Kirjoittaja Aihe: Super X4 liitin  (Luettu 7689 kertaa)

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Super X4 liitin
« : 17 Syyskuu, 2011, 19:34:49 »
Eli ajatuksena helppo juotos ja iisi irrotus...

Lisaa kuvia ym: http://www.rcmania.hk/2011/09/16313



Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Super X4 liitin
« Vastaus #1 : 17 Syyskuu, 2011, 20:29:46 »
Eli ajatuksena helppo juotos ja iisi irrotus...

Lisaa kuvia ym: http://www.rcmania.hk/2011/09/16313




Noihan mainitsemasi asiat on jo ec-sarjan liittimissä, mitäs uutta tässä niihin verrattuna on?
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Super X4 liitin
« Vastaus #2 : 17 Syyskuu, 2011, 22:55:38 »
Noihan mainitsemasi asiat on jo ec-sarjan liittimissä, mitäs uutta tässä niihin verrattuna on?
Asiasta voi olla montaa mieltä. Se, että EC5:siä käytetään kertoo vain ettei parempaa ole tarjolla. Ei sitä, että se olisi hyvä.

Ongelmana kaikissa bullet-tyyppisissä liittimissä on epävarmuus juotoksen onnistumisesta, varsinkin paksujen johtojen kanssa kun et näe juotosta. Toisaalta kaapelin puoleinen suojaus on aika heikkoa ja helposti jää johdinta näkyviin jos kuorii hiukanki liikaa, kuten myös bullet näkyy suojakuoren ulkopuolelle. Muuten EC5:n kuori on onnistunut, kuten myös bullettien muoto kytkentää ja irroitusta ajatellen. Mitä nyt joutuu melkoisesti murjomaan, jos sattuu tinat tursumaan yli kupista.

XT60 ratkaisee juotos- ja suojausongelmat, mutta virrankesto, maksimi johtimen koko ja irroitettavuus tietyillä pareilla ovat ongelma.

Tuota liitintä näyttäisi tulevan tarjolle 4/5/6mm kokoisena, joten minusta tuo on varsin varteenotettava vaihtoehto EC5:lle jos käyttävyys on vain kohdillaan.

T. tunari joka ei saa EC5:sta ja 8AWG-johtoa pysymään yhdessä  ::)

Edit. Liittimen nimi näyttää oikeasti olevan Supra X4 (lukee liittimessä ja laatikon kyljessä)
« Viimeksi muokattu: 17 Syyskuu, 2011, 23:04:50 kirjoittanut Xen »

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Super X4 liitin
« Vastaus #3 : 18 Syyskuu, 2011, 08:13:49 »
Asiasta voi olla montaa mieltä. Se, että EC5:siä käytetään kertoo vain ettei parempaa ole tarjolla. Ei sitä, että se olisi hyvä.

Ongelmana kaikissa bullet-tyyppisissä liittimissä on epävarmuus juotoksen onnistumisesta, varsinkin paksujen johtojen kanssa kun et näe juotosta. Toisaalta kaapelin puoleinen suojaus on aika heikkoa ja helposti jää johdinta näkyviin jos kuorii hiukanki liikaa, kuten myös bullet näkyy suojakuoren ulkopuolelle. Muuten EC5:n kuori on onnistunut, kuten myös bullettien muoto kytkentää ja irroitusta ajatellen. Mitä nyt joutuu melkoisesti murjomaan, jos sattuu tinat tursumaan yli kupista.

XT60 ratkaisee juotos- ja suojausongelmat, mutta virrankesto, maksimi johtimen koko ja irroitettavuus tietyillä pareilla ovat ongelma.

Tuota liitintä näyttäisi tulevan tarjolle 4/5/6mm kokoisena, joten minusta tuo on varsin varteenotettava vaihtoehto EC5:lle jos käyttävyys on vain kohdillaan.

T. tunari joka ei saa EC5:sta ja 8AWG-johtoa pysymään yhdessä  ::)

Edit. Liittimen nimi näyttää oikeasti olevan Supra X4 (lukee liittimessä ja laatikon kyljessä)

Eikö kannattaisi kuorinnan jälkeen ennen tinaamista sovittaa sitä johdon pätkää siihen bullettiin ettei tullut kuorittua liian pitkästi jos on onglemia ton kanssa?

Juotettavuus on ainakin minulle ollut helpointa EC -liitinten kanssa. Olen käyttänyt Deansseja ja XT60 (edelleen käytössä autoissa) myöskin. Senkun vain sulattaa tinaa siihen bullettiin ja tökkää johtimen sinne. Se on totta, että ekoilla kerroilla tinaa pursusi yli siittä bulletista, mutta eipä ollut kuin 15 sekunnin homma viilata se pois. Tuossa liittimessähän noin ei voi tehdä kun on nuo typerät reiät mistä tina valuis sit pois. Tosin voi kyllä olla muuten helppo juottaa en sitä sano kun en ole testannut.

Samalla tavallahan bulletit näkyvät XT60 kuin tässä Supra X4 ja EC-sarjan liittimissä.. (tosin EC3:sta en oo testannut, mutta ainakin minulla EC5 nätisti ovat kuoressaan)

Mun mielestä tuo liittimen rakenne ei kovin vahvalta näytä, juuri tuo takaosa mikä suojaa johtojen ja bullettien reunaa. Jos hinta ja saatavuus kohdillaan niin kyllä varmasti tulee olemaan hyvä vaihtoehto kun tosiaan noita kokoja on monta. Jäämmä odottelemaan kokemuksia.
« Viimeksi muokattu: 18 Syyskuu, 2011, 08:16:14 kirjoittanut Falconi »
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Super X4 liitin
« Vastaus #4 : 18 Syyskuu, 2011, 11:59:44 »
Itse suosittelen juottaan bulletit niin että tökkäät sen johtimen sinne ja sitten vasta juotat, ei niin että se tina on siellä valmiiksi ja tökkäät kaapelin sinne. Vältät tuon yliroiskimisen, sen ettei tule kylmää kun kaapelin tökkäät sinne joka jäähdyttää sen tinan äkkiä.. varsinkin paksummat, eikä tartte viilailla tinoja. Jos kolvin teho ei riitä niin ostaa vaikka jonku 10€ 80w kynäkolvin.
Ja juotosta ei sais liikuttaa siinä vaiheessa ku tina jäähtyy, juotoksesta saattaa tulla hauras ku se rasittuu.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Super X4 liitin
« Vastaus #5 : 18 Syyskuu, 2011, 12:09:44 »
Itse suosittelen juottaan bulletit niin että tökkäät sen johtimen sinne ja sitten vasta juotat, ei niin että se tina on siellä valmiiksi ja tökkäät kaapelin sinne. Vältät tuon yliroiskimisen, sen ettei tule kylmää kun kaapelin tökkäät sinne joka jäähdyttää sen tinan äkkiä.. varsinkin paksummat, eikä tartte viilailla tinoja. Jos kolvin teho ei riitä niin ostaa vaikka jonku 10€ 80w kynäkolvin.
Ja juotosta ei sais liikuttaa siinä vaiheessa ku tina jäähtyy, juotoksesta saattaa tulla hauras ku se rasittuu.

Tämä on mielenkiintoista. Miten lisää tinaa jos johtimen tökkää sinne ja sen jälkeen alkaa juottamaan? Toki esitinattu johdin, mutta riittääkö siinä tina täyttämään tyhjät alueet?

Kylmän juotoksen aika hyvin välttää kun lämmittää sitä bullettia vielä vähän aikaa kun se johto on siellä. Tai no jos tarkkoja ollaan niin eihän sitä 100% voi tietää. Mutta jos käsivoimin ei repimällä lähe irti niin riittää mulle.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

mrsaila

  • Vieras
Vs: Super X4 liitin
« Vastaus #6 : 18 Syyskuu, 2011, 12:27:51 »
Itse harjaan juotettavan pinnat lasikuituharjalla ja laitan sitten fluxia. Tällöin 80W kolvin riittää hyvin kuumentamaan pinnat riittävän kuumaksi ja tina leviää juoksutteen avulla tasaisesti.

-Teme

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Super X4 liitin
« Vastaus #7 : 18 Syyskuu, 2011, 12:42:37 »
Tämä on mielenkiintoista. Miten lisää tinaa jos johtimen tökkää sinne ja sen jälkeen alkaa juottamaan? Toki esitinattu johdin, mutta riittääkö siinä tina täyttämään tyhjät alueet?

Kylmän juotoksen aika hyvin välttää kun lämmittää sitä bullettia vielä vähän aikaa kun se johto on siellä. Tai no jos tarkkoja ollaan niin eihän sitä 100% voi tietää. Mutta jos käsivoimin ei repimällä lähe irti niin riittää mulle.

Bulletti ja johdin "lisäkäsien" avulla kohdikkain, johdin kuorittu hitusen pidemmälle mitä se bullettiin menee että saat kolvilla kontaktin johtimeen sekä bulletin reunaan, lämmitystä ja tinaa kunnes "kuppi" on täynnä. En näe pahana vaihtaa välillä kolvia johdon toiselle reunalle jotta sieltäkin lämpenee kunnolla jos siis vähän tehottomampi kolvi. Suoraa vetoa monet kylmät/rasittuneet juotokset kestääkin, mutta saattavat antautua tärinässä. Esitinattu johdinkaan ei ole välttämätön, geelimäinen fluxi on hyvää tavaraa monisäikeisten johdinten kaverina, toki pärjää ilmankin jos on hyvää tinaa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Super X4 liitin
« Vastaus #8 : 18 Syyskuu, 2011, 12:55:40 »
Bulletti ja johdin "lisäkäsien" avulla kohdikkain, johdin kuorittu hitusen pidemmälle mitä se bullettiin menee että saat kolvilla kontaktin johtimeen sekä bulletin reunaan, lämmitystä ja tinaa kunnes "kuppi" on täynnä. En näe pahana vaihtaa välillä kolvia johdon toiselle reunalle jotta sieltäkin lämpenee kunnolla jos siis vähän tehottomampi kolvi. Suoraa vetoa monet kylmät/rasittuneet juotokset kestääkin, mutta saattavat antautua tärinässä. Esitinattu johdinkaan ei ole välttämätön, geelimäinen fluxi on hyvää tavaraa monisäikeisten johdinten kaverina, toki pärjää ilmankin jos on hyvää tinaa.

Ok, Mutta tällöin jää johdin sitten näkyviin, mitä taas meikäläinen ei halua. Mutta täytyypä kokeilla joskus kun on normibulletin kolvaus edessä johon tulee kuitenkin kutistesukka. Kiitti vinkistä :)
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Super X4 liitin
« Vastaus #9 : 18 Syyskuu, 2011, 13:20:39 »
Eikö kannattaisi kuorinnan jälkeen ennen tinaamista sovittaa sitä johdon pätkää siihen bullettiin ettei tullut kuorittua liian pitkästi jos on onglemia ton kanssa?
Tietysti näin. Ongelmahan tuleeki kun tökkää esijuotetun johtimen bullettiin ja jos lämpö ei riittänytkään, niin se tarttuu kiinni liian aikaisin. Vauhdilla jos pukkaa, niin tinat lentää pois kupista.

Samalla tavallahan bulletit näkyvät XT60 kuin tässä Supra X4 ja EC-sarjan liittimissä.. (tosin EC3:sta en oo testannut, mutta ainakin minulla EC5 nätisti ovat kuoressaan)
Tarkoitin johdon ja kuoren välistä. XT60:ssa juotos ja kanta jää kutistesukan alle, Suprassa on tuo erillinen kantaosa. Supran kuoren kestävyys on tosiaan kysymysmerkki, ainahan sitä voi pikaliimalla hieman jäykistää  ;D

Bulletti ja johdin "lisäkäsien" avulla kohdikkain, johdin kuorittu hitusen pidemmälle mitä se bullettiin menee että saat kolvilla kontaktin johtimeen sekä bulletin reunaan, lämmitystä ja tinaa kunnes "kuppi" on täynnä.
Näin teen itsekkin niiden bullettien kanssa jotka jää kutistesukan alle, hyvä ja varma tapa. Ei vaan toimi sellaisissa bulleteissa, jotka tökätään suojakuoreen kun johdin jää näkyviin kuten Falconikin totesi.

geelimäinen fluxi
Laitatko linkkiä hyväksi havaittuun tuotteeseen?

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Re: Vs: Super X4 liitin
« Vastaus #10 : 18 Syyskuu, 2011, 14:46:54 »
Tietysti näin. Ongelmahan tuleeki kun tökkää esijuotetun johtimen bullettiin ja jos lämpö ei riittänytkään, niin se tarttuu kiinni liian aikaisin. Vauhdilla jos pukkaa, niin tinat lentää pois kupista.

Silloin kyllä on liian kylmä se bulletti jos tarttuu heti kiinni. Kun pitää kolvia siinä kyljessä kiinni niin pitäis pystyä rauhassa asettelee johdin ja tarvittaessa saa poiskin sen.

Mutta joo eiköhän nämä tullu selviksi ja aiheeseen:

Saako noita supria vielä mistään?
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Super X4 liitin
« Vastaus #11 : 18 Syyskuu, 2011, 15:13:21 »

Laitatko linkkiä hyväksi havaittuun tuotteeseen?

En löytänyt netistä, työnpuolesta saan itselle näitä juottamiseen liittyviä mömmöjä.
Cookson elektronics Flux gel lukee paketissa, etiketti kulahtanut niin ei saa enempää selvää. Tätä ei tartte ku ihan vähän laittaa, sotkee ikävästi jos liikaa laittaa.


Pieni kuva en parempaa löytäny netistä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2501 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Joulukuu, 2008, 00:00:58
kirjoittanut Jussi.
2 Vastauksia
2910 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Kesäkuu, 2009, 22:20:46
kirjoittanut Jyri
10 Vastauksia
6519 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Lokakuu, 2012, 09:45:38
kirjoittanut jesi
7 Vastauksia
24971 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2015, 17:38:19
kirjoittanut Koippa
6 Vastauksia
8131 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Helmikuu, 2016, 20:16:11
kirjoittanut TeroS