Kopterit.net

Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: kiosa - 03 Elokuu, 2010, 23:30:11

Otsikko: Lapojen tiukkuus lavanpitimissä
Kirjoitti: kiosa - 03 Elokuu, 2010, 23:30:11
terve! minulla on fairhelitä australiasta tilattu  hughes paketti,jota tässä nyt pikkuhiljaa pähkäilen ja opettelen osia tuntemaan,toki joutuuhan tässä jotain kasaamaakin eihän tää ihan rtf pakettina tullut.Nyt kysyisinkin tietäjiltä että ku ihmetyttää päälapojen tiukkuus noissa metallisissa lavanpitimissä eli on kyllä tosi tiukan oloiset ilman jo ruuvin kiristystä.Ei kai tonne lavanpitimen ja lapojen väliin pidä vielä laittaa prikkoja,eihän noi metalliset pitimet anna periks yhtään että sinne jotkuu  2 x 0.5mm prikat menis väiiin.Kait ne kuuluu sit olla noin tiukat?(kädel joutuu vääntämään aika reilust).Eikös tuolla lavanpitimien sisällä ole lepatusakselin ruuvit,kokeilin niiden tiukkuuden,eikä ne olleet kovin tiukalla,osaako kukaan näistä sanoa mitään tiukkuuden suhteen?Niin tietysti perälavatkin oli valmiina kiinni ja nekin suht tiukat eli saa kädellä vääntää jos haluaa saada liikkumaan.
Otsikko: Vs: Lapojen tiukkuus lavanpitimissä
Kirjoitti: Kallio - 03 Elokuu, 2010, 23:42:54
Makuasia varmaan noi lavan tiukkuudet, mut ei ne silti kuulu hirveen piukassa olla. Piditkö leparin toisesta päästä avaimella kiinni kun kokeilit?
Otsikko: Vs: Lapojen tiukkuus lavanpitimissä
Kirjoitti: Sammy - 03 Elokuu, 2010, 23:43:58
Päälapojen tiukkuuden saat sopivaksi, kun asetat lavat kohtisuoraan kopterin rungon pituussuuntaan nähden (toinen sojottaa vasemmalle ja toinen oikealle), nappaat rungosta tukevan otteen, nostat kopterein pystyyn vaikka nenä alas päin ja teet sellaisen napakan nykäisyn pystysuunnassa.
Lapojen pitäisi "lerpsahtaa" noin 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden.
Paikoillaan pysyessään on liian tiukka ja jos ne lörpsähtää alas kun nostat kopterin pystyyn, ne on liian löysällä.

Lepatusakselin ruuvien kiristyksessä/irroituksessa tarvitset kaksi samanlaista kuusiokoloavainta, koska lepatusakseli pyörii ellei toisesta päästä pidä vastaan. Muista ruuvilukite, mutta älä laita liikaa, ettei pääse laakereihin.

Perälapaset saa olla aika löysällä. itselläni 450 kokoluokan kopterissa ne pysyy vaaka-asennossa, mutta vähän kun tökkää sormella, niin lörpsähtää alas.


Liian tiukalle kiristetyt lavat aiheutttavat helposti tärinää.