisella puolella oleva moottori, jolloin käytössä olisi vielä täysin lentokykyinen quad. Kunhan kantokyky riittää kuormalle. Okto onkin sitten jo eri juttu.

Vielä pitäs selvittää, mistä tuo häiriö johtuu. Moottori pelaa ainakin vielä toisella escillä. Ja kaikki liittimet oli kunnolla kiinni. Ihan kuin olisi vähän vaiheita pois pelistä.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
5198 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Joulukuu, 2008, 19:22:51
kirjoittanut Vispilä
63 Vastauksia
25919 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2010, 22:40:06
kirjoittanut Dutchman
21 Vastauksia
9688 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2009, 09:22:06
kirjoittanut znake
6 Vastauksia
3452 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2009, 09:25:57
kirjoittanut Rotary
6 Vastauksia
3954 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Elokuu, 2011, 00:38:41
kirjoittanut Sammy