Kirjoittaja Aihe: Popular kilpailutoiminta?  (Luettu 48836 kertaa)

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #50 : 12 Joulukuu, 2014, 07:04:44 »
Siis häh, eikö fbl vehkeillä saa tätä ajaa, ja siis onko fbl edes tähän soveltuva vekotin ?
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #51 : 12 Joulukuu, 2014, 07:10:28 »
Nykyään saa, näkyy olevan kolmilapanupit tullu näihin.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #52 : 12 Joulukuu, 2014, 08:57:42 »
FBL on nykyään sallittu. Aikalailla kaikki on FBL:ään siirtyneet kisaporukasta. Suomessa esim. Holmströmin Arilla on Trex700E jossa JR:n 3-lapanuppi sekä Vbarin gyro. Itse lensin SM kisoissa lainakoneella Trex700E jossa Trexin FBL 2-lapanuppi ja Vbar. Juholla Hirobon kopteri jossa Hirobosta modattu nuppi ja Futaban 750 gyro. Maailmalla suoisttuja kisakoneita on JR:n ja Questin FBL koneet. Gyrot Futaba, JR ja VBar.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #53 : 25 Tammikuu, 2015, 06:41:21 »
Onko tähän luokkaan kilpailijoita kaudelle 2015, on niin hiljaista näissä säikeissä

Yksin voipi olla kovin tylsää, ja miksi ukot ei skabaa. Kilpailu harjoittelu on ainakin itselle antanut paljon uutta, kun tietää miksi lentää ja miten pitäisi lentää.

On huomattavasti mielekkäämpää yrittää jotain ennalta määrättyä kuviota , kuin lennellä vain.

Tän kysymyksen tarkoitus ei siis ole verrata 3d hakkaamista ja näitä luokkia keskenään , vain hämmästellä että miksi ei lajin parissa ole enemmän kisoja joilla se lentotyyli mikä vain .

Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #54 : 25 Tammikuu, 2015, 06:56:24 »
Kirjoitan omasta puolestani.
Minua kilpaileminen ei kiinnosta.
Saan riittävästi siitä, että lennättelen ilman kilpailua ja sen mukana tuoman "pakko" harjoittelun paineita.
Ainut kisa mihin osallitun on autorotaatiomaaliinlasku kilpailu syyslerillä.

Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #55 : 25 Tammikuu, 2015, 07:38:39 »
Sorry en tajua sanaa "pakko" eikö harrastamisen ajatus ole oman fiiliksen mukaan .

Toki tajusin pointtisi, mutta oma kokemuksen perustuu tuonne autoihin ja siellä tapahtuvaan kilpailutoimintaa, joka ukko joka auton osti niin heti kerholle ja kerhoskaboihin ja siitä sitten luokissa eteenpäin , iso porukka saman harrastuksen parissa ,leiikkimielellä kisattiin. Toki joku tosissaan ja joku omalla tasolla

Miksi siis tuo pakko ? Eikö äiti opettanut että kaikkea tarvii maistaa kuitenkin :)

Samalla ajattelin että onko kalusto ns este. Tälle toiminnalle onko niin että pitää olla ns 3 donan vehkeet että pääsee kisaamaan , Suomen tasolla . Onko ajatus että poppis vaatii samat isojen poikien vehkeet kuin kansainvälinen kisa homma.

Yleensä harrastustoiminnan kisa kynnys pitää pitää hyvin alhaisena ja niin että kaikenmaailman vispilöillä pääsee yrittämään , ( viittaan tässä autopuolella ns stanu luokkaan jossa voi ajella kaupan tamiyoilla ja kyoshoilla kaikkien ns kisamerkkien ( losi, yokomo, xpress yms ) seassa ja vopa voittaa )

Tällöin siis kaluston merkitys on olematon. Vai onko niin että harrastajia onneani niin säälittävän vähän ja nousu poppikseta eteenpäin on ns , heti vaan kunnohjelma edes menee jotenkinnläpi.

No näähän on vain mietteitä, ensi kesänä sen sitten näkee. Toki se on varmasti toivoton tunne jos kisoissa on 3 maailman luokan kilpailijaa ja 2 harrastajaa ja yksi turopetteri..

Autopuolella Suomessa kun a finaaleissa vedettiin.  niin finaalissa oli 2 maailman mestaria , pari euroopannmestaria ja muutama sm jäbä, kyllä siinä voi olla kurja fiilis kun suo ohitataan 3 kierrosta.

Mutta se fiilis kun pysyt jätkien kanssa samalla kierroksella koko erän , ni hoblaa mikä fiilis

Ja jos meillä siis on aktiivisia Heli miehiä näissä kisa touhussa 5 ? Ni juu voipi olla melkoinen kynnys..

Eli mitä pitää tehdä jotta meikäläisiä tulisi kanssani kilpailemaan ,  pistän kohta oman merkkiluokan cittarin parkkikselle joka sunnuntai ja myydään walkeran redy to fly settiä 300 jokaiselle joka lähtee mukaan. ilman kauppiaiden isoa intoa järjestää ja puuhata , olisi autopuolikin kuollu jo ajat sitten.

Meillä kauppiaiden osuus tähän hommaan on kyllä niin naurettava että huh..

Lähes jokaisen kanssa puhuneena , voin todeta että raha kelpaa mutta ajatus on se että , niitä koptereita myydään niin vähän.. Yritystoiminnan perus kulmakivi onkin uusien asiakkaidennhankinta ja tuonnkaltaisilla asenteella se homma onkin enemmän hyötymistä kuin kehittämistä.

Panen nettikaupan, myyn noille sen mitä ne vonkaa , ja minimoin kaiken riskin,, paskat sanonnminä jos ei ota riskejä ei saa skunppaa..

Oho meni hieman ohi topikin.. Eli onko valinnut niin että harrastajat pääkaupunkiseudulla on laskettavissa m ämmänsuolla ja estsidessä = 15-20 ?



« Viimeksi muokattu: 25 Tammikuu, 2015, 08:07:10 kirjoittanut Hayabusa »
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa sarama

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #56 : 25 Tammikuu, 2015, 08:38:14 »
Ei ne kaikki harrastajat todellakaan ole ämmänsuolla. Todellisuudessa kopterin omistavia ukkeleita ympäri suomen on lopunperin aika paljon, kyse on vaan jotenki siitä, että kautta aikain f3c kisaaminen on ollut suomessa melko pientä, lukuunottamatta fai-luokkaa, joskus siellä on ollu ihan kiitettävästi sakkia. Poppis ja euro on kärsiny aina osallistujapulaa, vaikka miissä molemmissa pärjääminen olisi todella helppoa kenellä tahansa joka kuitenkin perusliikkeet pystyy ajamaan. Kynnys faihin itselläkin sportin jälkeen teki sen, että tämä pakkoharjoittelun aiheuttama paine osaamattomalla kaverilla vei mielenkiinnon koko koptereista, tosin nyt tuli hankittua taas yksi vispilä hyllyä täyttämään. Ehkä porukan pitäis oikeesti aktivoitua ja alkaa järjestää useampia "kokoontumisajoja" f3c:n osalta, vaikka hiukan eripuolella suomee, jotta saatais herätettyä kavereiden mielenkiitoo kilpailutoimintaan, näillänäkymin syksyllä on tulossa kuivat kisat osallistujamäärän suhteen, liekkö saa edes senverran kavereita kasaan että kilpailut saa sm arvon.

ps. tälläkin kylällä on ainakin 3 kaveria joilla on hyvä kalusto f3c toimintaan, mutta yksikään ei lennä. viime kesänä meidän kentällä tais lentää kopteri kerran ja sekin paikallislehden haastattelua varten näytön vuoksi
Tavara vaihtuu niin nopeesti,ettei ehi tänne päivittää

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #57 : 25 Tammikuu, 2015, 09:44:52 »
Sen verran kalustosta että nyt kun FBL on sallittu niin selkeästi hyvin toimivia koptereita on tarjolla helpommin ja edullisemmin kuin aiemmin. Trexit ja vastaavat toimivat hyvin vaikka FAI:in. Jostain syystä (katsoo peiliin) on kisaaminen ollut liian totista ja jäykkää verrattuna esim. F3A kisoihin joihin viime kesänä osallistuin. Se jäykkyys on varmaan luonut sellaisen negatiivisen sävyn kilpailemiseen koptereilla. Ehkä myös kalusto on ollut kallista ja niin spesifistä juuri F3C soveltuvaksi. Tämä on onneksi nyt poistunut. Kilpaileminen kyllä kehittää lentotaitoa kun sen ottaa oikealla tavalla. Harjoitteluksi riittää kun välillä lentää ohjelmaa ja sen liikkeitä kontrolloidusti sen vapaalennätyksen ohella. 
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2022
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #58 : 25 Tammikuu, 2015, 10:08:31 »
Vähän satunnaisia ajatuksia...
Autopuolella homma toimii ehkä vähän toisella tavalla. Kisailu on absoluuttista (nopein voittaa) ja kisasuoritus on yksinkertainen, kierrä rata mahdollisimman nopeasti, eli aloittelijakin pystyy tekemään kisasuorituksen todella vähällä harjoittelulla. Hyväksi tuleminen vaatii toki ihan yhtä paljon työtä.

Kopteripuolella taas jo tunnistettavan kisasuorituksen tekeminen vaatii duunia. F3N tai F3C liikkeiden opettelu on vuosien projekti. Kopterikilpailu on myös tuomarilaji, eli varsinkin F3N:ssä, jos kisailijat ovat tasaisia niin voittajan voisi heittää yhtähyvin nopalla kuin tuomareilla.

Jos vähän kärjistää, niin autoilua ei oikeasti jaksa tehdä tuntia kauempaa ellei ajeta jonkinlaista kisaa/rataa muiden kanssa. Kopterin lennätystä taas tuntuu monet tekevän vuosia ilman minkäänlaista tarvetta kisailulle.

Popular/Eurosport luokassa on välillä paljon jengiä (esim nummelan kisoissa taisi olla popular ennätys?) ja välillä ei ainuttakaan. Minä kyllä ihan mielellään lennän myös F3C:tä silloin kun se sopii, mutta niinä kausina kun olen kurinalaisemmin treenannut, niin jälkeenpäin olen todennut myös menettäneeni jotain. Silloin aina kun on kentällä, niin mielessä on ohjelman puutteet ja rento pihasudittelu loistaa poissaolollaan. Puhun tietysti vain omasta puolestani.

Kauppiaiden mukanaolo on tosiaan vähäistä, on vaikea löytää mitään ansaintalogiikkaa olla mukana, ei siinä sen kummempaa syytä ole kuin markkinatalous. FAI puolella kopteri lähinnä kuluu, niitä ei juuri torppailla joten kalusto/varaosat ei niinkään kierrä. Akkuja menee kaudessa läjä ja kauden päätteeksi ostetaan uudet akut sieltä mistä halvmimmalla saadaan. Siinä pyörii oikeasti aika marginaaliset rahat verrattuna autopuoleen jossa harrastajia on hatusta heitettynä 100kertainen määrä, ja kuten aiemmin todettu, kilpailu on luonnollinen tapa harrastaa autoilua.

Popular/Eurosport ei ole kovinkaan paljon kalustosta kiinni, mutta isommalla on helpompi lentää ohjelma tyylikkäästi.

Kyllä me tuossa Nummelassa toisinaan silti vähän myös reenaillaan FAI kuvioita (popular/eurosport/FAI) makkaranpaiston ohella. Joitain kiinnostaa enemmän, joitain vähemmän.



« Viimeksi muokattu: 25 Tammikuu, 2015, 10:15:03 kirjoittanut Jussi. »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2022
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #59 : 25 Tammikuu, 2015, 10:24:10 »
Vielä lisäys... Olen näemmä itsekin ihmetelly kisailijoiden vähyyttää 7 vuotta sitten :)

http://www.kopterit.net/index.php?topic=2720.msg23455#msg23455

Anssin mainitsema totisuus on myös hyvä pointti. Tehdään kaudesta 2015 rennon F3C:n kausi, olen mukana talkoissa :)

Poissa sarama

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #60 : 25 Tammikuu, 2015, 10:45:37 »
Olen kyllä Anssin kanssa samaa mieltä. Itsekin viime kesänä f3a puolella kisoihin osallistuin ja huomasin myös, että paljon rennompi fiilis oli, varsinkin, kun omat tavoitteet ei ollu asetettu liian ylös ja voin kyllä sanoo, että en kyllä juuri käyttäny kesällä aikaa ohjelman reenaamiseen, rohkeesti mukaan vaikka olis viimenen, sieltä on suunta vain ylöspäin. Mikä olis se konsti, millä näistäkin kilpailuista tehdään rento ja mukava tapahtuma, jotta alkavalla porukallakin jää sellanen hjyvä viilis tulla seuraavanakin vuonna mukaan, kenties jopa seuraavassa luokassa
Tavara vaihtuu niin nopeesti,ettei ehi tänne päivittää

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #61 : 25 Tammikuu, 2015, 10:54:58 »
Vasta pari vuotta touhunneena tähän on aika helppo kommentoida.

En ihmettele yhtään että kilpailijoita ei ole. Kilpailutoiminta suomessa on/oli ajautunut "pienen salaseuran" omaksi lajiksi jossa harjoitellaan muille ilmoittamatta jossain, ei tiedoteta hommista mitään, käydään kilpailuissa, tulokset laitetaan puolen vuoden / vuoden päästä foorumille jne.

Keskustelin Juhon kanssa tästä Espoossa ja oltiin yhtämieltä että avoimuutta ja "tavis-harrastajien" suuntaan aktiivisempaa tiedottamista pitäisi lisätä jos halutaan lisää uutta verta toimintaan.

Ja hei, juuri näinhan on tapahtunut! Nyt on pieni häppeninki tulossa jossa leijun makuun pääsee uutta verta, samalla osallistujista tulee "salaseuran" jäseniä joka voi hyvinkin saada joitakin enemmänkin innostuneita mukaan.

Eli mä näen nykyhetken tilanteen valoisana, nyt tehdään selkeästi avoimemmin duunia sen eteen että laji tulisi tutuksi, tulisi lisää harrastajia eikä vedetä välttämättä ihan "sormet verillä" vaan hiukan rennommalla otteella ainakin nyppien osalta.

Yksi ongelma lienee ollut se että suomen kilpailijat ovat olleet sitä "maailman tasoa", eli onko edes haluttu nyyppää mukaan koheltamaan, olisiko kuinka jaksettu katsella kun nyyppä touhuaa ja yrittää? Nyt selkeästi halutaan ja jaksetaan, aivan loistavaa.

Mitä tulee kauppiaiden osallistumiseen niin toisissa ketjuissa on paljon puhuttu katteista ja suomen kopterikaupan liikevaihdoista, ei siinä paljoa kauppiasta kiinnosta panostaa tonnia-paria johonkin häppeninkiin.

Ei sitten oteta herneitä eihän, tuossa oli mun pari senttiä, ja nämä on loppujen lopuksi kehuja sinne HCTF:n suuntaan.

Terveisin itsekin nyt sitten HCTF:n jäsen :)

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #62 : 25 Tammikuu, 2015, 11:09:47 »
Sen verran samaan soppaan heitän maustetta, että...
Tais olla toissa vuonna olinl ennättämässä Poppista niin Nummelassa kuin Vesiksellä. Hauskaa oli ja rennosti kaikki kulki vaikka tulokset oli mitä oli jännitti ihan törkeesti olla mukana katsomassa kun Proot vetää aivan sairaan hienoja suorituksia - onneksi pääosineri luokassa - mutta väittäisin rentouden olevan kiinni omasta asenteesta suurelta osin (tottakai myös ympäröivät tekijät vaikuttavat jonkin verran).
Nautin suuresti mukana olosta ja hinku jatkaa on kova - tässä on nyt ollut monta muuttujaa henkilökohtaisella tasolla sekoittamassa soppaa... Joka viikko on mielessä jonkin suuremman  kopterin hommaaminen taas MiniProtoksen rinnalle... ::) juuri F3C:n viehätyksen takia.
Aika näyttää...

Kaikille vähääkään F3C:sta kiinnostuneille:
Menkää ihmeessä mukaan kisoihin kokeilemaan. Näin jo toissavuonna, että apua sekä neuvoja kisoissa saa todella hienosti oikeasti osaavilta niin lennätykseen kuin säätöihin liittyviin asioihin ja rentoa kuin myös hauskaa oli!
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa sarama

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #63 : 25 Tammikuu, 2015, 11:26:29 »
No mutta, heitetääs sit oikeesti ilmaan ajatus, että jos otan vaikka järjestääkseni tänne jämsään keskiseen suomeen meidän kentälle tässä heti kauden aluksi päivän tai viikonlopun johon kaikilla halukkailla olis mahdollisuus osallistua. Meininki vois olla tyyliin rentoa reenaamista ja neuvomista vinkkejä, säätöä ym. ei niin tiukkapipoista. Ajomatkaa tietysti kaikille jonkinverran, mutta kohtuudella. Parin/kolmen tunnin ajolla karttaan piirtyy isohko ympyrä, johon pohjoisemmatkin veljet kenties innostuvat. Olisko halukkaita hypätä remmiin
Tavara vaihtuu niin nopeesti,ettei ehi tänne päivittää

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #64 : 25 Tammikuu, 2015, 12:28:21 »
Loistavasti virinnyt keskustelu ja kaikki hyvin rakentavassa hengessä , ja juu siinäpä se mitä terrorin sanoi , näin koheltavana nyyppänä . Poraan kaikki skabat tyyliin kunhan on kivaa ja sata varmasti jäykkä niskoilta väännetään niska herkälsi ( urheiluhierojan tausta) heh ..

Tämä setti Espoon koulutuksen jälkeen on ollut älyttömän avaava ja olen saanut tutustua loistaviin ukkoihin ja saanut aivan älyttömästi apua kaikkeen .

Ehkä olisi hyvä alkavien porata noissa Poppis kuvioissa hieman pidempään jotta siirtyminen euroon toisi oikeesti haastetta siihen luokkaan ,, ja silloin kisoistakin tulisi jänniä  ( ehkä )

Ja nyypät saa jänskättää toistensa onnistumisia .. Näin se homma etenee

Ja täytyy kyllä nostaa hattua werticalin Antille ,, messissä heti ku oon kysyny .. Iso Käsi

Ja katotaan isot onnsuunnitelmat , saas nähdä saadaanko nekin Antin kanssa Maaliin
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #65 : 25 Tammikuu, 2015, 19:25:05 »
Tosta kisaamisesta.
Meitä on ollut syys leirillä n.30 lennättäjää.
Autorotaatiomaaliinlasku kisasa on ollut alle 15 osallistujaa.
Tässä kisassa säännöt ovat olleet helpot ja osallitumiskynnys matala.
Mutta porukka ei halua osallistua ja tosi kisailija ovat miltei loistaneet poissa olollaan.



Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #66 : 25 Tammikuu, 2015, 20:38:55 »
Syysleirillä on ollut tosiaan viime aikoina aika vähän FAI harrastajia. Yksi syy voi olla se, että elokuussa yleensä on vietetty kaksi viikkoa kisamatkalla, ja sen jälkeen on mukava vähän puuhata muuta ja meillä ainakin on koneet jääneet yleensä hyllylle sitten. Viime vuonna ei ollut kilpailuja, ja huomasin olevani innostunut lähtemään leirille:) kevätleirin kanssa on ollut vähän samoin, kun on juuri oltu jossain pohjoismaassa pitkä viikonloppu kisamatkalla niin voi into lähteä samantien reissuun olla vähäisempi. Tämä tietenkin koskee vain niitä jotka lennättävät maajoukkueessa tai toimivat joukkueenjohtajana niinkuin itse tänä vuonna teen. Kilpailut ulkomaillakaan eivät ole mitään salaseuran kokouksia, ja jos porukkaa on innostunut lähtemään mukaan helppereiksi, heidät toivotetaan tervetulleiksi! Kisatoiminnassa ja sitä kautta lajia kehittämässä voi olla mukana vaikka ei itse haluaisi kilpailla. Itse olen pyörinyt mukana noin 10 vuoden ajan ja takana on kolmet isommat karkelot. Ne ovat olleet kaikki mieleenjääviä kokemuksia, enkä ihan helposti niitä pois vaihtaisi.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #67 : 25 Tammikuu, 2015, 21:06:40 »
Ei ainakaan itselle ole jäänyt sellaista kuvaa HCTF:n toiminnasta, että se olisi jotenkin salaista touhua. Sen sijaan uskon (FAI) kilpailijoiden vähyyden selittyvän yksinkertaisesti sillä, että 3D:n vetovoima on tänä päivänä niin kova. Leirilläkin jos kattoo lennätystä, niin 90% sakista lennättää 3D:tä (tai ainakin vähintään yrittää, niinkuin omassa tapauksessa). Omalta osaltani voisin kyllä sanoa, että olisihan se kivaa katsella kun Suomen kovimmat 3D-kuskit ottaisivat toisistaan mittaa. Edes leikkimielisesti :)
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #68 : 25 Tammikuu, 2015, 21:46:51 »
Oli ehkä väärin käyttää sanaa "salaseura", koitin tuolla yksinkertaistaa sitä että fai-pojat harjoittelevat jossain, käyvät kilpailemassa eivätkä mitään oikeastaan kirjoitelleet karkeloista kuin korkeintaan jälkeenpäin. Tämä oli siis se kuva jonka sain kun aloittelin ja lueskelin täällä että mitä toimintaa löytyy missä puitteissa. Taisin joskus kysellä että missä ja koska harjoitellaan, paikka taisi tulla selville, ajat ei. Tuohon joku tietysti sanoo että "soita ja kysy" mutta onko se sitten oikea tapa, tuli olo että tuputtautuu mukaan.

Kuten sanoin, nythän tilanne on täysin eri, aktiivinen esilläolo on parantunut, Juho on tulossa expoon, ollaan mukana tekemässä pientä jippoa, jäsenhankinta on aktiivista jne eli melkoisen hyvällä (ja paremmalla) mallilla mennään. Oikeasti toivon että jonkun vuoden päästä on lajin huippu laajempi mitä se on nyt ja SM-kisoissa (joita oikeasti järjestetään eikä peruta osallistujapulaan) on pientä ruuhkaa ja kaikilla hyvä mieli :)

Avoimuus, aktiivisuus (muuallakin kuin suoraan siinä omassa touhussa) ja näkyvyys, niillä se laji saa niitä uusia harrastajia helpommin kuin semmoisella "me tehdään vaan tätä omaa juttua"-meiningillä mitä ehkä on ollut.

KL: Pistetään 3D-miehille haaste, F3N läpi ;D

Juju lienee siinä että kilpailu ei kiinnosta kuten Matti sanoi, moni haluaa "vain lentää" ja sillä selvä eli kaikkia ei tuohon saa koskaan eikä ole pakkokaan.
« Viimeksi muokattu: 25 Tammikuu, 2015, 21:48:49 kirjoittanut TeroS »

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #69 : 25 Tammikuu, 2015, 22:17:06 »
Totta on se että ollaan oltu treenaamassa omissa oloissamme silloin kun kiihkein vaihe oli menossa. Silloinkin paljon Vesivehmaan kentällä joka taas ei varsinaisesti mikään piilopaikka ollut :) Webbikameralla pystyi seuraamaan sujuvasti treeniä kotoakin. Mutta syy siihen miksi omalla porukalla ollaan oltu niin ihan puhtaasti sen takia kun siihen tosissaan keskittyi niin halusi mahdollisimman paljon toistoja ja suoritusrauhaa myös. Arin kanssa treenasimme kaksin esim. 2011 kesän melkein joka päivä :) Nähtiin toisiamme enemmän kuin kotiväkeä... Eli käytännössä ennen kisoja kuukauden ajan ei varmaan kovin paljoa ole pystynyt muuhun kuin omaan suorittamiseen keskittymään. Jukka myös mainitsi tuon ongelman mikä syksyisin on ollut. Itse ole ollut viimeksi 2010 syysleirillä käymässä. 2011 koneet meni hyllylle 6kk kun kotiin päästiin kuukauden kisareissulta eikä juurikaan kiinnostanut koptereita nähdä :)

Reissuista on aina yritetty kirjoitella jos suinkin mahdollista. Aina se vaan ei oikein ole onnistunut. Siksikin raportit on tullut kisojen jälkeen. Kisojen aikaan kun se focus on ollut siinä että aamulla aikaisin treenikentällä, jossain välissä kisasuorituksia ja illaksi taas treenikentälle. Illat koneiden tarkistelua ja tankkausta niin sen jälkeen onkin ollut valmista nukkumaan. Reissuissa kun olisi väkeä mukana muutaman avustajan verran niin silloin jäisi aikaa raportoitiin paremmin. Siitä haaste uusille kisailijoille ja mahdollisuus lähteä kokemaan se kisojen ilmapiiri.

Meillä oli hyvä määrä kisaajia tuossa 2007-2011 kun parhaimmillaan toista kymmentä osallistujaa SM-kisoissa. 2008 taidettiin pitää  isoimmat kisakekkerit Forssassa yhteistyössä kopterit ry:n kanssa. Silloin kisoja mainostettiin paikallislehdessä ja katsojiakin kävi päivän aikaan melko paljon. Samanlaiset kekkerit piti Nummelaan saada muutama vuosi sitten mutta kaatui käytännössä siihen että järjestelyt jäi niille jotka halusi kisatakkin. Eikä kovin hyvä yhtälö totiselle kisaajalle :). Silloin saatiin tuomareitakin Hollannista ja Ruotsista kertomaan säännöistä ja jakamaan vinkkejä. F3N ja F3C kisat pidettiin yhtäaikaa kahdella eri lentolinjalla. Tämän tyylisiä tapahtumia kun saataisiin ja niihin se hyvä henki niin laji voisi lähteä taas uuteen nousuun. Marko esim. järkkäsi Jämsässä hyvät kisat ja täällä jo tarjosi ajatusta se uusimiselle. En ollenkaan laittaisi pahakseni uusien paikkojen suhteen kun Vesivehmaalla ollaan melkein 15 vuotta jo tahkottu. Siitä tulikin mieleeni että 2003 pidettiin Finnish open Vesiksellä ja veikkasin että ne ovat isoimmat kisat mitä kopteripuolella ollaan Suomessa pidetty. Pitääkin kaivaa kuva osallistujista jostain arkistoista. Kaukaisin oli kisaaja oli Japanista :)
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #70 : 25 Tammikuu, 2015, 22:21:37 »
Tero: Jep, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat tuolla esilletuomisella, ainahan sitä voi parantaa. Mutta kun kyseessä on jo muutenkin marginaalilajin ns. sivuhaara, niin laji ei varmaan koskaan tule kasvamaan kovin suureksi :( Toisin kuin esimerkiksi tuo multihomma.

Ja kyllä varmasti löytyy haastetta noista F3N kuvioista ihan riittämiin. Kyse olikin noista leijutuksista yms, johon tälläisellä banaanikärpäsen keskittymiskyvyllä varustetulla ei oikein riitä mielenkiintoa.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #71 : 27 Tammikuu, 2015, 05:19:08 »
Miten nää kisat saataisiin keskelle ihmisiä, turvallisesti. Tätä on kysytty ( näytös tyylistä lentoa)

Paikalla missä on ihmisiä ( onko se mielestänne mahdollista ) Kaivopuisto keskellä stadia ?
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #72 : 27 Tammikuu, 2015, 09:16:41 »
Tuskimpa saa kaivopuistoon edes lupaa,
jo turvallisuuden takia.
Onhan kenttiä missä näitä voi pitää
kunnon mainosta niin kyllä sinne varmaan
porukkaa tulee.

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #73 : 27 Tammikuu, 2015, 09:22:22 »
En minäkään kyllä näe mitään konstia miten siitä saataisiin turvallista, kyllä kentät on sitä varten. Kaivarissa on aivan liikaa ulkoisia tekijöitä, joihin ei voi järjestäjä edes vaikuttaa.
Messuillahan niitä näytöksiä saa turvallisesti järjestettyä ja kohdeyleisökin on aika hyvin edustettuna.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Popular kilpailutoiminta?
« Vastaus #74 : 27 Tammikuu, 2015, 14:39:43 »
joo olis kyllä kutkuttava idea ja tavottais isoan yleisön mielenkiinnon... mutta vastaus taitaa olla että ei mitenkään. vaatii sen luokan turvajärjästelyjä ettei kellään oo siihen paukkuja. onhan tossa ihan oikeeoppisella lennätyskentälläkin tietty riski aina kun koneita ilmassa ison yleisön lähellä. kaivopuistossa se riski olis liian hallitsematon.

ei nää vaan kuulu kaivopuistoon. eikä kuulu ne fanttomitkaan.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
88 Vastauksia
73760 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2015, 16:17:37
kirjoittanut Tohtori R
23 Vastauksia
9299 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Kesäkuu, 2015, 17:18:26
kirjoittanut Anssi
2 Vastauksia
2972 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Kesäkuu, 2015, 13:59:29
kirjoittanut Hayabusa
3 Vastauksia
2660 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Toukokuu, 2018, 21:08:20
kirjoittanut Anselmo
2 Vastauksia
8072 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Toukokuu, 2021, 21:56:05
kirjoittanut Anselmo