Kirjoittaja Aihe: T-Rex 450 Sport  (Luettu 142644 kertaa)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #25 : 12 Marraskuu, 2010, 17:14:37 »
Mites noi pallolinkkien pituudet, voiko luottaa manuaalissa kerrottuihin mittoihin?

Subtrimmillä trimmailet servoarmit manuaalin näyttämään paikkaan (se yksi kuva, jossa servoarmi on yhdensuuntainen rungossa olevan soikion reiän kanssa).
Sitten linkit millilleen manuaalin näyttämiin mittoihin niin olet saavuttanut erinomaisesti säädetyn kopterin.
Kyllä ja tämä oikeasti toimii näin. Nummelan torppauksen jälkeen kokeilin ja traveladjustit saa olla kaikissa servoissa +/- 100% ja lapakulmia tulee +/-12 ja keskelle 0.

eikö tossa sportissa ole väljää servojen koloissa niinkuin 500 kokosessa rekkulassa? se riittää että yks servo on millin eri korkeudella ku 2 muuta ja kun säädät vaan linkkien pituudet kohilleen niin se laite sitte kampeaa!

mielestäni vähän huono neuvo alottelevalle että säädät vaan manuaalin mukaan linkit paikoilleen koska tämän jälkeen tulee säätäjällä helposti sellanen fiilis että nythän tätä vois vaikka mennä koittamaan! ehkä kuitenkin parempi opetella käyttämään sitä lapakulmamittaria ja tarkistaa asiat että on varmasti kunnossa... helpottaa elämää jatkossakin! tietty voihan se olla että se manuaali onkin ihan oikeassa mutta kannattaa ne silti kattoa! mitään siinä ei ainakaan menetä!

ei herneitä kellekkään tää on vaan mun mielipide :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #26 : 12 Marraskuu, 2010, 17:22:51 »
eikö tossa sportissa ole väljää servojen koloissa niinkuin 500 kokosessa rekkulassa? se riittää että yks servo on millin eri korkeudella ku 2 muuta ja kun säädät vaan linkkien pituudet kohilleen niin se laite sitte kampeaa!

mielestäni vähän huono neuvo alottelevalle että säädät vaan manuaalin mukaan linkit paikoilleen koska tämän jälkeen tulee säätäjällä helposti sellanen fiilis että nythän tätä vois vaikka mennä koittamaan! ehkä kuitenkin parempi opetella käyttämään sitä lapakulmamittaria ja tarkistaa asiat että on varmasti kunnossa... helpottaa elämää jatkossakin! tietty voihan se olla että se manuaali onkin ihan oikeassa mutta kannattaa ne silti kattoa! mitään siinä ei ainakaan menetä!

ei herneitä kellekkään tää on vaan mun mielipide :)

Ei siinä kyllä liiemmin väljiä ole, ehkä millin eri kohtaan saat servon kiinnitettyä. Mutta kyllä silti manuaalin ohjeita seuraamalla kopterin swashplaten saat paremmin säädettyä kuin ilman swashleveleriä silmillä katselemalla. Eihän milli ole mikään heitto jos silmämääräisesti säätää swassin kohdalleen... ::)


Tämä lapakulmamittarin käyttäminen ei taida kuitenkaan ratkaista swashplaten vinoutta eikä kampeamista... Muutenkin kyseinen kampe on kohtalaisen turha tässä 450-kokoluokassa. Huomattavasti tarkemmin saa säädettyä kohdilleen trigonometriaa käyttämällä.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #27 : 12 Marraskuu, 2010, 18:12:39 »
Ja vaikka olisi väljää niin miksei laita silti servoja kulmaavasten niin onpa jokainen ainakin samassa kohdassa... ei tartte pelätä että joku ois erikohdassa, sinäänsä ihan sama siis onko siellä väljää kolossa vai ei.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #28 : 12 Marraskuu, 2010, 18:34:10 »
 :D ihan miten vaan mutta ei siitä ole haittaa että osaa käyttää leveleriä ja kulmamittaria!

ja kannattaahan se aina tarkistaa asetukset eikä vaan olettaa että on se noin hyvä... :)

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Vasarah

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #29 : 14 Marraskuu, 2010, 13:30:44 »
Enää puuttuisi sähköt. Just yhdistin perän, nupin ja rungon. Paketissa tulleet rattaat on kauhian kieroja. Pääratas heittää jonkun verran,mut toi autorotaatio ratas on kierompi ku kiero savolainen! asensin peräservotelineen mahdollisimman lähelle runkoa ja taka pallolinkin ohjekirjan mittaan. ei tod tule linkkitangon pää suoraan servon yläpuolelle, heittää noin 7-8mm.
Mihis suosittelette noparin laittamista? ohjeessa näytetty kylkeen tai pohjaan asennettuna. mites tiukalla hihna vedetään?
« Viimeksi muokattu: 14 Marraskuu, 2010, 13:34:32 kirjoittanut Vasarah »
- Nyt saat hintansa väärtin neuvon ja ilmaiseksi -

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #30 : 14 Marraskuu, 2010, 15:10:04 »
Laita sinne minne sopiia ja mihin saa siististi. muuten sillä ei ole väliä, nopari/moottori mahd kauas vastarista kuitenkin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vasarah

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #31 : 15 Marraskuu, 2010, 10:45:48 »
Rungosta sain yhden 1,5mm kannalla olevan kuusikolopäänkin pyöreäksi, vaikka työkalut olivat hyvät, liekkö "simalla" ollut vaikutusta asiaan. Meisseli tuntui jo alkuun pyörivän, eikä siihen kakkosen avainkaan mahtunut. Sitten joskus kun tarvitsen aukaista sen, niin mikä olisi paras ratkaisu? Mietin jos kantaan viilaisi/sahaisi uran, ja siihen lukitteella tasapää meisseli kiinni, onnistuisikohan?
- Nyt saat hintansa väärtin neuvon ja ilmaiseksi -

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #32 : 15 Marraskuu, 2010, 11:40:26 »
Ohut laikka esim dremeliin ja talttapäälle ruuviin kolo, näin aukeaa, yhden ruuvin jouduin näin itse 450 pro:sta irrottamaan.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vasarah

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #33 : 15 Marraskuu, 2010, 14:41:46 »
Ei juma.... Lueskelin ohjekirjasta tota noparin setuppii. Ei tervejärkinen voi noista piippauksista mitään tajuta  :D onko tohon olemassa jotain ohjelmointikorttia, etenkin halpaa ja vielä hyvää sellaista?
- Nyt saat hintansa väärtin neuvon ja ilmaiseksi -

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #34 : 15 Marraskuu, 2010, 15:10:54 »
Jos lontoo taittuu, niin finnlesin videoista löytyy ainakin 450 SE'n mukana tulevan noparin ohjelmointivideo



Vaatii rekisteröitymisen foorumille
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #35 : 15 Marraskuu, 2010, 15:14:54 »
Ei taida olla alignille... mutta sehän on yksinkertainen, en muista tarkkaan miten pääsi ohjelmointitilaan, taisi olla kaasu auki niin kauan että piippailee ja piippailee uudestaan kaasutikku alas, sitten alkaa sen taulukon mukaan piippailemaan. eli pieni väli piippausten välissä
piip - piip - piip (musitaakseni 5 kertaa)
piip piip - piip piip - piip piip jne jne jne

Tämän pippaus ketjun aikana tikkulla haluamaansa arvoon säädetään kyseinen kohta eli vaikka kaasu alas, ja odotetaan että on piippaillut 5 kertaa ja sen jälkeen kuuluu se plölplölplölplö ja aloittaa uuden ketjun. sitten kun kaikki kohdat on käyty läpi niin virrat vaan pois, virrat takaisin nyt kaasutikku alhaalla ja kuuntelet piippaukset ja katsot taulukosta onko asetukset kohdallaan  ;D
« Viimeksi muokattu: 15 Marraskuu, 2010, 17:15:25 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vasarah

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #36 : 15 Marraskuu, 2010, 19:24:01 »
Kasaaminen saavutti sen vaiheen, että odottaa liittimiä tai kokeilla karvat toisiinsa kiinni. Ja pakkohan se oli kokeilla. Luulin et gyron asetuksien tekeminen olis helppo homma, mut ei tainnu olla. Rudder servo toimii, mutta liikkuu todella hitaasti, kulkee kuitenkin laidasta laitaan, mutta törkeen hitaasti. Mistä moinen voisi johtua? Mites AR6200 vastarissa AUX ja GEAR, auxiin noparilta tuleva ja geariin gyrolta?
- Nyt saat hintansa väärtin neuvon ja ilmaiseksi -

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #37 : 15 Marraskuu, 2010, 19:33:34 »
sulla gain 50 tai ainaki lähellä? mulla sama futaban gy520:sen kans.
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #38 : 15 Marraskuu, 2010, 19:41:48 »
nosta siis gaineja suosiolla.holdiin joku 55 varmaa riittää sit normi ja idleille 65-70.sit lennossa ne sit hienosäätää.
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #39 : 15 Marraskuu, 2010, 19:49:51 »
Lainaus
Mites AR6200 vastarissa AUX ja GEAR, auxiin noparilta tuleva ja geariin gyrolta?

Siis niinku häh?  :D Noparilta tuleva johto kuuluu mennä THROTLE-kanavaan, GEAR-kanavaan juurikin gainjohto. AUX-kanavaan sitten kolmas nuppiservo.
Olikohan Sportissa se tuo oikeassa etukulmassa oleva servo... En nyt mene vannomaan, mutta näin se taisi olla. Manuaalista tuokin selviää.

http://www.kopterit.net/index.php?topic=2768.0 Katso tuon linkin takaa OP:n tekemä kytkentäkaavio.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Vasarah

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #40 : 15 Marraskuu, 2010, 20:29:03 »
Asiat selviää pikku hiljaa. Mut perä servo liikkuu edelleen hitaasti, todella hitaasti, ratkaisuja?

Lähtihän se toimimaan ja nyt tuntuu jo perä aika hätäselle  :D joutuu ehkä vähän rajoittamaan alkuun. Nyt kun vähänkin liikutan tikkua niin peräservo jatkaa vaan liikkumistaan loppuun asti, saikos sen asetuksista silleen. että liikkuu ainoastaan sen verran mitä tikkua liikuttaa? Ja jos niin kumpaa tyyliä käytätte/suosittelisitte? Nupissa vielä jotain pientä hämärää, liekko servo tai servot käännettävä reverselle.?.

...kyllä tämä tästä...
« Viimeksi muokattu: 15 Marraskuu, 2010, 22:35:59 kirjoittanut Vasarah »
- Nyt saat hintansa väärtin neuvon ja ilmaiseksi -

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #41 : 15 Marraskuu, 2010, 23:24:08 »
siis sulla pitäs peräservon limitit säätää gyrosta ainakki nii et ei yritä vääntää enempää ku perällä on tilaa.riippuen gyrosta se on joko talttapäinen ruuvi siinä päällä tai sitten se ohjelmoidaan gyron sillä ainualla napilla ja radiolla.

HH tilassa (gain yli 50) se pyrkii kääntään perää kunnes se perä on siinä kohti mihin sen oot periaatteessa tikusta kääntäny.ei siis mee samaan tahtiin tikun kanssa se servo.

rate tilassa (gain alle 50) se kääntää peräservoa niin kauan ku käännät tikusta ja sitte ku irrotat tikusta se keskittää servon.

ja siis nykyään on lennätettäessä lähes aina HH (heading hold) tilassa gyro.
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Vasarah

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #42 : 16 Marraskuu, 2010, 07:41:18 »
Vielä apua kaivataan. Ton gyron ekassa valikossa valitaan standard band 1520 tai narrow band 760. Ohjeessa sanotaan että 760 pikku kopuille, mukaan lukien 450 ja 1520 isommille. Rudder servon spekseissä kohta jossa sanotaan vaan 1520. Mihin tuo asetus oikein vaikuttaa, millä tavalla ja kumpi se pitää olla? Mielestäni hieman ristiriitaista tietoa opuksessa...
- Nyt saat hintansa väärtin neuvon ja ilmaiseksi -

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #43 : 16 Marraskuu, 2010, 08:50:25 »
Toisella ei toimi oikein, eikä kopterilla ole mitään tekemistä tuon arvon kanssa, vaan juuri tuolla peräservolla. Jos peräservolla sanotaan 1520 niin sitten laitat sen.
Se on "kaistanleveys" jolla servoa komennetaan.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vasarah

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #44 : 17 Marraskuu, 2010, 19:52:24 »
Eih...ensi lennnosta tuli tälle päivälle vaan haave. kun kaasua oli niin paljon että ilmaan oltaisiin lähdetty, rupesi kopu pyörimään vauhdilla vastapäivään. trimmillä pari naksua, lähdettiin pyörimään toiseen suuntaan. Mikähän vois mättää?
- Nyt saat hintansa väärtin neuvon ja ilmaiseksi -

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #45 : 17 Marraskuu, 2010, 19:53:44 »
Eih...ensi lennnosta tuli tälle päivälle vaan haave. kun kaasua oli niin paljon että ilmaan oltaisiin lähdetty, rupesi kopu pyörimään vauhdilla vastapäivään. trimmillä pari naksua, lähdettiin pyörimään toiseen suuntaan. Mikähän vois mättää?

gyron korjaussuunta on väärä
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Vasarah

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #46 : 17 Marraskuu, 2010, 20:21:15 »
Eih...ensi lennnosta tuli tälle päivälle vaan haave. kun kaasua oli niin paljon että ilmaan oltaisiin lähdetty, rupesi kopu pyörimään vauhdilla vastapäivään. trimmillä pari naksua, lähdettiin pyörimään toiseen suuntaan. Mikähän vois mättää?

gyron korjaussuunta on väärä

Mankasta vaihtelin normin ja reversen välillä gyroa, mutta ilmeisesti vaihto pitääkin tehdä gyrosta?
- Nyt saat hintansa väärtin neuvon ja ilmaiseksi -

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #47 : 17 Marraskuu, 2010, 22:09:50 »
kyllä, gyron rev kytkin eriasentoon.. mankan rev vaikuttaa vain siihen kumpaan suuntaa tikusta kopteri kääntyy.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #48 : 17 Marraskuu, 2010, 22:15:59 »
kyllä, gyron rev kytkin eriasentoon.. mankan rev vaikuttaa vain siihen kumpaan suuntaa tikusta kopteri kääntyy.

mikä kytkin... näissä mitään rev kytkimiä ole ;D (eikös tää ollu GP780)

no joo! :D

nor/rev asetus vaan eri arvoon... ja suosittelisin sitte tarkastamaan myös mankan asetuksista että on suunta oikein!
(ihan vaan sillä ku olit sitäkin vaihdellu)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #49 : 17 Marraskuu, 2010, 22:18:41 »
no joo joo! gyron asetuksista kuitenni!  :'(

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
5404 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2010, 10:13:14
kirjoittanut mikuni
9 Vastauksia
5832 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Maaliskuu, 2011, 22:23:03
kirjoittanut Noxi
38 Vastauksia
14821 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2011, 19:25:16
kirjoittanut Sandu
Goblin sport 500

Aloittaja Hayabusa « 1 2 3 4 » SAB

82 Vastauksia
42045 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2016, 15:20:54
kirjoittanut 338federal
8 Vastauksia
3900 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Lokakuu, 2015, 22:00:16
kirjoittanut HeliFlyFinland