Kopterit.net

Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: täträ - 18 Syyskuu, 2010, 14:58:36

Otsikko: Moottorimoka
Kirjoitti: täträ - 18 Syyskuu, 2010, 14:58:36
Hirobo shutle sceadua 50  rakentelen 10 vuoden tauon jälkeen.

Olen muutaman kerran polttomoottorin asennuksessa laittanut  ison ruuvimeisselin pakosarjaan männän eteen estääkseni  moottoria  pyörimistä ja tuumannut " Ei se haittaa kun vaan vähän" ::)  
  
Noh.. ihmettelin OS  46 moottoria tutkiessani,  että missä  on puristukset  ?
Aukaisin moottorin ja totesin että  männässä  on naarmut, joten  laitoin männän ja renkaat tilaukseen.
Sylinteriputki sentään näytti hyvältä  8)
  
Mäntä ja rengas  saapui,  joten  aloin  asentamaan  niitä  sylinteriputkeen.
Kun sain painettua männän renkaineen  sylinteriputkeen  niin se jumitti sinne.  
Tuumasin että sepäs lujassa on  jäi sinne jumiin, joten  kopautanpa puutapilla ja kumivasaralla  mäntää "vain vähän "    ::)

Seurauksena  oli, että upouusi mäntä lohkesi  ja männän rengaskin katkesi.  >:(

Tutkin tilannetta ja totesin että ruuvimeisseli on lintannut hieman terävää särmää sylinteriputkeen seurauksella, että on naarmuttanut mäntää  ja  lopulta meni  uusikin mäntä ja rengas pilalle.  
Eipä tässä muu auta kuin, että laitan    uuden moottorin  OS 50 :sen tilaukseen.

Laitan oman  töppäykseni  tänne toivossa,  jos joku muu ottaa opikseen virheistäni ja säästää kukkaroaan ? :)

Otsikko: Vs: Moottorimoka
Kirjoitti: BUSTER - 18 Syyskuu, 2010, 15:13:09
Virheistä oppii. Seuraavan kerran käytät varmasti jotain pehmeämpää materiaalia topparina etkä ruuvimeisseliä. 8) Osanottoni.
Tietävämmät täällä varmaan kertovat sinulle oikeaoppisen tavan pidätellä moottoria.
Otsikko: Vs: Moottorimoka
Kirjoitti: haZard - 18 Syyskuu, 2010, 16:01:45
Moottoria ei kannata yrittää lukita männän päältä. Fiksumpaa on käyttää tällaista lähestymystapaa:
https://www.quickuk.eu/products/594/general_parts/tools/crankshaft_locking_tool_-_os_32_46_50_x-os71530400.html (https://www.quickuk.eu/products/594/general_parts/tools/crankshaft_locking_tool_-_os_32_46_50_x-os71530400.html)

Eli takakansi auki ja sopivalla palikalla kampiakseli jumiin, niin säästyy moottorin sisuskalut!

-Jukka
Otsikko: Vs: Moottorimoka
Kirjoitti: Pekka - 18 Syyskuu, 2010, 17:15:20
Olen tuohon hommaan käyttänyt katkaistua hammasharjaa johon on teipattu sähköteippiä päähän. Ihan hyvin on toiminut, kun lisäksi pitää huolta siitä, ettei moottorin sisään jää mitään ylimääräistä.

-Pekka-
Otsikko: Vs: Moottorimoka
Kirjoitti: Mikka - 20 Syyskuu, 2010, 18:37:41
Jännä, että myyvät tällaisia (http://www.hobbylinna.com/piston-stopper-p-17949.html)...
Otsikko: Vs: Moottorimoka
Kirjoitti: juza - 20 Syyskuu, 2010, 18:45:17
Jännä, että myyvät tällaisia (http://www.hobbylinna.com/piston-stopper-p-17949.html)...

Tuohan tulee tulpanreikään, tietysti jos tarpeeksi kovaa vääntää niin meneehän se männästä läpi. Tarkkana saa olla, itse lukitsisin sen tuolla työkalulla ylä ja alakuolokohdan puoleen väliin. Sillon tulee pienimmät voimat.
Otsikko: Vs: Moottorimoka
Kirjoitti: ija - 21 Syyskuu, 2010, 19:15:58
Jännä, että myyvät tällaisia (http://www.hobbylinna.com/piston-stopper-p-17949.html)...

Täysin hullu viritys mutta toiminee jotenkin pienempien moottoreiden kanssa, joissa on suhteessa tarpeeksi tukevat sylinterit. Ainakin olikohan OS 91SZ-H:n ohjeissa suoraan kielletään tuollaisen käyttö. Ja maailmalla on jengi pilannu sylintereitä, kun tuo tappi painaa keveäksi rakennetun sylinterin lommolle. Sylinteri murtuu sitten palasiksi viimeistään käytössä ellei mene jo asentaessa.

- Ilkka
Otsikko: Vs: Moottorimoka
Kirjoitti: Pekka - 21 Syyskuu, 2010, 21:15:34
Jännä, että myyvät tällaisia (http://www.hobbylinna.com/piston-stopper-p-17949.html)...

Täysin hullu viritys mutta toiminee jotenkin pienempien moottoreiden kanssa, joissa on suhteessa tarpeeksi tukevat sylinterit. Ainakin olikohan OS 91SZ-H:n ohjeissa suoraan kielletään tuollaisen käyttö. Ja maailmalla on jengi pilannu sylintereitä, kun tuo tappi painaa keveäksi rakennetun sylinterin lommolle. Sylinteri murtuu sitten palasiksi viimeistään käytössä ellei mene jo asentaessa.

- Ilkka

Joo, kielletään ainakin OS 50SX-H:n ohjeessa kuvan kera.
Otsikko: Vs: Moottorimoka
Kirjoitti: 4D - 21 Syyskuu, 2010, 21:18:01
Tämä:

http://www.fast-lad.co.uk/store/(71530400)_crankshaft_clamp_32-50-p-956.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/(71530400)_crankshaft_clamp_32-50-p-956.html)

on se "oikea" työkalu, millä estetään kampiakselin kiertyminen, ilman, että rasitetaan kiertokangen laakereita. Jos männän liike estetään, niin kiertokangen liukulaakerit venyy helposti ovaalin muotoisiksi.

Toinen mahdollisuus on pitää kytkinasetelman puolelta kiinni. Ota kytkin irti ja ruuvaa lattarauta (tai alumiini) kiinni kahdella ruuvilla kytkimen tilalle.
Lattaraudassa pitää siis olla keskellä isompi reikä kampiakselin mutterille - tällöin ei tarvitse avata moottorin takakantta.

- 4D -
Otsikko: Vs: Moottorimoka
Kirjoitti: JiriK - 22 Syyskuu, 2010, 01:00:37
Mites jos tuuppaa nipun paksuja nippusiteitä kaasarin kurkusta sisään (Yssissä sileä kurkku, osseista en tiedä) ja lukitsee kampuran sillä kun kiristää/avaa puhaltimen mutteria? Tai joku muu sopivan paksuinen pala, esim vanhasta hammasharjasta vuoltu..
Otsikko: Vs: Moottorimoka
Kirjoitti: Bylsimys - 14 Huhtikuu, 2011, 23:58:54
Tämä:

http://www.fast-lad.co.uk/store/(71530400)_crankshaft_clamp_32-50-p-956.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/(71530400)_crankshaft_clamp_32-50-p-956.html)

on se "oikea" työkalu, millä estetään kampiakselin kiertyminen, ilman, että rasitetaan kiertokangen laakereita. Jos männän liike estetään, niin kiertokangen liukulaakerit venyy helposti ovaalin muotoisiksi.

Toinen mahdollisuus on pitää kytkinasetelman puolelta kiinni. Ota kytkin irti ja ruuvaa lattarauta (tai alumiini) kiinni kahdella ruuvilla kytkimen tilalle.
Lattaraudassa pitää siis olla keskellä isompi reikä kampiakselin mutterille - tällöin ei tarvitse avata moottorin takakantta.

- 4D -

Tuo näyttää aika järkevältä, ja vielä jos sen saa penkkiin kiinni, niin että moottorin runko pääsee pyörimään vapaasti (siis jos irrottaa mutteria kampuran akselilta on se tavoite), niin silloin toimenpiteessä ei laakereihin kohdistu minkäänlaisia kuormia.

Tuossa tapauksessa, niin miksiköhän se vanha mäntä sitten liikkui siellä, joskin ilman puristuksia, jos sylinterissä oli sellainen särmä tullut? Oliko se jo senverran väljä? Onko tuossa männässä tappi männänrengasurassa, joka estää männänrengasta pyörimästä? Jos männänrenkaan rako ei uutta mäntää asentaessa pysynyt tapin kohdalla, niin se voi olla toinen selitys, miksi uuden asennus meni mönkään.
Minä en ole koskaan sit aukonut männänrenkaallista pienoismallin moottoria. Työperäinen kokemus pienistä männänrenkaallisista moottoreista on lähinnä kevareiden ja moottorisahojen korjaamotöistä.