Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: täträ - 18 Syyskuu, 2010, 14:58:36
-
Hirobo shutle sceadua 50 rakentelen 10 vuoden tauon jälkeen.
Olen muutaman kerran polttomoottorin asennuksessa laittanut ison ruuvimeisselin pakosarjaan männän eteen estääkseni moottoria pyörimistä ja tuumannut " Ei se haittaa kun vaan vähän" ::)
Noh.. ihmettelin OS 46 moottoria tutkiessani, että missä on puristukset ?
Aukaisin moottorin ja totesin että männässä on naarmut, joten laitoin männän ja renkaat tilaukseen.
Sylinteriputki sentään näytti hyvältä 8)
Mäntä ja rengas saapui, joten aloin asentamaan niitä sylinteriputkeen.
Kun sain painettua männän renkaineen sylinteriputkeen niin se jumitti sinne.
Tuumasin että sepäs lujassa on jäi sinne jumiin, joten kopautanpa puutapilla ja kumivasaralla mäntää "vain vähän " ::)
Seurauksena oli, että upouusi mäntä lohkesi ja männän rengaskin katkesi. >:(
Tutkin tilannetta ja totesin että ruuvimeisseli on lintannut hieman terävää särmää sylinteriputkeen seurauksella, että on naarmuttanut mäntää ja lopulta meni uusikin mäntä ja rengas pilalle.
Eipä tässä muu auta kuin, että laitan uuden moottorin OS 50 :sen tilaukseen.
Laitan oman töppäykseni tänne toivossa, jos joku muu ottaa opikseen virheistäni ja säästää kukkaroaan ? :)
-
Virheistä oppii. Seuraavan kerran käytät varmasti jotain pehmeämpää materiaalia topparina etkä ruuvimeisseliä. 8) Osanottoni.
Tietävämmät täällä varmaan kertovat sinulle oikeaoppisen tavan pidätellä moottoria.
-
Moottoria ei kannata yrittää lukita männän päältä. Fiksumpaa on käyttää tällaista lähestymystapaa:
https://www.quickuk.eu/products/594/general_parts/tools/crankshaft_locking_tool_-_os_32_46_50_x-os71530400.html (https://www.quickuk.eu/products/594/general_parts/tools/crankshaft_locking_tool_-_os_32_46_50_x-os71530400.html)
Eli takakansi auki ja sopivalla palikalla kampiakseli jumiin, niin säästyy moottorin sisuskalut!
-Jukka
-
Olen tuohon hommaan käyttänyt katkaistua hammasharjaa johon on teipattu sähköteippiä päähän. Ihan hyvin on toiminut, kun lisäksi pitää huolta siitä, ettei moottorin sisään jää mitään ylimääräistä.
-Pekka-
-
Jännä, että myyvät tällaisia (http://www.hobbylinna.com/piston-stopper-p-17949.html)...
-
Jännä, että myyvät tällaisia (http://www.hobbylinna.com/piston-stopper-p-17949.html)...
Tuohan tulee tulpanreikään, tietysti jos tarpeeksi kovaa vääntää niin meneehän se männästä läpi. Tarkkana saa olla, itse lukitsisin sen tuolla työkalulla ylä ja alakuolokohdan puoleen väliin. Sillon tulee pienimmät voimat.
-
Jännä, että myyvät tällaisia (http://www.hobbylinna.com/piston-stopper-p-17949.html)...
Täysin hullu viritys mutta toiminee jotenkin pienempien moottoreiden kanssa, joissa on suhteessa tarpeeksi tukevat sylinterit. Ainakin olikohan OS 91SZ-H:n ohjeissa suoraan kielletään tuollaisen käyttö. Ja maailmalla on jengi pilannu sylintereitä, kun tuo tappi painaa keveäksi rakennetun sylinterin lommolle. Sylinteri murtuu sitten palasiksi viimeistään käytössä ellei mene jo asentaessa.
- Ilkka
-
Jännä, että myyvät tällaisia (http://www.hobbylinna.com/piston-stopper-p-17949.html)...
Täysin hullu viritys mutta toiminee jotenkin pienempien moottoreiden kanssa, joissa on suhteessa tarpeeksi tukevat sylinterit. Ainakin olikohan OS 91SZ-H:n ohjeissa suoraan kielletään tuollaisen käyttö. Ja maailmalla on jengi pilannu sylintereitä, kun tuo tappi painaa keveäksi rakennetun sylinterin lommolle. Sylinteri murtuu sitten palasiksi viimeistään käytössä ellei mene jo asentaessa.
- Ilkka
Joo, kielletään ainakin OS 50SX-H:n ohjeessa kuvan kera.
-
Tämä:
http://www.fast-lad.co.uk/store/(71530400)_crankshaft_clamp_32-50-p-956.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/(71530400)_crankshaft_clamp_32-50-p-956.html)
on se "oikea" työkalu, millä estetään kampiakselin kiertyminen, ilman, että rasitetaan kiertokangen laakereita. Jos männän liike estetään, niin kiertokangen liukulaakerit venyy helposti ovaalin muotoisiksi.
Toinen mahdollisuus on pitää kytkinasetelman puolelta kiinni. Ota kytkin irti ja ruuvaa lattarauta (tai alumiini) kiinni kahdella ruuvilla kytkimen tilalle.
Lattaraudassa pitää siis olla keskellä isompi reikä kampiakselin mutterille - tällöin ei tarvitse avata moottorin takakantta.
- 4D -
-
Mites jos tuuppaa nipun paksuja nippusiteitä kaasarin kurkusta sisään (Yssissä sileä kurkku, osseista en tiedä) ja lukitsee kampuran sillä kun kiristää/avaa puhaltimen mutteria? Tai joku muu sopivan paksuinen pala, esim vanhasta hammasharjasta vuoltu..
-
Tämä:
http://www.fast-lad.co.uk/store/(71530400)_crankshaft_clamp_32-50-p-956.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/(71530400)_crankshaft_clamp_32-50-p-956.html)
on se "oikea" työkalu, millä estetään kampiakselin kiertyminen, ilman, että rasitetaan kiertokangen laakereita. Jos männän liike estetään, niin kiertokangen liukulaakerit venyy helposti ovaalin muotoisiksi.
Toinen mahdollisuus on pitää kytkinasetelman puolelta kiinni. Ota kytkin irti ja ruuvaa lattarauta (tai alumiini) kiinni kahdella ruuvilla kytkimen tilalle.
Lattaraudassa pitää siis olla keskellä isompi reikä kampiakselin mutterille - tällöin ei tarvitse avata moottorin takakantta.
- 4D -
Tuo näyttää aika järkevältä, ja vielä jos sen saa penkkiin kiinni, niin että moottorin runko pääsee pyörimään vapaasti (siis jos irrottaa mutteria kampuran akselilta on se tavoite), niin silloin toimenpiteessä ei laakereihin kohdistu minkäänlaisia kuormia.
Tuossa tapauksessa, niin miksiköhän se vanha mäntä sitten liikkui siellä, joskin ilman puristuksia, jos sylinterissä oli sellainen särmä tullut? Oliko se jo senverran väljä? Onko tuossa männässä tappi männänrengasurassa, joka estää männänrengasta pyörimästä? Jos männänrenkaan rako ei uutta mäntää asentaessa pysynyt tapin kohdalla, niin se voi olla toinen selitys, miksi uuden asennus meni mönkään.
Minä en ole koskaan sit aukonut männänrenkaallista pienoismallin moottoria. Työperäinen kokemus pienistä männänrenkaallisista moottoreista on lähinnä kevareiden ja moottorisahojen korjaamotöistä.