Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Vasarah - 16 Syyskuu, 2010, 12:58:50
-
http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=419&products_id=5578 (http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=419&products_id=5578)
Tekeekö tollaisella mitään? Saako tuosta siis rakennettua järkevää peliä? Onko tuo alkuperäinen hinta ihan keksitty vai mikä tossa on olevinaan maksanut?
-
Alkuperäinen hinta on mainoskikka, tai ainakin ko. kopteria on saanut "aina" tuohon viiteenkymppiin. Vähintään vuoden, ellei pidempäänkin.
Kopteri on "ihan ok", mutta myös parempia on tarjolla. Runko on aivan kuraa eikä kestä torppailua, joten sille pitää heti ostaa varaosavastine hiili- tai lasikuituisena. Nupin ja perän alumiini on myös erittäin pehmeää, eli menee torpissa vaihtoon. Noita periä on minulla paukkunut poikki ihan ilman torppiakin.
Kannattaa katsoa vielä HobbyCity:n "GT" ja "Pro" -vaihtoehdot.
-
Melkein ottaa ennemmin suoraan tän hiilikuiturunkoisen:
http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=334_174&products_id=5579 (http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=334_174&products_id=5579)
Kaverilla on juuri tuo hiilirunkoinen ja laatu on ihan kohtalaista kloonilaatua. Osat täysin trex yhteensopivia ja soiva laite se on muuutenkin. HK450GT on käytännössä enemmän tai vähemmän sama vehje. Jotain ihan mitättömiä eroja kuten rungon ruuvit x:ssä ristipäitä ja HK:ssa kuusiokolot.
Kumpikin lentää ja kieppuu samalla tavalla, eikä kummassakaan ostos ihan metsään mene.
-
Siinä kävi vaan niin, että nälkä kasvoi syödessä....toi juuri saamani walkeran v120d01 kävikin jo "pieneksi". Sisällä ihan ok leijutella mut ulkona ei kyllä siedä tuulta juuri yhtään. Tarkoitus olikin kasata syksyn/talven aikana joku isompi kopu. Saas nähdä miten tätä projektia alkas purkamaan.
Tietty jos jollain löytyy jostain ylimääräisiä "raatoja" nurkissa turhaan pyörimässä tai kauheessa raha pulassa haluaa luopua pilkka hintaan niin saa tarjota!
Toki uuden kunnon mankankin tarviis(vink vink), sen vissiin voisin hankki vaik heti, esim dx6i? Jos sillä sit ajelis tota v120:sta ja opettelis sen käyttöä samalla ja tuntumaa.
-
OT, mutta aina jaksaa ihmetyttää tämä ihmisten kärsivällisyy: "rakennan pikkuhiljaa talven aikana", "haalin sähköt syksyllä/talvella ja koitan saada kasaan kevätleirille". Whatta...? :D Allekirjoittaneella ei ainakaan kestäisi kantti katsella sähköjä vaille valmista kopua pöydällä koko talvea ja ostella servoja yksitellen jouluna ja pääsiäisenä. Koko paketti kerralla, heti kasaan ja huomiseksi taivaalle! :) Talvella on hyvä treenata, kun lumi pehmentää laskuja. ;) Sitten voi taas alkaa keräämään massia kainaloon, kunnes on varaa ostaa seuraava täysi paketti.
-
Talvella on hyvä treenata, kun lumi pehmentää laskuja. ;) Sitten voi taas alkaa keräämään massia kainaloon, kunnes on varaa ostaa seuraava täysi paketti.
Niiiin faktaa! :D
-
OT, mutta aina jaksaa ihmetyttää tämä ihmisten kärsivällisyy: "rakennan pikkuhiljaa talven aikana", "haalin sähköt syksyllä/talvella ja koitan saada kasaan kevätleirille". Whatta...? :D Allekirjoittaneella ei ainakaan kestäisi kantti katsella sähköjä vaille valmista kopua pöydällä koko talvea ja ostella servoja yksitellen jouluna ja pääsiäisenä. Koko paketti kerralla, heti kasaan ja huomiseksi taivaalle! :) Talvella on hyvä treenata, kun lumi pehmentää laskuja. ;) Sitten voi taas alkaa keräämään massia kainaloon, kunnes on varaa ostaa seuraava täysi paketti.
Aivan ja täysin ja ihan samaa mieltä :D!
-
itse tuntisin että rahat seisoo käyttämättömänä hyllyssä jos siinä törröttäis osittain kasattu kopu!
sitä paitsi kuka on niin kärsivällinen että pystyy sitä katella? :D en minä ainakaan pystyis!
-
...mut se onkin toinen juttu uskaltaako
kestääkö lompakko kokematon ottaa kalliita torppeja heti...Rakentelun ohessa voi treenata pikku koneella suuntia jne eikä siihen näytä tulevan isommistakaan osumista kalliita remontteja.
Hirvittää vähän siirtyminen noihin isojen poikin kopuihin kun kaveri osti ton robo 500 koneen ja se kun lyötiin käyntiin meidän keittiön pöydällä niin s*#tana miten kattolamppu lähti liikenteeseen ja näytti siltä että jollekkin saatto tulla ruskeet housuun ;D Ei vaan vaikuttanut miltää mopo vehkeeltä.
-
Toivottavasti löysistä housuissa tarttui päähän se oppi, ettei noita 200-kokoa suurempia koptereita pistetä keittiön pöydällä pyörimään. :)
-
OT, mutta aina jaksaa ihmetyttää tämä ihmisten kärsivällisyy: "rakennan pikkuhiljaa talven aikana", "haalin sähköt syksyllä/talvella ja koitan saada kasaan kevätleirille". Whatta...? :D Allekirjoittaneella ei ainakaan kestäisi kantti katsella sähköjä vaille valmista kopua pöydällä koko talvea ja ostella servoja yksitellen jouluna ja pääsiäisenä. Koko paketti kerralla, heti kasaan ja huomiseksi taivaalle! :) Talvella on hyvä treenata, kun lumi pehmentää laskuja. ;) Sitten voi taas alkaa keräämään massia kainaloon, kunnes on varaa ostaa seuraava täysi paketti.
Ei mullakaan, mutta kun vehkeet on jo valmiiks tullessaan paskana nii ei ole rahaa sijoittaa uusiin ku takuusta pitäisi tulla uusia. Jospa sitä sit talvella pääsis lentelee...
-
Minä olen tuollaisella alumiinirunkoisella lentänyt/leijutellut nyt reilu 30 akullista eikä siinä näin paremmasta tietämättömänä mitään vikaa ole. Kunnon säätöjen jälkeen leijuu kyllä hienosti lähes itsestään. Kerran torppasin, hyvin matalalta tosin, mutta vaihtoo meni vain päälavat ja stabbarin tanko. Muuten ei mitään. Ihan kelvollinen aloituskopteri ainakin minun käyttööni.
-
Sanottakoon vielä, että kyseinen yksilö oli käytetty ja kerran torpattukin. alumiinirunko vääntynyt ja oikeistu ja silti pelaa hyvin ;)
-
Hyvänä vaihtoehtona on myös fmt-modelin ebayssa myymä 450 V3 Sport cnc/carbon hintaan $72 (http://cgi.ebay.co.uk/450Sport-K1-carbon-Heli-Kit-Trex-T-rex-450-Sport-V3-/270515617304). Ja sama ilman canopya ja lapoja $62 (http://cgi.ebay.co.uk/450-Sport-K2-carbon-Heli-Kit-ARF-T-rex-450-Sport-V3-/270516140677). Hinnat sisältävät postit.
-
Noihin vielä ostat toimivat sähköt niin lopulliseksi hinnaksi tuleekin sitten lähes 300€, sähköosissa ei kannata ostaa sitä halvinta. Tässä esimerkki paketista joka on myynissä http://www.kopterit.net/index.php?topic=9610.0 Tässä on sähköjen arvo moninkertainen kopterin runkokittiin verrattuna.
-
Noihin vielä ostat toimivat sähköt niin lopulliseksi hinnaksi tuleekin sitten lähes 300€, sähköosissa ei kannata ostaa sitä halvinta. Tässä esimerkki paketista joka on myynissä http://www.kopterit.net/index.php?topic=9610.0 Tässä on sähköjen arvo moninkertainen kopterin runkokittiin verrattuna.
No mikä nyt sitten on "toimivat sähköt"? Jos aloittelee leijuttelemaan tai kurvailee taivaslentoa ja hartsporttia pellon laidassa, riittää huomattavasti halvemmatkin kuin Trex super combon mukana tulevat. En nyt todellakaan halua olla roolimallina, mutta oma HK450GT tuli maksamaan sähköineen, radioineen ja parilla akulla aika tasan 200€. Siinä suunnilleen ääripää. Radion saa tällä hetkellä halvemmalla kuin keväällä.
"Toimivilla" sähköillä tuollaisen kloonin kasaa helposti satasella ilman radiota ja akkuja. Toimii siinä mielessä, että pelaa luotettavasti, eikä häröile. AD3D kilpakone ei varmaankaan ole, mutta lentää vakaasti, kulkee kovaa, tottelee tikkuja, ei vägää eikä pirottele tai vapise. Koko kesä lennetty ilman mitään teknistä vikaa, jos ei paria tahatonta maakosketusta lueta. No otetaan sen verran takaisin, että kerran yksi hammas lähti päärattaasta kesken lennon.
-
No mikä nyt sitten on "toimivat sähköt"? Jos aloittelee leijuttelemaan tai kurvailee taivaslentoa ja hartsporttia pellon laidassa, riittää huomattavasti halvemmatkin kuin Trex super combon mukana tulevat. En nyt todellakaan halua olla roolimallina, mutta oma HK450GT tuli maksamaan sähköineen, radioineen ja parilla akulla aika tasan 200€. Siinä suunnilleen ääripää. Radion saa tällä hetkellä halvemmalla kuin keväällä.
"Toimivilla" sähköillä tuollaisen kloonin kasaa helposti satasella ilman radiota ja akkuja. Toimii siinä mielessä, että pelaa luotettavasti, eikä häröile. AD3D kilpakone ei varmaankaan ole, mutta lentää vakaasti, kulkee kovaa, tottelee tikkuja, ei vägää eikä pirottele tai vapise. Koko kesä lennetty ilman mitään teknistä vikaa, jos ei paria tahatonta maakosketusta lueta. No otetaan sen verran takaisin, että kerran yksi hammas lähti päärattaasta kesken lennon.
Jonka jälkeen kaupaksi saaminen saattaa olla hankalaa, pelkillä kurasähköillä kasattu kopteri jää nopeasti oppivalle hyvin äkkiä pieneksi.
En nyt mollaa kaikkea hk-tavaraa, itsellänikin on hieman päivitetty copterX turnigyn mottorilla. Mielestäni laadukas gyro, toimintavarma nopari sekä suht laadukkaat servot ovat asioita joihin kannattaisi panostaa alusta asti.
-
Asioista voi olla ja pitääkin olla montaa eri mieltä. Olen B12 kanssa samoilla linjoilla. Eli halvalla kelvollinen vehje. Taidot kun eivät riitä ottamaan laatuosista edes niiden ominaisuuskia irti, leijuttelu ja pikku kikkailu tuskin vaatii vimpan päälle osia?? Kone toki pitää olla "virheetön", ei tärise ja vapise...
-
Moni tekee virheen mielestäni alotusvaiheessa kun opettelee leijuttelua huonolla gyrolla ja servoilla jolla ei saa nupinsäätöjä/perää pysymään kohdillaan. Mukavampi keskittyä leijuttelun hajoitteluun kun ei tarvitse kompensoida huonoista sähköistä johtuvia yllättäviä virheitä joita monesti luulee lennättäjästä johtuvaksi.
EDIT: menee vähän tai aikapaljon ohi säikeen takoituksesta.
-
Miksipä sitä pitäisi kaupaksi saada ;D
No tuossa satasen setissä ei voi satasta enempää hävitä, vaikka ilmaiseksi pois antaa. Taatusti yli 50€ joku siitä maksaa milloin tahansa. Hyvällä tuurilla voi jopa saada omansa pois jos siistissä kuosissa. Toisaalta ihme olisi, jos joku pienellä budjetilla liikkeellä oleva aloittelija ei satasta maksaisi hiilikuitu/alumiini 450:sta, joka ei ulkonäöltään uutta häpeä yhtään, hyvässä ajokunnossa ja koko kopu valmiiksi säädöissä. Ihan sama sinänsä pitää vaikka hyllyssä koristeena.
Uutena 800€ maksanutta settiä et saa kaupaksi 750€:lla. Tuolla myyntipalstalla ne ovh -10% käytetyt pyörivät kuukaudesta toiseen ja välillä laitetaan "uppia" ja hintaa tiputetaan viidellä kympillä. Useita satasia tulee takkiin joka tapauksessa jos joskus haluat luopua. samoin rexin varaosat ovat karkeasti 5 x tarvikeosien hintaisia, mikä on suoraan torpin kustannusero. Omasta mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa hifikopteria ja sitten kippailla siitä lavat maahan leijuntaa opetellessa 100€/laaki kun Radiksit menevät silpuksi. Itse siirryn "laatuvehkeisiin" sitten kun osaan lennättää oikeasti hyvin ja tarvetta huippuluokan ominaisuuksille oikeasti on. Siis edellyttäen, että koko touhu siinä vaiheessa enää kiinnostaa.
Laski miten tahansa, mutta kloonilla lentotunti maksaa murto-osan aidosta asiasta. Toki jos on rahhoo ja halua käyttää sitä tähän harrastukseen, kannattaa ilman muuta suosia ns. laatutuotteita. Harmien todennäköisyys lienee pienempi ja saattaa olla hiukan timmimpi ja herkempi/tarkempi liikkeissään. Pointtini on lähinnä siinä, että kopteri kyllä "toimii" halvemmillakin osilla. Toki pitää tietää vähän mitä ostaa, sillä halvassa on suurempi todennäköisyys saada paskaa kuin kallissa. Halvan ja hyvän olemassaolosta en tiedä, mutta halpaa ja "ihan ok" tavaraa kyllä löytyy.
-
Moni tekee virheen mielestäni alotusvaiheessa kun opettelee leijuttelua huonolla gyrolla ja servoilla jolla ei saa nupinsäätöjä/perää pysymään kohdillaan. Mukavampi keskittyä leijuttelun hajoitteluun kun ei tarvitse kompensoida huonoista sähköistä johtuvia yllättäviä virheitä joita monesti luulee lennättäjästä johtuvaksi.
No nämä vaatimukset olen saanut täytettyä ihan oikeaoppisesti säädetyllä 10€ HK401b gyrolla, 1,5€ tg9e:t nupissa ja 2€ HXT 900 perällä. Uskokee tai elekee. Perä ei käytännössä ryömi lainkaan ja kopteri leijuu käsin koskematta ja vapisematta sen minkä tuollainen 3D kopteri nyt pystyy leijumaan. Paikallaanhan se ei tietenkään loputtomasti pysy ihan fysiikan lakien takia, mutta eipä pysy mikään muukaan ilman jotain ylimääräistä elektroniikkaa. Omasta mielestäni perä toimii vallan hyvin siinä menossa, mitä nyt tällä hetkellä osaan. Toisinsanoen flipit joka suuntaan, silmukat etuperin ja takaperin, pystykäännökset, vaakakierteet, ja selällään leijuttelun opettelua. Ei kopteri tee mitään omiaan ainakaan noissa räpistelyissä. Mihinkään säätöihin en ole sormellani koskenut aikoihin. Lapauraa en ole säätänyt ikinä jälkeenpäin. Akku kiinni ja menoksi. Se vaan pelaa.
-
Niin yksin aloittelevalla menee hetki että saa opittua miten sen halvan gyron saa säätöihin että toimii hyväksyttävästi, eli siinäkin voi muutamat oppirahat mennä kun se nyt ei toimikkaan ihan oikein lapasesta lähtee.
Joku futaban gy401, maksaa joku ~70€ käytettynä miksei tai halvempiakin on nähty... aika blug and play laite, teipillä kyytiin ja se toimii.. ei tarvitse hifistellä kiinnityksillä ja hifistellä kaikkia värinättömäksi.
Noissa torppiosissa olen kyllä osittain samaa mieltä, esim pääakselit leparit yms voisin ihan hyvin käyttää joltain "kopio" valmistajalta... mutta alumiini osat kuten nupin keskiöt yms hankin kyllä laatumerkiltä vaikka maksaisikin vähän enemmän, eivät vääntyile joka kopsauksessa. Niissä on todellakin eroa.
Hyvä esimerkki on kaverin hk 450 alumiini läjä, ei ole vielä kertaakaan lentänyt oikein kun on kokoajan jotain mekaaniikan vikaa. align kopteri menee kuin isi äitiin kasaan ja lentää heti.
-
Joku futaban gy401, maksaa joku ~70€ käytettynä miksei tai halvempiakin on nähty... aika blug and play laite, teipillä kyytiin ja se toimii.. ei tarvitse hifistellä kiinnityksillä ja hifistellä kaikkia värinättömäksi.
Juurkin näin :)
Oma 401 meni säätöihin kun teippasi kiinni ja laitto päälle.
Gainia vaan vähän hienosääti radiosta että kevyt vägäys loppui..
Suositukset täältäkin Futaban 401:lle..
-
Hyvä esimerkki on kaverin hk 450 alumiini läjä, ei ole vielä kertaakaan lentänyt oikein kun on kokoajan jotain mekaaniikan vikaa.
Tuossa kyllä melkein uskallan väittää, että vikaa on vähän muuallakin kuin kopterissa ;D HK450 ei ole ihan täysi paska todellakaan. Niitä lienee aika monta maailmalla liikenteessä ilman merkittäviä ongelmia. Onko tämä se sama, mikä hajosi tuusan paskaksi leijuttelutorpissa, vaikka muilla melkein kestää ajaa satasta seinään? Oman alurunkoisen ajoin ihan täysillä melkein katolleen peltoon. Pääakseli melkein 90 asteen kulmassa, lepari zetana, stabbari rusetilla, peräputki solmussa jne, mutta runko oli ok.
Suositukset täältäkin Futaban 401:lle..
Samaten kaverilla toimi käytettynä hommattu FUTABAN 401 ihan nakkaa kiinni ja ilmaan periaatteella. Hyvä gyro se on, en toki kiistä.
Miksi niitä muuten on niin pirusti käytettynä kaupan?
-
Miksi niitä muuten on niin pirusti käytettynä kaupan?
Armottoman vanhentunutta teknologiaa, samalla rahalla saa jo paaaaljon parempaakin? Nykygyrolla ei tarvitse säätää edes perää hollille rate-moodissa, toisin kuin 401:llä. Ja kokokin on pienempi.
-
Miksi niitä muuten on niin pirusti käytettynä kaupan?
Armottoman vanhentunutta teknologiaa, samalla rahalla saa jo paaaaljon parempaakin? Nykygyrolla ei tarvitse säätää edes perää hollille rate-moodissa, toisin kuin 401:llä. Ja kokokin on pienempi.
No mitä hittoa sillä 401:llä sitten enää tekee, jos asia kerran on noin. ;D
-
Käytettynä perhanan halpa ja törkeän hyvä. Ja moni puhuu tosta että perä pitää säätää rate-moodissa. Ite en ole yhdessäkään kopterissa säätänyt. :)
Toki parhaan tuloksen sais kun säätäis..
Futaba 520 oli valmis kun vaan pistin sähköt päälle ja kerroin että mikä servo mulla on korjaus-suunnan yms.
-
alikilin gyroilla (oma kokemus align gp780) ei todellakaan tarvii mitään rate tiloja koitella ku lyö kiinni ja säätää siitä napista tarvittavat asetukset oikein (1min) ni sehän pelaa! eikä värinöitä pelkää!
esim nimim "haikaralla" on nuppi niin kierona tällä hetkellä että näkee silmällä sitä pysäytyslevyä katsoen ku se vispaa 3mm puolelta toiselle mutta gyro vaan toimii ihan niinku ennenkin ;)
Gy401 futte on varmaan ihan toimiva mutta onhan se jo aikaa nähny ja vähän iso...
en itse ole hk kopuja koskaan omistanu mutta mulle demottiin henttaalla mitä se laatu on ja se riitti vakuuttamaan!
kaveri jonka nimimerkkiä en tiedä painoi etusormella alunupin keinuvivun solmuun ja sanoi että
ei tällä voi edes lentää ku tää on niin pehmeetä kamaa! että sellasta... aidossa vehkeessä ne on kyllä niin kovaa että
ihan on muodossaan vaikka on 2 kertaa vetästy nupilleen tonttiin niin että servoissa on rattaat paskana ja nupista kaikki laakerit paskana!
eli on noissa alumiineissakin eroja!
-
Käytettynä perhanan halpa ja törkeän hyvä. Ja moni puhuu tosta että perä pitää säätää rate-moodissa. Ite en ole yhdessäkään kopterissa säätänyt. :)
Toki parhaan tuloksen sais kun säätäis..
Futaba 520 oli valmis kun vaan pistin sähköt päälle ja kerroin että mikä servo mulla on korjaus-suunnan yms.
Sori ei tässä nyt ole tarkoitus haastaa riiitaa tai lämpimikseen länkyttää (tai ehkä vähän länkyttää, flunssa päällä ja melko paska olo). Ihan hyvä, että saadaan kunnon keskustelua aikaan ja jollekin ihan aloittelijalle kopterihankintoja miettivälle varmasti hyödyllistä luettavaa tämäkin ketju, vaikka aika itsestäänselvyyksiä muuten olisikin.
Aloittelijaksi lasken itsenikin vielä, mutta tuosta perän mekaanisesta säädöstä olen eri mieltä. Se on eräänlainen fail-safe ja kannattaa ehdottomasti tehdä, vaikka ei rate tilaa ikinä käyttäisikään. Hyvä gyro kyllä toimii, vaikka perä ei ole sielläpäinkään. Pointti on siinä, että jos tulee jokin häiriö ja gyro tippuu pois hh-modesta vaikka kun gain-signaali katkeaa syystä tai toisesta. Siinä sitten pirotellaan ja voblaillaan alas miten taidetaan. Tulee remonttia tai sitten ei riippuen taidosta ja tuurista. Rate tilassa pystyy lentämään ihan hyvin, jos kopteri on säädöissä. Pienellä vaivalla potentiaalisesti iso hyöty häiriötilanteessa.
-
Käytettynä perhanan halpa ja törkeän hyvä. Ja moni puhuu tosta että perä pitää säätää rate-moodissa. Ite en ole yhdessäkään kopterissa säätänyt. :)
Toki parhaan tuloksen sais kun säätäis..
Futaba 520 oli valmis kun vaan pistin sähköt päälle ja kerroin että mikä servo mulla on korjaus-suunnan yms.
Sori ei tässä nyt ole tarkoitus haastaa riiitaa tai lämpimikseen länkyttää (tai ehkä vähän länkyttää, flunssa päällä ja melko paska olo). Ihan hyvä, että saadaan kunnon keskustelua aikaan ja jollekin ihan aloittelijalle kopterihankintoja miettivälle varmasti hyödyllistä luettavaa tämäkin ketju, vaikka aika itsestäänselvyyksiä muuten olisikin.
Jaa täh?
Ehä mie oo mittää riitoja haastellukkaan :D
Pitkään mietin että vastaanko mittää tähän ketjuun, ei vissiin olis tarvinut :)
-
Jaa täh?
Ehä mie oo mittää riitoja haastellukkaan :D
Pitkään mietin että vastaanko mittää tähän ketjuun, ei vissiin olis tarvinut :)
Sori ei sinulle mitenkään erityisesti ollut koko kommentti, vaan yleisesti. Toivottavasti ei porukkaa haittaa pahasti, vaikka lievästi väittelyksi meneekin.
-
Hah ;D
Kyllä kait porukka on vaan innoissaan kun saavat lueskella jottain äksöniä :)
-
en itse ole hk kopuja koskaan omistanu mutta mulle demottiin henttaalla mitä se laatu on ja se riitti vakuuttamaan!
kaveri jonka nimimerkkiä en tiedä painoi etusormella alunupin keinuvivun solmuun ja sanoi että
ei tällä voi edes lentää ku tää on niin pehmeetä kamaa!
Minähän se,
Kyseessä oli HK450 MT:n nuppi joka oli todella pehmeä. pthyi... puistattaa koko nuppi :) . Sittemmin käyttänyt enempi muovinuppeja ja uudempien version alupaloja.
Ainahan me tästä samasta asiasta väännetään, että voiko halvalla saada hyvää. Kärsin osittain samasta "syndroomasta" kuin B12:kin (jos olen käsittänyt oikein), eli koittaa saada mahdollisimman halvasta mahdollisimman toimivaa. Tämähän ei useinkaan ole mikään persaukiskymys vaan periaatekysymys. Kohtuullisesti toimiva 100€ kopteri tuo outoa tyydytystä. Kaipaan toki tämän "romuilla lentämisen" lisäksi myös mahdollisimman hyvää vastalääkkeeksi.
Jos panostaa, niin halvimmasta HK:sta saa halvimmilla sähköillä ihan toimivan leijukaverin joka menee myös taivaalla perusjuttuja. Ongelmana ehkä on se että kaikki tarvitsee tehdä tarkemmin kuin jos olisi ostanut kalliimman. Eli käytännössä pitää olla kärsivällinen ja oppia ymmärtämään sitä kopteria tai sitten saada joku avuksi ensilennoille. Kummasti auttaa kun liikealueet katsotaan vähän rauhallisemmiksi ja kopteri trimmataan leijumaan paikallaan. Perän säädöistä nyt puhumattakaan.
Edelleen reenailen joskus muovihookoolla ja mysteryllä leijuttaimiskuvioita sekä inverted leijua. Treenasin joskus funneleitakin mutta näin jälkeenpäin voisi todeta että tarpeetonta itsensä kiusaamista oli se. Perä luiskahtelee tiukassa funnelissa. Oppiipahan tietty pelastamaan, mutta on niin paljon järkeväämpääkin opittavaa. Mitään kovavauhtista temppuilua ei noilla oikein kärsi tehdä, eikä oikeastaan mitään mihin liittyy piro, mutta edestakas kevyttä pystäriä ja sensellaista taivaalla menee säädyllisesti.
Täähän on ihan mieltymyksistä kiinni, hyvää helpolla vai jonkunlaista halvalla. Ja toiselle toimiva on toiselle toimimaton, mitä nyt kukin sietää/haluaa.
-
Juu sama kopteri edelleen temppuilee joka meni solmuun leiju torpista ja perä "räjähti" seuraavalla yrityksellä. Siinä on vika kyllä ihan mekaaninen jossain hk:n toleransseissa.. kasauksessa ei ainakaan ole mitää kun se on käyty läpi jo monesti. Mutta sitten taas toisen kaverin hihna hkpro oli aivan toimiva kun nuppiservot vain vaihtaa parempiin.
-
huh, kylläpä hujahti taas ohi.... :o
Mut siis aloitus kysymykseen palatakseni, ei ole hintansa väärti?
-
Tilaa hk:sta pro hihnalla.
-
Mut siis aloitus kysymykseen palatakseni, ei ole hintansa väärti?
Ei ole, sillä hiilirunkoinen on vitosen kalliimpi. Se on hintansa väärti.
Jussin "psykoanalyysi" meikäläisestä osui kyllä harvinaisen kohilleen. ;)
Oisko sitten niin, että tuo HK 450MT on harvinaisen epäonnistunut tekele? v2 ja GT ovat kyllä sinällään hintaisekseen ihan ehtaa kamaa. Samoin kuin tuo CopterX. MT on kyllä jo poistunut malli, joten oisko sillä asian kanssa mitään tekemistä? Tullut mitta täyteen HK:llakin.
-
huh, kylläpä hujahti taas ohi.... :o
Mut siis aloitus kysymykseen palatakseni, ei ole hintansa väärti?
Ja koskaan kopteriX:ää näkemättä sanoisin että runko on toimiva vehje. Tokihan noi HK:t taitavat olla halvempia, ja ihan yhtä toimivia...
Heikoilla sähköillä voi saada toimimaan kun hetken mietti ja säätää. Kunnon sähköillä jos ajattelee varustaa, käänny suosiolla Align 450Sport Super Combon puoleen.
Ei, en suosittele sitä siksi että itseltäni löytyy se, vaan siksi että sen hinta/laatu suhde on erinomainen, mikäli haluaa panostaa laadukkaisiin sähköihin.
Jos nyt miettisin uutta 450-kokoista, hommaisin todennäköisesti Alikilin 450Pron. Torquetuubi niin ei tarvitse leikkiä hihnan kanssa ja muutenkin hienompi runko.
Yksiosainen runkolevy, saa sähköt sisälle piiloon. Pro on ehdoton valinta jo nimensä puolesta näille AD3D-miehille. ;)
-
Torquetuubi niin ei tarvitse leikkiä hihnan kanssa
Miinusääni :)
Hihnaperällä voi sentään vähän kosketella ruohikkoa/maata.. ja takaisin taivaalle.
Tuubista ei ole kuin haittaa. Hihnan kireys ei ole alussa niin nökönuukaa ja kiristäminen on operaationa yhtä hankala kuin kengännauhojen sitominen.
tuubi pyörii herkemmin... autorotaatio.. sanoo kohta joku. Autorotaatiotreenit 450:llä vasta tuubinrattaita rikkookin.
-
Mie arvasin!
Talvi tulee taas, niin onhan se mukava avata ne 8 ruuvia ja kiristää hihnaa paljain sormin ja odotella 20min, että sormet sulavat taas.
Tokihan hihna on mukava kestävyyden osalta, mutta eihän näillä peltoa ole tarkoitus kyntää. ;)
Hyviä vaihtoehtoja molemmat, itse tykkäisin kokeilla tuubia ja kirota sitten hajoilevia hampaita. :D
Hihna on hyvä, mutta kun paremmasta ei ole kokemusta, en tiedä onko se parempi!
-
Jos nyt miettisin uutta 450-kokoista, hommaisin todennäköisesti Alikilin 450Pron. Torquetuubi niin ei tarvitse leikkiä hihnan kanssa ja muutenkin hienompi runko.
Hihna niin ei tarvitse joka toisen reissun jälkeen vaihtaa rattaita. Tuosta tehonkulutuksestakaan en nyt olisi niin vakuuttunut. Hammashihnakäyttö on hyötysuhteeltaan aika hyvä tehonsiirtomuoto. Kartaanissa on kaksi kulmavaihdetta ja kulmahammaspyörien hyötysuhde on aikasta huono noin niinkuin ihan koneenrakennuksen oppien kannalta. Kai se herkästi pyörii vapaana, mutta rasituksen alla tilanne muuttuu. Kesä nyt lennelty ja ei hihnan kanssa mitään ongelmaa. Kaverin poroon on taas kourallinen perän rattaita tilauksessa.
Yksiosainen runkolevy, saa sähköt sisälle piiloon. Pro on ehdoton valinta jo nimensä puolesta näille AD3D-miehille. ;)
Hirveä änkeäminen jotta saa sähköt siististi niin ahtaaseen runkoon. kahta kamalampi show, jos pitää joku osa uusia sieltä välistä. Että silleensä ;D
-
Päätimpä ostaa tälläisen HooKoon muiden kopukoiden lisäksi ja tarkoitus olis että tää olis sellainen hyvä treenikopu mitä ei tarvii sääliä olleskaan ja ensituntumat on nyt otettu härpättimestä ja lieneekö huono osavalintavalinta, mutta säätöyritysten jälkeen ei toistaseksi oikein meinaa perää pitää kovin hyvin.
Omasta mielestän tämä kopu ei olisi ehkä paras ekaksi ;D
Vai mitä on arvoisa raati mieltä?
http://www.youtube.com/watch?v=1F3dA9hbMOE&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=1F3dA9hbMOE&feature=player_embedded)
Mutta toisaalta, hauska laite! ;D
-
videon kuvanneena ja paikalla olleena voin tosiaan todeta että vaikka tän sais säätämällä edes sinne päin voi homma olla aika vaikeeta alottelijalle ja tollallailla poukkoileva kopteri voi päätyä kyllä helposti kenttään...
"potkin renkaita" tossa kuvaamisen ohessa ja toi muovinuppi vaikka onkin joustava ku mikä on varmasti laadukkaampi ku se tinanuppi mitä jussi sillon demosi!
lintukin yritti tulla parittelemaan mutta pelästy ku kopu heilutti niin paljon persettään ja liihotti karkuun! ;D
-
Eskyn gyrokaan ei wägää noin paljoa :D
-
Kyllä se nyt taitaa olla pakko uskoa, että ei toimi ei. ;)
-
Kyllä se nyt taitaa olla pakko uskoa, että ei toimi ei. ;)
;D
-
Mie arvasin!
Talvi tulee taas, niin onhan se mukava avata ne 8 ruuvia ja kiristää hihnaa paljain sormin ja odotella 20min, että sormet sulavat taas.
Tokihan hihna on mukava kestävyyden osalta, mutta eihän näillä peltoa ole tarkoitus kyntää. ;)
Hyviä vaihtoehtoja molemmat, itse tykkäisin kokeilla tuubia ja kirota sitten hajoilevia hampaita. :D
Hihna on hyvä, mutta kun paremmasta ei ole kokemusta, en tiedä onko se parempi!
Ongelma on ratkaistu kun laitat hiilikuituisen peräputken ;)
Jep, mutta eivät ole kyntohommiin tarkoitettu... enkä kyllä omasta prostani kun sen omistin saanut yhtään rattaita rikki vaikka kiviä paiskoikin muutamia kertoja.. ja lunta.
Hihna on helpompi tosin saada toimimaan, kardaanilla on helpommin värinätärinöitä haittana.
-
Eskyn gyrokaan ei wägää noin paljoa :D
Totta, mulla löytyy sellainenkin ;D
Gyron gaineja säädelty n.50% - 75% ja delay säätöö ruuvattu laidasta laitaan, mutta ei toistaiseksi happy endiä vaan ehkä pelkästään happy tail ;D
Mutta kyllä se vielä toimi..... uskoni on vahva! ;D
-
Gyron gaineja säädelty n.50% - 75% ja delay säätöö ruuvattu laidasta laitaan, mutta ei toistaiseksi happy endiä vaan ehkä pelkästään happy tail
Näyttäs mun silmään huonolta peräservolta? Se on se ainut servo halpiskopterissa mihin pitää vähän panostaa. (mun raadoissa peräservo maksaa melkein saman kuin loput sähköt)
Ja hei, miten toi nyt taas liittyy aloittelijan lentoon :) , halpis kopterin testiohjelmaan kuuluu leijuttelu eri orientaatioissa, laiskat kasit, peruslento, hissuksiin pystäreitä eikä mitään tommosta. Alkaa tulemaan ne rajat vastaan mistä on puhuttu. Se on selvä että jos haluaa alusta asti pitää keppejä laidoissa on syytä hommata parempia sähköjä.
-
Mulla toiminut kyllä ihan hyvin kopio 401 gyrot ja niiden seurana GWS Park HPX F servo...
Mutta kun nyt empiirisen testin teitte, niin uskottava se on, mullakin selvästi vägää ja on perä ongelmia oltava tuon kanssa... ::) En vaan ole itse sitä tajunnut ja huomannut... ;D :P
Edit: Ja oikeesti suosittelen aloittelijoille laittamaan 500 rexän landarit alle. Ei niin helposti enää tulekkaan hammaskeiju kylään... Itse käytän niitä, jos lennätän mökillä soratieltä käsin. Muistaakseni Iskiltä moisen idean sain.
Edit2: otin nopeen räpsyn, josta näkee suunnilleen, paljonko perään saa lisää korkeutta... Valitan kuvan tummuutta, mut Iluuri ei parempaakaan suostunut olkkarissa ottamaan...
-
Näyttäs mun silmään huonolta peräservolta? Se on se ainut servo halpiskopterissa mihin pitää vähän panostaa.
Oot varmaan oikeassa.
Tämmösen Hobbyblingistä tilasin: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11307
Datan mukaan pitäis olla nopsa servo, mutta voihan olla niin että en ole vielä keksinyt okeita säätöä vekottimeen.
Säätäminen jatkuu.... ;D
-
jos 6V ajat tuota niin speksien mukaan olisi "toimiva" peräservo.
-
Tossa siis mun servo... http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4697 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4697)
-
jos 6V ajat tuota niin speksien mukaan olisi "toimiva" peräservo.
ei se varmaan tarkota että tämä yksilö toimii?!? ;D
e. mutta edelliseen viestiin viitaten nythän tää pieni vinoilu tais saada jo oikeita faktoja ja jotain hyödyllistä tietoa aikaseksi ajatellen mahdollisia HK kopterin ostajia! ;)
-
jos 6V ajat tuota niin speksien mukaan olisi "toimiva" peräservo.
ei se varmaan tarkota että tämä yksilö toimii?!? ;D
e. mutta edelliseen viestiin viitaten nythän tää pieni vinoilu tais saada jo oikeita faktoja ja jotain hyödyllistä tietoa aikaseksi ajatellen mahdollisia HK kopterin ostajia! ;)
Siksi sanoinkin että "speksien mukaan" ;D
-
Mulla olis kyllä tossa laatikossa korkkaamaton servo teille lainaan, jos haluatte jatkaa näitä servo/gyro testejä... ;D
Olis kanssa kuninkaan 401 kopiokin ja Mystery Gyrd, jos haluatte hifistellä... :) Ostin aikoinaan näitä muutaman, kun niin "halavalla" sai...