Ämmässuon Popular Eurosport kisojen porukat auttoivat vian etsinnässä. Katsellen ei ilmeistä vikaa löytynyt. Koelennosta ensimmäiset 10 sekunttia ok mutta sitten alkoi taas tuttu CCW pyöriminen.
Vian etsinnässä suositeltiin testaamaan toista peräservoa. Valitetavasti kentällä ei kellään ollut lainata.
Kotiin tultuani tarkistin vielä netistä Gauin GS-518 spekseistä taajuuden (1520µs/33Hx) ja vertasin sitä mini Vbarille laittamaani. Oli ok.
Seuraavaksi tarkistin, ettei belt driven hihnan kireyden. Kireällä oli, ei luistanut.
Kun pyörittelin peräroottoria kummastelin miten belt driven main roottorin akselilla oleva hihnapyörä on kytketty pääroottorin akseliin ja hammaspyörään.
Akselin ja pääroottorin välillä on One Way Bearing eli pääroottorin CW pyöriminen ei pyöritä hammaspyörää (ts. jos roottorin CW suuntainen pörimisnopeus on suurempi kuin moottorin vaikutus, ei roottori yritä väkisin pyörittää moottoria). CCW suuntainen roottorin pyörittäminen kyllä pyöritää hammaspyörääkin minkä voi ajatella vastaavan tilannetta, jossa moottorin CW suuntainen pyörimisnopeus pyrkisi olemaan roottorin CW pyörimistä kiihdyttävä). Tämä on ymmärtääkseni ok.
Sitä en ymmärrä miksi peräroottorin kumpikaan pyörimissuunta ei pyöritä hammasratasta. Kummallisuus ilmenee myös jos outrunner moottoria pyörittää käsin normaaliin suuntaan eli siis suuntaan, jolloin pääroottori pyörii CW suuntaan. Tällöin peräroottorin pyörimisen voi estää jo melko pienellä voimalla - belt driven pääroottorin akselilla oleva hihnapyörä ei pyöri. Jos peräroottorin lavan vaakatasossa ollessa sen kärkeen ripustaa 60g painon ei roottori pyöri. 50 grammalla pyörii kyllä. Ei kai sen näin pitäisi olla?
En vielä purkanut kopteria mutta eri rakosista tiirailemalla näytti, että akselille hammasrattaan sisälle ja hihnapyörälle kiinnittyvät metalliosat, jotka olin liimannut kiinteästi yhteen Loctite 680 anaerobisella liimalla eivät olisikaan kiinteisti toisiinsa kytkettyjä.
Laitoin googleen hakusanoiksi 'gaui X3 one-way sleeve glue' ja sain ensimmäiseksi tulokseksi pdf dokumentin One Way Sleeve/Hub slipping issue There are reports by ...
Siitä joitakin otteita:
There are reports by pilots that the X3 One Way Sleeve/Hub are slipping. Some already suggested some solutions.
GAUI has analyzed this issue by gluing the parts and then taking them apart again to examine what is going on here. What we found is that most of the Anaerobic Loctite that has hardened and bonded the two part stay on the One Way Sleeve and virtually no hardened glue stay on the smoother inside diameter of the hub. Starting 9/23 from GAUI factory, we’ve put thread on the inside diameter of the one way hub so more anaerobic Loctite glue will be on the One Way Hub when it is put together with the One Way Sleeve, improving the two parts bonding.
Mielenkiintoista, että kokoamassani Gauin kyseisessä osassa EI muistaakseni ollut mainittua liimauksen kestävyyttä parantavaa kierreuraa.
Onko kellään kommentteja ennen kuin alan purkaa kopteria ja tarkistaa liimausta?