Jepulis siinä mielessä "the big G" toimii paremmin että täydellä pitchillä taivaalle ampuessa ei perä käänny. Mutta kovaa suoraan lennettäessä perä vipattaa välillä, mutta jos gainia laskee niin perä tuntuu löysähköltä leijutellessa, pitäs tutustua noihin eri gaini valintoihin esim. heading gain, en oo vielä saanut selville miten se eroaa radiolla säädettävästä gainista?
Mulla se mottikin käy vielä melko epätasaisesti ja rpm vaihtelut tietenkin näkyy perässä heittelynä mutta eiköhän sen saa tässä kevään aikana kunnolla pelaamaan kun vaan jaksaa säätää neulaa. Tarkoittaako perän casting sitä että miten paljon perä vielä liukuu kun päästää tikun keskelle?
-op-
Tuo casting on tosiaan sitä, kuinka paljon perä liukuu kun päästää tikun keskelle, tällä säädöllä voidaan estää "takapotkua", sehän on säädettävissä sekä vasemmalta, että oikealta. Lisäksi siellä on tuo pysäytysnopeus molemmin puolin, eli nämä parametrit on naimisissa keskenään. Oletuksena siellä on ne mallikohtaiset (T-Rex 600N:n) parametrit. Muistaakseni tuo casting toimii siten, että kun arvoa pienentää, niin se lisää takapotkua, mutta tämä selviää siltä säätövideolta.
Gaini kannattaa pitää niin korkeana, että perä ei pyöri tai tunnu löysältä, mutta tuohon kovaa suoraan lennettäessä tapahtuvaan vipatukseen pitää etsiä syy. Jos se vipattaa välillä eikä jatkuvasti samalla nopeudella ajettaessa vaan "purskeina", niin siihen saattaa olla monia syitä, esim. juuri tuo moottorin röpötys, gyron resonointi (anturin alusteipit, anturin johdon kautta siirtyvä tärinä), tuntuuko tai kuuluuko muuta resonointia samalla? Gyron johdotus kannattaa vetää mahdollisimman kaukaa nuppiservoista.
Heading gain on varmaankin sen "sisäisen kompassin" arvo, miten tiukkaan nokka pysyy suunnassaan, jos rudder-tikkuun ei kosketa, mutta siihen kajoamista valmistaja ei oikein suosittele, mutta voihan sitä koittaa vaikutusta jos muutamalla yksiköllä pienenentää, niin olisiko vaikutusta suoraan ajon tutinoihin. Voi olla vaikutus siihen, että nokka alkaa "ryömimään" suunnastaan.
Se on alkuun just tätä, mitä monipuolisempi laite ja mitä enemmän mahdollisuuksia, sitä vaikeampaa on säätäminen alussa.
- Jari
(Ps. Spartanin DS760 toimi rapukassa ihan heti moitteetta, ei vipatuksia ja perä pitää ja pysyy paikoillaan hienosti, siinä on se 3mm teippi rosterilevy ja sitten tiukka teippi ja itse gyro, tuo rosterilevy "syö" rungon tärinät. Voisiko Solid-G:n anturiin laittaa samanlaisen? Nythän se on aika tiukasti sidottu runkoon)