Kopterit.net
Tekniikka => Työkalut => Aiheen aloitti: Mikka - 19 Syyskuu, 2010, 02:51:43
-
Viimeisessä torpissa meni yksisuuntalaakeri tai ehkä oli alkanut luistamaan väärään suuntaan jo aiemmin. Varastossa olisi vain jonkin verran rattaita ilman laakereita ja yksi ehjä laakeri rikkinäisellä rattaalla. Onkohan tuollaista työkalua jossain saatavilla, vai miten olette laakereita irroitelleet? Jatkossa pitänee ostaa rattaita laakerin kanssa, niin pääsee helpommalla.
Edit: Tämmöisen (http://www.fast-lad.co.uk/store/fs1213_t-rex_oneway_bearing_removal_tool-p-5952.html) löysin, mutta...
-
Pylväsporalla saa helpoiten, olen myös naputellut sopivan kokoisilla hylsyillä laakerin irti.
-
Juu ei ole pylväsporaa ihan vieressä. Hmm...pitäisiköhän ehdottaa, että moinen hankitaisiin taloyhtiön askartelutilaan. Höyläpenkkihän siellä jo on...
Siis 450:een löytyy työkalu, mutta tuo 250:n laakeri on jonkin verran kai pienempi. 450:n yksisuuntalaakereiden kanssa aiemmin tapelleena, en jaksaisi tehdä samaa laakereiden lyttäysleikkiä 250:n kanssa uudestaan.
Siis onko niin, että pitää vain hommata niitä valmiita settejä, joissa pääratas ja laakeri (tai keskiö ja laakeri) yhdessä? Viitisen kappaletta laitoin jo tilaukseen, mutta tuskin ehtivät loppuviikoksi Nummelan reissua varten.
-
Koita naputtaa se pois, ota sellanen hylsy mihin se laakeri mahtuu ts. laakeripesän kokoinen, sitten joku pikkasen laakeria pienempi hylsy tms. mitä vasaroida, kova alusta on suotavaa. :)
-
Käytän Gauin yksisuuntalaakerien ulosvetoon tällaista Trex 450:n lapojen tasapainotinta & lyhyttä metalliholkkia, jonka sisään laakeri mahtuu putoamaan. Laakeri irtoaa nätisti ruuvaamalla ilman väkivaltaa. Uuden laakerin voi ruuvata samalla työkalulla paikalleen kun kääntää tasapainottimen osat toisin päin.
http://www.rc-fever.com/blade-balancer3mm-k10289a-p-2913.html (http://www.rc-fever.com/blade-balancer3mm-k10289a-p-2913.html)
-
Ei tästä mitään tule. Annoin "vähän" liekkiä ja kokeilin naputella laakeria ulos, niin se alumiiniläpyskä meni aivan vinkuralle ja öljy vain paloi laakerista karrelle ja silmiä alkoi kirvelemään vaikka ulkona väsäsin. Ei taida maksaa vaivaa hakea ruuvipenkkiäkään clas ohlsonista. :'(
Edit: Onneksi tuo edellinen oli kokeilukappale. Yritin väärinpäin. Kyllä ne molemmat laakerit sieltä lähtee kylmiltäänkin, jos naputtaa vasaralla ja sopivalla tapilla yläpuolelta. Ratas vaan kahden laudan väliin sopivaan koloon. Uuteen rattaaseen meni paikalleen myös samaan tapaan, mutta käänteisessä järjestyksessä. Ensin vain huulille ja kevyellä naputtelulla alkuun. Sitten perille ja toinen pienempi laakeri perään käsin. :)
-
Jos naputussuunta on tärkeä tiedostaa ennen vasarointia, ni kumpikohan se sitten on? :) Jos kuvitellaan laakeri kopterin sisälle, ni lähteekö se irti alas vai ylöspäin? Kamppailen just samaisen ongelman kanssa, enkä haluais hajottaa mitään ylimäärästä :P Nii ja mul on viissatanen, mut eiköhän se samalla periaatteella irtoa?