Kirjoittaja Aihe: DJI purkkien vinkit/kysymykset  (Luettu 354612 kertaa)

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #100 : 10 Kesäkuu, 2012, 13:16:53 »
Mää riipasin ton wb torppauksen premieriin ja sielä csi-tyylillä koitin hidastella ja kuunnella, että mikä sen ois voinu tehdä, mutta ei kyllä päässy yhtään hajulle  :'(
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #101 : 10 Kesäkuu, 2012, 14:10:21 »
Mää riipasin ton wb torppauksen premieriin ja sielä csi-tyylillä koitin hidastella ja kuunnella, että mikä sen ois voinu tehdä, mutta ei kyllä päässy yhtään hajulle  :'(


Vakee tuosta on sanjoa mutta näyttäs että 4 tai 5 moottorii tuli häikkää tai jommasta kummasta hajos ropelli?

Eikö niitä oo tuolta maailmalta raportoitu?

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #102 : 10 Kesäkuu, 2012, 18:57:13 »
Lennättekö vielä DJI:n "omilla" roottoreilla? Nehän on tunnetusti olleet sutta ja sekundaa tänä keväänä. Hajoavat itsekseen lennossa ja torppia pukkaa oikein urakalla. Porukka vaihtaa muihin merkkeihin kovaa vauhtia - viimeistään kun osuu omalle kohdalle.
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa Pursi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #103 : 10 Kesäkuu, 2012, 19:50:23 »
No jo rupes vorkkimaan kun vaihto USB 2.0 porttiin.  :)
Tein mankkaan setupin Kopteri-modella ja trimmasin flight moden kohilleen.
T8FG on siitä hyvä et kaikki toiminnot voi siirtää mihin haluaa...

Runko on kasattu ja huomenissa saan moottorit kiinni, millaasia gainejä 550 :ssä ootte käyttäny, 10" potkureilla?
Tehdasasetuksissa on 120%-140% läpi linjan... Laitoin ne pikkupotikat säätämään osaa gaineistä.

Tohon runkoon uppoaa komponentit varsin hyvin, otan huomenna muutaman kuvan...

Eki
Trex 550E FBL | 450 pro DFC | 250 pro DFC
Walkera M120D01 | Walkera Mini CP
TBS 3D Disco | TBS Disco Pro | Sky Hero Spider Little
Futaba T8FG | dji RC-system | Walkera Devo 8s | Devo 8
PhoenixRC simu

Poissa WB

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #104 : 11 Kesäkuu, 2012, 01:43:57 »
No jo rupes vorkkimaan kun vaihto USB 2.0 porttiin.  :)
Tein mankkaan setupin Kopteri-modella ja trimmasin flight moden kohilleen.
T8FG on siitä hyvä et kaikki toiminnot voi siirtää mihin haluaa...

Runko on kasattu ja huomenissa saan moottorit kiinni, millaasia gainejä 550 :ssä ootte käyttäny, 10" potkureilla?
Tehdasasetuksissa on 120%-140% läpi linjan... Laitoin ne pikkupotikat säätämään osaa gaineistä.

Tohon runkoon uppoaa komponentit varsin hyvin, otan huomenna muutaman kuvan...

Eki

Mun futte (FG8S) toimii loistavasti ihan lennokki moodissa. Voisin vannoa, että tulee romua aikaiseksi, jos meinaat lennättää Swash -plate miksauksella oli se sitten mikä hyvänsä. Voipi muuten olla, että Naza ei ees käynnisty, johtuen siitä, että moottorit aktivoidaan tikuilla. Näköjään onnistuu pikkukikkailulla H-1 modessa "pure function".

Mitkäs moottorit sulla on tossa kiinni? Kaikki oikeestaan riippuu siitä mikä moottori sulla on käytössä ja millaisella akulla lennät tai tarkemmin mikä on kennoluku. Olen tuossa aikaisemmin pohtinut mk:den sielunelämää ja tullut siihen tulokseen, että parhaiten mk:toimii, jos käyttää aavistuksen piemenpää potkuria, jolloin vallitseva kierroslukualue pystyy riittävän korkealla.

Moottoreiden vääntö on erittäin merkittävä asia, joka tulee ottaa huomioon oikeaa potkurikokoa valittaessa. Jos moottorisi kv -luku on alhainen voit käyttää isompaa potkuria kuin jos luku on isompi. Itselläni on 28-26 (moottorin halkaisija - moottorin korkeus) ja kv -luku on 1200. 8" potkureilla hallinta on täydellinen. Olen kuidenkin käyttänyt 10" jolloin ongelmia on tullut erityisesti alaspäin tultaessa. Kopterin vakautus tapahtuu myös eri moottorien kierroslukujen vaihtelulla nostovoiman pysyessä kuitenkin samana. Näin ollen, jos käytössäsi on liian isot potkurit ja moottorien väätö ei näin ollen riitä riittävän nopeaan reagointiin, tulee se tonttiin.

Eräs huomio on se, että moottorivalmistajien lupauksiin työntövoimasta ei voi suhtautua autuaasti. Multikoptereissa moottorilta odotetaan reagointinopeutta, jos haetaan vakaata ja pitkä ikäistä kopteria. Olen pohtinut, että mikä olisi oikea tapa mitoittaa kuorma suhteessa teoreettiseen maksimaaliseen nostokykyyn. Saan tarvittavaa mittalaitteistoa muutamanviikon kuluessa, jolloin pääsen asiaan tarkemmin ja raportoimaan siitä. Näin järkeiltynä, alustavana pohdintana olen päätynyt siihen että suhte voisi olla enimmillään noin 60%. Tästä lisää. Joka tapauksessa ylikuormaaminen on synti ja johtaa kadotukseen. Ensin taivaassa ja sitten maan päällä.  :P

Sen verran vielä, tuosta potkureiden sielun elämästä, että multikoptereissa kopteri pysyy ympäröirään ilmamassaan nähden suhteellisen liikkumattomana. Jos asiaa vertaa lennokkeihin, liikkuu ympärilläoleva ilmamassa. Tästä seuraa se, että multikoptereissa tulisi käyttää pienemmän kohtauskulman omaavaa potkuria kuin jos vastaava setti olisi lennokissa kiinni. Tämä liittyy potkurin kohtaamaan vastukseen ja vääntömomenttiin.

Edit: lisäksi lennokeissa kaasun reagoinnilla ei ole niin suurta merkitystä.

Yksikään purkki, oli se sitten Ardu, KK, HK tai jokin Djin purkeista ei tykkää värinästä. Moottorien ja potkurien tasapainottaminen on tärkeää. Moottorien tasapainotustarpeen selvittää sillä, että kiinnität moottorin kopterin moottorivarteen, kytket muut moottorit pois käytöstä, laitat kämmenen moottorivarren ympärille ja annat kaasua(ilman potkureita!). Oman aistituntemuksesi perusteella voit päätellä onko moottori tasapainotuksen tarpeessa. HK: NTM -moottorit on todella hyvin tasapainotettu tehtaalla, joten voin suositella niitä.

Edit: Värinä tilanteessa piiri yrittää kokoajan korjata tilannetta ja pahimmallaan korjataan joka kerta vähän enemmän kunnes kohtauskulma on 90% jolloin on yleensa tapana tulla romua. Tarkemmassa syynissä huomasin, etät tasapainotus on tapahtunut jollakin sinisellä massalla.

Moottorien tasapainotuksen tarkistaminen on myös tärkeää, jos olet onnistunut torppaamaan. Moottorin akseoli on voinut vääntyä, laakeri mennyt tai potkuri mout on vääntynyt. Tasapainotuksen tarkistaminen on tärkeää siksi, että itseäni ainakin ottaa aivoon jatkuva korjailu. Jos moottori on tullut epätasapainoon, on syytä ensiksi postaa potkurin mount. Jos värinä katoaa, on syytä tilata uusi mount(n. 1$). Jos ei, vaihda moottorin akseli. Ne eivät juurikaan maksa(moottoria valittaessa olisi tiekenkin hyvä, jos varmistuisi siitä, että niitä on saatavilla) mitään. Edullinen tapa välttyä uuden moottorin ostamiselta. Jos laakeri alkavat kanittaa, sielä kuuluu ylimääräisiä ääniä, on niitä hankalampi vaihtaa. NTM -moottoreista on liki mahdotonta saada ylempää laakeria irti edes osina, joten tässä tapauksessa uutta tilausta kehiin.

Potkurien tasapainottamisessa ei tarvitse kovin kummoista insinööritietämystä. Edullinen ja yksinkertainen potkurin tasapainotus laite  ja teipin palaa kevyempään lapaan niin kauan, että potkuri pystyy vaaka-asennossa. Mikäli haluat vielä asian astetta lähemmäs rakettitiedettä tulee potkuri tasapainottaa myös toisen akselin suhteessa. Tämän voi havainnollistaa niin, että asetat potkutin tasapainotustelineessä pystyasentoon ja katsot kummalle puolelle tämä kallistuu vaihdellen lapaa joka on ylhäällä. Kun on selvillä kumpi puoli on painavampi, voi tapapainotuksene käyttää tarranauhaa ja pikaliimaa. Pikaliimalla kannattaa aloittaa, jotta tarranauha pysyy kiinni. Itse tarranauha imee hyvin liimaa, joten operaatio on kokonaisuudessa nopea ja yksinkertainen. Muistakin tapoja on, mutta tällä tavoin itse toimin. Jotkut hiovat hiekkapaperilla potkurin alapuolelta tavaraa pois. Ohuiden muovipotkurien kanssa tämä ei liene kovin järkevää materiaalin kestävyyttä ajatellen.

Potkureita on monen laatuista. Multikopterissa olen huomannut, että suuri merkitys on potkurin massalla tai oikeastaan kehämassalle. Jäykkyys on kiva juttu, ja hiilikuitupotkurit ovat hyviä sen takia, että kehämassa on pieni ja ne ovat jäykkiä. Jäykkyys tuo tarkkuutta, sillä potkurin elää vähemmän. Muovipotkurien lisäksi on olen käyttänyt hiilivahvisteisia muodipotkureita. Vaikka nämä ovat noin 30% jäykemmät kuin normi potkurit, en mielestäni saavuttanut niillä sellaista etua, että arvostaisin niitä peruspotkureita enenmän. Tämän päätelmään vaikutti myös, että moottorien kv luku 1200, joka on 10" aika suuri. Näin kehämassa muotoitui suureiksi suhteessa moottorin vääntöön ja lopputuloksena oli torppi. Samalla setillä hiilikuitupotkuri, joka myöskin oli 10" toimi kuin unelma. Perus muovipotkurit kestävät pientä iskua, mutta hiilikuitu on herkkä torpille. Pienikin hipasu aiheuttaa helposti potkuri remontin. Vaurioitununeella hiilikuitupotkurilla ei kannata lentää, sillä on aina olemassa se mahdollisuus, että tämä hajoaa ilmassa tai tulee jonkun ohimoon lentoonlähdössä.

Painopisteen vaikutukseen palaan vielä tarkemmin.

Itselläni on käytössä ja turnigyn ESC:ta mallia 25A. Nopeuden säätimen ohjelmoinnilla on merkitystä enenmän kuin osaisi äkkiseltään ajatella. MK:ssa kannattaa muistaa seuraavat asiat:

Brake - EI ->
Start mode - Norm -> johtaa siihen, että asennon korjauksesta voi tulla laiska
Cut of type - itse käytän Cut offia, enkä Soft cuttia paremman reagoinnin saavuttamiseksi. Onko joku tästä toista mieltä?
Cut off Voltage - Low

Viime torppini johtui ilmeisesti siitä, että hexan 5 moottorissa oli Brake päällä. Nolo juttu. Kokonaisvaltainen torppianalyysi on vielä käynnissä ja palaan tähän myöhemmin.

Pursille vielä:
T8FG on älyttömän hyvä  8)
Itselläni on riittänyt, jos gainit on 80% paikkeilla. Liika gaini aiheuttaa wägäämistä

Tälläistä tänään,

WB

Edit1: sellainen lisäy, että kähämassa vaikuttaa toki kääntymiseen, mutta arvostaisin tätä vähemmän suhteessa kaasun reagointiin.

Edit2: muutama lisäys


« Viimeksi muokattu: 11 Kesäkuu, 2012, 12:13:21 kirjoittanut WB »
-Hexa, Dji Nasa
-HK450 GT
-Esky Honey Bee King 4 (RIP)
-Esky Lama 3 (RIP)
-Menoa tahditaa Futaba FG8S ja tunnelman tallentaa GoPro2

Poissa WB

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #105 : 11 Kesäkuu, 2012, 01:48:05 »

Vakee tuosta on sanjoa mutta näyttäs että 4 tai 5 moottorii tuli häikkää tai jommasta kummasta hajos ropelli?

Eikö niitä oo tuolta maailmalta raportoitu?

Jep. oikeessa olit. ESC:tä tarkastellessa huomasin, että 5. moottorissa oli Brake päällä. Potkurin hajoamista ei voi poissulkea, sillä potkuri hipaisi maata edellisessä laskussa. 5. moottorista oli myös laakerit hajalla. Tämmöstä.

Jesi: Sitä ollaan oltu ihan CSI -meiningillä liikkeellä! Cool!  8)
« Viimeksi muokattu: 11 Kesäkuu, 2012, 12:44:49 kirjoittanut WB »
-Hexa, Dji Nasa
-HK450 GT
-Esky Honey Bee King 4 (RIP)
-Esky Lama 3 (RIP)
-Menoa tahditaa Futaba FG8S ja tunnelman tallentaa GoPro2

Poissa Pursi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #106 : 11 Kesäkuu, 2012, 06:26:43 »
Kiitos WB kattavasta selvityksestä alkuasetusten suhteen.

Moottorit on 850kV ja 28 dia x 30mm ( 12 pole )
ESC 20A ja tehdas asetukset natsaa muuten, mutta ehdottavat cutoff treshold Medium, koska se jättää 2.85V / kenno  (low on 2.6V / kenno)
Timing vaikuttaa moottorin toimintaan ja yli 6 pole tulis käyttää med. asetusta ja suuremmille kV mootoreille high. modea

Sitten se mankka juttu, kopteristina on mukavampaa käyttä ko. asetuksia ja olen poistanut käytöstä kaikki mixit ym. korjaukset ja H-1 moden ei pitäis sotkea Nazan ohjelmaa. Käytän väylänä S-bus:ia ja Naza PC-softa ainakin näyttäis toimivan oikein.

Onko kaikilla suora kaasukäyrä ja ootteko lisänny expoa ohjaukseen?

Eki
Trex 550E FBL | 450 pro DFC | 250 pro DFC
Walkera M120D01 | Walkera Mini CP
TBS 3D Disco | TBS Disco Pro | Sky Hero Spider Little
Futaba T8FG | dji RC-system | Walkera Devo 8s | Devo 8
PhoenixRC simu

Poissa WB

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #107 : 11 Kesäkuu, 2012, 07:39:09 »
Kiitos WB kattavasta selvityksestä alkuasetusten suhteen.

Moottorit on 850kV ja 28 dia x 30mm ( 12 pole )
ESC 20A ja tehdas asetukset natsaa muuten, mutta ehdottavat cutoff treshold Medium, koska se jättää 2.85V / kenno  (low on 2.6V / kenno)
Timing vaikuttaa moottorin toimintaan ja yli 6 pole tulis käyttää med. asetusta ja suuremmille kV mootoreille high. modea

Sitten se mankka juttu, kopteristina on mukavampaa käyttä ko. asetuksia ja olen poistanut käytöstä kaikki mixit ym. korjaukset ja H-1 moden ei pitäis sotkea Nazan ohjelmaa. Käytän väylänä S-bus:ia ja Naza PC-softa ainakin näyttäis toimivan oikein.

Onko kaikilla suora kaasukäyrä ja ootteko lisänny expoa ohjaukseen?

Eki

Ole hyvä vain.  :)

Pitää itsekkin tutustua tohon esc asetuksiin tarkemmin. Eiköhän noilla moottoreilla tuo 10" ole ihan asiallinen valinta. Piti ihan itsekkin käydä tutkimassa, että mitä mitä tuo H-1 tekee. Kyllähän tuo toimii! Pitää vain tosiaan muuttaa tuo 6-kanavan funktio, niin hyvä tulee. Pitänee itsekkin vaihtaa tuo jossain välissä ihan huvin ja urheilun vuoksi.

Suoraa kaasukäyrää olen käyttänyt ja hyvin on lentänyt ainakin Alti -modessa, manualissa en ole pahemmin lennellyt. Kun kaasu on 50% niin nasa pitää korkeuden. Eli kannattaa ajatella niin, että kaasu on suhteessa korkeuteen korkeuden muutokseen (edit: siis keskikohta on nollakohta), ei työntövoimaan. Kaasukäyrän fiksaaminen voisi kuitenkin olla hyvä idea tarkemman hallinnan saavuttamiseksi. KK:n boardeissa tuo kaasukäyrän fiksaaminen on jokatapauksessa paljon oleellisempaa, koska koska korkeuden säätäminen tapahtuu ilman purkin avustusta. Omista näpeistä kaikki on loppupeleissä kiinni.

Itse tekisin testi lennot ihan suoralla käyrällä ja hifistelisin niitä sitten myöhemmin. Sellainen asia näin järkeiltynä tuli mieleen, että tikun ja kaasun keskikohta tulisi olla samassa, jos käyriä alkaa rukkaamaan -> alti tilan sielunelämän huomioiminen.


Nämä motit on nyt kiinni omassa:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17345__NTM_Prop_Drive_Series_28_26A_1200kv_250w.html

Ja tälläiset on tulossa:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21478__NTM_Prop_Drive_28_26_1000KV_315W.html

Monikohan napaset nää on? Käämi keloja on motin sisällä 9(magneetteja 12), eli konkos tämä nyt sitten 3 vai 9 napainen?
Eikös multikoptereissa ole tärkeämpää juuri se että akku on mahdollista teoriassa vetää tyhjiin, jotta vekotin ei vain yht´äkiä tuu tonttiin? Lekoissa tämä on tietty hyvin perusteltu sillä, että virtaa pitää riittää servoille laskua varten? Oonkohan käsittänyt tän asian ihan oikein tän cut offin suhteen? Lipo akun loppuun ajaminen ei ole hyväksi akulle, mutta jos laskussa tarvitsee tehoa(jolloin syntyy jännitehäviötä), niin esc katkaiseekin virran moottorilta jolloin varmasti tullaan tonttiin...

Sellainen ajatus potkuri valintaan tuli vielä, että luonnollisesti, mitä enemmän painoa voimia per moottori kohdistuu, sitä jäykempiä potkureita olisi syytä käyttää...

WB
« Viimeksi muokattu: 11 Kesäkuu, 2012, 12:17:02 kirjoittanut WB »
-Hexa, Dji Nasa
-HK450 GT
-Esky Honey Bee King 4 (RIP)
-Esky Lama 3 (RIP)
-Menoa tahditaa Futaba FG8S ja tunnelman tallentaa GoPro2

Esku

  • Vieras
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #108 : 11 Kesäkuu, 2012, 09:26:23 »
Jokos ootte päässy testamaan Nazan gps:ää? Makselin just tuossa omani Joelille, saas nähdä monta päivää kuluu toimitukseen :)

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #109 : 11 Kesäkuu, 2012, 10:08:14 »
Hyvää analyysia.

Semmonen kommentti tuosta ATTI (Attitude) -modesta, että maailmalla raportoidaan paljon torppia kun porukka on menettänyt hallinnan lennettyään pitkään suoraan Naza Atti-modessa. Teoria on, että kun Atti-modessa Naza pyrkii suoristamaan koneen jatkuvasti, se ei siedä pidempiä lentoja suoraan mihinkään suuntaan, varsinkaan vauhdilla eli kone voimakkaasti kalistettuna menosuuntaan. Naza taistelee kallistusta vastaan jatkuvasti ja kun se vaan jatkuu Naza saa jonkinmoisen hepulin ja tempaisee sitten oikein kunnolla taakse ylikorjaten, jolloin kone kiepahtaa takakautta katolleen ja tulee yleensä tonttiin. Ongelma tulee vastaan erityisesti FPV-lennossa missä voidaan ajaa pitkääkin pätkää kovaa ja leijuttelut ovat yleensä vähemmässä.

Alkava konsensus näyttäisi olevan, että Atti-mode on todellakin vain leijutteluun (esim. kuvaukseen) ja muuten lentäessä olisi hyvä käyttää Normal-modea. Tietty nousut ja laskut Atti-modessa. DJI:ltä ei luonnollisesti tipu kommentteja asiaan.

EDIT: Trnquill olikin sanonut jo ihan samaa tuolla ed. sivulla...

EDIT2: tuli omakin Naza justiinsa, lähiaikoina pääsen siis kokeilemaan käytännössä kaikkea sitä mitä olen tähän asti asiasta voinut oppia vain teoriassa tavaamalla manuaalia ja lukemattomia nettikirjoituksia.  8)
« Viimeksi muokattu: 11 Kesäkuu, 2012, 12:26:18 kirjoittanut ToniH »
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa WB

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #110 : 11 Kesäkuu, 2012, 13:08:42 »
ATTI-moodilla vikurointi on tunnettu NAZAn ominaisuus. ATTI-moodissa ei pitäisi lentää pitkiä matkoja ja/tai kovaa, vaan se on vain leijuntaa varten. Hurjastelu pitäisi suorittaa manuaalimoodissa.

Voisiko tuo olla syynä WB:n torppiinkin? Pitkä matka etuperinlentoa ja pysähdyksessä komponsoinnit vähän ristiin -> kukkerpalli? Vähän oudolta kyllä kuulostaa, mutta kaippa se voisi mahdollista olla...

Voi olla myös niin, että kaikki oli tuon NAZAn aikaansaannosta ja noilla muilla asioilla ei ollut merkitystä. Ja kyllähän mä 6 akullista ehdin lennättää ennen, kun tuo videon torppi tapahtui. Tuossahan lennetään pitkään eteenpäin ja lujaa. Ja toisaalta, jos kaasu on käytössä, niin eihän silloin jarru ole käytössä. (Voisko joku kertoa, miten noi YouTube -videot saa integroitua tänne?)

Kiitokset myös ToniH:lle postauksesta. Kerron ja varoitan, että käsissäsi on nyt jotain todella riippuvuutta aiheuttavaa. Mikäli olet epävarma, siitä haluatko aiheuttaa/aloittaa itsellesi mahdollisesti lopun elämää kestän riippuvuussuhteen niin sinulla on vielä mahdollisuus perääntyä, lähtettää toimivat mottisi minulle. Jos kuitenkin olet varma, että haluat varmasti syventyä harrastuksen, joka voi suurella todennäköisyydellä lähteä käsistä ja josta saa hyviä viboja, niin tervetuloa joukkoon!

WB
-Hexa, Dji Nasa
-HK450 GT
-Esky Honey Bee King 4 (RIP)
-Esky Lama 3 (RIP)
-Menoa tahditaa Futaba FG8S ja tunnelman tallentaa GoPro2

Poissa Pursi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #111 : 11 Kesäkuu, 2012, 13:28:21 »
No nyt on ensilento suoritettu manual modella ja hyvin toimii.  8)
Expoja piti laittaa -60% A/E ja nyt liikkuu jouhevasti.
Laitoin kaikki gainit 100% eikä vippaa mihinkään suuntaan ja pysyy suunnassa.
Akku pääs loppumaan tossa lennon lopussa, onneks ei ollu korkeemmalla...



Kaapelit vielä putkiin ja sitten selvitellään tota punasen valon vilkkumista... ???

Eki

p.s. tää on yhtä vakaa ku mun Leppis ja tän nimeks vois tulla paarma, ku pitää tollasta ääntä... ;D
« Viimeksi muokattu: 11 Kesäkuu, 2012, 20:41:02 kirjoittanut Pursi »
Trex 550E FBL | 450 pro DFC | 250 pro DFC
Walkera M120D01 | Walkera Mini CP
TBS 3D Disco | TBS Disco Pro | Sky Hero Spider Little
Futaba T8FG | dji RC-system | Walkera Devo 8s | Devo 8
PhoenixRC simu

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #112 : 11 Kesäkuu, 2012, 13:37:33 »
Kiitokset myös ToniH:lle postauksesta. Kerron ja varoitan, että käsissäsi on nyt jotain todella riippuvuutta aiheuttavaa. Mikäli olet epävarma, siitä haluatko aiheuttaa/aloittaa itsellesi mahdollisesti lopun elämää kestän riippuvuussuhteen niin sinulla on vielä mahdollisuus perääntyä, lähtettää toimivat mottisi minulle. Jos kuitenkin olet varma, että haluat varmasti syventyä harrastuksen, joka voi suurella todennäköisyydellä lähteä käsistä ja josta saa hyviä viboja, niin tervetuloa joukkoon!

WB

Kiitoksia vaan. Joo, saa nähdä miten äijän käy. ;)

Vähän harmittaa kun olen jo toista tai kolmatta viikkoa maassa torppien takia ja vain Phoenixin varassa (heti Walkeran moottoripuomien korjauksen jälkeen paloi ESC-board ja sen seurauksena koko elektroniikka menee vaihtoon). No, varmasti Phoenixista on hyötyä - jos vaan uskaltaisi sitten tosielämässä vetää yhtä reteesti kuin simussa... Ainakin nyt ymmärrän ja osaan vasurin käytön kaarroksissa. ;)

Tuli Saksasta juuri lasku ja vahvistus GPS:n ja Graupner-roottoriläjän tilauksesta ja nyt sekin on maksettu.  8)

Pursi, hienosti sä vedät! Pysyy komeesti handussa noin pienellä alueella pyöritellessä.
« Viimeksi muokattu: 11 Kesäkuu, 2012, 13:42:13 kirjoittanut ToniH »
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #113 : 11 Kesäkuu, 2012, 13:53:53 »
Kaapelit vielä putkiin ja sitten selvitellään tota punasen valon vilkkumista... ???

Sä tuolla youtuubissa sanot, että "in the end the battery voltage dropped. The other thin is that I dont know for sure why the LED is blinking all the time..."

Naza vilkuttaa punaista näissä tapauksissa: "Low voltage / Other errors" ja "Compass Calibration or others error".

WKM:ssä ei kuulemma ne first ja second level voltage protectionit toimi kaikilla oikein eikä WKM näytä oikein jännitteitä mutta onko Nazan kanssa samaa ongelmaa?
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #114 : 11 Kesäkuu, 2012, 13:59:27 »
Mä en oo jaksanu eri jännitteitä laskea mitä sielä on tarjolla, oliko loaded ja joku muu.

Ne arvot mitä mulla sielä on, täsmää 1:1 telemetriaan ja kopteri ledeineen toimii kuvatulla tavalla niillä jännitteillä.

Testattu naza ja wkm.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Pursi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #115 : 11 Kesäkuu, 2012, 14:04:03 »
Niitä tässä mietitään... ??? Akut on ok mut en ole vielä onnistunu pienentämään Nazan akkuvarotinta. Se vaan pukkaa tota 10V ilman kuormaa.
Voihan se olla et toi laite imee yli 25c ja pudottaa jännitteen kipurajoille. Sit viel tarttee pienentää ESC:n raja-arvoa 2.6V:iin... Jos ei noikaan auta niin sitte lennetään punasilla... 8)

Eki

p.s. tää on kivempaa ku saunan poltto... ;D
« Viimeksi muokattu: 11 Kesäkuu, 2012, 18:56:51 kirjoittanut Pursi »
Trex 550E FBL | 450 pro DFC | 250 pro DFC
Walkera M120D01 | Walkera Mini CP
TBS 3D Disco | TBS Disco Pro | Sky Hero Spider Little
Futaba T8FG | dji RC-system | Walkera Devo 8s | Devo 8
PhoenixRC simu

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #116 : 11 Kesäkuu, 2012, 14:05:57 »
Mulla on sielä halutut arvot mutta vain yhdessä kentässä.
Kun siellähän on kaksi arvoa per häly.

Pitää ehtoolla katsoa tarkemmin.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Pursi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Re: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #117 : 11 Kesäkuu, 2012, 14:09:37 »
Ne arvot mitä mulla sielä on, täsmää 1:1 telemetriaan ja kopteri ledeineen toimii kuvatulla tavalla niillä jännitteillä.

Hei mitkä telemetriat sulla on, suositteletko?

Eki
Trex 550E FBL | 450 pro DFC | 250 pro DFC
Walkera M120D01 | Walkera Mini CP
TBS 3D Disco | TBS Disco Pro | Sky Hero Spider Little
Futaba T8FG | dji RC-system | Walkera Devo 8s | Devo 8
PhoenixRC simu

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #118 : 11 Kesäkuu, 2012, 14:34:20 »
Kokeiles kääntää ne 1st ja 2nd level warningit pois päältä ja vaikuttaako mihinkään. Vai onkohan toi low voltage warning aktiivinen ilman noitakin?
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #119 : 11 Kesäkuu, 2012, 19:29:48 »
Unohdinpa katsoa koneelta ne jutut, sori.
Nyt taas kännykän päässä...

Tosiaan mulla on first ja second leveleissä molemmissa jännitteet laskettuna, mutta tosiaan vain yhdessä kentässä.
Enpä vaan muista mitkä niiden kenttien nimet oli...


Mulla on kunkusta quatumin paketti, sielä on telemetry sivulla itse tx ja rx näyttökombo ja erikseen virran mittaamiseen palikka, toimii ihan jees.
Sori en saa linkitettyä nyt...
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #120 : 11 Kesäkuu, 2012, 23:14:22 »
Kysäsin Espanjasta gps-palikan perään. Tänään kuulemma saapuneet ja huomenna alkaa postitukset eteenpäin. Eli hyvällä säkällä pääsee jo ensi viikolla kokeilemaan.

Escien low voltage cut-off on multikoptereissa turha ominaisuus. Jos se pääsee yhdessäkin noparissa laukeamaan, niin se on menoa sitten. Kannattaa kytkeä kokonaan pois jos mahdollista tai asettaa jännite ainakin mahdollisimman pieneksi. Eihän sitä akkua saisi niin tyhjäksi ajella missään tapauksessa, mutta jos jossain poikkeustilanteessa akkujännite kyykkääkin cut-off säädön alle, niin on se vähän turha torppi, jos moottori menee äkisti mykäksi noparin cut-offin takia. 
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa Kalle

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #121 : 12 Kesäkuu, 2012, 15:39:27 »
Sanokaas tyhmälle että mitä eroja on käyttää 3S tai 4S akkuja näissä vekottimissa. Mulla on nyt nurkissa vanhoja akkuja joilla olen ajellut Flame Wheel 450 + Naza yhdistelmällä. Sinänsä kummepaa eroa ei niillä ole ollut kun Atti moodissa ajaa, kummillakin kopteri lentelee samankaltaisesti vaikka 4S akku onkin kokoluokkaa isompi ja sen kautta myös huomattavasti painavampi. Nyt lentoaikaa kohtuullisella reservillä tulee 3S 2200mAh akuilla 7 minsaa ja  4S 3300mAh reilut kymmenen.

Mietin nimittäin että jos tässä tilailen uusia akkuja mitä kokoa ja kennomäärää kannattaisi ottaa.... Potkurit on nyt 1045 ja tiedä vaikka pitäisi kokeilla erikokoisiakin.

Lennokeissa jotenkin tämä kennomäärähomma on helpompi ymmärtää kun tehoja kaipaa eri tavalla...

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #122 : 12 Kesäkuu, 2012, 16:17:36 »
Hyötysuhde on yksi esimerkki.
Mulla noi kiinan pannut vie leijuessa semmosta 40-60a 3s.

Nelosella en oo vielä joutanut mittaamaan.
Isot pojathan ajaa vitosella.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Esku

  • Vieras
Vs: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #123 : 12 Kesäkuu, 2012, 16:23:47 »
Millä ilveellä saan flyskyn mankasta 3-asentoisen keinukytkimen käyttöön tulevaa gps-päivitystä varten?

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: DJI purkkien vinkit/kysymykset
« Vastaus #124 : 12 Kesäkuu, 2012, 16:35:08 »
Vakio softaan en osaa sanoa, jos on er9x sisällä niin voin lähettää meiliin asetukset tiedostona :)
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
5198 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Joulukuu, 2008, 19:22:51
kirjoittanut Vispilä
63 Vastauksia
25922 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2010, 22:40:06
kirjoittanut Dutchman
21 Vastauksia
9688 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2009, 09:22:06
kirjoittanut znake
6 Vastauksia
3453 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2009, 09:25:57
kirjoittanut Rotary
6 Vastauksia
3954 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Elokuu, 2011, 00:38:41
kirjoittanut Sammy