Kopterit.net

Tekniikka => Teoria => Aiheen aloitti: Jussi Savolainen - 29 Elokuu, 2010, 22:50:57

Otsikko: tuulenpuuskat
Kirjoitti: Jussi Savolainen - 29 Elokuu, 2010, 22:50:57
Lennättelin tänään caliberia ja oli vaihetelevaa tuulta.
Huomasin yllättäen, että tuulenpuuska painoi kopterin takasin maankamaralle istumaan.
Korkeutta oli n. 2 metriä ja leijuttelin normaalisti nokka tuuleen päin.
Vähän aikaa sen siinä istuessa maassa, se taas kohosi pariin metriin ja taas tuulenpuuskan tullessa se vaipui maahan.

Onko tämä ilmiö normaalia?

Ja jos ei niin mikä on pielessä?
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: Trnquill - 30 Elokuu, 2010, 08:22:01
Normaalia on. Kopteri liikkuu puuskissa ylös alas, vaikka nuppi olisi kuinka hyvin säädöissä. Esimerkiksi äärimmilleen vakautettu FBL-kopteri pysyy kyllä horisontin suhteen vaaterissa kovissakin puuskissa, mutta lentokorkeus vaihtelee merkittävästi. Niitä voi ajatella vaikka ilmakuoppina. :) Pilotin tehtävä on pitää kopteri halutulla lentokorkeudella lapakulmia säätelemällä.

Etenkin ilmakuvausjutuissa eräs hankalimmista hommista on lentokorkeuden pitäminen vakiona. Kun kopterin on nostanut vaikkapa 50:n metriin, voi korkeus heitellä helposti metritolkulla puuskissa, eikä tätä heittelyä oikein edes näe etäältä ennen kuin on liikuttu tuntuvasti alas- tai ylöspäin. Järkevän hintaista automaattista lentokorkeusvakautusta odotellessa...
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: B12 - 30 Elokuu, 2010, 12:19:00
Saman teki oma Honkkarikin pari päivää sitten. Testailin ihan vaan gyron säätöjä ja leijuttelin parissa metrissä. Puuska pudotti melkein maahan saakka. Oisko reilu 10cm jäänyt varoja.

Sivusuunnassa pienet puuskat eivät juuri heiluttele, sillä siitä pitää roottorin stabilointi ja julmettu hyrrävoima huolen. Tuo korkeussuuntainen pomppiminen on aika ikävä ominaisuus kylläkin.
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: Jussi Savolainen - 30 Elokuu, 2010, 17:29:04
No, sitten ei hätiä mitiä. Mä lähden nyt sitten lennättelemään.
Moi
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: ChiKung - 06 Syyskuu, 2010, 17:43:27
Mistähän tuo johtuu? Yritin itse järkeillä asian niin, että nostava voima saa kopterin alla olevan ilmapatsaan liikkumaan alaspäin samalla voimalla. Kun tuon alla olevan alaspäin liikkuvan ilmapatsaan tilalle tuleekin ilmaa, jolla ei ole vertikaalista nopeutta, kasvaa efektiivinen "vastavoima" ja kopteri pyrkii nousemaan. Eli periaatteessa roottorin efektiivinen pinta-ala kasvaa. Pelkällä kohtaamiskulman/nopeuden muutoksella tuo ei oikein selity, koska vaikutus kumoutuisi toisen puolen lavassa.

Samasta syystä taas kun tuulenpuuska yhtäkkiä loppuu, noste pienentyisi ja kopteri vajoaa. Tai sitten tuulella on myös pystysuuntainen komponentti, joka sekin vaikuttaa suoraan korkeuteen. Mikähän lie oikea vastaus?

Niin ja voisikohan tuon kompensoida jotenkin muuten kuin korkeusmittauksella? Jos moottorin tehon saisi mitattua tarkasti, niin miksei kuvernöörin lisäksi voisi laittaa myös lapakulmiin vastaavan joka pyrkisi pitämään moottorin tehon vakiona. Pystysuuntaiseen tuuleenhan se ei vaikuta, mutta käsittääkseni pitäisi toimia jos efekti johtuu arvailleestani asiasta.
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: Sammy - 07 Syyskuu, 2010, 13:35:55
Tuuli puhaltaa kaiken ilman pois kopterin alta ja se tippuu ;D
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: JCA - 07 Syyskuu, 2010, 13:55:04
Tuuli puhaltaa kaiken ilman pois kopterin alta ja se tippuu ;D

Nonnih, nyt tuli sellanen selitys minkä miekin ymmärrän :D
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: 1m4s0_ - 07 Syyskuu, 2010, 15:12:50
Mitä jos tuuli puhaltaa roottorikehän yläpuolelta ja sen "ilmanopeus" pienenee ja siksi tippuu?  ;D
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: JCA - 07 Syyskuu, 2010, 15:16:04
Sillonhan tuuli puhaltaa roottorin päältä kaiken ilman pois eikä roottori voi puhaltaa sitä ilmaa alaspäin -> kopteri tippuu :D
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: Tohtori R - 07 Syyskuu, 2010, 15:30:38
kyllä teillä on nyt jätkät jotain korkeempaa fysiikkaa nyt käytössä! ;D

jos nyt kuitenkin tosissaan ollaan niin itse olen järkeillyt asian niin että roottorihan periaatteessa toimii kuten samankokoinen pyöreä levy sillä erotuksella että se puhaltaa tikun asennolla määrätyn määrän ilmaa lävitseen...

nyt jos roottorikehä on niin päin tuuleen että tuulen tulosuunnasta näkyy roottorin päällipuolta (roottorihan ei koskaan ole ihan vaakatasossa) niin roottori toimii samalla lailla kun siipi jossa on kohtauskulmaa eli painaa kepakkoa alaspäin! ja vastaavasti jos tuulen tulosuunnasta näkyy roottorin alapuoli painaa tuuli kepakkoa ylöspäin! ja tuuli kun vaihtelee ja koitat heilutella kepakkoa kentällä että se pysyis sivusuunnassa paikallaan muuttuu sen korkeus puuskissa äsken selitetyn takia!

maalaisjärjellä näin! ...tai ei sittenkään sammyn ehdotus oli parempi pysytään siinä!  ;D
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: ChiKung - 07 Syyskuu, 2010, 16:27:57
(http://www.copters.com/aero/pictures/Fig_2-46.gif)
ja
(http://www.copters.com/aero/pictures/Fig_2-47.gif)
- http://www.copters.com/aero/translational.html

Mut tässä pelissä taitaa olla vähän väljää nupissa:
(http://universe-review.ca/I13-24-airflow.jpg)
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: Mikka - 07 Syyskuu, 2010, 17:43:33
Eikös tämä ollut käsitelty niissä säätökurssin matskuissa? Ainakin videolla Anssin kertomana, taisi olla myös monisteissa. En tosin mitään enää muista.
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: Anssi - 07 Syyskuu, 2010, 18:00:21
tilanne leijunna on sellainen että ilmavirran tulee kulkea tietyllä nopeudella roottorikehän läpi vapaasti jotta oltaisiin ideaalisessa tilanteessa nostovoimien kanssa. Niinkuin alimmassa kuvassa kuvataan. Silloin ilmamassalla on vakionopeus kohtaamatta matkalla esteitä tai mitään häiritsijää. Yksinkertaisesti siis tuuli osuessaan tähän ilmavirtaa se häiritsee tätä tasapainoa. Se mitä tuulen ansiosta tapahtuu riippuu tuulen suunnasta, nopeudesta ja tasaisuudesta sekä siitä kuinka roottorinnuppi käyttäytyy. Pointti on tämä ilmavirtauden vapaus siis. Muita vaikuttavia tekijöitä on myös lavat ja niiden muoto sekä joustavuus.

Tämä lyhyesti näin kännykällä vastaten.
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: Timo - 07 Syyskuu, 2010, 18:10:48
Moi,

Huomatkaa myös se jollei se ole tullut jo keskustelussa ilmi, että mikäli esimerkiksi tuulenpuuska tulee kopterin edestä, on sillä suuri vaikutus onko roottori kaalistuneena taakse vai eteen päin. Eli jos ollaan vaikka peruuttamassa, niin tuulen puuska pääsee roottorin alle jolloin kopteri nousee ja sen sijaan taas jos ollaan lentämässä vähän tuulta kohti niin kopteri painuu alas. Sen enempää asioita mittimättä olen ajatellut, että tuo johtuisi tosiaan siitä, että roottoripinta-ala tekisi "levyn" johon tuuli osuu. Ilmanpaine erot sitten nostavat tai laskevat tätä levyä ja kopteria sen mukana. Myös roottorin kierroksilla on merkitystä tähän, mitä enempi kierroksia, sen tiheämpi se levy on eikä ilmanpaine-erot pääse tasoittumaan niin hyvin kuin pienillä kierroksilla.

Tuo on siis ihan sellaista omaa päätelmää ja tulkintaa kokemuksista joka ei perustu mihinkään teoriaan... ;)

Kaksi muuta hyvin merkittävää tekijää tähän on nuppi ja lavat. Noilla kahdella tekijällä on  erittäin suuri vaikutus siihen miten kopteri käyttäytyy puuskissa.

--
Timo
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: Iski - 07 Syyskuu, 2010, 18:18:56
Nuo Anssin FAKTAT, hän myös kertoi säätökurssilla ja ovat myös hänen jakamassaan materiaalissa !

Jotkut kyselivät Syysleirillä 2010, että onko tänä vuonna säätökurssia, mutta valitettavasti en siihen pystynyt ottamaan kantaa, koska siitä ei ole tietääkseni mitään suunnitelmaa tehtykään.

Iski
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: Sammy - 07 Syyskuu, 2010, 18:26:46
Jotkut kyselivät Syysleirillä 2010, että onko tänä vuonna säätökurssia, mutta valitettavasti en siihen pystynyt ottamaan kantaa, koska siitä ei ole tietääkseni mitään suunnitelmaa tehtykään.
Tuosta oli jossain vaiheessa palautteen perusteella juttua, että varsinaisen säätökurssin sijasta pidettäisiin 'kopteriklinikka'.
Oppia saisi henkilökohtaisesti oman kopterin säätämisen osalta.
Otsikko: Vs: tuulenpuuskat
Kirjoitti: Azzuras - 07 Syyskuu, 2010, 23:40:24
Jotkut kyselivät Syysleirillä 2010, että onko tänä vuonna säätökurssia, mutta valitettavasti en siihen pystynyt ottamaan kantaa, koska siitä ei ole tietääkseni mitään suunnitelmaa tehtykään.
Tuosta oli jossain vaiheessa palautteen perusteella juttua, että varsinaisen säätökurssin sijasta pidettäisiin 'kopteriklinikka'.
Oppia saisi henkilökohtaisesti oman kopterin säätämisen osalta.
Messis ollaan ;)