Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Jussi. - 11 Syyskuu, 2010, 09:35:44
-
Tämmönen rupes sadepäivän aamuna askarruttamaan:
Jos haluaisi jostain ihmeen syystä tehdä esim 10-12s 450 kopterin, niin on aika vaikea löytää sopivaa moottoria (yllätys :) )
Aloin sitten miettimään mitä kenties tapahtuu jos täräyttää vaikka tähän 12s akut kiinni
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8139 (http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8139)
Eli 3s käyttöön tarkoitettu pieni lennokkimoottori 1000kv:llä
Spekseissä lukee että max 3s, mutta miksi? Kierrokset eivät liene ongelma kun samalla rakenteella ja laakereilla saa 4000kv mottiakin.
Virtakaan ei voi olla rajoittava koska jos tuosta repisi esim 500W niin virta olisi puolet 3s 250W yhdistelmästä.
Onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä? Vai käykö niin että käämitys suunnitellaan tietylle maksimimagneettikentälle ja jännitteen nostolla ei jo saturoituneeseen magneettikenttään saa enää lisää "tiheyttä" (vuo vai mikäseo??)
Auttaisko tähän sitten että purkaisi padan ja käämisi vain puolet langasta takaisin? Vai muuttuuko kV silloin johonkin suuntaan? mihin? miksi?
Kertokaas jotka tästä jotain ymmärrätte tai omaatte kokemusta...
-
>> maksimimagneettikentälle
that is indeed one limit: http://en.wikipedia.org/wiki/Saturation_(magnetic)
When the current gets too high, the motor effectively loses its "grip", and the current gets even higher. That is usually bad...
A low-Kv motor has more turns. That means that the current is multiplied, as far as magnetic saturation is concerned.
The ESC needs to be able to switch fast enough. For example, YGE ESCs are among the faster ones, they can do around 300000 poles per minute (RPM divided by the number of motor poles). Otherwise there will be weird music from the motor, light show and smoke :)