Kirjoittaja Aihe: Kopterin katsastustoiminta?  (Luettu 10783 kertaa)

Poissa JNordman

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #25 : 11 Maaliskuu, 2014, 18:41:16 »
Todella pyyteettömästi äijät auttelevat näissä porukoissa meitä nyperöitä!
Maskussa sain radion säädötkin hetkessä simuttelukuntoon, ja vinkkejä kopterihankintoihin tuli roppakaupalla!!! Kiitokset niistä vielä Otou:lle ja Marolalle!

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #26 : 11 Maaliskuu, 2014, 19:33:39 »
Itsekin pidin wiki-tyyppisestä wikistä, mutta koska sinne ei ketään kahteen vuoteen mitään lisännyt (kun olisi pitänyt opetella sen käyttö), wiki siirtyi tänne.
Samalla saatiin vähennettyä ylläpitoa vaativien järjestelmien määrää yhdellä.
Joo, tuo opas katosikin johonkin bittisyövereihin foorumin uudistamisen yhteydessä. Se oli löydettävissä vielä kun wiki oli toisessa muodossa, en minä sitä muuten olis löytänyt.

Mutta hajanaista on, siitä ei pääse mihinkään, wiki kaipaisi kovalla kädellä siivoamista ja uudistamista. Vanhakaan ei ollut hyvä eikä sen siirtäminen uuteen paikkaan ongelmaa korjannut, se on liian hajanainen + näyttää jäävän joka suhteessa muutenkin lukematta edes siltä osin, joka voisi auttaa eteen päin.

Se on liian sidoksissa foorumiin jotta sen huomaisi ja hahmottaisi kunnolla, mutta ymmärrän kyllä hyvin miksi se noin on, nyt sitä voi täydentää periaatteessa jokainen.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Maranzi

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #27 : 12 Maaliskuu, 2014, 22:29:12 »
Tuo lapakulma- / kaasukäyrä -threadi on tällaiselle aloittelijalle tosi hyvä tietopaketti, ja olinhan mä näemmä senkin aiemminkin lukenut....mutta kun tässä harrastuksessa alkuun kaikki tosiaan on ihan hebreaa ja ainakin itse olen lukenut satoja sivuja sanaa, niin pääsee välillä punainen lanka hukkumaan. Sorry vaan...

Nyt alkaa olla selvää kuin muta, että: tasainen kaasukäyrä (-suora) (soft startilla ja Throttle Hold käyttöön) ja alapäähän CP esim -5 ja ylös esim se minkä Allun manuska sanoo. Se ei vielä valjennut, että kannattaako mun 'pehmentää' Cyclic puolta leijutusharjoituksia varten ja jos, niin miten se käytännössä kannattaa tehdä? Tiputtamalla AIL- ja ELE-toimintojen kokonaisliikettä, vai Expolla, vai...?

Varmistava kysymys Collectiven ja Cyclicin määrän eli asteiden säätämisestä:

- SWASH on levelissä kaikilla CP tikun asennoilla, ja servovivut 90 asteessa kun CP-tikku @50%
  ---> tässä kohtaa lienee syytä säätää linkkien pituuksilla lapakulmat 0 asteeseen (kun tikku keskellä)?

- Lapakulmien ala- ja ylärajat säädetään /rajoitetaan Pitch Curve:lla? Ja ehkä SWASH AFR:llä rajoitetaan tarvittaessa servojen kokonaisliikettä?

- Voiko CYCLIC:n määrien (asteiden) asettamiseen käyttää muita radion toimintoja kuin SWASH AFR (Futaba-kieltä = Adjustable Function Rate)? Toisin kysyen meneekö kokonaisuus (Swash:n tasapainotus) metsäkukille, jos AIL- tai ELE- maksimiasteita säätää servojen End Point Adjustment:lla?
Kraken, Kraken 580, RAW 580, RAW 420, Logo 200, Vbar Control Touch.
"Joka tikkuihin tarttuu, se tikkuihin hukkuu”

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #28 : 12 Maaliskuu, 2014, 23:51:16 »
Itse pehmentäisin cyclic puolta ihan vaan expoilla, keskialueella tikku on tarkka (iso liike tikussa, pieni kopterissa), mutta reuna-alueilla kuitenkin saavutetaan maksimiliikkeet, jolloin isommat korjaukset ovat vielä mahdollisia tarvittaessa.

Itse lentelen tuollaisilla 30 expoilla ja pelkkään leijutusharjoitteluun jopa 40 expot ei välttämättä ole liioiteltua. Kun kaipaa lisää ketteryyttä ja reagointinopeutta liikkeisiin, niin expoja alaspäin.

- Kun tikku on keskellä (ja radion lapakulmat myös 0 astetta), niin siinä kohtaa säädät myös linkit siten, että lavat oikeasti on 0 asteessa.
- Lapakulmien min/max pitch curven kautta.

En puhu 3GX, tai Futaba kieltä, mutta omassa FBL-purkissa (BeastX) opetetaan kaikkien servojen maksimiliikeradat ja maks/min pitch lapakulmat. Loput säädöt kannattaa sitten tehdä radiosta. On tuossa sekin juttu, että esimerkiksi rajussa tuulenpuuskassa FBL-purkki pitää kopterin tasan siinä asennossa, kuin sinun tikut ovat, mutta jos liikealueet on rajoitettu todella pieniksi (FBL-purkista minun tapauksessa), niin automaattinen korjaus ei välttämättä onnistukaan kokonaisuudessaan.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #29 : 13 Maaliskuu, 2014, 00:13:09 »
noi expot niinku roll/flip/yaw -ratetkin on ihan pilottikohtasia mieltymyksiä.

itse en tykkää ollenkaan expojen tuomasta fiiliksestä mulla on expot siis nollassa.
on kuitenkin ihan maailman luokan pilotteja jotka käyttää aika paljonkin expoja.

homman nimihän on kuitenkin se että olis hyvä olla sitä liikettä että ehtii sitte pelastaa jos tulee tilanteita.
kyllähän kiikkerää kopteria oppii ohjastamaan ku hetken simuttaa.

expoihin ei vaan ole sellasta "näin se pitää tehdä" vastausta. se pitää itse simussa kokeilla ja hieroa kohilleen :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #30 : 13 Maaliskuu, 2014, 02:18:44 »
Minä oon ollu hurja ja ajellu nollasta viiteentoista expoilla.
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #31 : 13 Maaliskuu, 2014, 10:20:37 »
korjatkaa viisaammat jos olen väärässä mutta se tais olla vieläpä niin että esim futten ja spektrumin expot toimii toisiinsa nähden vastakohtina :D

(tässä se kohta missä voi mennä väärin ku en ite koskaan käyttäny)
eli rauhottaaksesi tikun keskikohtaa joudut spektrumissa lisäämään expoja ja futtessa vähentämään :o

muista merkeistä ei hajuakaan
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #32 : 13 Maaliskuu, 2014, 10:35:38 »
Helppo testi on lisätä/vähentää expoja ja mankan monitor tilasta tarkistaa kuinka hätäisesti palkit liikkuu, kun tikkuja liikuttaa siinä keskialueella?

Ainakin spektrumissa on tuo monitor tila ja expojen lisäys rauhoittaa keskialuetta.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #33 : 13 Maaliskuu, 2014, 10:48:46 »
Kyllähän kaikissa taitaa olla servomonitor nykyään. Futtessa näkee säädöt graaffisestikkin.

Olin oikeessa miinusexpoa pitää antaa että rauhottuu keskeltä
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #34 : 13 Maaliskuu, 2014, 11:28:28 »
Komppaan myös tohtoria tuosta expo-kysymyksestä. Kaikkeenhan tottuu paitsi siihen jääpuikkoon. Ehkä aloitteluvaiheessa on hyvä olla jonkin verran, mutta minkä verran, se onkin sitten eri juttu enkä kyllä kovin hanakasti ota siihen kantaa. Mulla oli alkuvaiheessa jotain 10 pinnaa, nyt on vissiin puolet tuosta.

Täysin ilman expoa tikkujen liikkeet on herkät joka paikassa, myös keskellä. Jos tähän lisätään vielä maksimiliikkeet cyclic-tikkuun, se voi olla hankala aloittelijalle hallita. Vastaavasti jos expoa on paljon, keskellä ei tapahdu mitään tikkua liikuttelemalla, mutta kun tietty piste ylitetään, kopteri haukkaa yhtä äkkiä rajusti. Tuokaan ei ole hyvä, pienestä korjauksesta tulee äkkiä rolli tai flippi.

Toinen mahdollisuus on rajoittaa liikkeitä D/R asetuksilla. Tämä ei siis rajoita gyron korjausmahdollisuuksia ollenkaan, sillä on edelleen käytössä koko liikealue, mutta pilotti ei saa niin paljon kulmia käyttöön. Kopteri siis pystyy edelleen korjaamaan tuulen puuskien yms. aiheuttamat heilahdukset. Näitä voi sitten vielä yhdistellä ja totuus on jossain siellä.

Jos nyt jotain pitäisi arvata niin pistäisin aloittelijalle D/R asetuksilla maksimissaan 8 astetta cyclic-tikkuun, ehkäpä jopa vain kuusi astetta ja expoa noin 10 pinnaa. Sen jälkeen ohjeistaisin nostamaan tikun liikkeitä heti kun leijutus alkaa sujua ja kopteri alkaa tuntua kankealta tai tikun liikkeet isoilta. Expoa käskisin vähentää siinä vaiheessa jos kokee kopterin ohjaamisen tuntuvan epäloogiselta tikkujen käyttöön nähden.

Tosiasia on kuitenkin että mitää absoluuttista totuutta ei ole. Peruslähtökohtana pitäisin että rajoittaisin aloittelijan kopterin herkkyyttä tavalla tai toisella ja tuo on yksi tapa. Nupin kierrokset on yksi tapa, niitä pitää olla tarpeeksi jotta kopteri toimii kunnolla, mutta ei kuitenkaan liikaa jottei se lähde kuin nappi housuista.

Tuo lapakulma- / kaasukäyrä -threadi on tällaiselle aloittelijalle tosi hyvä tietopaketti, ja olinhan mä näemmä senkin aiemminkin lukenut....mutta kun tässä harrastuksessa alkuun kaikki tosiaan on ihan hebreaa ja ainakin itse olen lukenut satoja sivuja sanaa, niin pääsee välillä punainen lanka hukkumaan. Sorry vaan...

Nyt alkaa olla selvää kuin muta, että: tasainen kaasukäyrä (-suora) (soft startilla ja Throttle Hold käyttöön) ja alapäähän CP esim -5 ja ylös esim se minkä Allun manuska sanoo. Se ei vielä valjennut, että kannattaako mun 'pehmentää' Cyclic puolta leijutusharjoituksia varten ja jos, niin miten se käytännössä kannattaa tehdä? Tiputtamalla AIL- ja ELE-toimintojen kokonaisliikettä, vai Expolla, vai...?

Varmistava kysymys Collectiven ja Cyclicin määrän eli asteiden säätämisestä:

- SWASH on levelissä kaikilla CP tikun asennoilla, ja servovivut 90 asteessa kun CP-tikku @50%
  ---> tässä kohtaa lienee syytä säätää linkkien pituuksilla lapakulmat 0 asteeseen (kun tikku keskellä)?

- Lapakulmien ala- ja ylärajat säädetään /rajoitetaan Pitch Curve:lla? Ja ehkä SWASH AFR:llä rajoitetaan tarvittaessa servojen kokonaisliikettä?

- Voiko CYCLIC:n määrien (asteiden) asettamiseen käyttää muita radion toimintoja kuin SWASH AFR (Futaba-kieltä = Adjustable Function Rate)? Toisin kysyen meneekö kokonaisuus (Swash:n tasapainotus) metsäkukille, jos AIL- tai ELE- maksimiasteita säätää servojen End Point Adjustment:lla?
Tuossa on muutama juttu josta ei ole hajuakaan. Osa on mankkakohtaisia, osa purkkikohtaisia, osa yleispäteviä. Tuo 3gx purkki on mulle oikeastaan täysin tuntematon laite säätämisen kannalta. Radio-ohjaimet, gyrot yms. osiossa on paljon juttua tuosta kyseisestä purkista. Jokaisessa on omat pikkujuttunsa, joita ei voi soveltaa toiseen ollenkaan vaan koko systeemin toteutus lähtee eri pohjalta.

Sitten kun otetaan vielä mukaan joku hifi-mankka ja purkkien hifistelykohdat, ollaan sellaisessa suossa että pitää jo tietää aika paljon jotta saa haluamaansa aikaan. Brain varsinkin on aika insinöörilähtöinen systeemi säätää. Kaikkea voi muuttaa käsin ja yksittäin, jos tietää mitä tekee ja jaksaa nähdä valtavasti vaivaa, saa hyvän. Kuitenkin jo pelkällä wisardilla tehtynä kopteri lentää kohtuudella. Uskoisin että monessa muussakin purkissa menee aika pitkälle samalla tavalla.

Ei kannata kuitenaan säikähtää, jos vehe tuntuu itsestä hyvälle, ei sitä tarvi säätää sen enempää. Sitä mukaa kun tulee taitoa ja alkaa kaipaamaan jotain lisää, voi yrittää parantaa säätämällä. Perimmäinen idea on kuitenkin säätää se itselle mieleiseksi, ei kaverille.

Pieni lisäys:
En tiedä miten tässä purkissa on, mutta ainakin osassa voi expoa säätää myös purkista. Jos expoa haluaa käyttää niin kannattaa varmistaa ettei niitä ole sekä purkissa että mankassa. Esimerkiksi Brain tarjoaa jo lähtökohtaisesti jokaiseen wisardilla tehtyyn setuppiin 20 pinnaa. Tätä en tajunnut alkuksi ja kun vielä mankassa oli lisää, ne meni ristiin niin lentotuntuma oli aika venkula. Ensin ei tapahtunut oikein mitään ja sitten kopteri haukkasi rajusti. Ei se tonttiin ollut se vuoksi kertaakaan tulossa, mutta outo se oli.

Toinen lisäys:
Tuo kaasukäyrä juttu on kyllä kieltämättä hämäävä. Monen sähkiksen manuaali tarjoaa "normi" tai leijutusmodeen kaasukäyräksi lineaarista 0-25-50-75-100 käyrää. En ihmettele siinä mielessä että tuon kanssa on vasta-alkaja vähän hämmennyksissä. Mun mielestä manuaaleissa on systemaattinen virhe tuossa kohtaa eikä allu ole ainoa joka tuota tarjoaa, myös Gaui X5 manuaalissa on yhtä hölmö käyrä. Kummassakin on kitin mukana tulevissa nopareissa kunnolliset soft startit.
« Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu, 2014, 13:55:57 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #35 : 14 Maaliskuu, 2014, 00:29:24 »
Lennättäminen erilaisilla käppyröillä on tottumuskysymys, eikä kannata nähdä murhetta siitä että aloittelee harrastusta 'liian isoilla expoilla' tai dual rateilla.

Aloittelijalle on kuitenkin melko kiistattomasti helpompaa että on expoja ja rateja käytössä, koska se motoriikka yleensä alussa ylireaoi niiden tikkujen liikutteluun ja tikut tulee 'paniikissa' huitastua suhteellisen helposti turhan pitkälle ja sitten onkin sitä jännitystä ilmassa entistä enemmän :)
Lisäksi kun huomioi että alussa meinaa myyrä kurkata kalsariin jonkun verran joka tapauksessa tuli niitä ylläreitä tai ei, niin miksei sitä lennättämistä snadisti helpottaisi kunnes se 'vitsa alkaa olemaan taitettu'?

Itsellä on vain vähän kokemusta erilaisilla asetuksilla lennättelyihin erilaisilla vermeillä, mutta silti Sakun koptereita en mielelläni testaa.
Pitää olla leipuri, jotta tämän Lietolaisen monitaiturin maun mukaan säädetyistä vermeistä tykkää :D
Niitä lennättäessä ei vaan voi edes ajatella miten kopteri reagoi jos tikut kääntää edes puoleen väliin...
Ihan snadisti kiikkerän oloisia laitteita ja säätöjä, juuri niitä joilla harrastus loppuu siihen ensimmäiseen 10 sekuntiin.

Vastaavasti kun annetaan Tohtorille F3C kopteri käsittelyyn, niin ei se ei kuulemma ihan tunnu siltä omimmalta jutulta?
Mulla on vähemmän expoja ja dual rateja käytössä kuin Anssilla ja muilla tämän vähemmistö genren (F3C) guruilla, mutta silti puhutaan useammista kymmenistä prosenteista ;)
Näissäkin asetuksissa on joku järki mukana, ei vaan tullut ajateltua ennen kuin Anssin kanssa Maskussa joskus Reijoo säädeltiin huolella ko käyttöön.
Ja näillä säädöillä ei 3D oikein ota luonnistuakseen? :D

Itseäkin kiehtoi 3D lennättäminen jossain määrin, mutta se ei ole tuntunut omalta jutulta (poislukien tyyli jolla Maikko lennättää. Ja viimeksi Maskussa käydessäni tapasin kourallisen itselle uusia tuttavuuksia joista eräs herra [ otto? ] selkeästi ajautuu tähän kastiin, hienoa ja selkeää 3D lennätystä) jota tälläinen hidas hippikin pystyy seuraamaan.

Kukin tavallaan, on kopterissa sitten yksi tai useampi peräpuomi :D
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #36 : 14 Maaliskuu, 2014, 06:12:14 »
Lennättäminen erilaisilla käppyröillä on tottumuskysymys, eikä kannata nähdä murhetta siitä että aloittelee harrastusta 'liian isoilla expoilla' tai dual rateilla.

Aloittelijalle on kuitenkin melko kiistattomasti helpompaa että on expoja ja rateja käytössä, koska se motoriikka yleensä alussa ylireaoi niiden tikkujen liikutteluun ja tikut tulee 'paniikissa' huitastua suhteellisen helposti turhan pitkälle ja sitten onkin sitä jännitystä ilmassa entistä enemmän :)
Lisäksi kun huomioi että alussa meinaa myyrä kurkata kalsariin jonkun verran joka tapauksessa tuli niitä ylläreitä tai ei, niin miksei sitä lennättämistä snadisti helpottaisi kunnes se 'vitsa alkaa olemaan taitettu'?

Itsellä on vain vähän kokemusta erilaisilla asetuksilla lennättelyihin erilaisilla vermeillä, mutta silti Sakun koptereita en mielelläni testaa.
Pitää olla leipuri, jotta tämän Lietolaisen monitaiturin maun mukaan säädetyistä vermeistä tykkää :D
Niitä lennättäessä ei vaan voi edes ajatella miten kopteri reagoi jos tikut kääntää edes puoleen väliin...
Ihan snadisti kiikkerän oloisia laitteita ja säätöjä, juuri niitä joilla harrastus loppuu siihen ensimmäiseen 10 sekuntiin.

Vastaavasti kun annetaan Tohtorille F3C kopteri käsittelyyn, niin ei se ei kuulemma ihan tunnu siltä omimmalta jutulta?
Mulla on vähemmän expoja ja dual rateja käytössä kuin Anssilla ja muilla tämän vähemmistö genren (F3C) guruilla, mutta silti puhutaan useammista kymmenistä prosenteista ;)
Näissäkin asetuksissa on joku järki mukana, ei vaan tullut ajateltua ennen kuin Anssin kanssa Maskussa joskus Reijoo säädeltiin huolella ko käyttöön.
Ja näillä säädöillä ei 3D oikein ota luonnistuakseen? :D

Itseäkin kiehtoi 3D lennättäminen jossain määrin, mutta se ei ole tuntunut omalta jutulta (poislukien tyyli jolla Maikko lennättää. Ja viimeksi Maskussa käydessäni tapasin kourallisen itselle uusia tuttavuuksia joista eräs herra [ otto? ] selkeästi ajautuu tähän kastiin, hienoa ja selkeää 3D lennätystä) jota tälläinen hidas hippikin pystyy seuraamaan.

Kukin tavallaan, on kopterissa sitten yksi tai useampi peräpuomi :D

Vaikka kuinka haluaisi elää yhden peräpuomin kanssa niitä tulee silti olemaan useita/kopteri  ;D

Kyllä niitä expoja ja dualrateja kannattaa alkuun laittaa ihan ronskilla kädellä. Aina niitä pois saa sitten kun siltä tuntuu. Simussa on hyvä herkistellä kopteria sitä tahtia kun taidot kehittyy. Itse kun aloittelin efliten pikkukikkareilla niin aluksi oli ohjeen mukaiset expot ja tuntui niin maan pirun kiikkerältä jossain kohtaa tajusin alkaa tiputtamaan niitä pikkuhiljaa pois. Nykyjään expot ja dualrate nollissa kaikissa kopusissa ja FBL purkin agility lähellä maksimia. Moni varmaan sanoisi noista säädöistä että eihän tällä voi lentää ku on niin jumalattoman herkkä ja kiikkerä  :)

SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #37 : 14 Maaliskuu, 2014, 10:40:34 »
FBL purkin agility lähellä maksimia.

ootko huomannu että vaikka veepaarin softassa sliderit menee vaan 120 asti ni arvon voi syöttää aina 200 asti  ;) ei lopu kesken.

mutta joo. kyllä noi on mieltymyksiä. kannattaa toki opetella suoraan eikä mutkan kautta jos siihen on mahdollisuus. niinkuin sanottu ei ne expot sun muut oo mikään kirosana. ihan maailmanluokan 3d pilotit käyttää niitä jotku tosi paljonkin.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
21 Vastauksia
9768 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Lokakuu, 2009, 14:13:11
kirjoittanut FreduV
11 Vastauksia
5512 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Maaliskuu, 2010, 23:34:54
kirjoittanut Jussi.
26 Vastauksia
25036 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2010, 23:13:10
kirjoittanut Jerkku
Kopterin vaeltaminen

Aloittaja Jussi Savolainen Kyosho Helikopterit

11 Vastauksia
8835 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Toukokuu, 2010, 21:31:37
kirjoittanut racem
0 Vastauksia
1805 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2011, 14:55:36
kirjoittanut Vasarah