Eli sulla on kone leijutussäädöissä jo?
Taivaslentoa varten tarttee säätää toinen lentotila, idle up, jossa erona on lähinnä kaasun toiminta, V-mallisella kaasukäyrällä säädetään että kierrokset ei laske vaikka käyttäisikin negatiivisia kulmia. Taivaslentoa aloitellessa voi käyttää saman tyyppistä lapakulmakäyrää kuin leijuttelutilassa, esim. 30, 40, 55, 75, 100. On kivempi treenata, kun kone ei heti haukkaa alaspäin jos vahingossa vetäsee kaasutikusta.
Normitilassakin voi toki taivaalla lennellä, mutta sillon on vaarana se että kovalla tuulella voi olla melko epävakaata tulla alas, jos ei saa negatiivisia kulmia tarpeeksi käyttöön (moottori on melkein tyhjäkäynnillä jo siinä vaiheessa).
Hyvä aloituskaasukäyrä idle uppiin voisi olla esim. 75, 65, 62, 70, 90, jos käyttää leijutustilan lapakulmakäyrää. Tikku alhaalla vähemmän kaasua, koska kulmiakin on vähemmän.
Jos käyttää lineaarista 0-25-50-75-100 lapakulmakäyrää niin sillon voi olla symmetrinen kaasukäyrä, esim. 90, 70, 62, 70, 90
Tsekkaa kuvat. Aina näitä ei voi suoraan kopsata omaan koneeseen, koska kopterit on yksilöitä. Jos käy niin että noilla käyrillä ei saa toimimaan tasaisesti, voi toki nostaa keskustaa lai laskea huippuja. Esim. 90, 80, 75, 80, 90.
Tuolla käyrällä ei pitäisi kuitenkaan olla liikaa jenkaa nupissa, mekaaninen säätö pitäisi tehdä silleen että 100% kaasukaan ei räjäytä kopteria. Jos on liian kovat kierrokset jo 60-80% kaasulla, niin moottori käy luultavasti hieman liian laihalla, tai kaasuservo säädetty väärin. Jos kaikki on kohdallaan, niin sitten tuota käyrää voi toki laskea ja nostaa että tulee sopivat kierrokset nuppiin, lisäämällä ja vähentämällä joka pisteestä esim. 5 askelta mut tosiaan jos joutuu liikaa muuttaa niin sit kannattaa tarkistaa säädöt (kannattaa ne kyl tarkistaa jo ennen lennätystäkin, että on sit mahd. mukavaa
Kun myös kaasuservon liikealue on säädetty lineaariseksi, nii sillon voi luottaa että lapakulmakäyrä näyttää edes about sinne päin. Kun kaasukäyrän 0% vastaa kurkku täysin kiinni ja 100% kurkku auki, tällöin kaasun travel adustit pitäisi olla suunnilleen samat kumpaankin suuntaan. Jos on keskittänyt kaasuservon 70% subtrimmillä ja endpointit on 25/120 niin vaikea on saada toimimaan.
Samoin, jos lapakulmat on säädetty silleen että lapakulmakäyrän 50% vastaa jotain muuta kuin 0 astetta nupissa, pitää säädöt tehdä sen mukaan, ja noista ohjekäyristä ei ole hyötyä. Suosittelen tekemään lapakulmien säädön ekana, ja sitten vasta säätämään käyrät.
Sit kun kaasu ja kulmat on kunnossa, niin voi olla että idle upissa perä vägää jos käyttää samaa gainia kuin normi tilassa. Esim. jos normitilassa on gainia 70%, niin idleupissa esim. 60% voisi olla toimiva arvo (5-15% vähemmän).
Jos on auto käytössä niin sit suosittelen LÄMPIMÄSTI joka tapauksessa käväsemään jossain missä saa antaa kokeneemma testailla. Jos säädöt on minne sattuu niin ei sitä välttämättä edes alussa huomaa, ja voi mennä lennätys turhan vaikeeksi
.