Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Gaui => Aiheen aloitti: JCA - 30 Heinäkuu, 2010, 00:43:15
-
Moikkamoi!
Tuollanen Gaui X5 tuli tosiaan ostettua Helimportilta joku aika sitten ja viime perjantaina tuo saapui Suomeen.
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs109.ash2/38768_422484029449_543609449_4449013_2666621_n.jpg)
Allaolevaan stooriin lainailen muutamia kuvia tuolta helifreakista löytyvästä threadista, kun ovat parempia ja havainnollistavampia kuin omani. Kyseinen ketju löytyy täältä:
http://helifreak.com/showthread.php?t=231007 (http://helifreak.com/showthread.php?t=231007)
Maanantaina vasta kopterin sain kun viikonloppu oltiin 3D Mastersseissa opettelemassa lentämistä..
Kopteri on nyt siis Helimportilla tarjouksessa:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=8530.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=8530.0)
Kopteria kerkesin rakentelemaan vasta tiistaina aamusta, ekana kävin läpi osat ja runkolevyjen laadun yms.
Heti ekana silmiin pisti haljennus koppa, canopyn yläosa oli parista kohtaa pahasti halki. Syykin tähän oli selvä, olivat sitten pakkaamon puolella saaneet idean tunkasta noi rungon palaset tuon kopan sisään ja koko paketti pahvilootaan. No tottakai kuljetuksen aikana ne rungonpuolikkaat hakkaavat tuon canopyn rikki.
Eipä siinä toki hätää sen enempää, linkkiä Helimportille ja vastaus tuli nopeasti että vaihdetaan koppa ilman muuta, palvelu pelaa ja niin kuuluukin :) Kiitos tästä Taskiselle!
Tiistaina sitte Samppa häiriköi ja pyys meikäläisen Röylään, menin sinne pällistelemään kun muut lenteli ja menetin kallista rakenteluaikaa. Toisaalta pääsin näkemään Ekin Gaui Quadroflyerin mikä oli yllättävän vakaa ja mukava lentää, vaan siitä enempi tuolla toisessa ketjussa.
Tiistai iltana jatkoin vielä X5:n rakentamista ja vielä yksi ikävyys tuli vastaan, toinen canopy holderi korkkasi. Se katkesi kierteiden kohdalta ja jäi rungon väliin tulevan laakeripukin sisään. En sitten tiiä tuliko väännettyä liian kovin, toisaalta käsin vääntämällä noita ei luulis saavan poikki, toki käytin sellaista kumista liinaa mikä on suunniteltu pullon kierrekorkkien avaamiseen, ei luista sormet :)
Eippä tuossa sinänsä, koppa tulee runkoon kiinni neljällä tuollaisella kiinnikkeellä ja jos yksi puuttuu niin so what.. Tuon katkennut kierteen osanenkin onnistuttiin Röylässä saamaan irti siitä laakeripukista.
Keskiviikkona menin suoriltaan pajalle rakentamaan ja siinähän tuo koko päivä meni. Tai noi viitisen tuntia sitä taisin keskiviikkona rakentaa, about saman verran tiistaina yhteensä.
Keskiviikkona sain koko rungon nippuun ja sähköt vedeltyä kans. Runko on niin pirun ohut että meinas parissa kohtaa olla hankala saada piuhoja sinne, mutta kun vähän pyöritteli niin löytyhän sieltä sopivat välit..
Runko on justjust tuon Futaban 8ch vastarin levynen, eli vastari menee kivasti sinne väliin, tai sillain ettei se puoliskojan väliin mene vaan jää runkopalojan tasalle. Futaban GY520 mahtui juuri ja juuri runkolevyjen väliin.
Tuo Gauin 100A säädin on vähän jööti, sen kanssa sai eniten tapella, mutta pikanen googlaus että mites muut sen on tehnyt niin löytyhän se sopiva paikka ja johdotus sillekkin.
Lopulta sähköt oli säädetty kopterin rungon sisään ja missään rungon ulkopuolella ei ole minäänlaista palikkaa/ulokkeita :D Aivan mahtavaa, johdot sai kivasti niputettua niille tarkoitettuja reittejä myöten.
Torstaina, tänään, tein kopterin ensilennon. Röylässä akut kiinni, kantamatesti uudelle radiolle, liikesuuntien tarkistus, linkkien tarkistus, kaasua leijuu pirun pienillä kierroksilla ja on HILJANEN. Seuraavalla akulla idle1 silmään, holdi pois ja ei muutaku silmukkaa, vaakakierrettä, väähn pystärii, nopeita ohilentoja. Vakaa lentää! Siis ihan tosissaan VAKAA!
Tehoa tossa härvelissä on ku pienessä kylässä, ja idle1:llä mulla tulee vasta 85% koneen tehoista ulos.. idle kakkosella sain jopa pari tic-tocin näköstä liikettä tehtyä ja tosi makee tehä sellasia rainbown tyyppisiä liikkeitä kun se oikeesti pysähtyy ja saa "rääkättyä" kivasti. Mukavat pörinät lähtee niistä peruslavoista! Inverted -leijunta oli helppoa, pysty päästää tikun irti niin pysy paikallaan, itellä vaan ei kantti kestäny enää 10cm päässä heinastä olla pitämättä cyclic -tikusta kiinni :D
Kolmas akku oli samaa settiä, vähän rauhallisempaa toki, tämä akullinen iteasiassa videoitiinkin, lataan sen kohta youtubeen. Sinänsä harmi että kyseisellä videolla ei näy niin paljoa tota koneen rääkkäystä. Tehoa sieltä tosiaan löytyy, mulla rupes vaan 30C akut jo kyykkäämään 8)
Neljäs... ja se viimenen puolikas akku oli sitten valokuvauksia varten. Leijuttelin matalalla ja inverted heinikon päällä. Eki toivottavasti laittaa pian tästä kuvia tänne, ne oli hienoja ja haluisin parhaimmasta originaali fileen että voin teettää siitä taulun ;)
No kuvat otettiin ja aattelin vielä kokeilla rotaatioo että miten tossa inertia riittää.. eka kerta taivaalla hold päälle, joo kivasti pörise, hold pois päältä --> lisää kierroksia ja korkeelle, hold päälle.. joo kiva.. hold pois päältä.... woooooops... eiprkll.. jotenkin olin tottunut siihen Elykin inertian määrään ja nopeaan kierrosten takasin saamiseen etten osannut odottaakkaan seuraavaa. Kierrokset hiipumassa -> holdi pois -> kierrokset loppu, "ainii, se *tun 10s soft startti" -> blade stop (no nyt se on tehty, vähän tätä uhkailinkin, mutta tää ei ollu tarkotuksellinen) -> toinen lapa löi peräputkeen -> hold takasi päälle ettei tuu enempää vahinkoo ja paristakymmenestä metristä heinikkoon.
Torpin saldo: Katkennut jalas, vääntynyt stabbarintanko ja lommo peräputkessa (ja on se putki vähän vinossakin).
Runko on ehjä, ei mitään jälkiä mistään, vahva ku mikä.. Eihän tuo kummakaan ole, lähekkäin olevat kohtuu paksut hiilarilevyt, niiden välissä paksut alumiinilevyt kahdessa kerroksessa yms..
No lähdin sitten vielä Röylästä hakemaan äiteetä ja broidia Hyvinkäältä tutulta. Siinä tutulla pöydällä vilasin vielä ettei muuta ollut mennyt, suoristin käsivoimin stabbarintangon, nippusiteellä landari kuntoon ja pyörittelin nuppia.. kardaanikaan ei ota mihkään kiinni.
Akku kines ja uudelleen testit sähköille, servot toimii, ei tuu häröjä mistään.. Linkit on kiinni, ruuvit on kiinni, ei epämääräsiä rahinoita. Rauhassa leijumoodilla metrin korkeuteen leijumaan.. SE LENTÄÄÄ!
Idlelläkin kokeilin vielä ja lentää niinkö uutena, pitää kyllä tilaa siihen uus peräputki ja stabbarintanko ja jalakset, mutta voi tolla lentää! ;D
Aivan mahtava fiilis on nyt, Röylästä kun lähdin niin vitutti niin että tuli ajettua Hämeenlinnanväylää(/motaria?) "aavistuksen" vauhdikkaammin. Mutta korjaus olikin helppo ja saan sittenkin leijutella lauantaina Maskussa tolla.
Olen erittäin tyytyväinen Gaui X5:een, ja ainakin tähän mennessä se on ollut vakain ja ketterin näistä mitä mulla on ollu. Alla vielä vähän summasummarum yhteenvetoa ja tässä parin päivän sisään koitan saada videoo ja kuvaakin tähän ketjuun.
Pakkaus:
+ Kompakti, kaikki nipussa ja yläkkäästi niputettu, mikään ei pääse paketin sisällä heilumaan
+ Osat jaettu eri laatikoihin, -Päälavat ja perä, -Sähkötarvikkeet, -Nuppi, -Runko ja Canopy
- Rungon puolikkaat ja kaikki muutkin rungon hilppeet (laakeripukit yms) oli sullottu canopyn sisään, mikä oli rikkonut canopyn
- Pusseja ei ole numeroitu ja kopteria rakennettaessa oli parissa kohtaa hankala ettiä oikeita ruuveja kun yhtäkkiä joutuikin avaamaan jonkun aivan ihme pussukan että löysi oikean ruuvin
+/- Nuppi ja perä oli aikalailla valmiiksi kasattu, niissä ei tarvinut tehdä oikeastaan muuta kuin linkit väleihin. Sinänsä hyvä, sinänsä huono asia. Lukitteet löytyi jokasesta ruuvista kun kävin ne läpi ja vaikuttaa siltä että se on tällä kertaa ihan oikeasti kasattu kunnolla. Näihin on tietysti aina vähän vaikea luottaa, kaikki kun pitää yleensä tehdä ihan ite.
Laatu:
Runkolevyt on kohtuullisen paksua hiilikuitua, näin randomilla ja mutulla heitettynä väittäsin että paksummat kuin T-Rex 500:ssa ainaskii. Tarkistan tämän vielä. Levyt on hienosti viimeistelty ja varsinkin reunat on hyvän näköiset. Myös alumiiniset laakeripukit yms olivat erittäin laadukkaan oloiset, reunat oli siistit, sekä työstöjälki oli noin yleisesti pällistellen siistiä.
Ei valittamista sen osilta.
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs084.ash2/37540_422483999449_543609449_4449011_7334649_n.jpg)
(http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=170350&stc=1&d=1280153634)
(http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=170412&stc=1&d=1280180850)
(http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=170430&stc=1&d=1280182229[img]
[img]http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=170433&stc=1&d=1280182229)
- Yksi neljästä canopy holderista korkkasi, tämän kirjoitinkin tuonne ylöskin. Olisko sitten ollut valuvirhe, ikävä sellainen, mutta onneksi tässä osassa eikä jossain muussa kriittisemmässä osassa. Koppa menee vielä kolmella canopy holderilla kiinni ja sehän riittää oikein kivasti.
- Koppa oli haljennut, mutta tämä menee varmaankin tuon pakkaustavan älyttömyyden piikkiin.
* Moottorin kiinnitys tapahtuu X5:ssa kuten mm. Hurricane 425:ssa. Itse en tästä tykkää ja toivon että Gaui kehittelis jotain muuta. Moottori nimittäin ruuvataan ensin kiinni moottoripukkiin ja sitten koko palikka runkolevyjen väliin. Moottoripukki tulee sitten 6 ruuvilla kiinni ja nehän on ruuvattava että näkee tarkasti pinjonin asettumisen päärattaalle. Jos pinjonin ja päärattaan välys on huono, joutuu koko pukin irrottamaan, säätämään motin uusiksi randomilla ja sitten koko paketti takasin kiinni. Sai muuten hetken aikaa tapella että löytyi se sopiva kohta, ei liian tiukkana päärattaassa kiinni, eikä liian kaukanakaan..
Lentäminen
Kopterin vetäsin siis suoraan pakasta ulos, laittelin osat yhteen ja lukitteet väliin. Säädin linkit jotakuinkin sillain kuin ne ohjeissa käsketään ja lähdin lentämään.
X5 käyttäytyy kuin iso kopteri vakautensa puolesta, se on rauhallinen kun haluaa että se on rauhallinen. Jos tahtoo esitellä laitoksen tehoja niin nappaa idle1:n päälle (itsellä 85% koneelta ulos, suora käyrä ja lapakulmat lineaariset 0-100). Tehoa löytyy ja kopteri kääntyy ja kieppuu lähes kuin FBL -härvelit.. No ei sentäs ihan kuin FBL -kopterit, mutta niin lujaa kun mekaanisella stabiloinnilla voi pyöriä. Tictocit onnistui ilman pelkoa että romu tulee alas tai jotain pettää, kopteri pysähtyy kovasta vauhdista kuin seinään kun nostaa keulan ylös ja antaa kulmia.
Ääni on mielestäni hyvin hiljainen, lukuunottamatta sähkökopterille ominaista koneen vinkumista. Norm/leiju -moodilla tuo ei pidä sitäkään ääntä, mulla on sillon siellä niin vähän kierroksia koneella että melkeen näkee kun lavat kiertää, silti se liikkuu mukavan nopeasti ja on varsinkin tällöin hauska lennettävä taivaslennon osalta.
Neljä akkua siis on vasta lennetty ja lisää testejä tehdään, mutta tähän mennessä fiilikset on hyvät enkä ainakaan ole pettynyt ostokseeni.
Torppauksenkin tuo näkyy kestävän sen kummemmitta vaurioitta. Sähköt gyroineen kaikkineen on kivasti turvassa runkolevyjen välissä ja sillaitällai. Mää diggaan!
Jatketaan harjootuksia ja Eki lisää ne leijutuskuvat tänne!
X5 on muuten nähtävissä Maskun kentän avajaisissa lauantaina, aion myös vähän sitä leijuttaa ja taivaslentoakin näkee. Sen kovempaa rääkkiä en vielä anna tolla lommoilla olevalla peräputkella :)
-
Tässä pari kuvaa johnyn eiliseltä ensilennolta.
Vitsi jos mulla ois ollu eilen keppi niin oisin antanut johnylle kyllä sormille ;D.
(http://jeteki.kuvat.fi/kuvat/Rc%20helicopters%20and%20REAL%20helicopters/Johnys%20X5.jpg/full)
(http://jeteki.kuvat.fi/kuvat/Rc%20helicopters%20and%20REAL%20helicopters/IMG_4624.jpg/full)
-
Hienoja kuvia! Kiitti Eki.. :)
Noh noh.. eihän siinä pahasti käynyt, ja kun tarkotus ei tosiaan ollut tehdä blade stoppia vaan ihan normaalisti testata inertia ja totutella tohon. JOS joskus tulis pakkotilanne.
-
On kyllä siistin näköinen kopteri, tyylikäs koppa jne.
-
Heisulivei!
Eilen, tai siis nyt jo toissapäivänä tuli leijutettua kaksi akullista Turkkuses Myllyn takana, lastauslaitureiden vieressä siellä jossain :)
Kivaa oli ja siinä oli aina oma hauskuutensa laskeutua tuolla X5:lla kun vasen landari oli mutkalla ja kopteri niiasi vasemmalle eteen..
Tänään lensin Maskussa kaksi akullista siellä älyttömässä tuulessa, Jussi. mittasi tuulen nopeudeksi 14.2m/s kun leijuttelin siinä ruohikon päällä. Kivasti pysyy paikallaan tuo X5, vaikkakin korkeuden suhteen saa koko ajan harrastaa eräänlaista pitspumppia.
Kolmattakin akullista aloittelin iltapäivästä, tein flipin ja sitten leijutin hetken paikallaan, kunnes nuppi pamahti ja kopteri syöksyi lapaset solmussa sinne rehujen sekaan.
Tuossa X5:n lavanpitimessä olevat tuollaset palikat, mihin tulee nuo linkit kiinni, ne ovat lavanpitimissä kiinni pirun lyhkäsillä ruuveilla.
Kuva kertoo enemmän kuin mun höpötykset:
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs249.snc4/39812_423058264449_543609449_4463467_6820372_n.jpg)
Ei ollut kiva kun tuo irtosi lavanpitimestä ja lapa valahti löysäksi:
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs168.snc4/37752_423058279449_543609449_4463468_682358_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs088.ash2/37752_423058284449_543609449_4463469_5805123_n.jpg)
Pahoittelen surkeita kuvia, mutta kaipa niistä asian ymmärtää..
Lukitetta ruuveissa oli, mutta eihän tuo nyt voi tuolla pysyä.
Eli jos joku X5:n joskus hommaa niin suosittelen tarkistamaan nuo ruuvit ja vaihtamaan pidempiin! Vaarallinen jo tuollanen, mun mielestä..
Suurempia vaurioita ei tullut, kiitos kohtuullisen pehmeän "laskeutumis-alueen". Landarit meni nyt lopullisesti palasiksi, yksi linkki on nupista hukassa ja muuten on samat vauriot kuin siltä aiemmaltakin (oman mokan) torpiltakin, eli peräputkessa lommo.
Sain sentäs lapauran justii kohillee.. :D
Eki jos sää tuunaat siihen sun X5:een sen FBL nupin niin voisit lainata mulle stabbarintankoa ja tuota yhtä pitkää linkkiä? Pääsis lentää..
Saat stabbarintangon takasi (uuden) kun mun allerc tilaus saapuu.
-
Niin ja jostain pitää saada sopiva ja pidempi ruuvi tohon lavanpitimeen.. Ehdotuksia? Vai otanko ton messiin/mittaan halkasijan ja meen gei-rautaan?
-
Niin ja jostain pitää saada sopiva ja pidempi ruuvi tohon lavanpitimeen..
...ja vinkkiä maahantuojalle/sponssille tapahtuneesta..
Muuten oli iha hieno laitos..
-
Olisko tullut kupru rakentaessa ja ruuvit menneet sekaisin? En usko että noin lyhyttä ruuvia oltais suunniteltu tai sitten kitti oli maanantai kappale tuolta osin.
-
-
ruuveja löytyy täältä moneen lähtöön ;) http://www.kopterit.net/index.php?topic=1484.0
-
...ja vinkkiä maahantuojalle/sponssille tapahtuneesta..
Muuten oli iha hieno laitos..
Luulen että Taskinen (Helimport) lueskelee näitä mun juttuja :D
Olisko tullut kupru rakentaessa ja ruuvit menneet sekaisin? En usko että noin lyhyttä ruuvia oltais suunniteltu tai sitten kitti oli maanantai kappale tuolta osin.
-
Nuppi oli valmiiksi kasattu. Käytin ruuvit vain auki ja laitoin lukitteet väliin. Eli jos ne on päin vittua kasattu niin on ollut jo tehtaalta tullessa.
Innolla odotan Ekiltä kommenttia, että onko sillä samallailla tuo lavanpidin..
ruuveja löytyy täältä moneen lähtöön ;) http://www.kopterit.net/index.php?topic=1484.0
Iteasiassa ollu tarkotus jo pidemmän aikaa tilailla noita. Pitää odotella että isäntä tulee lapista, sieltä keskeltä metsää porojen seasta takasin sivistyksen pariin. Sekin kun kuulemma tahtoisi noita ruuveja niin ottais sitte ihan kunnolla kerralla :)
-
Ohjeen mukaan ruuvin mitat on 3*7 mm ja tuollainen viisto kanta. Mutta kuinka paljon pitempi ruuvi tuohon mahtuu, tuleeko laakeri vastaan?
-
Työkalupakki ja mauseri on autossa, en jaksa nyt hakia niitä. Mittailenpa huomenna että kuin pitkä ruuvi sinne mahtuisi..
-
Pitäisköhän seuraavassa kasauksessa panna vähän pikistä myös sen kikkareen ja lavanpitimen väliin, tukis ruuvia kummasti.
-
Katsoin juuri omastani niin kuvaan verrattuna siinä on noin 1,5mm enemmän kierrettä, olen myös johny tarkastanut kaikki "esi" kasatut osakonaisuudet ainakaan vielä ei ole tullut vastaan mitään huonosti kasattua osaa.
Juuri omaan äxxään FBL nuppia sovittelen joka vaatii vähän enemmän töitä kuin 425:een.
-
Selkee.. purkaan ton koko härvelin palasiksi ennen seuraavaa lentoa ja käyn kaikki *tun ruuvit läpi. Tulee kiire jos pitis olla Assyille taas valmiina, ei tarvi ainakaa lentää ennen sitä.
Hiukkasen kyrsii että on kopteri tullu maihin sen takia että joku korean sälli on tunkenu väärät ruuvit sinne.
Kyllä mä nyt sen käsitän että lukitteet niiltä voi jäädä pois ja kävin noi vaan lukitteen kanssa läpi. Ei ny tullu mieleen että ne s*#tana kasaiskin noi päin *rsettä..
Maanantaikipale.. Sulla ei Eki vissiin ollu mitään ongelmia noin muutenkaan sen rungon kanssa?
-
Tässä ois muuten tota jonkun näköstä videoo.. Alkutekstit kerkesi jo vanhentua kun sai tapella youtubenkin kanssa. Eli ei ole enää ku suomen ensimmäinen, muttei ainoa :)
http://www.youtube.com/watch?v=n34Nm0AnVtk (http://www.youtube.com/watch?v=n34Nm0AnVtk)
-
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs251.snc4/39869_429631105896_611800896_4722257_411582_n.jpg)
Hiano koppa!
-
Kuulostelkaas hetki voiman/tehon ääntä:
http://www.youtube.com/watch?v=H0M6RqJNEG4&hd=1 (http://www.youtube.com/watch?v=H0M6RqJNEG4&hd=1)
Nostanpa itellä kierrokset takasi ylös, joku meinas että on liikaa se 2700 nupissa mulla Idle2:lla. Sillä ne näkyy menevän mualimallakin :D
Ja pistetääs tähänkin ketjuun tuo oma tuubivideo jos joku joskus sattuis ettimään kuvia/videoo X5:sta niin sitä on sitten reilusti yhdessä ketjussa:
http://www.youtube.com/watch?v=Me880usvndw&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=Me880usvndw&feature=related)
Tilanne on tosiaan hiukkasen muuttunut kun viimekerralla tähän ketjuun kirjailin.
Pomppimiset ja tylyt tärinät on saatu nyt pois.. Ne selkisi kun sääteli nupin linkkitangot saman mittasiksi, sentin heitto ei ollut oikein hyvästä.. ::) Missälie välissä menny 425 Hurricanen ja X5:n linkkitangot sekasin. Myös jalakset tuli vaihdettua originaaleihin (oli Al*gn jalakset) niin sekin varmasti teki osansa tärinän poistumiseen. Pientä tärinää tuossa on edelleen, jonka huomaa kovemman rääkin aikana. Stabbaritanko oli ainakin mutkalla, se on nyt kolmas minkä olen tähän vaihtanut. Pitäis vissiin ostella jotain kuljetus-salkkuja/reppuja näille kun ei noi "ohkaset" flybarit kestä mitään.
No tilasin itekkin enivei FBL nupin tähän niin pääsee kohta nauttimaan tangottomuudesta. Kaveriksi tulee ehkä BeastX, saa nyt nähdä.
Nuppi tarvii vielä käyttää auki, lavanpitimien laakereiden kanssa ongelmaa.. Laakerit ei ole lavanpitimissä kiinni ja kun lavanpitimiä pyörittelee niin laakeri ei pyöri mukana, liukulaakeri? ;D .. tiiä sitte korjaantusko kun käyttää auki ja tunkasee vaan loctitee lisää väliin (nuppi on ihan uusi, pari testilentoa takana, tehtaan jäljiltä tämäkin.. ellei Eki joskus tota käyttänyt auki). Saattaahan se tehtaalla aina joskus jotain jäädä pois, ketuttaa vaan avata toi nuppi kun kaikkialla muualla on niin hyvää lukitetta ettei tuota meinaa saada auki, joutuu joka paikkaan näyttää varmaan töhöä..
Mutta näillä mennään mitä on. Kaikinpuolin on pirun vakaa ja mukava lentää tätä kopteria kun on tärinät poissa (ja tärinät alko alkujaan siitä ekasta Röylän blade stopista).
Tuo lavanpitimen ruuvi keissi on kans vähän selkiintyny. Ruuvihan ei ollut liian lyhyt, pahoittelut hämäävistä kuvista. Ruuvi vaan ei ollut kohillaan tuossa lavanpitimessä kuvan oton ja pällistelyn aikana. MUTTA, silti lavanpitimestä on jossain välissä kierteet menny sileeksi. Onko se sitten ollut jo tehtaalla? Vai saiko X5 niin pahasti kolausta Röylässä kun tuli maahan, että se isku olisi saanut nuo kierteet sileeksi? Hiukkasen hassulta tuntuis, kun kuitenkin roottori ei pyörinyt lainkaan enään kun X5 vaakatasossa tipahti peltoon, eikä se edes tullut maahan asti vaan jäi siihen heinikon sekaan = kohtuullisen pehmeä lasku ja sillon meni vain stabbarintanko + peräputkeen lommo..
Ei näistä aina tiiä, mutta pääasia on että nyt on kaikki palikat vaihdettu ja ton nupin laakeri systeemin koitan vielä keksiä jollain korjailla ja ei muutakö taivaalle.
Syysleirillähän tämä ja toivonmukaan toinenkin X5 lentelee. Kolmas X5 ei taia Falconille saapua ennen leiriä :(
-
Hah, kahdeksan vuotiaskin osaa lentää Gauin Äx femmaa! Niin vakaa ja hätänen se on!
http://www.youtube.com/watch?v=7XnwrCC0YEQ&feature=fvwk (http://www.youtube.com/watch?v=7XnwrCC0YEQ&feature=fvwk)
-
Pikkulinnut lauleskeli että Suomeen on saatu jälleen yksi uusi Gaui X5 pilotti?
Kuka on tämä salaperäinen laatumerkin päälle ymmärtävä henkilö? :D
-
Maskussa tuollaisia ainakin havaittu pariin otteeseen tolla falconilla, mutta siitähän oli jotain kirjoituksia.
-
Joo, se on jo wanha juttu toi Falconin X5.
Käsittääkseni noita on Suomessa nyt:
- Mulla
- Jetekillä
- Falconilla
- Mr. X
-
Moro nääs
Jottei GAUI kuume laskisi niin maailmalla X5 on otettu vastaan positiivisesti "Now GAUI have True 3D 500 Heli".
Katsokaa review....
http://www.rcheliresource.com/review-gaui-x5/ (http://www.rcheliresource.com/review-gaui-x5/)
On jo ostoslistalla ;D
T:G.O.M
-
Hei
Minä lienen se mister X ;D, joka tilasi tuon X5:n lokakun alussa. Sain paketin toissapäivänä ja olen alkanut pikkuhiljaa tutustumaan sisältöön.
Olen aloitteleva helikopteristi ja muutenkin lentävien laitteiden aktiiviajastani on vierähtänyt jo reilut 20 vuotta, joten rauhaksiin tässä aloitetaan
ja opetellaan.
Kopteria kasaillaan ja varustetaan tämä talvi ja simulaattorilla harjoitellaan. Pitäisi tulla tuonne Röylään katselemaan ja ihmettelemään
kun vain tietäisi että siellä on porukkaa.
Mielellään ottaisin kokeneempien neuvoja vastaan ja erityisesti kun saan X5:n kasaan niin olisin erittäin kiitollinen jos saisin jonkun kokeneemman
tsekkaamaan sen läpi.
Nyt pitäisi valita Gyro ja servot kopteriin. Onko ehdotuksia. Radiona Futaba T7C.
Terveisin
Tapio K
-
X5 on todella helppo kasata, jos on edes vähän kokemusta.
Mutta ihan varmasti jelppiä löytyy jos sitä tarvitaan!.
Itse valitsisin gyroksi futaban GY520:en, ja nuppi servoiksi esim: savöksin mallistosta vähintään 5-7 kg servot.
-
Pitäisi tulla tuonne Röylään katselemaan ja ihmettelemään
kun vain tietäisi että siellä on porukkaa.
Taitaa olla röylä tältä vuodelta hiljentynyt, Henttaalla on usein viikonloppuisin porukkaa.
-
Gyroksi valitsisin Spartanin Quarkin.
Jep kasaamisessa ei muuta ihmeellistä ollut kuin nupin linkit oli päivitetty kiinteistä sellasiin normi säädettäviin ja ohjetta ei oltu päivitetty vaan se ohje olikin niitten linkkien kanssa samassa pussissa. Ja myöskin se on outoa, että flybar pystyi osumaan siihen antirotation bracketiin. Itse hioin sitä bracketia niin, että flybar ei ole mahdollista osua siihen.
-
X5:sen canopy ei ole ihan täysin symmetrinen ja on hieman turhan lähellä pääratasta toiselta puolella. Voikos tuollaista kuumentaa ja vähän uudelleen muokata?
-
X5:sen canopy ei ole ihan täysin symmetrinen ja on hieman turhan lähellä pääratasta toiselta puolella. Voikos tuollaista kuumentaa ja vähän uudelleen muokata?
Voisi. Tunge (puhdas) sukka tai pieni pyyhe myttynä päärattaan ja canopyn väliin ja lähde hiustenkuivaajalla lämmittämään sopivan laajalta alueelta. Anna jäähtyä rauhassa (vaikka yön yli jos ei ole kiire) ja katso kuinka kävi. Jos ei auttanut, niin homma uusiksi.
-
Muutama kysymys:
- kuinka tiukalle tämän kokoisessa kopterissa säädetään pää- ja perälavat?
- kuinka pienillä nupin kierroksilla tälläinen pysyy ilmassa ja toimii hyvin? Onko 50% 16t pinionilla liian vähän?
- eikö tuo toinen perän linkkitangon pidin tosiaan tule mitenkään peräputkeen kiinni?
Miksiköhän muut valmistajat eivät enemmän käytä lukkomuttereita? Tässähän niitä on käytetty perälavan pitimissä sekä pääakselin molemmissa muttereissa.
Oli muuten tehtaalla pojat laittaneet nupin kohtuu tiukasti kasaan, rupesin jo pelkää avainten puolesta kun yritin sitä purkaa niin jätinpä sitten purkamatta.
-
Muutama kysymys:
- kuinka tiukalle tämän kokoisessa kopterissa säädetään pää- ja perälavat?
- kuinka pienillä nupin kierroksilla tälläinen pysyy ilmassa ja toimii hyvin? Onko 50% 16t pinionilla liian vähän?
- eikö tuo toinen perän linkkitangon pidin tosiaan tule mitenkään peräputkeen kiinni?
Miksiköhän muut valmistajat eivät enemmän käytä lukkomuttereita? Tässähän niitä on käytetty perälavan pitimissä sekä pääakselin molemmissa muttereissa.
Oli muuten tehtaalla pojat laittaneet nupin kohtuu tiukasti kasaan, rupesin jo pelkää avainten puolesta kun yritin sitä purkaa niin jätinpä sitten purkamatta.
Päälavat kireys määritellään niin kuin kaikissa kopuissa eli käännät kopterin kyljelleen niin lapaset ei saa valahtaa alas, mutta kun vähän nytkäytät niin niiden pitäisi valahtaa lattiaa päin noin 90 astetta. aste luku ei ole niin tarkka. Kuhan ne valahtaa.
Itse olen ajanut kopua 38% idlellä ja govi päällä, kyllähän se leijuu muttei kovin vakaasti ja on tietenkin laiska. Testailemalla saat parhaan tuloksen. :) itse ajelen flätti 100%
Laita se linkkitangon pidin kiinni nippusiteen päällä eli sillä liuskamaisella osalla. Tunget sen vain sinne linkkitangon pitimen ja peräputken väliin.
Minäkään en avannut sitä nuppia ja hyvin pysynyt noin 30h kasassa :D Pitäisi nyt avata se vaihtaa laakerit.
-
Näyttää tulevan X5 myös Fast-Ladin valikoimiin, muutamia varaosia on jo listattu:
http://www.fast-lad.co.uk/store/index.php?cPath=22_144_419_518&sort=1a&page=1 (http://www.fast-lad.co.uk/store/index.php?cPath=22_144_419_518&sort=1a&page=1)
Eivät kyllä halpoja ole. Hinnat samat punnissa kuin esim. Infinity-Hobbyssä dollareina. Tosin jos UK tasoon vertaa niin halvempaa on. Saapa nähdä mitä kittien hinnaksi tulee, epäilen kyllä ettei pärjää Suomen hinnoille.
-
Jes kerrankin hyväksi todettuun paikkaan tulee varaosia. Taidan kyllä odotella vielä omaa osa tilausta ja tilata osat tuolta kunhan saavat kaikki varastoon.
-
Jes kerrankin hyväksi todettuun paikkaan tulee varaosia. Taidan kyllä odotella vielä omaa osa tilausta ja tilata osat tuolta kunhan saavat kaikki varastoon.
Miksei Infinity tai Flying Hobbystä? Veroineenkin jää halvemmaksi. Infinitystä kolme kertaa olen tilannut ja aina tullut alle viikossa. Mitäs osia tarviit?
-
Kitti tuli justisa valikoimiin:
http://www.fast-lad.co.uk/store/gaui_flybarless_scorpion_motor_carbon_blades_208010-p-16385.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/gaui_flybarless_scorpion_motor_carbon_blades_208010-p-16385.html)
Tai siellä on ainakin toi sama mitä saa Taskiselta ja sitten tollanen BeastX:n kanssa oleva kompo. En tiiä onko Taskisella kans joku vastaavanlainen paketti?
Ei noi nyt pahan hintaisia ole..
-
Tai siellä on ainakin toi sama mitä saa Taskiselta ja sitten tollanen BeastX:n kanssa oleva kompo. En tiiä onko Taskisella kans joku vastaavanlainen paketti?
Ei noi nyt pahan hintaisia ole..
Samaa kittiä ja comboa saa Taskiselta ja ovat halvempia ainakin jäsenille.
-
Miksei Infinity tai Flying Hobbystä? Veroineenkin jää halvemmaksi. Infinitystä kolme kertaa olen tilannut ja aina tullut alle viikossa. Mitäs osia tarviit?
flying hobbysta oonki tilaillut, mutta ladilta tulee paketti 4 päivässä, eikä seiso tullissa. Itse asiassa tilasin koko kopterin silloin flying hobbysta ku muut tarjoajat eivät päässeet lähellekkään niitä hintoja.
Mielluummin maksaa vähän enemmän ku saa nopeesti, tosin nyt kyllä ei hirveä kiire ole kun talvi aikaa. En edes tiedä vielä mitä kaikkia osia pitää tilata, täytyy ensin purkaa tuo kopteri ja katsoa vaihtamisen tarpeessa olevat osat.
-
Näyttää olevan manuaalissa virhe pääakselin laakereiden kohdalla, väittää kovasti että tuotenumero olisi 208762, mutta oikea on 208761. Ei ole korjattu edes Gauin omilta sivuilta löytyvässä manuaalissa.
-
Näyttää olevan manuaalissa virhe pääakselin laakereiden kohdalla, väittää kovasti että tuotenumero olisi 208762, mutta oikea on 208761. Ei ole korjattu edes Gauin omilta sivuilta löytyvässä manuaalissa.
Jos näin on niin laitahan Gauille meiliä ja pyydä hyvitykseksi X7 ;)
Mä oon aina noi lakrut tilannu mittojen mukaan niin en ole kiinnittänyt huomiota.
-
Jos näin on niin laitahan Gauille meiliä ja pyydä hyvitykseksi X7 ;)
Mä oon aina noi lakrut tilannu mittojen mukaan niin en ole kiinnittänyt huomiota.
Laitoin palautetta, epäilen kyllä etteivät X7:aa lähetä.
Onkos joku tarkastellut noita perälavanpitimien painelaakereita. Purin ne ja vaikka kuinka katsoin niin ainakin omassa molemmat puolet oli ihan saman kokoisia vaikka manuaali väittää toisen olevan pienempi ja toisen isompi.
-
Laitoin palautetta, epäilen kyllä etteivät X7:aa lähetä.
Onkos joku tarkastellut noita perälavanpitimien painelaakereita. Purin ne ja vaikka kuinka katsoin niin ainakin omassa molemmat puolet oli ihan saman kokoisia vaikka manuaali väittää toisen olevan pienempi ja toisen isompi.
Toisessa on syvenpi/leveempi ura kuulille..
-
Toisessa on syvenpi/leveempi ura kuulille..
Niin pitäs olla, mutta kun ei ollut. Laitoin uudet tulemaan, katsotaan onko eroa. Tuo lavanpidin meinaan menee ihan jumiin jos vähänkin liikaa kiristää ja näinhän tuon ei pitäisi toimia.
-
Myös X5 saa uuden formula canopyn ja kahdessa eri värissä.
-
Livenä nähty eli waaaanhaaaaa
-
Millasilla setupeilla X5 FBL kopuja ajelette? Harkisten tässä X5:sen ostamista ensi kaudelle.
-
Vakionoparilla ja motilla. On muute varmaan kaikista tehokkain vakiosetuppi ikinä. Sitte hyperionin servoilla sekä jussi että toni. Zxiicci lentää brainilla ja jussi. lentää CGY:llä.
-
Vakio moottori ja nopari täälläkin. Servot Gaui eli Hyperionit mutta eri väriset kuoret. Gyrona Brain.
Se Super Combo on hyvä paketti, mitään ei tarvitse vaihtaa.
-
Onko nummelan porukka lentänyt toistensa X5:lla? Millasia eroja FBL purkkien välillä?
-
Olen lentänyt x5sta brainilla, cgylla, ja beastilla. Vbaria en ole laittanut vielä, mutta tähänastisilla kokemuksilla se olisi paras. Cgyssä on liian paljon säätöjä niin pieneen näyttöön. Todella vaikea säätää enkä näe lisäarvoa sille että voi säätää kaikki gainit radiosta. Kerran ne hierotaan ja sitten annetaan olla. Alas se kopukka pitää kuitenkin ottaa säätäessä.
Brain toimii hyvin ja se pääse lähelle vbarin tuntumaa eli hyvä purkki. Se on paljon parempi kuin beast, mutta jää vbarille hieman kaikessa.
Beasti on perus varma purkki. Toimii varmasti, mutta ihmeitä ei.tartte odottaa.
Teho paino suhde suhteessa lapapinta-alaan on huippu luokkaa! Todella upea kopteri.
Tuolla voi lentää rauhallisesti ja kauan tai sitten muutamassa minuutissa räimiä akut tyhjiksi. :)
-
Kiitos kommenteista. Hienoa kuulla, että hyvä kopu :) Mikä parasta varaosia saa Suomesta.
Itselleni tulee CGY750 tai VBar.
-
Itelläkin rupes tuo kiinnostamaan suuresti. 700 on jo hinnakas joka suhteessa, mutta tuo X 5 vois hyvinkin olla seuraava kopteri. Eilen viimeksi näin miten se lentää ja kyllähän se liikkuu hienosti. Tänään sitten oli tarjolla X7 ja mini protos esittelyjä.
-
Kiitos kommenteista. Hienoa kuulla, että hyvä kopu :) Mikä parasta varaosia saa Suomesta.
Se on loistava, ei vain hyvä ;)
Ei kyllä saa Suomesta kaikkia varaosia. Trex-Storella on n. 2/3 osista ja Helistorella 1/3, eli paljon puuttuu (ja onhan nuo hinnatkin 1/3 halvempia ulkomailla). Lisäksi kummassakaan kaupassa ei ole kovin hyvät valikoimat päivitysosia. Itse olen tilaillut Infinity Hobbystä ja Flying Hobbysta. Fast-Ladillä on hyvä valikoima ja hinnat Suomen kauppojen tasolla.
Tämä on ainoa lisäosa mikä pitäisi olla vakiona X5:ssa: http://www.infinity-hobby.com/main/product_info.php?products_id=6093 (http://www.infinity-hobby.com/main/product_info.php?products_id=6093)
Helpottaa akun laittamista ja suojaa moottoria torpissa.
-
Helistore korjasi tilanteen.
Helistorella on nyt kaikki osat ja tulee olemaan, mutta niitä ei ole keretty päivittämään verkkokauppaan.
Tietenkin jos joku on ostanut juuri viimeiset niin sitten joutuu odottamaan pari viikkoa tai tilata ulkomailta.
-
Ei kyllä saa Suomesta kaikkia varaosia. Trex-Storella on n. 2/3 osista ja Helistorella 1/3, eli paljon puuttuu (ja onhan nuo hinnatkin 1/3 halvempia ulkomailla). Lisäksi kummassakaan kaupassa ei ole kovin hyvät valikoimat päivitysosia. Itse olen tilaillut Infinity Hobbystä ja Flying Hobbysta. Fast-Ladillä on hyvä valikoima ja hinnat Suomen kauppojen tasolla.
Joo, eli juuri niinkuin zxiicci sanoi. Kaikkea mitä vaan gauilta X5:seen saa on varastossa. Lisäillään verkkokauppaan kunhan ehditään. Formula canopya X5:een tulee myöskin varastoon. Gaui taitaa julkistaa ne tämän kuun 15. päivä.
Myös X5 combot ovat saatavilla meidän kautta. Pistä YV tai sähköpostia jos kiinnostaa. Laitamme nämäkin kauppaan, kunhan ehdimme.
Helipeople
-
Hieno homma. Sivuilla olevan FES kitin kuvausteksissä on html elementtejä encoodattuna joten sen voisi korjata, kiitos.
http://thehelistore.com/index.php/kopteripaketit/x5-2/gaui-x5-fes-kit.html (http://thehelistore.com/index.php/kopteripaketit/x5-2/gaui-x5-fes-kit.html)
-
Minkä kokosia akkuja tuossa X5:ssä käytätte?
-
6s 4400mah 55c genssejä on nyt ajossa. Kivasti potkii :)
4000mah 40c turnigyllä on tullu ajettua eniten.
-
Turnigy 4000mah 20c (epäilen virhemerkintää kun toimii niin hyvin)
Gens Ace 4000mah 25c
OptiPower 4300mah 30c
-
Paljonkos näitä on porukoilla. Ei hirveesti ole sattunut silmään, räksät näyttää paljon yleisemmiltä. Ei kyllä näy koskaan myytävänäkään, vissiin omistajat ovat tyytävisiä tähän.
-
Paljonkos näitä on porukoilla. Ei hirveesti ole sattunut silmään, räksät näyttää paljon yleisemmiltä. Ei kyllä näy koskaan myytävänäkään, vissiin omistajat ovat tyytävisiä tähän.
Yksi oli myynnissä tuossa keväällä, mutta muuten ei ole näkynyt. Oiskohan viidellä täällä foorumilla kirjoittelevalla tälläinen, vaikea sanoa paljon muilla..
-
Paljonkos näitä on porukoilla. Ei hirveesti ole sattunut silmään, räksät näyttää paljon yleisemmiltä. Ei kyllä näy koskaan myytävänäkään, vissiin omistajat ovat tyytävisiä tähän.
Mulla tulee mieleen kanssa viisi x5 pilottia, ei mikään kovin yleinen kopteri siis.
Mikä vähän kyllä ihmetyttää sillä tuo on aika hyvä koko, tehoa on vakiosetupilla paljon mutta silti hellä akuille. Vähän jäävi minä tietenkin olen kehumaan mutta x5 on suorituskykinen ja kestävä kopteri. Ei tuosta ole mitään tarvetta päästä eroon kun kokolouokassa ei ole parempaa.
-
Olikos Pirkanmaalla kenelläkään X5:sta?
Näin kevätleirillä pikasesti ennen kuin pelto vei osansa. Voisin tulla katsastaan, että millanen kapistus tuo on.
-
Olikos Pirkanmaalla kenelläkään X5:sta?
Näin kevätleirillä pikasesti ennen kuin pelto vei osansa. Voisin tulla katsastaan, että millanen kapistus tuo on.
Toistakin pirkanmaalaista kiinnostaisi nähdä aparaatti livenä ja kuulla säätö kokemuksia. Toimiiko suoraan paketista, vai pitääkö päivitellä jotakin yms....
-
Toistakin pirkanmaalaista kiinnostaisi nähdä aparaatti livenä ja kuulla säätö kokemuksia. Toimiiko suoraan paketista, vai pitääkö päivitellä jotakin yms....
Eipä ole ainakaan mun tiedossa että tampereella tai siellä lähistöllä olisi kellään X5sia eli joudutte ehkä olemaan pioneerejä siinä asiassa ;D
Ouluun saa tulla pällistelemään mun yksilöä jos haluaa ;)
Toimii suoraan paketista eikä mulla ole ollut tarvetta päivitellä mitään. NJS linkkasi tuon akkuteline/moottorin suoja kehikko härdellin, se voi olla hyvä lisä jos tahtoo suojata moottorin
torpin sattuessa.
Gauin X sarjalaisiin on ylipäätään huonosti aftermarket päivitys osia toisilta firmoilta, joka mun mielestä kertoo siitä ettei ole tarvis päivittellä mitään kun on kerralla tehty hyvin.
Jos jotain valittamista on ollut niin Gaui on yleensä korjannut asian ja päivitellyt osat kitteihin. Esim. X7 leparin shimmit on nykyään vahvempaa mallia ja saan sellaiset huomenna itselleni.
X5 on jo pari vuotta vanha laitos eli kaikki lastentaudit on saatu pois jos niitä edes on ollut. Omani lensi yli 30h paketista torppaamatta ilman mitään ongelmia. Ison torpin jälkeen saikin vaihtaa kaikki laakerit ja muutamat osaset :) Pysyy kopukka kunnossa kun mäjäyttää joskus kunnolla.
Niin kun olen useasti sanonut, laitos on erittäin kevyt ja lapapinta-ala suhteessa painoon on todella hyvä! Eli siis kevyt runko suhteessa lapojen pituuteen. Runko on erittäin jäykkä ja kestävä, ei kyllä taivu niin kuin kilpailija trex 550 runko ;D Tehoa on kuin pienessä kylässä ja silti hellä akuille. Rotaatiotkin onnistuvat mahtavasti! Melkein yhtä hyvin kuin isoveljellä x7lla. X5 kerää autossa kiekat todella nopeasti takaisin eli sillä on helppo rollailla ja flippailla kun rotatoi :) Lennän omaani EDGEllä ja Brainilla, nupissa hyperionin servot. Mun mielestä govi on vielä tässä kokoluokassa melko turha, lennän flat 100% kaasukäyrällä ja on tätä vaikea saada puutumaan, tietenkin kaiken saa puutumaan kun tekee liikkeen väärin ja rumasti :) Terkkuja east sideen
Voisin laittaaa brain tai vbarin govin, mutta en ole viittinyt. Toimii loistavasti näin!
katso video kuinka trex 550 runko joustaa syysleirillä, vakio eikä rikki. ;D
http://www.youtube.com/watch?v=vahvrnzdy1s#ws (http://www.youtube.com/watch?v=vahvrnzdy1s#ws)
Toistakin pirkanmaalaista kiinnostaisi nähdä aparaatti livenä ja kuulla säätö kokemuksia. Toimiiko suoraan paketista, vai pitääkö päivitellä jotakin yms....
Mitään ihmeempiä säätö kokemuksia ei ole, koska ei ole mitään säädettävää. X5 FBL vehje on niin yksinkertainen ettei mitään rajaa. Runko nippuun, rattaat väliin, perä kiinni.
Nuppi paikalleen swassi suoraan ja FBL boksiin asetukset sisään, jonka jälkeen se on valmis ;D Kasasin omani illassa eli noin 5 tunnissa lentokuntoon + beastin setup.
FB vehkeitäkin on suomessa, mutta säätökokemuksia niistä mulla ei ole.
-
Liekkö tossa Jönssin 550:ssä lukitteet kohdillaan ;). Eipä tuota ongelmaa ilmassa näyttänyt olevan, mageestii pyörii Jönssin käsittelyssä ja näytti kyllä todella vikkelältä 550 myös.
-
Ehkäpä yksi "tyyppivioista" on moottori, koskee kyllä melkein kaikkia scorpparin moottoreita, että laakerit menee yllättävän äkkiä piloille.
Sit porukka on valitellut perälapojen pitimistä kun ovat muovia ja jotain ongelmia ollu. Niin ovat vaihtaneen X4:n lapapitimiä tilalle.
Muuten kyllä pelannu ja mukava ollu lennellä. Mulla oli ongelmia peräpotkusta mutta ilmeisesti syynä oli epäherkät paikat.
-
Sit porukka on valitellut perälapojen pitimistä kun ovat muovia ja jotain ongelmia ollu. Niin ovat vaihtaneen X4:n lapapitimiä tilalle.
En kyllä muista tuollaista keskustelua viimeisen vuoden ajalta, mitäs niissä on ollut vikaa? Enemmänkin löytyy juttua perälavoista joita moni on vaihtanut (omassa toimii kyllä hyvin alkuperäisetkin) ja sitten perälavanpitimien laakereista, jotka on tehtaalla asennettu väärin.
-
En kyllä muista tuollaista keskustelua viimeisen vuoden ajalta, mitäs niissä on ollut vikaa? Enemmänkin löytyy juttua perälavoista joita moni on vaihtanut (omassa toimii kyllä hyvin alkuperäisetkin) ja sitten perälavanpitimien laakereista, jotka on tehtaalla asennettu väärin.
Mä vedän kanssa vakioperälavoilla.
Toinen asia mitä olen aina vähän ihmetellyt on nuo scorpparin laakerit. Minulla on ollut nopeasti muistellen kuudessa kopterissa skorppari, tällä hetkellä kahdessa ja koskaan en ole laakereita öljynnyt tai vaihtanut. Hyvää tuuria kenties. En kyllä juurikaan lennä esim hiekkakentillä, liekö silläkin merkityksensä. Tai sitten en vaan lennä tarpeeksi.
-
Olisiko muistaakseni joillain ahdistanut se peräslider sinne lapapitimien väliin. Jotain tällästä, mutta ilmeisesti aika harvinainen ongelma tai joku lasten tauti.
-
Sitten kun tuntuu, että X5 puutuu niin eikun 12s:ksi: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=459700 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=459700)
Painoa vajaa 10% lisää (167g) ja tehoa yli 50% enemmän (1820W -> 2850W).
-
Sitten kun tuntuu, että X5 puutuu niin eikun 12s:ksi: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=459700 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=459700)
Painoa vajaa 10% lisää (167g) ja tehoa yli 50% enemmän (1820W -> 2850W).
Pitäis varmaan niin Juuso hiljentyisi ;D
-
Pitäis varmaan niin Juuso hiljentyisi ;D
Tai sitten ei.. 500HV:ssa samat tehot, mutta painoa puoli kiloa (?) vähemmän.
-
Pitäis varmaan niin Juuso hiljentyisi ;D
Miten mä nyt tosta hiljentyisin.. Tossahan on sama motti kun mulla.. Pitäs olla ainakin 2 pykälää suurempi että rupee olee edes tonteilla.. ai niin.. mulla on toinenkin motti jota J@ni on huhuillut luokseen 8)
-
Onkos tää niinku lupaus tulevasta kitistä ;D
http://www.youtube.com/watch?v=GNz4g1qVsWY#ws (http://www.youtube.com/watch?v=GNz4g1qVsWY#ws)
-
Onkos tää niinku lupaus tulevasta kitistä ;D
http://www.youtube.com/watch?v=GNz4g1qVsWY#ws (http://www.youtube.com/watch?v=GNz4g1qVsWY#ws)
Pari kertaa oon tuon katsonut :)
X5ssa ja X7ssa sama moottori ;D kelpaa.
-
shameless plug, I have a 4035 and Jive 80 HV for sale, if someone needs to speed up his video :)
-
Gauilta tullut virallinen 12S päivitys X5:seen. Eli X7:sen motti ja siihen sopiva pinioni, 70HV nopari ja kestävämpi pääratas.
(http://helidaily.com/wp-content/uploads/2013/01/Copy-of-538438_454210674638254_449109683_n.jpg)
-
Milläs akuilla painopiste asettuu kohdalleen. Mulla on nyt 4000 mAh 25C akkuja ja noilla jää painopiste vähän taakse. Tuohon asennettu moottorin suojarauta ja mielellään pistäis akun sitä vasten nojaamaan eikä siirtäisi eteen päin. Canopynä on formula eli pitäisi olla painopiste kohdallaan ja sopia kopan alle kivuttomasti.
Akuiksi ajattelin edelleen genssejä kun noista aika aikoinaan tulee jättämään. Toistaiseksi vielä rokkaa, mutta oireita alkaa jo vähän olla. Eli lennon jälkeen kun katselee kennojännitteitä niin ei ole enää balansissa, osa kennoista tyhjenee selvästi enemmän kuin toiset. Lisäksi alkaa vähän pullistumisen merkkejä olla näkyvissä. Govilla tosin ei vielä näy mitään ongelmia ja jos oikein pienillä kierroksilla lentää (2100 rpm.) niin lähes 7 minuuttia menee eikä vielä ole liian tyhjä, tosin lähellä ollaan. 2550 rpm. ja 4:30 on aika sopiva aika.
-
Milläs akuilla painopiste asettuu kohdalleen. Mulla on nyt 4000 mAh 25C akkuja ja noilla jää painopiste vähän taakse. Tuohon asennettu moottorin suojarauta ja mielellään pistäis akun sitä vasten nojaamaan eikä siirtäisi eteen päin. Canopynä on formula eli pitäisi olla painopiste kohdallaan ja sopia kopan alle kivuttomasti.
Kokeilin tänään kentällä 4400mAh 55C Gens Acea ja normikopan sisään mahtui hienosti, mutta painopiste jää eteen vaikka akku on kiinni raudassa.
Gens Ace 4000mAh 60C osuu suunnilleen tuon 4400 55C ja 4000 25C akkujen puoliväliin painonsa puolesta, joten sillä vois osua aika hyvin kohdalleen.
-
Testailin vähän painopistettä
Tässä kohtaa kopteri seisoo nupillaan kun akkuna on 4000 mAh 25C Gens Ace
(http://i1110.photobucket.com/albums/h441/JuhoV/Kuva0384_zps15cb00b3.jpg) (http://s1110.photobucket.com/user/JuhoV/media/Kuva0384_zps15cb00b3.jpg.html)
Kyseisellä akulla sain nupin päälle tasapainoon kun pistin akun kiinni tuohon suojarautaan ja painoksi noin 100 grammaa painavan puhelimen akun päälle ja sen vielä kopterin nokan päähän.
-
Onko mulla tullut vastaan karheaa ääntä kun vasenta tikkua liikuttelee ylös alas. Ihan kuin joku laakeri pykältäisi tms.
Kokeilin irrottaa lavanpitimien linkit ja liikuttelin uudelleen eli leparin laakereista se kai sitten tulee. Kuitenkin kun lavanpitimiä pyörittelee, ei kummassakaan pitimessä tunnu pienintäkään karheutta vaan ne pyörii leparin laakereilla täysin pehmeästi.
Onko ideoita mikä tuon tekee, kannataako tuosta huolestua . En nyt ihan ensimmäisenä viittis aukaista tuota ja korjata toimivaa.
-
Vaihdoin tänään kaikki laakerit ja leparin. Alkuperäisiä osia jäi hubi, leparin kumit ja lavanpitimet. Ei mitään muutosta asiaan, aika rouhean kuuloinen edelleen.
Olkoon, lennetään jos se toimii.
Kävin testaamassa, nuppi kuulostaa tahmealta ja ääni on mitä on. Heti kun sen sai ilmaan ja kokeili muutamaa varovaista ohjausliikettä, tuntui kopterin käytös jontenkin täsmällisemmältä.
Tarkoitettu korjaus ei onnistunut, päin vastoin tuntui menevän huonommaksi pöydällä käsin pyritellessä, mutta kolmen lennetyn akun perusteella jotain sielä oli rikki, löysällä tai väljänä.
-
Mulla joskus ainakin ne painelaakerit oli ihan paskana. Uutenakin aivan kuivat. Toki jos vasenta tikkua liikuttaa niin vaikuttaa kaikki servoista ylös päin nuppiin, mutta jos olet kerran kaikki laakerit vaihtanut servojen laakereista lähtien niin anna palaa vaan :)
-
Moro,
Gaui X5 manual antaa FES kopterille linkkipalloiksi tuotekoodin 208885. Rekskaupasta tilaus missä muutakin kamaa ja siellä olisi vastaavan näköistä tuotetta koodilla 204543. Eikös ainoo merkittävä oo toi pallon koko, jos se täsmää ni muu triviaa? Meinaan siis vaihtaa peräservon linkkipallon ja pallolinkin kun ei oo tarpeeks smooth :)
-
Mitäs lapoja nyt kannattaa X5:een laittaa? Mulla on nyt Gauin lavat jotka tulee FES kitin mukana. Kai nuo ihan ok ovat, mutta aika mitäänsanomattomat ja ennenkaikkea todella ruman näköiset :) Eniten kuitenkin häiritsee että ovat koko valkoiset alapuolelta, eivätkä meinaa näkyä taivasta vasten yhtään.
Vaihtoehdot mitä katselin ovat Alignin 520 lavat (trex storessa noin 50 euroa) tai sitten Revolutionin 520:t (fast ladillä noin 75 euroa). Onkos muita hyviä vaihtoehtoja? Ja ovatkohan Revolutionit hintansa arvoisia verrattuna Alluihin? Revolutionit mulla on ollutkin ja hyväthän ne oli. Alluja en ole kokeillut.
-
Mitäs lapoja nyt kannattaa X5:een laittaa? Mulla on nyt Gauin lavat jotka tulee FES kitin mukana. Kai nuo ihan ok ovat, mutta aika mitäänsanomattomat ja ennenkaikkea todella ruman näköiset :) Eniten kuitenkin häiritsee että ovat koko valkoiset alapuolelta, eivätkä meinaa näkyä taivasta vasten yhtään.
Vaihtoehdot mitä katselin ovat Alignin 520 lavat (trex storessa noin 50 euroa) tai sitten Revolutionin 520:t (fast ladillä noin 75 euroa). Onkos muita hyviä vaihtoehtoja? Ja ovatkohan Revolutionit hintansa arvoisia verrattuna Alluihin? Revolutionit mulla on ollutkin ja hyväthän ne oli. Alluja en ole kokeillut.
Edge, vielä löytyy varastosta: http://www.align-trex.co.uk/523-edge-premium-cf-blades-flybarless-version-le-523fbl.html (http://www.align-trex.co.uk/523-edge-premium-cf-blades-flybarless-version-le-523fbl.html)
-
Kasailen X5 kasaan ja nupin linkkien kanssa oli säätöä, ensinkään manuaalissa ei mainittu mitään linkkien pituuksista. Tarkoitan linkkejä servolta swassille. Empiirisen tutkinnan perusteella linkin pituus päästä päähän olisi 50 milliä. Kun mukana tulleita osia käyttää, jää se linkin sisään menevän kierteen osuus mielestäni tosi pieneksi, about 3 - 4 milliä. Mukana kuva aiheesta, tuntuu linkki olevan tosi vähäisesti kierteellä. Onko muilla ollut sama tapaus ja onko linkit pysyneet kierteissä?
(http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=9380.0;attach=58889;image)
-
Mulla on just noin kans. Aika tasan 50 milliä linkin päästä päähän. Kierrettä näkyy yhtä paljon. On pysynyt :)
-
Mitäs servoja porukalla on käytössä tuon gauin oman noparin kanssa (5,25v/6v 4a becillä) ? Mulla on perällä Allun ds650 ja nuppiin pitäs keksiä servot joille toi BEC riittää.
-
Mitäs servoja porukalla on käytössä tuon gauin oman noparin kanssa (5,25v/6v 4a becillä) ? Mulla on perällä Allun ds650 ja nuppiin pitäs keksiä servot joille toi BEC riittää.
Gauin omien antauduttua yksi toisensa jälkeen päätin luottaa Futabaan eli BLS 451. Vähän yli mitoitettu, mutta eipä jää siitä kiinni. Perällä mks DS760 ja ei ole bec kyykännyt. Pikku konkka on apuna, mutta ei se kyykännyt ennen sitäkään.
-
Oma X5 tuli ekaa kertaa alas :D Onneksi autorotaatio rupeaa olemaan jotenkin hanskassa niin selviydyttiin vain yhdellä poikki menneellä jalalla.
Nostessa virrat katosi Kbarista, tämähän on ollut tuttua muillakin ennen konkkien laittoa.
Setuppina:
Cyclic:Hyperion
Tail:MKS 980
Moottori:Gaui vakio X5
Esc:Yge 120LV
Kannattaisiko hommata kunnon irto beckki vai asentaa konkat laitteeseen? Enää en tuolla ennen sitä lennä, täysin uutta vastaava laite muuten.
-
Esc:Yge 120LV
Kannattaisiko hommata kunnon irto beckki vai asentaa konkat laitteeseen? Enää en tuolla ennen sitä lennä, täysin uutta vastaava laite muuten.
Mikä BEC tuossa YGE:ssä on? Siitä kun on kolmea eri versiota liikkeellä. Jos se on 3A niin laittaisin erillisen BECin, jos joku isompi niin laittaisin konkat.
-
Tuli tuossa mieleen kun yge ei ole itelle kovin tuttu kun tottunut nyt kontronikiin.
Mietin että pitääkö tuo Ygen Slave piuha olla kytkettynä johonkin? Master piuha menee suoraan k-barille ja slave on vapaana.
Nyt Yge tietäjät
-
Brainin kanssa ei ole tarvinnut ikinä murehtia tuollaisista, foorumia kun lukee niin jonkin toisen merkin kanssa on joutunut huolehtimaan ihan eri tavalla virran riittävyydestä.
Anyway, valitisin futabat myös tuon virrankulutuksen perusteella, niitä väitetään vähään tyytyviksi. Käsittääkseni tuo Gauin noparin bec ei ole niitä jämäkimpiä. Kuitenkin se on toiminut kuten kuuluukin ilman yhtä ainoaa bugia jo reilut kolme vuotta ja kestää myös x-vitosen vakiomottia isommankin motin mukisematta ja kovassa helteessä myös. Olen tarkoituksella yrittänyt polttaa sitä "sisäänajokopalla" ja sabin paskoilla lavoilla. Ei ole kärähtänyt kovassakaan helteessä isoilla kierroksilla kovalla revittämisellä eikä pienillä kierroksilla leijuttelulla.
-
Kuinkas tommonen Gens ace 4400 35c tähän mahtais sopia? Tuleeko liian painava (713g) ?
-
Sopii kyytiin. Mulla on 45c ja Mahtuu formula
Koppa. Se on vakiomotille turhan iso. 4000 on ihan riittävä lentoajan puolesta. 25 c akku käristyy.
-
Kiitoksia. 4000mah oliskin varmaan hyvä, mutta ei saa oikein suomesta muutakun 25c purkuvirtaisena. Joten 4400 taitaa olla mun valinta. Vai pääsiskö tommosella 3700 mah akulla 4 -5min lentoaikoihin vaikka on vähän enemmänkin kierroksia, vakio scorppari ja lentotyyli tommosta virtaa kuluttavaa aloittelija 3d räpellystä ?
-
Genssillä tuntuu olevan hieman heikosti tuosta välistä noita akkuja. Ne on joko 25C tai sitten 60C. Painopisteen kannalta tuo ei ole ongelma, X-5 on hieman takapainoinen helposti ja tuolla 4400 mAh 45C akulla se seisoo nupillaan. 4000mAh 60C on vähän painavampi, mutta vastaavasti lyhyempi ja paksumpi. Se on ollut hyvä valinta tuohon kopteriin. Ainoa miinus on että sitten sitä moottorin suojarautaa joutuu vähän virittelemään. Akku ei mahdu ihan heittämällä väliin jos haluaa johtojen tulevan ala- tai yläpuolelta akkua. Tuon 4400 mAh akun kanssa ne tulee sivulta jotta koppa mahtuu kiinni. Se alkaa olla todella lähellä maksimipituutta.
En oikein muista noita vakiomoottorin lentoaikoja, mutta tais olla mun lennolla joitan 5:30 ja jos oikein matalilla kierroksilla lensi ja rauhallisesti niin yli 6 minuuttia kun akkuna oli 4000 mAh 25C. Nyt mulla on moottorina scorpion 4025 - 1100 kv mikado edition, sillä lentoaika on noin 4 minuuttia mun lentotyylillä. Jos nostan kierrokset 2550 niin siitä saa tiputtaa vielä varmaan puoli minuuttia pois, mutta yleisimmin käytän 2300 ja sillä voin pitää timerissa 4:15. Joskus menee vähän turhan matalalle jännite vanhoissa akuissa, mutta syklejäkin on jo pari sataa per akku.
Tuolta pohjalta heittäisin varovaisen arvion että se 3700 mAh akku voi ehkä olla vakiomotillakin aavistuksen pieni kapasiteetiltaan, mutta ainkin se on peräpainoinen sillä.
http://www.gensace.de/lipo-battery/helicopter-lipo/6s.html tuolla on jotain ja joskus on mukavia tarjouksia.
-
Mää lensin noilla 3700 gensseillä X5:sta, eikä mun mielestä se painopiste ollut ongelma. En sitä kyllä mitenkään tieteellisesti mitannut, mutta sormimenetelmällä mitattuna oli mielestäni varsin hyvin tasapainossa. Lennossakin tuntui hyvältä. Timerissä oli 4:30, 2200-2300 kiekoilla ja akkuun jäi vielä varaakin jonkin verran.
-
Mää lensin noilla 3700 gensseillä X5:sta, eikä mun mielestä se painopiste ollut ongelma. En sitä kyllä mitenkään tieteellisesti mitannut, mutta sormimenetelmällä mitattuna oli mielestäni varsin hyvin tasapainossa. Lennossakin tuntui hyvältä. Timerissä oli 4:30, 2200-2300 kiekoilla ja akkuun jäi vielä varaakin jonkin verran.
Tuo 2300 on aika tavalla maksimi tuo pitää oikeasti govin kanssa kierroksia. Helifreakissa porukka väittää govittavansa originaalin motin 2600 kiekkaan, mutta mun kokemuksen mukaan edes tuo mun nykyinen ei pysty pitämään sitä oikeasti. Toki se leijuttelussa onnistuu, mutta lennettäessä ei. Kierrokset ei nouse enää akun lopussa kun vaihtaa lentotilaa esim. 2500 ->2600 eli tuosta päättelen ettei se ole oikeati mahdollista.
Tässä koko luokassa lentotyyli vaikuttaa jo paljon virran kulutukseen. Kokeilin kerran ihan piruuttaan miten virta juoksee kun ajetaan koko ajan tikku reunassa. Alle kolmen minuutin akku menee liian tyhjäksi jo tuolla mun moottorilla. Sanoisin että maksimissaan 2:30 jos halutaan tyhjentää akku mahdollisimman nopeasti ja silloin pitää olla tuo 4400 mAh. Vastaavasti taas leijuttelussa/kevyessä neppailussa mulla kestää 5 minuuttia nykymoottorilla ilman että menee liian tyhjäksi. Mulla tuo neppailu on edelleen samoilla 2300 kierroksilla. Tuosta kun mennään alas päin niin alkaa tulla helposti oskillointia punaisilla leparin kumeilla tai sitten purkki pitää virittää löysän tuntoiseksi. Sain toimimaan 2100 kun oli kdbd:n (tai jotain tuonne päin) limen väriset kumit.
-
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/v/t34.0-12/11940145_10205723375342015_94197343_n.jpg?oh=7afb6762dd566e84b91a0a02e757c028&oe=55E22766)
Mun X5 sai vähän maalia... TUli meinaan komee tosta harmaapunaisesta perusformulakopasta kun antoi läpinäkyvän kerroksen neonkeltaista... Jestas että tää värkki näkyy hyvin taivaalla!
-
No nyt tuli mulle x5 taloon allujen väliin kuis tää lentää ja mitä pitää löytyä hyllystä ku tälläsellä lentää, minkä ny ehtii torpata😅
-
Kottovoitto auttaa hyvin :D
-
Mikähän mun X5 vaivaa... Aina joskus on maaresonanssia. Aattona lensin pihalta, kova pohja ja 5cm lunta. Rupes vipattaan aiak kovasti ja nostin ilmaan, ei vipattanu eikä mitään. Laskussa sama homma, rupes tärisemään. aina joskus tekee tuota. Kovalla alustalla ei tee niin herkästi kun esim. soralla joka antaa vähän periksi... ei sinällään haittaa jos pitää lavat nollakulmilal heti laskun jälkeen ja spoolupissa. Silti mietityttää.
-
Lavat/lapa liian tiukalla?
Molemmat yhtä löysällä?
-
kyllähän ground resonance on ihan tunnettu ilmiö isojenkin koneiden kanssa.
https://www.youtube.com/watch?v=RihcJR0zvfM
nojoo. varmaan kannattaa ihmetellä lepatusta onko liian tiukka tai liian väljä. kylmällä tuppaa myös lavat löystymään. jos toinen lapa on reilusti löysempi ku toinen käy noin.
-
täytyypä kiikuttaa tuo kampe pakkaseen. Hoksasin nääs justiinsa että eipä tuo kesällä juuri resonoinut mutta nyt talvella alkoi taas. Vienpäs samantien X5:n pakkaseen ja tsekkaan sitten lapojen tiukkuuden. sisällä ovat yhtä tiukalla/väljällä molemmat.
-
Ps. On vain jäätävät latuskat nuot chinookin lavat! Ja oikeassa elämässä jos laskeutuessa tulee resonanssia niin ainoa tapa pelastaa kopteri on nousta välittömästi jos se on mahdollista. Jos ei ole niin varpaat ristiin ja toivotaan että jotakin säilyis ehjänä.
-
Ootko nuppiin vaihtanut sisuskaluja? Leparikumit ja laakerit vaihtoon.
-
Leparikumit vois kyllä vaihtaa ja laakerit samalla, ettei käy niinku nitrolle kävi. Tossa hoksasin myös että nämä valkoisetlaskutelineeton melkoiset trampoliinit. Inasenki kovemmin tulee laskuun asfaltille niin pomppaa takaisin ilmaan. Meni yksi rotaatio vähän pitkähköksi, noin 20 cm korkeudesta loppui noste ja tipahti niin pomppasi 10cm takaisin ilmaan ja siitä sitten vielä pari pienempää pomppua ennenkuin asettui.
-
X5 V2: http://www.gaui.com.tw/product/x5-series/x5-v2-basic-kit/
Nyt menee 550mm lavat ja isompi akku.