Kirjoittaja Aihe: Karvaton Lama  (Luettu 8014 kertaa)

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Karvaton Lama
« : 08 Kesäkuu, 2008, 20:27:32 »
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #1 : 08 Kesäkuu, 2008, 20:57:16 »
Hienosti toteutettu. Varmaan todella mukava lennettävä  8)



-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #2 : 08 Kesäkuu, 2008, 21:09:27 »
Jos tollanen lama jostain ilmestyy niin pitää toteuttaa 8)
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #3 : 14 Helmikuu, 2009, 14:55:53 »
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #4 : 10 Maaliskuu, 2009, 20:36:29 »
Päivitetääs vanhaa topiccia... :)

Karvaton setti tuli tänään HobbyCitystä ja asensin sen paikalleen Comancheen. Edellisen viestin linkin takaa löytyvästä kuvasta poiketen noparien virtajohdoissa oli valmiina jst-liittimet (uros ja naaras) ja johdot oli järjestetty siten, että toinen piuha tulee akkuun ja toinen 4in1:n virtajohtoon. Paketti tulee siis akun ja 4in1:n väliin. Konvertterit olivat kirkkaissa muoveissa ja kommenteista saadusta mielikuvasta poiketen moottorien akselit olivat vähintään riittävän pitkät.

Modaus vaati kopteriin ainoastaan sen muutoksen, että moottorien ruuvinreikien sisäsisäreunasta viilasi pienellä pyöreällä neulaviilalla pari kymmenystä pois. Moottorien ruuvin ovat siis hitusen lähempänä toisiaan kuin alkuperisissä moottoreissa. Pinjonit lähtivät alkuperäisistä moottoreista helposti irti, kun niitä vähän lämmitti sytkärillä ne sai uusiin moottoreihin kiinni samalla metodilla.

Alla pari kuvaa sarjasta, moottorien kokoerosta ja koelentovalmiista paketista. En tullut punninneeksi uutta ja vanhaa moottoria, mutta painoeroakin on. Kuten näkyy, johtoa on mukana paljon. Pitää tuota vähän trimmailla, kunhan virityksen saa ensin lentämään kunnolla. Jos joku ihmettelee ulkomotoa, niin "Comanchessa" on kiinni lasikuitulevy, jossa on kaksipuolisella teipillä Robinsin landarit. Lyhyen testauksen perusteella ainakin gaini pitää ruuvata hyvin pienelle, että kopteri pysyy suunnassaan. Lisää testausta vasta huomenna, kun muksut eivät saa nukuttua, jos iskä pörrää koptereilla.  :)
« Viimeksi muokattu: 10 Maaliskuu, 2009, 20:41:12 kirjoittanut 0lli »
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #5 : 11 Maaliskuu, 2009, 13:00:45 »
Nyt lentää karvaton Comanche hyvin ihan kopankin kanssa. :D En saanut 4in1:n gyroa toimimaan kunnolla karvattomien escien kanssa, joten laitoin kehiin laatikosta löytyneen GWS:n 4-kanavaisen vastarin ja PG-03 gyron toisen noparin ja vastarin väliin. Lähetin vaati vähän enemmän askartelua, mutta loppujen lopuksi homma onnistui tekemällä kaasukanaville omat mikserit, joissa kaasun ja peräsimen suhteet sai määriteltyä erikseen kummallekin kanavalle. Omat mikserit piti tehdä, koska jos käytti kummallakin kanavalla samoja suhteita, perän kääntäminen sai kopterin nousemaan tai laskeutumaan. Kun gyroa käyttävän moottorin suuntaohjausta pienensi, korkeus pysyy paremmin kohdallaan.

Operaatiossa kopteri keventyi entisestään, kun sain jätettyä pois ison 4in1:n ja karvattomien escien konvertterit. Noparit ovat nyt päällekkäin 4in1:n paikalla ja gyro teipattu niiden kylkeen pystyyn. Vastari on mekaniikan takapuolella pystytolpassa ja antenni menee pyrstöön, joten häiriöitä pitäisi tulla vähemmän.

Huono puoli tuossa on se, että nyt ei voi siirtyä 2.4 GHz vastariin, koska vastaavanlaisia miksauksia ei saa tehtyä DX6i:llä. :) Tosin parin euron V-pyrstömikseri korvaisi varmaan tuollaiset mankkasulkeiset.

Mikähän sitä sitten modailisi? Tupla-swash stabbarilla tai ilman?  :D

Niin joo, Comanche painaa karvattomana lentokunnossa (akun kanssa) vähän päälle 217 grammaa, mikä on muistaakseni vähemmän kuin aikaisemmin kopterin paino ilman koppaa (koppa = 35g). Yhteensä lähti siis vähintään 40 grammaa enkä edes lyhennellyt johtojen pituuksia.
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2009, 13:06:39 kirjoittanut 0lli »
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

tuupola

  • Vieras
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #6 : 19 Maaliskuu, 2009, 09:51:49 »
Mulle tuli myös tanaan StrongMotorsilta Lamaan uudet moottorit. Tiesin että ne on pienet, mutta en tajunnut että niin uskomattoman pienet. Voiko noilla edes lentää mitään? :)

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #7 : 19 Maaliskuu, 2009, 17:19:29 »
Ai siis tarkottaako karvaton harjatonta moottoria? :D
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #8 : 19 Maaliskuu, 2009, 19:39:49 »
Voiko noilla edes lentää mitään? :)

Hyvin lentää, jos ovat samanlaiset kuin mulla. Vakiopatoihin verrattuna tehoa on reippaasti ja painoa vain murto-osa, joten lopputulos on oikein hyvä.

Ai siis tarkottaako karvaton harjatonta moottoria? :D

Pitää osata alan slangi.  ;D ;D
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #9 : 24 Tammikuu, 2010, 22:51:11 »
Pitkän tauon jälkeen sain laitettua graupnerin "kuntoon", mutta moottorit olivat tulleet tiensä päähän >:(

Mites tämä homma nyt etenisi tällaisilla osilla?

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10007   X2
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6455     X2

Sitten ne moottorit ??? kV? ulko- vai sisäpyörijä? linkkiä vaikka tuonne hobbycityyn? ;D

e: moottorit tais löytyä -> http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6584  ;)
« Viimeksi muokattu: 25 Tammikuu, 2010, 00:04:39 kirjoittanut Kallio »
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

makopa

  • Vieras
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #10 : 02 Helmikuu, 2010, 22:55:38 »
mistähän löytyis toimiva setti pikkuseen ja isoon lamaan  ???

jepajee

  • Vieras
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #11 : 03 Helmikuu, 2010, 17:26:37 »

Poissa Villa

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Pieni Dauphin suuressa maailmassa...
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #12 : 27 Toukokuu, 2010, 16:15:35 »
Tarteeko noihin karvattomiin moottoreihin noita ihme piuhoja? Vai saako noi moottorit samalla tavalla kiinni kun vakiotkin?
E-Sky Dauphin

Heli-x
HeliSimRC

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Karvaton Lama
« Vastaus #13 : 27 Toukokuu, 2010, 16:52:25 »
Tarteeko noihin karvattomiin moottoreihin noita ihme piuhoja? Vai saako noi moottorit samalla tavalla kiinni kun vakiotkin?

Et voi vaihtaa vakio moottoreita harjattomiin, ilman noita lisä härpäkkeitä.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
5806 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2008, 15:26:55
kirjoittanut Duster
24 Vastauksia
9428 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2009, 11:56:37
kirjoittanut Miku
31 Vastauksia
10744 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2009, 12:02:08
kirjoittanut -DaMulQ-
12 Vastauksia
4742 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2009, 12:42:20
kirjoittanut Miku
9 Vastauksia
5301 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 18:24:37
kirjoittanut another_finn