Kirjoittaja Aihe: Yleinen keskustelu skaala koptereista  (Luettu 21637 kertaa)

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Yleinen keskustelu skaala koptereista
« Vastaus #25 : 29 Marraskuu, 2010, 22:23:29 »

Nyt vain pitäisi kirjoittaa ehdotus miten helikopterin mallit suorittavat lentoliikkeet.

Suomessa on jo nyt niin monia pieniä kisoja joihin ei oikein tunnu löytyvän kisailijoita.
Miksi siis perustaa yksi "kuppikunta" lisää?

Terv. sillä toisellakin hiekkalaatikolla leikkivä  ;D

Harvinaisen samaa mieltä, mun kirjoitus oli tarkoituksella vähän provo....periaatteessaha n nykyisissä täysikokoisissa hävittäjissäkin käytetään lennonvakautusjärjestelm iä, esim. Jas Gripen ym. ovat kai täysin mahdottomia lennettäviä ilman.
Siispä miksi niitä ei skaalamalleissa saisi käyttää jos esikuvakin lentää täysin elektroniikan varassa.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Yleinen keskustelu skaala koptereista
« Vastaus #26 : 30 Marraskuu, 2010, 08:10:13 »
Minäkin ajattelin skaalakopassa käyttää vakautus/pelastaja elektroniikkaa.
Ja koska yleisö vaatii, siitä täytyy raportoida...

Mutta jälkitoimituksessa toistaiseksi
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Yleinen keskustelu skaala koptereista
« Vastaus #27 : 30 Marraskuu, 2010, 09:37:06 »
periaatteessahan nykyisissä täysikokoisissa hävittäjissäkin käytetään lennonvakautusjärjestelm iä, esim. Jas Gripen ym. ovat kai täysin mahdottomia lennettäviä ilman.
Ei periaatteessa, vaan käytännössä. :) Eurofighteristakin uutisoitiin joskus, että outo peli kun ei pysyisi sekuntiakaan ilmassa ilman kolmea ohjaustietokonetta. Epävakaudelle on kuitenkin syynsä: epävakaa = ketterä. Kun kone on luonnostaan kiikkerä ja valmiina luikahtamaan kyljelleen, ei taistelutilanteessa vaadita suuria ponnistuksia kevätjuhlaliikkeiden tekemiseen. Jos kone olisi rakennettu vakaaksi (V-siipi jne. tms.), pitäisi vaikkapa vaakakierteen tekemiseen liikuttaa suuria pintoja ja liike olisi silti hidas.

Sama juttu koptereissa. Kun flybarin heivaa kaappiin, tulee kopterista herkempi ja nopeampi. FBL-stabilointiboksi sitten auttaa pitämään kopterin lennettävänä.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Yleinen keskustelu skaala koptereista
« Vastaus #28 : 02 Joulukuu, 2010, 20:10:46 »
Siinä olis komee Varion scaala.  8)

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Yleinen keskustelu skaala koptereista
« Vastaus #29 : 02 Joulukuu, 2010, 22:56:33 »
Epävakaudelle on kuitenkin syynsä: epävakaa = ketterä.

Toinen syy epävakavuuden lisäämiseen on taloudellisuus, takapainoisella (=epävakaammalla) koneella saadaan aikaan pienempi vastus. Koput ovat asia erikseen joten tää nyt on offtopikkia (mutta pääsinpäs elvistelemään  8))

[spoiler]Tuossa linkissä on joku kaveri vähän selittänytkin tätä vastuksen lisääntymisasiaa: http://in.answers.yahoo.com/question/index?qid=20100518035605AAYltbp. Ja jos joku vielä kaikesta huolimatta haluaa tutustua kiinteäsiipisten vakavuuteen niin vaikka tosta pääsee alkuun.. tai sitten repiä pelihousunsa osittais- ja stabiliteettiderivaattoj en ihmeellisessä maailmassa http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_dynamics [/spoiler]
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Colibri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yleinen keskustelu skaala koptereista
« Vastaus #30 : 06 Toukokuu, 2011, 21:46:44 »
Kauan meni, mutta nyt on saatu vastaus tuohon kopterit kansanscalekisoissa kysymykseen.

Pastetan tässä Lennokit.netistä saadun tiedon (mallilennokit ry:n pj:n referaatti kokouksesta)

Lainaus
2. Mallihelikopterit
Mallilennokit ry:n hallitus päätti, että skaalakopterit voivat osallistua mallilennokkien SM osakilpailuihin. Koptereissa saa käyttää gyroja. Poikkeuksen muodostaa se, että kopterilennättäjiä ei lasketa kansallisiin cup pisteisiin. Syynä on se, että F4C säännöt eivät tunne pyöriväsiipisiä ja vakautuslaitteet on kielletty.

Joten eikun kiusaamaan tuomareita nyt luvankin kanssa

Poissa akkuh

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Jäsen n:o 43
Vs: Yleinen keskustelu skaala koptereista
« Vastaus #31 : 17 Heinäkuu, 2012, 17:19:12 »
Olen skaalakoppia laittanu 450 ja 500 koon Rexseihin. Mutta 600 koko ja sitä isommat on mielestäni se jossa voi jo ruveta jo kikkailemaan.
[T-REX 500 Airwolf-skaalakori, MICROBEAST PLUS], [T-REX 500 UH-1N Marine Rescue, MICROBEAST PLUS],  [T-REX 450 Pro Combo, A-109 skaala nelilapanupilla, Spektrum AR7210BX] [T-REX 250 BEASTX DFC, F3C-fuselage "Tohtorin ex. rääpäle"]
[BLADE mSR] [BLADE mSR MD500] Spektrum  DX7, Phoenix RC.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
11744 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Marraskuu, 2011, 05:52:04
kirjoittanut Jerkku
329 Vastauksia
223369 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2014, 17:42:53
kirjoittanut vee73
15 Vastauksia
6187 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Helmikuu, 2015, 10:14:39
kirjoittanut Pekka
1 Vastauksia
14136 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2016, 13:48:22
kirjoittanut Garug
5 Vastauksia
1499 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Tammikuu, 2023, 09:15:41
kirjoittanut Matti Häkkinen