Kopterit.net

Kilpailutoiminta => F3C FAI => Popular => Aiheen aloitti: ropellihattu - 23 Syyskuu, 2008, 19:47:07

Otsikko: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: ropellihattu - 23 Syyskuu, 2008, 19:47:07
Tällainen ohjelma ajetaan poppiksessa vuonna 2010

(http://www.kopterit.net/kuvat/kisat/poppis2010draft2.jpg)

sama PDF muodossa (http://www.kopterit.net/kuvat/kisat/Pop2010draft2.pdf)

Editti: muutettu kuva 2010 mukaiseksi
F3C Populär SCHEDULE 2010 -

In order to simplify the descriptions of the manoeuvres we have chosen to name the following lines. The line going from the centre judge through the centre of the inner circle of the helipad is called the centre line. The line that goes parallel to the judge’s line and through the flags in the helipad is called the hover line.

1. FIGURE “M” – (UU)
The MA lifts off from the helipad and hovers at 2m and stops.  MA hovers/backs up (free choice) to flag 1(2) and stops.  MA ascends vertically and stops at 5m.  MA descends 5m at 45º and stops at 2m.  MA ascends 5m at 45º and stops.  MA descends 5m and stops at 2m over flag 2(1).  MA hovers/backs up 5 m and stops and hovers over helipad.  MA descends and lands on helipad.

2. TOP HAT – (UU)
MA takes off and hovers out to the hoverline about 7 m outside flag 1(2) at 2 m height.  MA hovers at 2 m on the hoverline towards flag 1(2). The manoeuvre starts when the MA is 5 m before flag 1(2). MA stops over the flag.  MA ascends vertically 4 m and stops.  MA hovers horizontal to the opposite flag 2(1) and stops.  MA ascends vertically 4 m and stops.  MA then continues to hover at 2 m and after 5 m the manoeuvre is finished and MA flights out to perform next manoeuvre.

3. COBRA – (UU)
MA flies straight and level for 10m and enters the manoeuvre by pulling up into a 45º climb of minimum 10 m. Then MA crosses the centreline it enters a 45º dive identical to the earlier climb and after minimum 10 m MA recovers at starting altitude in level flight for 10m to finish manoeuvre.

4. STRAIGHT PASS BY - (DD)
MA flies straight and level at 20 m height parallel to the judges’ line between 25 to 50 m outside the helipad for at least 50 m. The manoeuvre should start at least 20 m before flag 1(2) and finish at least 20 m after flag 2(1). MA must fly, not hover.

5. ASCENDING TURN– (UU)
MA flies straight and level at 10 m minimum height parallel to the judges’ line between 25 to 50 m outside the helipad. The manoeuvre starts at least 20 m before flag 1(2). When MA crosses the centre line it starts an ascending 180º turn and (left or right) after which MA flies back parallel to the judges line for at least 20 m. The ascend must be at least 10 m.  MA must fly, not hover.

6. LANDING – (DD)
MA flies on the hover line at a minimum altitude of 20 m.  The manoeuvre begins when MA meets a point that makes one end of a 45º line with the other end in the middle of the helipad.  From this point MA starts a landing. MA must be in descending state when it meets this line. The descending rate must be constant from this point until just before touchdown on the helipad.  The MA flight path must never be parallel to the ground.

Lisätty englanninkileiset kuvaukset liikkeistä / Anssi
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: Jussi. - 15 Huhtikuu, 2009, 21:47:14
Pari huonolla ruotsinkielellä varustetun aloittelijan kysymystä.

5. Stigande sväng
Miten tuo pitää ajaa. Eli lähdetäänkö vasemmalle, käännytään miten tahansa kunhan ollaan 10 metriä korkeammalla kun tullaan takaisin?
Käykö hätätilassa immelman?

6. Landing 45
Pitääkö kopteri ottaa maahan asti liikkeessä (jonkun sortin liukuminen lopputuloksena) vai onko tuo "vain" lähestyminen. Onko nokan suunnalla väliä? Kuinka matalalle pitää tulla 45 asteen tiputuksella

JA elkää naurako :) nämä kysymykset tuli oikeasti mieleen
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: Timo - 15 Huhtikuu, 2009, 22:32:03
Moikka, muistaakseni noista on jossain kuvaukset suomeksikin mutta saattaa olla vanha ohjelma.

No mutta sitten niihin kysymiisi liikkeisiin.

Liike 5. eli nouseva 180 asteen kaarto. Lennetään suoraan etuperin lentolinjan mukaisesti korkeuden muuttumatta. Siinä vaiheessa kun kopteri tulee keskilinjalle aloitetaan nousu ja kaarto itsestä pois päin saman aikaisesti. Kaarron tulisi olla muodoltaan puoliympyrä eli symmetrinen, noin 10m - 20m halkaisijaltaan. Nousun tulisi olla suhteessa kaarron halkaisijaan. Eli jos kaarto on 10m puoliympyrä, niin sopiva nousu olisi kaarron aikana 5m - 10m, ei kuitenkaan mielellään enempää kuin kaarron halkaisija. Tarkkaa määritystä nousun ja kaarron halkaisijan suhteesta ei taida olla olemassa. Mutta kunhan ne ovat keskenään sopivassa suhteessa ja symmetrisiä. eli kopteri nousee tasaisesti koko kaarron ajan ja kaartonopeus on tasainen. Kaarron jälkeen lopetetaan nousu ja jatketaan suoraa lentoa samaan suuntaan josta ensin tultiin.

Sitten se lasku. Lasku tehdään nokka edellä siten, että lennetään lentolinjan suuntaisesti vaikkapa noin 15m korkeudella melko hitaasti. 15m ennen leijutusympyrää aletaan tuoda kopteria kohti maata siten, että se vajoaa lentonopeuteensa nähden 45 asteen kulmassa. Eli kopteria ei työnnetä vaan lapakulmilla pudotetaan korkeutta eteenpäin lennon aikana jolloin se vajoaa 45 asteen kulmassa. Laskeutumisen näin tulisi tapahtua vakionopeudella keskelle leijutusympyrää. Tässä kannattaa tulla sitten ennemmin hitaasti kuin lujaa.

--
Timo

Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: nurmipora - 15 Huhtikuu, 2009, 23:10:31
Vanhan ohjelman kuvaus liitteenä, siinä jotain selitystä myös.
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: Vesku - 12 Tammikuu, 2010, 11:05:03
No niin,

Uudet liikkeet poppikseen (ja sporttiin) on olemassa. Ilmeisesti tiedostojen liittäminen ei kuitenkaan onnistu, joten kaikkein hätäisimmät näkevät ne Lennokit.netissä.
http://www.lennokit.net/showpost.php?p=505567&postcount=23 (http://www.lennokit.net/showpost.php?p=505567&postcount=23)

T: Vesku
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: Timo - 12 Tammikuu, 2010, 11:39:19
Tännekin näin,

Jos haluaa kopterit.nettiä käyttää, niin popularin kuvat on tässä

http://www.kopterit.net/kisatiedostot/Pop%202010%20draft2.pdf (http://www.kopterit.net/kisatiedostot/Pop%202010%20draft2.pdf)

ja kuvaukset englanniksi on liitteenä.

--
Timo
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: zenix - 19 Helmikuu, 2012, 20:07:59
Onko ohjelmaan muutoksia vuodelle 2012?
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: Juho - 19 Helmikuu, 2012, 20:40:09
Onko ohjelmaan muutoksia vuodelle 2012?

Sama setti edelleen :)
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: pilot4fn - 01 Tammikuu, 2013, 20:55:19
Onkos alkavalle vuodelle tulossa muutoksia F3C Poppiksen ohjelmaan?
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: Anssi - 02 Tammikuu, 2013, 11:46:32
Ei pitäisi muuttua koska muutos tullee ensi vuonna Fai ohjelman muutoksen myötä.
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: Hayabusa - 10 Joulukuu, 2014, 05:33:51
Mistäs löytää nää ohjelmat vuodelle 2015

Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: sarama - 10 Joulukuu, 2014, 06:18:37
Katsomalla nykyisiä
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: Anselmo - 10 Joulukuu, 2014, 08:11:53
Ensimmäisen viestin 2010 ohjelma on tietääkseni voimassa. Liikkeistä on myös tekstiversio.
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: Juho - 10 Joulukuu, 2014, 09:43:15
Sama ohjelma on edelleen voimassa. Löytyy myös youtubesta hakusanalla f3c popular. Tuntunut riittävän haastavalta!

Leijunnat 9m etäisyydellä itsestä, taivaslennot noin 20-30metriä etäisyydellä ja noin 15-30m korkeudella.
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: viltsu - 10 Joulukuu, 2014, 21:22:17
Tuo on ihan hyvä ohjelma aloittaa. Ainakin itselle tuntui riittävän vaikealta ensimmäiseksi kisa kokemukseksi :-)
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: Hayabusa - 11 Joulukuu, 2014, 07:42:13
https://m.youtube.com/watch?v=WGlOpMb21C4

Tosta löytyi suht hyvä video.. Ja nyt halliin talveksi hinkkaamaan .

Onko siis niinnettä ohjausliikettä ei juurikaan näy , vaan lento vaaditun pysähdyksin on total smooth
Otsikko: Vs: F3C popular ohjelma
Kirjoitti: Anssi - 11 Joulukuu, 2014, 08:24:07
Juu näin on että mitä vähemmän kone heiluu ja pomppii sen parempi. Pysähdykset saa olla pidemmät kuin videossa, niin että sen kunnolla huomaa (2 sek). Ja leijunta liikkeet saa ajaa myös kylki itseensä päin jos tuntuu helpommalta.

Perusperiaate on että leijunnassa liikkeen nopeus pitäisi olla vakio eli ensimmäinen liike määrittelee muidenkin liikkeiden nopeuden. Samoin korkeus liikkeissä. Taivaalla ei tarvitse olla vauhtia niin kuin tuossa videolla vaan hiljaisemmalla vauhdilla saa yhtälailla pisteitä.