Kirjoittaja Aihe: Freyan rakentelua  (Luettu 42997 kertaa)

Rity

  • Vieras
Freyan rakentelua
« : 29 Huhtikuu, 2011, 11:03:45 »
laitetaas tänne ihan oma aiheensa kun ei mene aina kuten strömsössa...

Vanhaa freyaa kasailen kuosiin ja nyt olisi SSZ-III nupin kansa pähkäilyä.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta jos kuvasta ei saa riittävästi selvää niin vaatinee selitystä:

Tuo stabbarin kehikko on pidempi kuin seesaw, eli pitkittäissuunnassa stabbaria kun nykii niin siinä on klappia, rakoa on itseasiassa jopa 1.5mm, onko normaalia?

Riku

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #1 : 29 Huhtikuu, 2011, 11:29:22 »
Mites jos hiot kirkkaita kappaleita lyhyemmiksi, molemmista päistä yhtä paljon, niin saat välyksen pienemmäksi.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #2 : 29 Huhtikuu, 2011, 11:31:47 »
Vai puuttuuko välistä jotkut pienet prikat/shimmit?

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #3 : 29 Huhtikuu, 2011, 11:38:01 »
Itsellä on ffz3 (evo'n muovinuppi) ja kevytmiiniumista oleva ffz2 (ei evo versio), joissa molemmissa on tuota pituussuuntaista klappia ihan reilusti.

Shimmaamallahan tuon klapin saisi pois, mutta tuohon väliin ei manuaali niitä ehdota.
Mun lahjoilla lienee sama onko tuossa klappia vai ei, hyvin on tuollaisenaan toiminut.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #4 : 29 Huhtikuu, 2011, 12:06:38 »
Moikka,

Siitä on kyllä mahdottoman kauan aikaa kun olen noita kasaillut viimeksi, mutta muistelisin joissain tilanteissa paianut noita paloja seesaw:ta vasten ennen ruuvaamista stabilointitankoon. Tällöin olen saanut sen välyksen pois. En kyllä muista yhtään onnistuiko se alumiinisille vai vain muovisille paloille ja oliko kyseessä edes Hirobon kopteri.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #5 : 29 Huhtikuu, 2011, 17:42:43 »
Moi mulla oli kanssa ton alumiinisen kanssa klappia mutta ei se mitään haitannu nyt kokeilin tota muovista ni tossa ei kyllä ole klappia. Juho oli muistaakseeni joskus hionu noita kehikontolppia lyhkäsemmäks että sai klapin pois.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #6 : 29 Huhtikuu, 2011, 18:15:46 »
Moido, jos niitä pitkiä terästankoja joissa on keskellä kuulat hio, niin jos tarkkoja ollaan, niin molemmista päistä pitää hioa yhtä paljon. Meinaan jos se pallolinkin kuula ei ole keskellä, niin se tekee siihen offsettiä. Se taas tarkoittaa sitä, että stabiloinitiangon kallistuessa se lisää ohjausta mitä ei oletuksena tapahdu.

Tällä saadaan esimerkiksi kopteri tuulessa korjaamaan automaattisesti joko tuulta kohti tai tuulensuuntaan jne... Tosin jos hiemisessa on kyse muutaman millin kymmenyksestä, niin vaikutus lienee teoreettinen. Tuota stabiloinnin offsettia on kuitenkin ihan käytetty F3C-kisakoneissa. Usein se on tehty sitenm että tankoja on lyhennetty toisesta päästä kumpaakin yhtä paljon, esimerkiksi 3mm ja lyhentämättömään päähän on lisätty prikkoja jolloin se pallolinkin kuula ei enää olekaan keskellä vaan 3mm keskilinjalta sivussa. Tämä on taas tämmöistä hardcore kikkailua, mutta ajattelin mainita asiasta kun tuli mieleen.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #7 : 29 Huhtikuu, 2011, 19:38:03 »
Kurkkasin äsken noi molemmat nupit, näyttää olevan jotain puolen millin paikkeilla tuo klappi.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #8 : 01 Toukokuu, 2011, 18:40:16 »
Annetaan klappien olla, eipähän nahista... :) Katselin että tuossa seesawn kyljessä olisi kyllä ruuvin mentävä reikä johon saisi ruuvin, sehän sitoisi stabbarin paikoilleen.

No sitten...

Kytkinkellosta puuttuu nauha(?) kannattaako sinne liimailla uutta vai uuden kellon osto edessä? Jos liimattavissa niin vinkkejä?

Jos jollain on iso läjä ylimääräisenä M2.6x16 ruuveja (muoviin ruuvattavia) niin voisin ostaa pois niin saisin servot kiinni.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #9 : 01 Toukokuu, 2011, 18:47:54 »
Annetaan klappien olla, eipähän nahista... :) Katselin että tuossa seesawn kyljessä olisi kyllä ruuvin mentävä reikä johon saisi ruuvin, sehän sitoisi stabbarin paikoilleen.

No sitten...

Kytkinkellosta puuttuu nauha(?) kannattaako sinne liimailla uutta vai uuden kellon osto edessä? Jos liimattavissa niin vinkkejä?

Jos jollain on iso läjä ylimääräisenä M2.6x16 ruuveja (muoviin ruuvattavia) niin voisin ostaa pois niin saisin servot kiinni.

multa löytys sulle kytkinkello mulla on kai kolme jostain puuttuu pinjoni ja jostain laakeri.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Moderator
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #10 : 01 Toukokuu, 2011, 21:19:54 »
Jos se kello on ehjä, niin kannattaa liimata vaikka epoksilla uusi pinta. Saa Sabesta. Myös ne ruuvit, ei paljon maksa.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #11 : 03 Toukokuu, 2011, 18:23:43 »
taas etenee, sain servot ripusteltua kiinni ja hyllyssä seisoo yksi ylimääräinen AR6200 jonka laitan nyt ainakin aluksi kiinni. Samalla kun muistelin sitä bindailun tekoa, niin mitäs laitetaan DX7 -mankkaan Swash Typeksi? Aloitetaan vaikka siitä :D

Hyllystä löytyi myös Raptorin header -tankki, sovittelin sitäkin vähän, katsoo nyt tuleeko laitettua kiinni, 600N on kaksi kertaa tupsahtanut turpeeseen kun löpö loppui ilmassa, olin katsovinani että vielä liraus olisi, oli vaan arvioitua pienempi liraus :D


Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Re: Freyan rakentelua
« Vastaus #12 : 03 Toukokuu, 2011, 19:47:57 »
Jos kyseessä on mekaanisella miksauksella oleva freya, valitse 1 servo-tyypiksi
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #13 : 04 Toukokuu, 2011, 14:34:41 »
Tulipas taas ongelma:

611:n kaveriksi tuli bls251 ja nyt kun laitoin sen kiinni niin eipä tapahdu mitään.

Härvelissä on siis kiinni:

- AR6200 -vastari
- Align RCE-B6T
- akkuna 600N lainattu turnigy 2,45 akku
- GY61
- BLS251

kytkin seuraavasti:
- servon gyron SX -liittimeen (Rudder servo output)
- RX.AUX (gain) -> Gear -kanavaan
- RX.1-4 (Rudder input) -> Rudd -kanavaan

Kokeilin myös ohittaa gyron ja laitoin servon suoraan Rudd -kanavaan

ohjaimesta kun yrittää liikuttaa perää niin ei inahdakkaan, nuppiservot toimii kuten pitääkin.

Miten tuon servon voisi vielä testata turvallisesti että pysyy takuu voimassa?

Riku

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #14 : 04 Toukokuu, 2011, 14:56:29 »
Onko oikee pulssi? Tuo toiminee 760us pulssilla..

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #15 : 04 Toukokuu, 2011, 15:27:45 »
Onko oikee pulssi? Tuo toiminee 760us pulssilla..

Katselin että noita myydään setteinäkin, sillä perusteella uskalsin tilata servon. Vai pitäisikö jostain gyron asetuksista ropata.

Eikos sen pitäisi näyttää tapansa jos laitan sen vastarissa vaikka aileronin paikalle suoraan ilman gyroa?

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #16 : 04 Toukokuu, 2011, 15:43:27 »
Katselin että noita myydään setteinäkin, sillä perusteella uskalsin tilata servon. Vai pitäisikö jostain gyron asetuksista ropata.

Eikos sen pitäisi näyttää tapansa jos laitan sen vastarissa vaikka aileronin paikalle suoraan ilman gyroa?
Molemmat toimivat vain 760us pulssilla, joten ropaamista ei pitäisi tarvia. Samasta syystä servo ei liiku vaikka laitatkin sen vastariin kiinni. HK:lla on servotesteri, jolla voi testata myös 760us/560Hz-servoja.

Onhan servon SX-liitin oikein päin?  :P

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #17 : 04 Toukokuu, 2011, 15:58:56 »
Onhan servon SX-liitin oikein päin?  :P

nythän on niin että turhaan siinä irvistelet, olit ihan oikeassa :D

Mulla on tuossa jatkojohto välissä ja siinä liittimessä ei ole sitä "futaba -lippaa" kyljessä, katsoin vain että värijärjestys on sama kun noissa vastarille menevissä, vaan eipä ollut.

Kiitos taas nopeista neuvoista, pääsen jatkamaan askartelujani :)

Riku

Poissa Sami

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #18 : 04 Toukokuu, 2011, 16:19:51 »
Futaban pers servot ovat pääsääntöisesti tarkoitettu 4.8V, joten varmista jatkoa ajatellen vielä sekin, että Align regu tarjoaa oikeata jännitettä.
Samppa
12Z
Eagle 3 VPUS patterikone
Hämeenkyrö

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #19 : 04 Toukokuu, 2011, 16:43:25 »
Futaban pers servot ovat pääsääntöisesti tarkoitettu 4.8V, joten varmista jatkoa ajatellen vielä sekin, että Align regu tarjoaa oikeata jännitettä.
Samppa

Hyvä pointti jota en ottanut huomioon, manuskan mukaan:
DC 5.8V (BEC)/1.5V (Glow)

ja servoille:
BLS451 (nupissa): Operating Voltage: 4.8-6.0 Volts
BLS251: Operating Voltage: 4.8 Volts

Eli en voi käyttää tuota regua? Mitäs sitten budjettiluokan vaihtoehdoksi? Tuossa olisi ollut mukavasti hehku samassa... :(

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #20 : 04 Toukokuu, 2011, 16:54:33 »
nythän on niin että turhaan siinä irvistelet, olit ihan oikeassa :D
Onneksi noin eikä servo ollu oikeesti rikki. Mutta tekevälle sattuu ja tapahtuu  ;)

Lainaus
Eli en voi käyttää tuota regua? Mitäs sitten budjettiluokan vaihtoehdoksi? Tuossa olisi ollut mukavasti hehku samassa...
Hommaat peräservolle vain step-downin joka pudottaa jännitteen sopivaksi.

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #21 : 04 Toukokuu, 2011, 16:57:15 »
jeps, tuollaista sitten vaan. Kiitos :)

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #22 : 04 Toukokuu, 2011, 22:38:51 »
Päätin tänään että kasailen kopterin tästä eteenpäin nopeasti niin kasaan kun sen vaan saa, puran sitten mitkä kasattu nyt nopeammin (ei enää juuri mitään) ja lisäilen lukitteet. Täten hahmotan paremmin puuttuvat osat, kyrsii maksella postimaksuja.

Nyt vehje on lähes kokonaan kasassa, nuppi näyttäisi toimivan kuten pitääkin, perä on myös kasassa, kiinnitin runkoon ja pujottelin remmin paikoilleen, mutta joku siellä nahistaa, nupista kun pyörittää niin joku hankaa vastaan. Epäilen että shimmasin perän liian tiukaksi, ja olisin varmasti tutkinut sen vielä illalla, mutta vaimo varmaankin kehoittaa kohta taas menemään naimisiin niiden lelujen kanssa, joten nostin takan päälle ja jatketaan huomenna.

Puutelistaa:

- canopyn kiinnitysruuvit
- 4x14 -ruuvit moottoripukin kiinnitykseen
- fuel filter
- Check valve

Mietityttää:

- minkälainen tuo check valve on?
- tavaroiden mukana tuli sellainen suodatin missä vain sihti sisällä, riittääkö se?
- laittaako headertankkia vai ei

Fiilis:

- oikein hyvä kun alkaa valmistua, osat ihailtavan jämptejä (paitsi se stabbarin outo klappi) vaikka vanhaa ja ilmeisesti elämää nähnyttä kopua kasaankin. Onhan se aika iso... :D



Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #23 : 05 Toukokuu, 2011, 06:30:48 »
Päätin tänään että kasailen kopterin tästä eteenpäin nopeasti niin kasaan kun sen vaan saa, puran sitten mitkä kasattu nyt nopeammin (ei enää juuri mitään) ja lisäilen lukitteet. Täten hahmotan paremmin puuttuvat osat, kyrsii maksella postimaksuja.

Nyt vehje on lähes kokonaan kasassa, nuppi näyttäisi toimivan kuten pitääkin, perä on myös kasassa, kiinnitin runkoon ja pujottelin remmin paikoilleen, mutta joku siellä nahistaa, nupista kun pyörittää niin joku hankaa vastaan. Epäilen että shimmasin perän liian tiukaksi, ja olisin varmasti tutkinut sen vielä illalla, mutta vaimo varmaankin kehoittaa kohta taas menemään naimisiin niiden lelujen kanssa, joten nostin takan päälle ja jatketaan huomenna.

Puutelistaa:

- canopyn kiinnitysruuvit
- 4x14 -ruuvit moottoripukin kiinnitykseen
- fuel filter
- Check valve

Mietityttää:

- minkälainen tuo check valve on?
- tavaroiden mukana tuli sellainen suodatin missä vain sihti sisällä, riittääkö se?
- laittaako headertankkia vai ei

Fiilis:

- oikein hyvä kun alkaa valmistua, osat ihailtavan jämptejä (paitsi se stabbarin outo klappi) vaikka vanhaa ja ilmeisesti elämää nähnyttä kopua kasaankin. Onhan se aika iso... :D




Moi perässä riittää yksi shimmi prikka.
« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2011, 08:56:14 kirjoittanut JariN »

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #24 : 05 Toukokuu, 2011, 08:54:50 »
Mietityttää:

- minkälainen tuo check valve on?
- tavaroiden mukana tuli sellainen suodatin missä vain sihti sisällä, riittääkö se?
- laittaako headertankkia vai ei

Fiilis:

Check valve on yksisuuntaventtiili.
YS moottoreilla varustetuissa koptereissa polttoainejärjestelmä paineistetaan kampikammion painetta käyttämällä. Check valve pitä huolen, ettei kampikammioon imeydy ilmaa/fuilia fuili tankille menevän letkun kautta.

Jos kopteri seisoo pitkään, niin pitää muistaa huuhdella tuo yksisuuntaventtiili, fuilin sisältämä oljy voi sotkea sen toiminnan jämähdettyään venttiiliin.
Huuhtelu käy helposti nyppäämällä letku irti moottorin pohjalevystä jä tankkaamalla hetki sitä pisin.

Tollasen näkönen murkula.

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37570&grpid=3906

Ton voi vissiin kovemmat puhkujat puhaltaa auki testatakseen kuinka päin toimii, mutta tuossa kuvassa kampikammiosta tuleva letku menisi oikean puoleiseen nippaan ja tankille lähtevä vasempaan.
Muuta merkkiä tuossa ei ole kuin tuo kotelopuoliskojen sauma.



Se mukana tullut suodatin kuulunee fuililetkun varteen juri ennen kaasaria.


Itse ajelin ilma headeria ennen, mutta lopputankista moottori menee helposti laihalle. Header ehkäisee tämän.
Yhtenä vaihtoehtona on toki tuon OMIn fuel magnetin käyttö headerin sijaan, mutta taisit jo mainita että ylimääräinen header tankki löytyy.
« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2011, 09:01:23 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
19 Vastauksia
9541 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Tammikuu, 2010, 14:42:18
kirjoittanut Trnquill
6 Vastauksia
4767 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2010, 17:59:09
kirjoittanut B12
68 Vastauksia
53225 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2012, 16:02:13
kirjoittanut JuhoV
28 Vastauksia
14864 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Marraskuu, 2012, 13:01:49
kirjoittanut cartti
0 Vastauksia
1809 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Marraskuu, 2012, 16:34:55
kirjoittanut yamaha