Kopterit.net

Tekniikka => Teoria => Aiheen aloitti: Illodin - 08 Syyskuu, 2010, 20:10:06

Otsikko: Koneen vakaus aileron vs. elevator?
Kirjoitti: Illodin - 08 Syyskuu, 2010, 20:10:06
Hei Hyvät Herrat

Onko kopteri kiikkerämpi luonnostaan elevator-suunnassa kuin aileron-suunnassa? Vai onko vika lennättäjässä tahi säädöissä.

Toisin sanoen mulla keula on koko ajan laskemassa tai nousemassa ja vaatii koko ajan korjausta. Sama juttu niin leijutellessa kuin lentäessä. Taasen kone ei sitten kallistu sivuille kuin juuri tikun tökkäämisen verran ja pitää asentonsa.

Aerofly-simulaattorissa ainakin kone on yhtä vakaa kaikkiin ilmansuuntiin. Miten siis on, pitäiskö koneen totella tikkua ihan samalla hartaudella rippumatta onko aileronia saati sitten elevatoria? Vai onko vika äijässä -taas?

.I
Otsikko: Vs: Koneen vakaus aileron vs. elevator?
Kirjoitti: B12 - 08 Syyskuu, 2010, 20:49:00
Onko painopiste kohdallaan? Lennokissa ainakin hyvin olellinen suure.
Otsikko: Vs: Koneen vakaus aileron vs. elevator?
Kirjoitti: Falconi - 08 Syyskuu, 2010, 21:13:16
Entäs eri kulmat aileronilla ja elevaattorilla?
Otsikko: Vs: Koneen vakaus aileron vs. elevator?
Kirjoitti: Illodin - 08 Syyskuu, 2010, 21:21:38
Onko painopiste kohdallaan? Lennokissa ainakin hyvin olellinen suure.

Hoo B12

Hyvä pointti, tänks. Varmistin asian, ei ainakaan ilman vatupassia saa kallistumaa todennettua. On siis tasapainossa. Lueskelin muualtakin.   Kerrottiin että liian jäykkä lepatusakseli ja liian alhaiset kierrokset voisivat  aiheuttaa tuota.

Muutan thottle curvin keskitikun 80% -> 90% ja kokeilen tuolla. Sitten lisää välystä lepatusakseliin. Jos se nuilla tokenis...vai onko se sittenkin luonnostaan kiikkerempi eteen/taakse kuin oikealle/vasemmalle?

Luulis asiasta tietämättä, että peräpropellilla on vastaava pystyssä pitävä/kallistumista vastustava ominaisuus kuin polkupyörn pyörällä on...

.I
Otsikko: Vs: Koneen vakaus aileron vs. elevator?
Kirjoitti: Illodin - 08 Syyskuu, 2010, 21:27:46
Entäs eri kulmat aileronilla ja elevaattorilla?

Hoo Haukkai  ;)

No enpä tuotakaan tajunnut ajatella. Tuon tarkastan. Kiitos.

Lienee tarkoitat lapakulmia eri kohdassa roottorin kehää. Kurkkasin ne kyllä äkkiseltään ihan mittarilla edestä ja sivulta, mutta saattaapi olla, että katoin liian suurpiirteisesti. Lapakehä on kuitenkin ihan suora, sen katoin nousussa.

.I
Otsikko: Vs: Koneen vakaus aileron vs. elevator?
Kirjoitti: Falconi - 08 Syyskuu, 2010, 22:18:08
Entäs eri kulmat aileronilla ja elevaattorilla?

Hoo Haukkai  ;)

No enpä tuotakaan tajunnut ajatella. Tuon tarkastan. Kiitos.

Lienee tarkoitat lapakulmia eri kohdassa roottorin kehää. Kurkkasin ne kyllä äkkiseltään ihan mittarilla edestä ja sivulta, mutta saattaapi olla, että katoin liian suurpiirteisesti. Lapakehä on kuitenkin ihan suora, sen katoin nousussa.

.I

Joo eli laitat nolla kulmat nuppiin (kaasutikku keskellä, ilman kaasua.) ja sitten katsot kulmia sivusta kun liikutat elevaattorin laitaan ja sama sitten kun katsot edestä ja aileron tikku laitaan. Nämä kait? pitäisi olla samat tai ainaki mulla on.
Otsikko: Vs: Koneen vakaus aileron vs. elevator?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 08 Syyskuu, 2010, 22:39:43
Jos kierroksia on liian vähän tai jäykkä lepatus niin kobteri nyökyttää nokkaa/perää ylös<->alas eikä suinkaan ole "erin" tuntuinen aileron<->elevator välillä.
Tarkista tosiaan nuo cycling kulmat että on samat ja painopiste.
Eli aileron suunan kulmat että laitat lavat suoraan kopterin rungon linjaan ja katsot edestäpäin paljoko lapaan tulee kulmia kun laitat aileron tikun laitaan. Sama elevator suunnassa mutta nyt lavat on "poikittain" kopterin runkoon nähden.
Paino piste nupin kohdalle, align ohjeessa neivotaan ottamaan kopteria nupista kiinni ja nostamaan sivuttain ilmaan, nokan pitäisi painua ~60 astetta alaspäin.. näin ainakin tuosta ohjeesta ymmärsin (550E:n mukana tullut) sitten on perus että roikotat nupista/laitat pöydälle väärinpäin ja pitäisi pysyä siinä :D
Nupista nostaessa pitäisi jalasten etu ja takapäiden irrota yhtäaikaa alustasta.
Otsikko: Vs: Koneen vakaus aileron vs. elevator?
Kirjoitti: Illodin - 10 Syyskuu, 2010, 22:39:30
Jos kierroksia on liian vähän tai jäykkä lepatus niin kobteri nyökyttää nokkaa/perää ylös<->alas eikä suinkaan ole "erin" tta.

Hei Taas

Voisko tuo nyökkäily johtua liian löysästä leparista? Oma alunuppi on yhen kunnon torpin jälkeen (leparin kumit lensi astraaliin) saanut reippaasti löysemmät omaviritys lepatusaksin kumit. Liian jäykkä se ei ainakaan ole.

Toisaalta voi olla, että jostain kohtaa nuppi on mutkalla torpin jälkeen. Tutkin kyllä tarkasti ja kyllä kaikki osat tuntuis olevan suorassa ja suorat ja toimivan kuten pitääkin.

.I
Otsikko: Vs: Koneen vakaus aileron vs. elevator?
Kirjoitti: Timo - 10 Syyskuu, 2010, 22:48:05
Jos kierroksia on liian vähän tai jäykkä lepatus niin kobteri nyökyttää nokkaa/perää ylös<->alas eikä suinkaan ole "erin" tta.

Hei Taas

Voisko tuo nyökkäily johtua liian löysästä leparista? Oma alunuppi on yhen kunnon torpin jälkeen (leparin kumit lensi astraaliin) saanut reippaasti löysemmät omaviritys lepatusaksin kumit. Liian jäykkä se ei ainakaan ole.


Noilla kumeilla on ihan älyttömän iso vaikutus. Luultavasti ne kumit on aivan liian löysät kun kerroit mitä olet viritellyt. Pituus suunnassa sen nyökynnän vielä erottaa selkeämmin mitä aileron suunnassa.

--
Timo
Otsikko: Vs: Koneen vakaus aileron vs. elevator?
Kirjoitti: Vispilä - 11 Syyskuu, 2010, 13:56:17
Kyllä aileron ja elevator kallistukset tuntuu erilaisilta. Vaikka olis swashin kallistukset säädetty identtiseksi aileron ja elevator suunnalle niin roll ja flip ratet ei silti välttämättä täsmää johtuen massan jakautumisesta. Teoriossa aileronin pitäisi olla nopeampi, koska massa on lähempänä painopistettä, kuin elevator suunnassa. Tosin itsekkin olen huomannut että aileron tuntuu vastaavan tasaisemmin ja rauhallisemmpi kuin elevator, niinkuin kuvasit tässä:

Lainaus
Taasen kone ei sitten kallistu sivuille kuin juuri tikun tökkäämisen verran ja pitää asentonsa.

Tää voi selittyä just sillä että massa on lähempänä painopistettä. Jos miettii tilannetta, että kone leijuu tasaisesti paikallaan, ja sitten tökkää nopeasti elevatoria. Roottori kallistuu, mutta runko ei kallistu yhtä nopeasti koska perän ja nokan massa on vipuvarren päässä eikä kiihdy yhtä nopeesti. Tää taas aiheuttaa sitä ettei se ohjaus välttämättä tunnu yhtä tarkalta kuin aileron. Saman jutun takia löysät lepatuskumit tai liian matalan kierrokset näkyy ensimmäisenä elevator suunnassa.

Oon kanssa huomannut että nokka pyrkii nousemaan ja laskemaan suoraan lentäessä. Voipi johtua roottorin haukkailusta, koska tekee samaa jos lentää kylki edellä.

Disclaimer: Mun fysiikan numero hipoo hylättyä, korjatkaa tarvittaessa  :P.

Tässä vähän lisätietoa Piroflippi säikeestä lainattuna:

Lainaus
For a typical heli setup with same percentage elev and aile swash mix, due to the mass distribution, roll rate will be quicker than the flip rate.

This is due to the radius of gyration or mass momoent of inertia WRT the given axis. Think of a pirouetting figure staker with arms out and in.

For this reason, to do a constant rate flip/roll, your stirring will have to resemle a vertically longer ellipse. For those who do a lot of piro maneuvers, it would help to match the roll/flip rate. Since you can't increase the flip rate, you typically reduce the roll rate to match the flip rate.

To do this, you first max out the cyclic for both elev and aile. You then time the flip rate with a stop watch. Now do the roll. It will be much faster than elev rate. To reduce the rate, you go to the swash mix and turn down the aile rate by 5% or so and 1-2% adjustment after that. You may have to reduce the aile rate about 10% or so.

Once you match the roll/flip rate, your piro-flip will require more circular stir than a previous elliptical stir. BTW, this setup will more or less resemble your sim setup. You will notice that the flip/roll rate on a sim is identical.
Otsikko: Vs: Koneen vakaus aileron vs. elevator?
Kirjoitti: Illodin - 11 Syyskuu, 2010, 16:47:05
Hei Hyvät Herrat

Kiitos kaikille auttaneille taas! Bladetti menee kuin simulaattorissa ikään -aina seuraavaan turpeeseen saakka.  8)

Ongelma tosiaan oli liian löysä lepari: Laitoin isommat ja kovemmat kumirinkulat ja lisäsin pari prikkaa. Vakaa on. Kiitos.

.I

EDIT: Laitoin vielä stabbariin lisäpainoa ja vielä vaan vakaampi. Menee kiskoilla kuin ikään.