Kirjoitellaanpa hieman tännekin että ei jää ihan kylmäksi tämä säie.
Kuten aiemmin jo mainitsinkin, tähän asti kaikkea lentävää on komennettu Spektrum DX7:llä. Lähetin on ollut luotettava, toiminut hyvin ja HobbyKingiltä saa vastareita järkevään hintaan.
Tässä kohtaa on kappale, missä perustellaan järjellä, minkä takia syksyllä kannattaa käyttää ihan järkyttävä summa rahaa uuteen lähettimeen, vaikka talvella ei voi muuta kuin simuttaa. Kappaleessa ei ole yhtään perustelua. Ne voit lisätä itse tähän.
Lähetin saapui tilauksen jälkeen seuraavana päivänä. Ei voi taas kuin ihmetellä Saben ja matkahuollon yhteistyötä. Vaikka aikataulujen tulkinnan mukaan näytti siltä, että keskiviikkona tilattu lähetin saapuisi vasta perjantaina, tuli jo torstaiaamuna tekstiviesti matkahuollolta että paketti on noudettavissa.
Ensituntuma käyttöliittymästä oli järkytys. DX7 ja DX8:n välillä on iiiiiiso ero. DX7 toimii erittäin epäloogisesti ja mielestäni sen henkilön joka on suunnitellut kyseisen lähettimen nappuloiden toiminnot pitäisi saada potkut. Ylös on alas, alas on ylös, selectistä kopioidaan paitsi jos ollaan toisessa näytösä missä selectistä valitaan. Paitsi että valinta tapahtuu kahta nappulaa yhtä aikaa painamalla. DX7 on erittäin hyvä lähetin ja pääsin sen kanssa sinuiksi kun tarpeeksi valikoissa pläräsi, mutta jotenkin tuntuu että se on suunniteltu naisen logiikalla. Tai sitten minä olen.
Noniin, takaisin DX8:aan. Ensijärkytyksen jälkeen koin helpotuksen. Lähetintä ohjataan ilmeisesti samalla tavalla kuin DX6i:täkin. Pyörällä pyöritellään valinta oikean valikon / valinnan kohdalle ja painamalla varmistetaan. Taustavalaistun näytön vasemmalla puolella on Back ja Reset. Kuinka paljon helpompaa asiat voisivat enää olla? (Ja ei, en taaskaan halua aloittaa mitään sotaa mikä lähetin on paras, nyt vertaan DX7:ää ja DX8:aa, joista on omakohtaisia kokemuksia). Lisäksi siipi-/servotyyppejä valitessa asiat näytetään havainnollistavilla kuvilla, jolloin valinta ei voi mennä vikaan.
Käteen lähetin tuntuu jämäkältä. Lähetin on hieman kevyempi kuin DX7, mutta se ei tunnu haittaavan. Kädensijat ovat vahvistettu kumilla, mikä tulee itselleni ainakin tarpeeseen, koska hikoilen käsistäni todella paljon kun jännittää (ja aina kun on jotain RC -roinaa ilmassa niin jännittää).
Timeri. Timerin toiminta on joko apinoitu jostain muualta, tai sitten Spektrumin tuotekehitys on ollut erittäin innovatiivisella tuulella. Olen orjallinen ajastimen käyttäjä. Jos ajastinta en muista laittaa päälle, otan lentävän härvelin alas miltei saman tien ja lataan akun. DX7:ssa ajastin tuli laittaa päälle manuaalisesti, mutta DX8 osaa laittaa ajastimen päälle kun tietty alue Throttle -stickissä ylitetään. Jopa meikäläisenkaltainen lahopää saa nyt ajastimesta iloa.
Perstuntumalla sanoisin, että mCP X:n manuaalinmukaisen ohjelman hakkaaminen radioon kävi nopeammin kuin DX7:n kanssa.
Ja sitten se ensilennätys.
Pariutuminen Blade mCP X:n kanssa oli yllättävän hankalaa. Bindaaminen ei tuntunut onnistuvan millään. Vika oli joko kopterissa tai minussa, mutta kolmannella yrittämällä pariutuminen kuitenkin onnistui. Ja sitten leijuteltiin vähän olohuoneessa.
Tänään lennättelin sitten ulkona ja oli kyllä sellainen huonon karman päivä, että ei mitään rajaa.
Lennätys alkoi hyvin, radio päälle, akku kiinni ja ilmaan. Vähän taivaslentoa ja kopteri tuntui toimivan.
Flight mode 1 päälle ja lisää leijuttelua ja hieman pitch pumpia. Kopteri käyttäytyi mallikelpoisesti enkä huomannut mitään erikoista. Sitten oli aika selkäleijutuksen.
Kopteri katolleen, lapakulmia hieman negatiivisen puolelle vasemmasta tikusta, kierrokset hidastuu ja kopteri alkaa pudota. Hetkonen, kopteri alkaa pudota ja flight mode on 1?
Kopteri tulla tömähti nätisti maahan. Tarkemman tarkastelun lopputuloksena olin laittanut flight mode -tikun sijaan Gear -tikun asennosta 0 asentoon 1.
Flight mode -kytkin löytyi lopulta. Edellämainitun ongelman koin myös holdi -kytkimen kanssa, jota ei tuntunut alkuun löytyvän millään.
Hankintaan olen kuitenkin erittäin tyytyväinen. Radio on ehkä vähän lelumaisemman tuntunen kuin DX7, mutta muuten se pesee edeltäjäsesä mennen - tullen. Radio on suunniteltu lennättäjälähtöisesti.
Vihdoinkin!