Kirjoittaja Aihe: Kokokopan kiinnitys  (Luettu 9638 kertaa)

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Moderator
  • *****
  • Electric Neanderthal
Kokokopan kiinnitys
« : 08 Huhtikuu, 2011, 14:39:55 »
Ostin Reijoon vihdoin FAI-kopan, kun halavalla sai, ja Egelläkin on.... ;D   vissiin tommosen Sab:in F 3000:

 http://www.sab-compositi.it/english/indexnews.htm

En oo koskaan oikeen perehtynyt miten tuo viisaampi on kiinnittää, häntään kai joku vaahtokumi tms. donitsi, mutta miten muuten, arvoisat FAI-gurut vois antaa viisaita neuvojaan.

En tiiä mihin tota tarviin, kun en lennättääkkään osaa, mutta lentää ainakin paloja enempi, kun torppaa...
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #1 : 08 Huhtikuu, 2011, 16:54:27 »
Peräputken päähän vaahtokumidonitsi, liimaa se foami peräputkeen kiinni. Sen kokoinen pala että menee suht tiukasti takakoppa siihen päälle. Takakoppa edestä kiinni sellaisilla L-muotoisilla täyskopan kiinnitykseen tarkoitetuilla alumiinipalikoilla (löytynee Sabesta?) Etu- ja takakopan kiinnitykseen kaksi ruuvia, niille löytyy jo reiät, sitten sellaisen ohjuripinnit/-nastat/mitkälie tukemaan liitosta (ylös ja alas). Etukoppa etulandarin ja rungon väliin niistä landarin kiinnitysreijistä.

Ja eikun vaan kovaa ajoa
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Moderator
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #2 : 10 Huhtikuu, 2011, 21:50:13 »
Kiitos, Juho, vastauksesta. Ei kun asentamaan  ;)
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #3 : 12 Huhtikuu, 2011, 15:39:59 »
Ostin Reijoon vihdoin FAI-kopan, kun halavalla sai, ja Egelläkin on.... ;D   vissiin tommosen Sab:in F 3000:

 http://www.sab-compositi.it/english/indexnews.htm

En oo koskaan oikeen perehtynyt miten tuo viisaampi on kiinnittää, häntään kai joku vaahtokumi tms. donitsi, mutta miten muuten, arvoisat FAI-gurut vois antaa viisaita neuvojaan.

En tiiä mihin tota tarviin, kun en lennättääkkään osaa, mutta lentää ainakin paloja enempi, kun torppaa...
Nonii katos katos onko mahdollisesti se Jirin hieno koppa? laitahan kuvia ku saat sen kiinni kopteriin.

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #4 : 06 Helmikuu, 2012, 21:45:46 »
Ostin Reijoon vihdoin FAI-kopan, kun halavalla sai, ja Egelläkin on.... ;D   vissiin tommosen Sab:in F 3000:

 http://www.sab-compositi.it/english/indexnews.htm

En oo koskaan oikeen perehtynyt miten tuo viisaampi on kiinnittää, häntään kai joku vaahtokumi tms. donitsi, mutta miten muuten, arvoisat FAI-gurut vois antaa viisaita neuvojaan.

En tiiä mihin tota tarviin, kun en lennättääkkään osaa, mutta lentää ainakin paloja enempi, kun torppaa...

Jos Ege, niin sitte sinä, ja niin sitten minäkin... ja joko NYT saan puhua F3C:tä isoille jätkille :D

Tänään sain askarreltua Nova 4:n kopan freijaan. Päivä siinä meni kun samalla ihmetteli pyrstöputken ja vinotuet hiilikuituisiksi. Tuumailua oli hommasta suurin osa ja rakentamista se loput. Samainen koppa lienee ollut Keräsen Timolla tai jollain vastaavalla F3C pilotilla ja sitten Egellä. Toivottavasti siitä selvästi huokuu hyvää taitolentokarmaa minunkin ilokseni ;) Taka- ja keularungon pohja on ilmeisesti rei'itetty sähkökopterikäyttöä varten. Polttiskäytössä olisi riittänyt vähempikin reikäily. Freija kopan sisällä oleva mekaniikka myös on perintökampe. Minua ennen se oli Jonilla, sitä ennen Heikkilän Jukalla ja Juholla ja sitä ennen ties missä - eli oikein hyvä ja lentäväksi todettu kampe.

Hienohan tuommonen kokokoppa on kuin mikä ja huonot valokuvat eivät tee oikeutta koneelle  8)

Kuvista näkee takarungon kiinnityksen Juhon mainitsemilla L muotoisilla metalleilla. Niitä varten piti runkoon kiinnittää pyöreät alumiinitapit. Tällä mekaniikalla ja lyhyellä ajankäytöllä ei värinänvaimennuskumeja asennettu tähän kohtaan. Takarunko on tuettu vapaasti C:n mallisella foamidonitsilla.

Näitä laitteita hehkutetaan käynnistyksessä....  :P Hehkun pistokkeen paikan siirsin rungon alle hehkuakun osoittamaan paikkaan. Käynnistyksen jälkeen akku otetaan pois ja pistoke jää kokonaan rungon sisälle. Keulasta näkyy futaban latausjohto, josta konetta pääsee lataamaan koppa paikallaan. Samasta paikasta yltää sormettamaan virtakytkimen päälle/pois nopeasti, joten siinäkin asiassa päästiin pienellä vaivalla kytkimen pysyessä entisellä paikallansa.

Keularungon "rakentamisessa" jouduin ainoastaan asentamaan vastatapit kyljissä oleville ruuveille sekä dremelöimään laskutelineiden ympäriltä hieman materiaalia pois. Ruuvien ja rungon tappien välissä on kumit vaimentamassa värinöitä.




Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #5 : 06 Helmikuu, 2012, 22:30:15 »
Hienoa Jussi  8)  onpas tutun näkönen,  toi on Anssin vanha koppa millä ajo romaniassa.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #6 : 06 Helmikuu, 2012, 22:52:52 »
Kuvia katsoessa alkoi näyttämään kovin tutulle ja vanhaksi kopakseni sen tunnistin  ;)  Pidä sitä hyvin...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Moderator
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #7 : 07 Helmikuu, 2012, 11:06:29 »
Toi patterin reikä tuolla persiissä on hyvä, voi kurkkia fuilitilannetta....mulle kin on ilmestynyt myös tollanen Nova4, viälä kun löytää inspiraation...
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #8 : 07 Helmikuu, 2012, 18:14:46 »
Kannattaa varautua värinöiden hillitsemiseen jollain foamilla. Toi suoraan runkoon pulttaaminen voi olla vähän herkkää. Joku hiili-foami-hiili sandwich, jonnekkin.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #9 : 07 Helmikuu, 2012, 19:18:23 »
Kannattaa varautua värinöiden hillitsemiseen jollain foamilla. Toi suoraan runkoon pulttaaminen voi olla vähän herkkää. Joku hiili-foami-hiili sandwich, jonnekkin.

Joo, muistan sun tekemät systeemit. Semmosen virittäis tuohonkin kohtuu helpolla. Luulen, että kokeilen ensin tuommoisenaan niin onpahan sitten vertailukohtaa ja koska tuommoisenaan se on ilmeisesti lentänyt edellisilläkin omistajilla?

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Moderator
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #10 : 07 Helmikuu, 2012, 20:59:57 »
Mahtaisko noi landarien kumityynyt olla hyviä rungon ja kopan välissä, niitä tossa olisi ja Sabesta saa lisää.

Ja kohtuu helppo olis tohon väliin virittää.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #11 : 07 Helmikuu, 2012, 21:09:27 »
Etolasta saa semmossia kumityynyja joissa on kierretanko kummallakin puolella.. vahan niinku auton moottorin kiinnitys kumit..

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #12 : 07 Helmikuu, 2012, 22:46:42 »
Jees, onhan noita tolleenkin lennetty mutta sähköllä. Tärinät on polttiksessa aina vähän eri...

Kumityynyt voi olla ihan toimiva juttu, luulen vaan että on vähän liian jäykkä materiaali. Tärinöiden taajuus on sen verran suuri että tarviit pehmeämmän materiaalin kuin kumi. Mutta kokeilemallahan toi selviää.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #13 : 07 Helmikuu, 2012, 23:11:22 »
Ihan niillä ohjeen mukaisilla aikoinaan tuota Novaa käytin polttiksessa eikä sen enempää ongelmia tullut. Kunhan moottorin käynti vaan on kohdillaan niin toimii. Ongelmat tuli vasta sähkön kanssa...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #14 : 08 Helmikuu, 2012, 01:14:21 »
Ihan niillä ohjeen mukaisilla aikoinaan tuota Novaa käytin polttiksessa eikä sen enempää ongelmia tullut. Kunhan moottorin käynti vaan on kohdillaan niin toimii. Ongelmat tuli vasta sähkön kanssa...

Mullakin resonoi tyhjäkäynnillä, sitteku antaa kierroksia ni resonointi loppuu, tärinästä ei varmaan pääse ikinä eroon mutta ei se häiritse ainakaan mua.

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #15 : 08 Helmikuu, 2012, 09:56:42 »
Lainaus
Ongelmat tuli vasta sähkön kanssa...

Kerro tarkemmin.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #16 : 08 Helmikuu, 2012, 10:47:29 »
Kopan kanssa ja ilman sitäkin se perän tärinä minkä kanssa tapeltiin. Hoitona siihen oli ne pidemmät peräputken tuet.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #17 : 08 Helmikuu, 2012, 12:17:57 »
Onkos noi perän värinät tullu sähköistyksen myötä esille ja ongelmaksi, vai onko niitä nitrollakin?

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #18 : 08 Helmikuu, 2012, 12:22:23 »
Mulla ei ollut polttiksella Eaglen kanssa mitään ongelmaa tärinöiden kanssa. Sähköllä ongelmat tuli eteen.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #19 : 08 Helmikuu, 2012, 12:34:48 »
Juuri niin. Polttiksen kanssa ei tarvi Novan kopan kanssa kikkailla. Sen ku asentaa ohjeen mukaan.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #20 : 11 Helmikuu, 2012, 16:50:49 »
Juuri niin. Polttiksen kanssa ei tarvi Novan kopan kanssa kikkailla. Sen ku asentaa ohjeen mukaan.

Roger that, sir. Tänään käytiin Heikkilän Jukan kanssa lentämässä pari koeleijutusta/lentoa Hollolassa. Nova 4 toimi näillä virityksillä asiallisesti. Huomattavia värinöitä ilmeni vain ensimmäisellä leijutuksella, koska kaasuttimen keskineula oli ruuvattu reilusti liian rikkaalle.

Kolmannella ponnistuksella kokeiltiin idleuppia ja koppa pysyi edelleen paikallaan ilman ihmeellisiä ilmiöitä. Tästä riemastuneena päätin kokeilla Freijalla ohilentoja, että kulkeekos tämä nyt ohjuksen lailla. Samalla lennolla onnistuin sammuttamaan moottorin kesken pystykäännöksen pellon "tuolla laidassa". Moottori oli ilmeisesti liian laihalla. Tällaiset yllättävät autorotaatiot aloitettuna keula ylös -asennosta nosti jännitystasot ihan uusille leveleille - varsinkin kun rotaation suunta oli myötätuuleen ja laskeutumispaikkana oli kapea tie. Lopputuloksena Freija saatiin "ei tyylikkäästi mutta kuitenkin" sorvattua  jalkojemme juureen. Lopputuloksena ei ulkoisia vaurioita, mutta nupin pitkät työntötangot pääsivät vääntymään ilmeisesti tässä vaiheessa. Tämä yhdistettynä lentäjän jännitystilaan päätimme päättää päivän tähän kun kone oli vielä ehjä. Tämän päivän hyvä tuuri oli käytetty tähän autorotaatioon.

Suuria yhteenvetoja ei vielä tässävaiheessa pysty kertomaan. Etukopan ruuvailuunkin varmaan tulee rutiinia jolloin homma on nopeampi suorittaa. Kaasuttimen neuloja pääsee säätämään pohjasta koppa paikallaan, vaikkakin se on vähän hankalaa.

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #21 : 24 Huhtikuu, 2012, 22:04:39 »
Mites näissä täyskoppasissa sähkökoptereissa suomessa ja maailmalla on toteutettu akkujen vaihto? Kaikenlaisia pohjan ja perän kautta kikkailuja on tullut suomessa ainakin nähtyä mutta samalla kaikki ylimääräiset aukot huonontaa airomystiikkaa. Mitens noissa isojen poikien kisoissa maailmalla on homma yleensä toteutettu? Kuvia kun katellut kisoista niin aika paljon koptereita etuosa irti ja akut silleen ettei akkuja voi vaihtaa jos ei etuosaa irroita. Jääkö kaytettävyys sivuseikaksi jottei tarvi koppaan tehdä mitään ylimääräisiä reikiä? Hankalimmassa tapauksessa pitää jopa ottaa landarit etuosasta irti jotta etukopan saa irti.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #22 : 24 Huhtikuu, 2012, 23:36:46 »
Ei paljoa ole vaihtoehtoja kuin otta etukopa irti jos ei halua pohjaan reikää isontaa. Reikä siellä on yleensä valmiina mutta joutuu isontamaan. Voihan sen reiän laittaa luukulla umpeen niinkuin teki brittikuski.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kokokopan kiinnitys
« Vastaus #23 : 25 Huhtikuu, 2012, 18:25:36 »
Täällä mennään ihan etukopan irrotuksella akunvaihtoon. Normikopalla tarvi avata 4 ruuvia, nyt tarvii avata 5. Ei oo iso vaiva, siihen tottuu. Ja sitten tulee aina katottua sinne kopan allekkin joka lennon välissä, mikä tekee ihan hyvää.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4279 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2007, 17:41:59
kirjoittanut Vispilä
3 Vastauksia
13559 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2011, 12:36:55
kirjoittanut Loikkaa
8 Vastauksia
5636 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2012, 22:20:45
kirjoittanut Luigi Cravatto
10 Vastauksia
3902 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2013, 10:10:21
kirjoittanut elvis
8 Vastauksia
12112 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2016, 21:33:56
kirjoittanut Konna