Kopterit.net

Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: roosa - 18 Elokuu, 2010, 23:01:18

Otsikko: turbulense paloi
Kirjoitti: roosa - 18 Elokuu, 2010, 23:01:18
voi v.t.u, kun hatuttaa.eli ensi toipuminen on käynnissä.vitutt.. niin kerpele..ti.lenneltiin illalla meitin pelolla hämeenlinnassa ja tais olla 5 tai 6 tankillinen menossa, kun jotain mystistä tapahtu( veikkaan et sähöt hävis) ja kopu alkoi kääntyä vasemmalle kyljelleen ja pam. tän jälkeen yritin vetää holdia päälle, mut ei tapahtunu mitään. en saanu radiosta käsin moottoria sammumaan ja ei ku kävellen(puolijuoksua) kopterin luo kun rupes toinen hädissään parkumaan, et auttakaa muhun sattuu ;D. ite isäntä kun oli niin saata..n tyhmä ja päätti ottaa fuililetkun irti(olis pitäny ottaa rakäletku käsittelyyn) ja siinä samassa kone sytty tuleen. alakerta oli irti. pelto tulessa ja kopteri. no eiku pienellä riskillä kopun nupista kiinni ja viemään sitä kohti tietä(olis kai voinu räjähtää), ettei koko pelto syttyis tuleen. no tässä vaiheessa oli jo kanssa kilpailijatkin huomannu,et tarttis varmaan vähä kaveria jeesata. ei ollu sammutinta kellään(tästä lähtien on). vesi pulloja onneksi löyty ja saatiin tulet sammumaan ihan omin voimin(oli katastroofin ainekset vähän isompaan ilmassa).kyseiset kaverukset jotka tunnistaa olleensa paikalla, niin pistäkää kuvia koneesta.kone on purettu tällä hetkellä ja vauriot tulee ny
1. 3kpl futten bls451 servoa
2. 1kpl futten 9254 servo
3. lavat ja palon muutakin mitä ei edes kiinnosta eritellä
positiiviset asiat:
1. gyro säyly ehjänä
2.vastari säyly ehjänä
3. kukaan ei loukkaantunu
4. pelto ei palanu

kokonais saldo tälle torpille on noin 700-800 euroa, et sillein. turbu päätti kautensa tähän.kiitän ja kumarran, jos jaksoitte lukea tän pas..n stoorin
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: Ege - 18 Elokuu, 2010, 23:08:08
voi v.t.u, kun hatuttaa.eli ensi toipuminen on käynnissä.vitutt.. niin p*rkele..ti.lenneltiin illalla meitin pelolla hämeenlinnassa ja tais olla 5 tai 6 tankillinen menossa, kun jotain mystistä tapahtu( veikkaan et sähöt hävis) ja kopu alkoi kääntyä vasemmalle kyljelleen ja pam. tän jälkeen yritin vetää holdia päälle, mut ei tapahtunu mitään. en saanu radiosta käsin moottoria sammumaan ja ei ku kävellen(puolijuoksua) kopterin luo kun rupes toinen hädissään parkumaan, et auttakaa muhun sattuu ;D. ite isäntä kun oli niin saata..n tyhmä ja päätti ottaa fuililetkun irti(olis pitäny ottaa rakäletku käsittelyyn) ja siinä samassa kone sytty tuleen. h*lvetti oli irti. pelto tulessa ja kopteri. no eiku pienellä riskillä kopun nupista kiinni ja viemään sitä kohti tietä(olis kai voinu räjähtää), ettei koko pelto syttyis tuleen. no tässä vaiheessa oli jo kanssa kilpailijatkin huomannu,et tarttis varmaan vähä kaveria jeesata. ei ollu sammutinta kellään(tästä lähtien on). vesi pulloja onneksi löyty ja saatiin tulet sammumaan ihan omin voimin(oli katastroofin ainekset vähän isompaan ilmassa).kyseiset kaverukset jotka tunnistaa olleensa paikalla, niin pistäkää kuvia koneesta.kone on purettu tällä hetkellä ja vauriot tulee ny
1. 3kpl futten bls451 servoa
2. 1kpl futten 9254 servo
3. lavat ja palon muutakin mitä ei edes kiinnosta eritellä
positiiviset asiat:
1. gyro säyly ehjänä
2.vastari säyly ehjänä
3. kukaan ei loukkaantunu
4. pelto ei palanu

kokonais saldo tälle torpille on noin 700-800 euroa, et sillein. turbu päätti kautensa tähän.kiitän ja kumarran, jos jaksoitte lukea tän pas..n stoorin
Siis sait metukka koneen tuleen aika kummallista yleensä ne ei kyllä syty.
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: roosa - 18 Elokuu, 2010, 23:37:37
toiset tekee mitä ne osaa. mä teen mitä mä haluun ;)
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: kimce - 19 Elokuu, 2010, 06:58:00
Ei jäänyt kyllä yhtään epäselväksi, että paloiko vai ei. Isomman katastrofin ainekset -termi ei ole tässä tapauksessa yhtään vähäteltyä  :( Pidin jo puhelinta kädessä sillä mielellä, että pitää palokunnalle soittaa, mutta onneksi roosa sai kopun urhoollisesti tuotua hiekkatielle.

Sammutinkaupassa vois tosiaan piipahtaa..
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: mrsaila - 19 Elokuu, 2010, 07:42:37
voi v.t.u, kun hatuttaa.eli ensi toipuminen on käynnissä.vitutt.. niin p*rkele..ti.lenneltiin illalla meitin pelolla hämeenlinnassa ja tais olla 5 tai 6 tankillinen menossa, kun jotain mystistä tapahtu( veikkaan et sähöt hävis) ja kopu alkoi kääntyä vasemmalle kyljelleen ja pam. tän jälkeen yritin vetää holdia päälle, mut ei tapahtunu mitään. en saanu radiosta käsin moottoria sammumaan ja ei ku kävellen(puolijuoksua) kopterin luo kun rupes toinen hädissään parkumaan, et auttakaa muhun sattuu ;D. ite isäntä kun oli niin saata..n tyhmä ja päätti ottaa fuililetkun irti(olis pitäny ottaa rakäletku käsittelyyn) ja siinä samassa kone sytty tuleen. h*lvetti oli irti. pelto tulessa ja kopteri. no eiku pienellä riskillä kopun nupista kiinni ja viemään sitä kohti tietä(olis kai voinu räjähtää), ettei koko pelto syttyis tuleen. no tässä vaiheessa oli jo kanssa kilpailijatkin huomannu,et tarttis varmaan vähä kaveria jeesata. ei ollu sammutinta kellään(tästä lähtien on). vesi pulloja onneksi löyty ja saatiin tulet sammumaan ihan omin voimin(oli katastroofin ainekset vähän isompaan ilmassa).kyseiset kaverukset jotka tunnistaa olleensa paikalla, niin pistäkää kuvia koneesta.kone on purettu tällä hetkellä ja vauriot tulee ny
1. 3kpl futten bls451 servoa
2. 1kpl futten 9254 servo
3. lavat ja palon muutakin mitä ei edes kiinnosta eritellä
positiiviset asiat:
1. gyro säyly ehjänä
2.vastari säyly ehjänä
3. kukaan ei loukkaantunu
4. pelto ei palanu

kokonais saldo tälle torpille on noin 700-800 euroa, et sillein. turbu päätti kautensa tähän.kiitän ja kumarran, jos jaksoitte lukea tän pas..n stoorin
Osanottoni  :(

Laita kuvia tänne niin pääset ehkä osallistumaan seuraavaan "Torppari" kisaan
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: mnentwig - 19 Elokuu, 2010, 07:47:44
sorry to hear about this.

Now it's too late, but here's a trick I learned from Joni:
The fastest / safest way to stop a nitro engine under "exceptional circumstances" is to squeeze shut the silicon exhaust deflector.
It stops the engine dead in its tracks, usually within a second. And no, it's not hot because it's silicon, not metal.

This can be a bit hard on the bearings, so don't do it regularly.
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: arin - 19 Elokuu, 2010, 08:36:58
Tässä muutama foto. Todella ikävä juttu, ilman syttymistä kopussa ei olis ollu kovinkaan paljon hajonnutta osaa..
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: Maikko - 19 Elokuu, 2010, 09:13:47
Siis vastarinakkuko (LiPo?) tossa paloi?

-
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: kaardian - 19 Elokuu, 2010, 09:23:07
Jos vastarin akku on ehjä, niin lataappa se täyteen ja katso paljonko sinne menee mAh. Kovasti tuntuis äkkiseltään samalta mikä mulle kävi leirillä.
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: elvis - 19 Elokuu, 2010, 09:26:07
Mitenkäs, kannattaakohan palavaa kopteria yrittää sammuttaa vedellä? Sähkölaitteista ainakin saa todennäköisesti lopullisesti entiset, bensakopterilla saa lisäksi melkoisen ilotulituksen ja kuumien/murtuneiden LiPoakkujenkin kasteleminen kuulostaa turhan jännittävältä sekin.

Mutta- vaahto- vai jauhesammutin? Vai iso paloviltti?
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: kimce - 19 Elokuu, 2010, 09:33:56
Akku oli NiMH eikä ollut se, joka paloi, vaan polttoaine sytytti ilmeisesti kaikkea muuta. Mitään muuta sammutusvälinettä ei ollut paikalla kuin vettä pulloista. Tuli oli pakko sammuttaa, ei siinä paljon sähköosia mietitty sen enempää.
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: mrsaila - 19 Elokuu, 2010, 09:42:30
Sanoisin, että polttoainetta pääsi sylinterinkannen päälle ja siitä se sopivasti fanista tulevan jäähdytysilmavirran myötävaikutuksella höyrystyi ja syttyi palamaan. Optifuel 30% meinaan kuumentaa kannen todella kuumaksi, siitä saa palovammoja näppeihin, jos erehtyy koskemaan. Siis vaikka moottorin pohja olisi sellainen että siinä voi sormeaan pitää vaikka loppupäivän. Näin ainakin mun Rapukassa, samanlaisella motilla ja alumiini fanilla.

Tuo samai koppa vaan kiinni jatkossakin, antaa lisää katu-uskottavuutta.

p.s. hieman harmittaa, kun eilen menin manaamaan Roosalle, ettei tänä kesänä ole tullut torppailtua ja vehkeet on pysyneet ehjinä.
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: rane78 - 19 Elokuu, 2010, 09:47:05
Osanottoni! Todella ikävää! :'(

-R
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: Rity - 19 Elokuu, 2010, 09:53:41
ai helvata! osanottoja täältäkin  :-[
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: Simo_M - 19 Elokuu, 2010, 11:11:19
... ja vauriot tulee ny
1. 3kpl futten bls451 servoa
2. 1kpl futten 9254 servo

Futaban servoihin löytyy onneksi kuoria (BLS451 (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXTSY0&P=7), S9254 (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXH398&P=Z)), hiukan halvempia kuin uudet servot.
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: SJo1 - 19 Elokuu, 2010, 12:28:47
Noiden servojen korjaamiseen ei pelkät kuoret, johdot ja rattaat riitä:(

Ja uskaltaako niitä enää korjauksen jälkeen käyttää tuollaisessa parintonnin lentolaitteessa.
Minä en ainakaan viitsi nähdä niin paljoa vaivaa, että korjaisin nuo servot.

Uusia BLS451:siä saa kuitenkin alle satkun kipale. ite kyllä miettisin BLS352 servoja noiden tilalle;)

-Samppa
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: arin - 19 Elokuu, 2010, 13:10:33
Jep, siihen lopputulokseen taidettiin eilen onnettomuustutkintalauta kunnan kanssa tulla. Täytyy kuitenkin koittaa, saisiko noista johonkin hieman vähemmän arvokkaaseen laitteeseen kelpoja servoja.
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: Flying Finn - 19 Elokuu, 2010, 14:38:54
Itse olen pelännyt aina polttavani sähkökopun, mutta näköjään sen metanolivehkeenkin saa tuleen.
Kannattaa muuten hankkia hiilidioksidisammutin, se on ilmeisesti kopterin sähköjen kannalta paras vaihtoehto.
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: roosa - 19 Elokuu, 2010, 14:40:46
kiitokset kommenteista ;D ;D.markukselle,et kyl toi silikooniputki tiedetään käteväksi keinoksi sammuttaa, mut kun kesät talvet sama pää ;D. tähän mennessä runko purettuna saldoa n.300e+koppa törkeät 200e. nuppia en ole vie purkanu ja perää, mut ei niissä kyl kauhiasti ole vaihdettavia osia. kaikille tiedoksi. noita servoja en käytä enään. ostan uudet jahka toivon tästä ja valuutta puoli antaa periksi. tuli meinaan aika kallis torppi n.1000e. kannattaa, siis lennellä vaan hk:n tapaisilla vehkeillä ;D.MUT KYLLÄ HIROBO KOPTEREITA OSAA TEHÄ ;D
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: arin - 19 Elokuu, 2010, 14:52:01
Tuolla on vähän järkevämmän hintaisia koppia, oikein maalattuja.

ks. http://www.fast-lad.co.uk/store/canomod_hirobo_turbulence_painted_canopy_ach-tur-003-p-10214.html

..tai no, onko 100€ kabiinista "järkevä" hinta...  ;)
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: JCA - 19 Elokuu, 2010, 14:52:47
On vielä aika halpa :)
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: roosa - 19 Elokuu, 2010, 18:52:40
torpin syy selvis. vastarin akku nihm 4200 6,0 voltilla eli 5 kennoa. mittasin tänään virrat, niin näytti 6,04 eli ei hyvä :-[. ennen lentoa akkuvahti näytti yhtä valoa vaille täydet. et tälläin tällä kertaa
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: Certi - 20 Elokuu, 2010, 01:59:02
torpin syy selvis. vastarin akku nihm 4200 6,0 voltilla eli 5 kennoa. mittasin tänään virrat, niin näytti 6,04 eli ei hyvä :-[. ennen lentoa akkuvahti näytti yhtä valoa vaille täydet. et tälläin tällä kertaa

No ei tuo vielä huono ole? 6,04 V/5=1,208 V. Itse ainakin olen lennättänyt viimeksi tänään tuollaisella jännitteellä olevalla akulla. Mitä se purettaessa antoi kapasiteettia ulos? Se kertoo enemmän.
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: roosa - 20 Elokuu, 2010, 16:06:39
vastarinakun purkutulos. eli 4200 mah. purun jälkeen huimat 78 mah. eli virta loppu yksinkertaisesti ;D ;D.muistetaan jokainen ladata akkuja välillä ;D
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: B12 - 20 Elokuu, 2010, 16:49:46
vastarinakun purkutulos. eli 4200 mah. purun jälkeen huimat 78 mah. eli virta loppu yksinkertaisesti ;D ;D.muistetaan jokainen ladata akkuja välillä ;D

Mihin loppujännitteeseen purit?. Nimh on "tyhjä" siinä 1.0V/kenno paikkeilla.
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: roosa - 20 Elokuu, 2010, 16:54:10
vastarinakun purkutulos. eli 4200 mah. purun jälkeen huimat 78 mah. eli virta loppu yksinkertaisesti ;D ;D.muistetaan jokainen ladata akkuja välillä ;D

Mihin loppujännitteeseen purit?. Nimh on "tyhjä" siinä 1.0V/kenno paikkeilla.

en tiedä, kun en kattonut. pistin kyseisen akun latauksen, niin katotaan meneekö lähellekään 4200 sisään
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: B12 - 20 Elokuu, 2010, 16:54:42
Mitenkäs, kannattaakohan palavaa kopteria yrittää sammuttaa vedellä? Sähkölaitteista ainakin saa todennäköisesti lopullisesti entiset, bensakopterilla saa lisäksi melkoisen ilotulituksen ja kuumien/murtuneiden LiPoakkujenkin kasteleminen kuulostaa turhan jännittävältä sekin.

Mutta- vaahto- vai jauhesammutin? Vai iso paloviltti?

Metanolipalot (esim indycar tai dragrace) sammutetaan vedellä, mutta sähkölaitteillehan se ei hyvää tee tunnetusti. Haloni on kielletty, joten hiilidioksidi on varmaan aika turvallinen vaihtoehto.
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: jarkko85 - 21 Elokuu, 2010, 07:58:14
Missä mun gyro ja peräservo on.....,apina >:( :)
Otsikko: Vs: turbulense paloi
Kirjoitti: roosa - 21 Elokuu, 2010, 08:43:02
peräservos sai uuden muodon ;D apina, mut gyro säily vahingoittumana >:( apina. :) ;) :D ;D. :P 8) :o