Kirjoittaja Aihe: Bell 206 Jet Ranger  (Luettu 9114 kertaa)

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Bell 206 Jet Ranger
« : 05 Helmikuu, 2011, 21:09:27 »
Ajattelin laittaa tänne hiukan kuvia nykyisestä skaalaprojektista.
Nettiä selatessani silmiin osui nätti jet rangerin koppa, joten pitihän se sitten tilata, tekniikkapuoleksi oli jo aiemmin tilailtu T-rex 700E kopteri.

Tässä on kuvia tämän päivän rävellyksistä. ;D
Hyvä kopteri, parempi mieli.

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #1 : 06 Helmikuu, 2011, 11:23:17 »
JetRanger on kovin hyvän näkönen kopteri, sellainen "perus" mutta kuitenkin kaunis.

Miten olet ajatellut hoitaa akkujen laiton / poiston? Kuvissa tuo on ainakin 700E:n näkönen. Teetkö taakse jonkin avattavan "tavaraluukun"?
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #2 : 06 Helmikuu, 2011, 16:02:16 »
Akkujen vaihto tulee todennäköisesti tapahtumaan edestä noista avattavista sivuovista, ja ainakin toisen niistä ilmeisesti joutuu asentamaan painopiseen paikalleen saattamiseksi poikittain ovien kohdalle, kun nämä skaalaprojektit tuppaavat olemaa aina hieman takapainoisia.
Pitänee ihmetellä sitä vielä tarkemmin kun projekti etenee siihen vaiheeseen.
Tällä hetkellä on vielä mietinnän alla tuo tekniikan lopullinen kiinnitys koppaan.
Hyvä kopteri, parempi mieli.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #3 : 06 Helmikuu, 2011, 17:39:23 »
Hieno projekti  8)

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #4 : 20 Helmikuu, 2011, 13:37:12 »
Pientä edistystä on tapahtunut tämänkin projektin osalta, tekniikka on pultattu kiinni koppaan ja seuraavaksi pitäisi kehitellä tuota akkujen kiinnitystä.
Painopisteen kanssa kävi juuri niin kuten ajattelinkin, eli melkoisen takapainoinen kopterista tuli, joten molemmat akut joutuu asentamaan tuohon eteen poikittain painopisteen paikalleen saattamiseksi.
Perätönärin jouduin korvaamaan sullivanin muovikaapeli tönärillä tilan ahtauden vuoksi, saa nähdä kuinka tuo toimii käytännössä, ja kuinka paljon siihen tulee lämpötilan muutoksista johtuvaa lyhenemistä/pitenemistä, ainakin lennokeissa sitä muistaakseni oli jonkin verran havaittavissa, joten se voi vielä vaatia pientä uudelleen suunnittelua.
Tönäri itsessään liikkuu muuten todella herkästi, mutta sen lopullisen toiminnan näkee vasta kun tekee ensimmäiset testileijutukset.
Hyvä kopteri, parempi mieli.

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #5 : 08 Huhtikuu, 2011, 21:08:30 »
Nyt kopteri on vihdoinkin siinä vaiheessa että olisi aika päästä ensilennolle.
Etummaisten ikkunoiden paikalleen liimaus olikin tarkkaa hommaa ettei jäänyt irvistämään mistään kohtaa, kun liiman piti antaa kuivua vielä seuraavaan paivään, sisäpuolella olikin sitten mielenkiintoiset tukihässäkät pitämässä ikkunaa paikallaan, takimmaiset sivuikkunat tein irroitettaviksi huoltotöiden helpottamiseksi.
Nopeudensäätimelle asensin pienen tietokoneen tuulettimen että tuolla kopan sisällä tulisi jonkinnäköistä jäähdytystä, pitänee tarkistella vielä noparin logista kuinka kuumana se käy lennon aikana.
Hyvä kopteri, parempi mieli.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #6 : 08 Huhtikuu, 2011, 21:13:20 »
Kyllä Jet Ranger on klassinen kopteri, kaunis on.

Hieno skaala!

EDIT: INAN matallemmat landarit vois vielä tehdä terää, mutta ei mitenkään pakolliset...

EDIT2: Jaa no, en tiedä onko tarpeen. Makuasia...
« Viimeksi muokattu: 08 Huhtikuu, 2011, 21:18:23 kirjoittanut ropellihattu »
SebArt Sukhoi S29 | O.S. GT33 | Savöx

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
  • # 7 Masku
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #7 : 08 Huhtikuu, 2011, 21:43:05 »
Hieno on!
Oikeassa on kylläkin peräroottori vasemmalla puolella, mutta niin on munkin skaalassa peräroottori vääreällä puolella vs. oikeaan MD500:seen.
JR11X. Hirobo: Chinook, Lama, 2kpl Shuttle, Freya. Vario: Bell 47. Trex: 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. Goblin 500. Blade 230S. Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale.

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #8 : 09 Huhtikuu, 2011, 11:52:22 »
Tuota peräroottorihommaa tuli pohdittua rakennusvaiheessa, että käännänkö pääroottorin pyörimissuunnan skaalan mukaiseksi jolloin peräroottorinkin voisi asentaa toiselle puolen, mutta päätin sitten että annetaan vielä olla noin, tuon voisi vielä jälkikäteen muuttaakkin, mutta katsotaan laitetaanko vasta seuraavaan projektiin.
Landareihin voisi asentaa vielä astinlaudan jolloin ne näyttäisivät skaalamaisemmilta.
Hyvä kopteri, parempi mieli.

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #9 : 16 Huhtikuu, 2011, 22:24:51 »
Nyt tuli sitten tuossa iltasella suoritettua ensilento, hieman siinä alussa pelotti nostaa ilmaan tämän kokoinen skaalakopalla lihotettu kopteri, jonka rakentamiseen/varusteluun on laitettu jokunen tunti aikaa, mutta kyllähän tuo oli mukava ja vakaa lennättää, lisääntynyt paino toi kopterin lentoon mukavasti skaalamaisuutta.
Peräkin toimi mukavasti tuolla kaapelitönärillä, ja perän gaineja voisi seuraavalle lennolle vielä jopa nostaa vähän.
Tässä on muutama kuva lennosta.
Hyvä kopteri, parempi mieli.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #10 : 17 Huhtikuu, 2011, 14:45:12 »
Aivan mahtavaa hienoa että noita scaalakoptereitaki alkaa tulemaan,  toi olis hieno nähdä kevät leirillä.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #11 : 17 Huhtikuu, 2011, 18:37:31 »
itse en ole mikään kova skaalavehkeiden fani ku tykkään itse räiminnästä mutta joku tossa nyt kyllä on että näyttää vaan tosi hyvältä! :)

onnittelut ensilennosta! ei pitäis olla ongelmana ainakaan nostokyky/paino jos sisällä on 700E ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #12 : 17 Huhtikuu, 2011, 18:49:01 »
Hieno kopteri !

Toi on pakko joskus nähdä livenä  8)

4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #13 : 18 Huhtikuu, 2011, 10:33:59 »
Aivan mahtavaa hienoa että noita scaalakoptereitaki alkaa tulemaan,  toi olis hieno nähdä kevät leirillä.

Kyllähän tuon voisi ottaa mukaan leirille, mutta tällä hetkellä on vielä hieman avoin tuo kaluston kuljetus, kun henkilöautot alkavat käymään pieniksi, pitänee ilmeisesti harkita asuntoauton vuokrausta. ;D   

onnittelut ensilennosta! ei pitäis olla ongelmana ainakaan nostokyky/paino jos sisällä on 700E ;D

Kyllä tuossa laitteessa tehoreserviä löytyy vähintäänkin riittävästi, saattaa jäädä osia matkalle jos käyttää liikaa sitä vasenta tikkua. ;D
Pitäisi vielä saada punnittua tuo laite, niin näkisi kuinka paljon on massaa tullut lisää vakioon verrattuna. (Pitänee lähteä ostamaan vaakaa)
Hyvä kopteri, parempi mieli.

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #14 : 29 Kesäkuu, 2011, 00:16:40 »
Päivitelläänpä hieman tietoja tästäkin projektista, sain vihdoinkin aikaiseksi maalata lavat tuosta kopterista hieman skaalamaisemmiksi, ja seuraavaksi olisi tarkoitus alkaa suunnittelemaan navigointi/laskeutumisvalojärjestelmää.
Lentopainoa tuolle kopterille on tähän asti kertynyt noin 6,2kg.
Hyvä kopteri, parempi mieli.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #15 : 29 Kesäkuu, 2011, 09:08:27 »
Jos yhtään tykkää niin arduinolla(mini pro = pieni+kevyt) saa hyvät valot ja paljon muutakin siihen päälle samaan pakettiin jos haluaa.. jos kiinnostaa yhtään koodailla :p

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa harrier46

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Bell 206 Jet Ranger
« Vastaus #16 : 09 Elokuu, 2011, 11:07:27 »
on kyllä hieno. mistä muuten ostit tuon kopan?

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Hyvä kopteri, parempi mieli.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
1969 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Elokuu, 2009, 09:18:25
kirjoittanut masu
4 Vastauksia
3798 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Kesäkuu, 2010, 19:27:11
kirjoittanut Kopteri-eki
3 Vastauksia
2815 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Lokakuu, 2011, 21:51:21
kirjoittanut Toeh
2 Vastauksia
1655 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Elokuu, 2013, 10:00:01
kirjoittanut Ege
0 Vastauksia
11376 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Elokuu, 2013, 14:50:16
kirjoittanut neumanix