Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Rity - 29 Heinäkuu, 2010, 19:57:41
-
anteeksi jo etukäteen 8)
jo hetken aikaa tehnyt mieli myös lennokkia, mielellään tietty sellaista johon kelpaisi samat 2200 3S turnipsit mitä nelipuolikkaatkin syö.
Kaipaisin siis suosituksia ja vinkkejä moisen hankintaan joka soveltuu peruslentelyyn, vähän jos pääsisi silmukkaa ja vaakakierrettä kokeilemaan jne... Kaipaan viihdykettä, en rakenteluprojektia, joten ei balsan liimailua jne... Helpolla vaan taivaalle.
Eipä noi akut ihmeitä maksa, joten voin tietty hommata omat akutkin jos menee hankalaksi.
Täältä kun löytyy kuitenkin lennuharrastajiakin, joten vinkkejä alkuun utelen täältä, jos moinen tulee joskus hankittua niin menen sitten tuonne lennupuolelle kyselemään :)
-
mulla on tää (http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=24024&grpid=5006) ja oon tykänny. Kaikki yritetyt liikkeet onnistuu, menee hiljaa ja kovaa ja aika kestäväkin on ollu. Edullisesti pian taivaalle ja temppuja, ilman erikoisia kommervenkkejä, ei muuta. Varmaan vähän ajan päästä himoittaa isompi ja hienompi, mutta tän kesän menen vielä tällä. Jos on eka lennokki, niin voi olla aluksi vähän hankala, koska sakkaa helposti siivenkärjelleen. Tuu kattoon joskus meidän lennätyspellolle.
Mielipiteitä varmasti tulee muiltakin, joilla on enemmän kokemusta. Omat lennättelyurat kun on muutenkin aika lyhyet.
Niin ja mä olen lennättäny 1800 mAh 3S turnipseilla, niitäkin varten piti vähän kovertaa runkoa, mutta varmaan saa vähän isommatkin mahtumaan.
-
Ei se rakentaminenkaan paha homma ole, viikossa melkein saa valmiiks, jos joka ehto vähän askartelee...
http://raumrc.viuhka.fi/index.php?action=media;sa=item;in=20 (http://raumrc.viuhka.fi/index.php?action=media;sa=item;in=20)
Käytän tuossa 2200mAh 3s lipakoita. ;)
-
joo,formosa on hyvä kone. mutta en kyllä alkais 2200mAhhin akkuja siihen yrittään.pahimmassa tapauksessa saat kyllä todella kiikkerän koneen.
-
rakentelu ei siksi innosta ainakaan vielä, koska ei ole kokemusta lennokeista ja jos/kun kasaan sen väärin niin käy kuten belttien kanssa, eli ei pysy ilmassa etenkään kun ei ole lentotaitoakaan. Belttien kanssa kävi tosin niin että oli "valmiiksi kasassa", mutta ei tippaakaan taitoa, lähinnä liikaa intoa, sen jälkeen opeteltiin rakentelemaan.
Akut ei ihmeitä maksa, joten ei tosiaan tarvi noiden nykyisien mahtua sinne.
-
Joku ~120cm kärkivälin kone varmaan taittuu noille rekkulan akuille ihan näppärästi... tai sitten ostat vaan tämmösen ;D
Hobbykingistä joku halpa styrsapaali, se cessna 400 on ihan fiksun näkönen, tosin ylätaso on helpompi lentää
-
mulla on tää (http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=24024&grpid=5006) ja oon tykänny. Kaikki yritetyt liikkeet onnistuu, menee hiljaa ja kovaa ja aika kestäväkin on ollu. Edullisesti pian taivaalle ja temppuja, ilman erikoisia kommervenkkejä, ei muuta. Varmaan vähän ajan päästä himoittaa isompi ja hienompi, mutta tän kesän menen vielä tällä. Jos on eka lennokki, niin voi olla aluksi vähän hankala, koska sakkaa helposti siivenkärjelleen. Tuu kattoon joskus meidän lennätyspellolle.
Mielipiteitä varmasti tulee muiltakin, joilla on enemmän kokemusta. Omat lennättelyurat kun on muutenkin aika lyhyet.
Niin ja mä olen lennättäny 1800 mAh 3S turnipseilla, niitäkin varten piti vähän kovertaa runkoa, mutta varmaan saa vähän isommatkin mahtumaan.
Luonnollisesti sarjan mukana tulevalla moottorilla ei 3-kennoista lipoa voi käyttää.
150-250 W harjaton on hyvä moottori alkuperäisen tilalle.
Mun Formosassa on 200 W harjaton ja 2000 mAh 3s lipot.
-
Luonnollisesti sarjan mukana tulevalla moottorilla ei 3-kennoista lipoa voi käyttää.
150-250 W harjaton on hyvä moottori alkuperäisen tilalle.
Joo, mulla kans harjaton. Mukana tulleen harjallisen myin jollekin, jonka harjaton oli vasta tulossa. Vetoa löytyy riittävästi.
Hobbykingistä joku halpa styrsapaali, se cessna 400 on ihan fiksun näkönen, tosin ylätaso on helpompi lentää
Hobbykingissä on ihan hyvä valikoima, mutta hinnan puolesta ei ehkä kannata koko lennokkia tilata. Toimituskulut lennokille tulee sellaiseksi, että on melkein sama hankkia Suomesta nopeammin joku lennokki. Taas kapea-alaisella kokemuksella puhutaan. Mutta kyllähän siellä kiinnostavia on.. ;D
-
Niin no, jos hopikinkiltä haluaa niin itsekkin ostaisin vain niitä saksan varastossa olevia, ei tartte tullien kanssa tapella..
-
Itse aloitin harjoittelun tällaisella (http://www.verticalhobby.com/kauppa/cessna-185-advanced-trainer-ilman-radiota-p-2003.html). Alkuun yritin konetta loihtia ilmaan järvestä, mikä osoittautui silloisella tietotaidolla mahdottomaksi. Maasta kone nousi ilmaan kuin unelma, mutta laskeutuminen oli sitten jo taas ihan toinen tarinansa. Nyt kone on taas telakalla viimeisimmän lentoyrityksen johdosta. Tarkoituksenani on saada se vielä tämän kesän aikana ilmaan tavalla tai toisella.
Suositukseni lennujen kanssa aloittelijalle on se, että hommaa kone, johon saa varaosana mm. kaikkea. Itse olen metsästänyt varaosia, epoxannut niitä iPodin myyntilaatikosta, leikannut ja hionut muikkujen toimituslaatikosta yms :) Askarteluhenkisyyttä vaatii, ainakin styroxista tehdyt lennokit. Liidokkiharrastuksesta nuoruudessani on ollut suunnaton hyöty. Koneen siipien, potkurien ja muiden "helposti" rikkoutuvien osien lisäksi olen onnistunut jo kahdesti telomaan koneen rungon.
-
Tai ostaa niin halvan arffin että voi ostaa aina uuden, esim jokin ylätaso polttis.. miksei sähkökin traineri maksaa joku 70€ niin sama laittaa uusi kun pistää päreiksi... voihan vanhasta jäädä jotain ehjäksi ^^
-
(http://www.prisma.fi/tuotekuvat//large/70/clh2msgrxty4oe8e.jpg)
Tota tarvitaan jos styrsa koneella harrastelee, tai foam safe pikistä ;)
-
mitenkäs tuollainen?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=13451 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=13451)
-
Varmasti ihan lentävä peli.
-
Hyvältä näyttää. Anna mennä! :)
-
joo!tuosta me halutaan kuulla!! :D
-
jaa, no sinne meni tilaus, kaipa se noita akkuja syö, otin muutaman mukaan: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=6474
vastari pitäisi vielä keksiä DX7:n kaveriksi, saa tarjota.
mitenköhän tämäkin taas selitetään vaimolle...
-
mitenköhän tämäkin taas selitetään vaimolle...
"No kun sai niin halvalla, myöhemmin se olis maksanu puolet enemmän". Ja pitäähän näihin tutustua siltä varalta, että jälkikasvu kiinnostuu.
Ja muista aina oma-alotteisesti kertoa niiden halpojen osien hinnat ja unohdat rahdit. Esim. "No tilasin kiinasta kympillä sellaisen.." (ja samassa lähetyksessa tusinan muuta, kalliimpaa asiaa + rahdit ja tullit....). "Suomesta jos ostaa, niin tää maksaa 4 tai 5 kertaa enemmän".. "No tää nyt on parin euron osa, suomesta kannatta ostaa kun tulee nopiaan."
-
Pieni kone ;)
Oma extra alkaa pikkuhiljaa olemaan kuosissa... pieniä neppailuja vielä!
-
Pieni kone ;)
Oma extra alkaa pikkuhiljaa olemaan kuosissa... pieniä neppailuja vielä!
Onhan tuo oikeasti aika pieni, mutta ajatuksena oli että pienemmällä pääsisi omasta pihasta ilmaan ja laskeutumaan, itse lentely sitten viereisellä pellolla. Mutta katsotaan nyt mikä kipinä vielä iskee, olishan se hienoa jos voisi vähän tuulessakin lentää...
-
Toi yak on sit aika äkänen (tai ainaki ton tyyppiset koneet on yleensä äkäsiä) ja tos on aika ohut siipi profiili nii luultavasti äkänen peli.Jos se on kerra su eka kone nii ekalle lennolle kohtuu liike radat ja jos mahollista joku kokeneempi pilotti trimmaamaan.Toisaalta ku oon noin 7vuotta harrastanu lennokeita nii on siinä tullu vastaan aloittelijoita jotka on ostanu jonkun puistopuhkun tai vastaavan ja lentäny si sitä ihan kunnolla.
Mut kyllä toi lentää jos simulla on lennättäny lennokkeja tai päässy testaan miten lennokki käyttäytyy.
-
Toi yak on sit aika äkänen (tai ainaki ton tyyppiset koneet on yleensä äkäsiä) ja tos on aika ohut siipi profiili nii luultavasti äkänen peli.Jos se on kerra su eka kone nii ekalle lennolle kohtuu liike radat ja jos mahollista joku kokeneempi pilotti trimmaamaan.Toisaalta ku oon noin 7vuotta harrastanu lennokeita nii on siinä tullu vastaan aloittelijoita jotka on ostanu jonkun puistopuhkun tai vastaavan ja lentäny si sitä ihan kunnolla.
Mut kyllä toi lentää jos simulla on lennättäny lennokkeja tai päässy testaan miten lennokki käyttäytyy.
näinpä... testailin simussa vähän vastaavaa konetta ja olihan siinä ohjelmaa... Varmaan menee kaapin päälle jemmaan ja pitää hommata joku helpompi enemmän liitelevä.
-
Simussa on kaikki koneet jotenkin törkeän helppoja lentää, tänään muuten lensi extra "ekan kerran" omasta ohjauksestani, jopa nousut ja laskut... kaveri oli vielä opetuskaapelin päässä jos sattuu olemaan tarvetta. Tulikin kun tunsin että joku kärpänen yrittää tunkeutua korvaan ;D
Kaveri otti ohjat hetkeksi että sain hätisteltyä mokoman pois. Jos kaveria ei olisi ollut niin öttiäinen olisi varmaan vieläkin pään sisällä.
Mukavan oloinen kampe lentää, jotenki istuu omaan ohjaukseen oikein hyvästi.
Painopiste edessä johon pitää hakea life vastariakulla jne apua jossain välissä.
Edit:
Tässä parit videot, kaveri testaa... ite starttaan ekassa ^^
Videot, huhtamäen lentojen alusta pikku pätkät... samoin eka koe käyttö.
http://www.youtube.com/watch?v=Foa7QW_YwEA (http://www.youtube.com/watch?v=Foa7QW_YwEA)
http://www.youtube.com/watch?v=fRctxYwRt84 (http://www.youtube.com/watch?v=fRctxYwRt84)
http://www.youtube.com/watch?v=lnYnxm8XcfQ (http://www.youtube.com/watch?v=lnYnxm8XcfQ)
Laatu on kakkaa, puhelimella kuvattu... raketti se on ^^
-
Minä laittaisin jonkin sopivan balsakoneen tuolle akulle. Sqtpepperillä on Kyoshon alataso trainerilennokki ja juuri vähän aikaa sitten autoin ensilennon tekemisessä. Kone on helppo lennettävä mut myös perustaitolentoliikkeet (silmukat vaakakierteet) menee.
Tai jos haluaa heti taitolennokin, niin e-flitellä on useita sopivan kokoisia koneita esim. Mini showtime, mini funtana, sukhoi su-26m, extra 260, niitä saa Sabesta.
Mutta laitappa ostoilmoitus lennokit.nettiin (saako näin sanoa kopuvoorumilla ;D) sieltä tulee varmasti hyviä tarjouksia hyvään hintaan joista vaan valitsee
-Lauri.
-
tänään tuli tuo hobbykingin vempain, josko ensi viikolla arvaisi vähän kokeilla... toi kopuakkujen käytön voi unohtaa kun akut maksoi viitisen taalaa kpl.
-
Kyseisestä laitoksesta olisi kiva saada joku kertomus alkaen laitoksen paketista repimisestä, ja kasaamisesta päättyen ensilennon jälkeiseen fiilikseen.. ;D
-
ai niin minun kokemukset?
Voin raapustaa jotain kun uskallan koskea siihen enemmänkin, tuossa kuitenkin kuva vempaimesta. Jäi duunipaikalle viikonlopuksi.
-
Hienon näköinen, muista laittaa puolittajia ja expoa kun lähdet kokeilemaan, ihan sillain reilusti voi laittaa, ai mistäkö tiedän... ::)
-
Tottelee paremmi ku laittaa expoa +65 siivekkeesee ja +65 korkkarii. Sitte ku vetää lätsät iltana ennen koeajoa, ja lähtee seuraavana aamuna kentälle, ni osaa väkiste ajaa 3D:tä ku käet tärisee nii maa helvetist.
Olo on heti ku Olli-Pekalla :)
-
Jäi duunipaikalle viikonlopuksi.
mitä ihmettä? Kun viikonlopun aikana olis ehtinyt jo koelennättääkin. Ei kai noita kovin kauaa lentokuntoon laiteta? ;) Mutta joo, expoja ja puolittajia kannattaa laittaa, suosittelisin niin, että tekee ainakin kaksi eri lentotilaa, joista ensimmäisessä on hyvin maltilliset liikeradat ja toisessa tuplasti enemmän. Jos vaikka sattuu käymään niin, että ensilennolla tulee tarvetta. Mutta varmaan aika pienillä kulmilla pääsee alkuun ja sanottiinko jo että laita expoja?
Mutta helppoja nuo on koptereihin verrattuna, kunhan katsot painopisteen hollilleen ja varmistat, että kaikki liikkuu oikeaan suuntaan. Jostain näin nyrkkisäännön, että lennokilta pitää kysyä "mihin päin haluat kääntyä" eli esim. siiveketikkua kun kääntää oikealle, niin oikeanpuoleinen siiveke nousee ylös. Lyhyelläkin kokemuksella voin sanoa, että tsekkaukset kannattaa tehdä aina ennen ilmaannostoa varsinkin jos on joutunut jotain irrottelemaan kuljetuksen ajaksi. Pieni vaiva ja onneksi oon ite sen aina tehny. ;)
Kannattaa harjoitella laskeutumista simussa ja sittenkin kun oot saanut koneen ilmaan koitat muutaman kerran sitä suunniteltua laskeutumispaikkaa lähestyä, ettei tartte sitten harjoitella, kun ajastin piippailee alastuonnin merkiksi. Kyllä se ilmassa pysyy, mutta tärkeintä on saada kone ehjänä alas.
-
jätin tarkoituksella viikonlopuksi sen töihin, sen verran muuta ohjelmaa että olisin innoissani rikkonut sen jo autosta nostaessa.
Siinä oli pari muovinippeliä jotka pitkää liimata paremmin kiinni styroksiin, ei kai pikaliima tota syövytä?
Ajattelin kyllä kysyä esim. sinua Kimce jos tsekkaisit koneen läpi ja jeesaisit DX7:n setupin teossa, ettei käy sama juttu kun kopuharrastuksen parissa eli hankitaan halvin roju joka ei ole edes säädöissä ja lähdetään taivaalle :)
Vaikka kuvassa näkyy kirves työpöydällä niin olen kuitenkin nörtti ammatiltani :D
-
Kyllä se mahtaa syövyttää jos ei ole foam safea.. ainakin normi pikikset syövyttää styroksit ja finfoamit jne.
-
Ajattelin kyllä kysyä esim. sinua Kimce jos tsekkaisit koneen läpi ja jeesaisit DX7:n setupin teossa, ettei käy sama juttu kun kopuharrastuksen parissa eli hankitaan halvin roju joka ei ole edes säädöissä ja lähdetään taivaalle :)
Tuun mielelläni katsomaan, mutta eiköhän me löydetä pitemmänkin linjan lennokki-ihminenkin paikalle. Setupit ei ainakaan mulla ole kovin ihmeellisiä vaatineet. Lennokin manuaalista löytyy yleensä jokin viite siitä, miten paljon ohjainpintojen pitää liikkua. Nyt kun tuo on taitolentoon pystyvä kone, niin ohjeelliset liikkeet on sen mukaisia, siksi kannattaa koittaa aluksi paljon miedommalla liikkeellä.
Ja se painopiste on tärkeä katsoa paikalleen. Jos se on liian takana, niin ongelmia tulee taatusti ;) Lievä etupainoisuus ei ole niin pahasta.
-
Lennokin manuaalista löytyy yleensä jokin viite siitä, miten paljon ohjainpintojen pitää liikkua.
eipä tullut manuaalia...
Hyvä etten ehtinyt pikaliimata, suosituksia foam-muovi -liimailuun?
-
Joihinkin kohtiin voi käyttää epoksia (käytän Super Epoxya, sellaista missä on ruutat kiinni toisissaan), ainakin mulla on toiminut hyvin. Kannattaa aina vähän koittaa johonkin, jos on epävarma. Molempiin styrsakoneisiin, mitä olen ostanut, tuli mukana liima. Toinen oli HK:lta.
Rakenna niin, että ohjainpintoihin on myöhempää varten liikettä reservissä. Ne puolittajat voi sitten katsoa kentällä niin, että ovat järkevät koelentoon. Aika pienilläkin liikkeillä on on aika iso vaikutus lennossa.
-
Kyllä se mahtaa syövyttää jos ei ole foam safea.. ainakin normi pikikset syövyttää styroksit ja finfoamit jne.
EPP kestää pikaliimat, automaalit ja törmäilyt ;D
- 4D -
-
eipä tullut manuaalia...
Tuotteen sivuilta tietojen alla on välilehti files, josta löytyy tämän manuaali (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/Manual%20for%20HK-YAK%2054.pdf)
Eipä sielläkään niistä ohjainpintojen liikkeistä taidettu mainita, mutta ainakin painopisteen paikka.
-
Kyllä se mahtaa syövyttää jos ei ole foam safea.. ainakin normi pikikset syövyttää styroksit ja finfoamit jne.
EPP kestää pikaliimat, automaalit ja törmäilyt ;D
- 4D -
EPP:kin tarvitsee kiihdytintä,ns. kickeriä. Se nopeuttaa liiman kovettumista, eikä liima ehdi imeytyä kovin syvälle tai ruveta syövyttämään ainetta.
Onko tuo kone siis ihan normi styroksia? Itse käyttäisin normi rytoksiin tuota jo edellisellä sivulla mainostettua Cascolin uretaaniliimaa, EPP;hen pikistä ja kickeriä
-Lauri
-
Tekasin Extralle siipipussit... :p
Sivarin pussikin on jo suht valmis, ei vain ole jaksanut räpsiä kuvia... samoin potkurille tuli suojat. Kaikki pienellä vaivalla ja hintaa kertyi ~60€
Sisäpinta fleeseä, pehmikkeenä "vanulevyä" ja ulkopinnan nimeä en muista... saman tyyppistä on talvitakeissa.
-
Ei heikkohermoisille vieläkään.
3s akuilla (2200 mAh) pitäisi saada taivaalle ja kiinteäsiipisistä ei ole kokemusta kuin simulaattorissa. Kumpaahan näistä suosittelette:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12610 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12610)
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8591 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8591)
DX7 löytyy ja sille hommattava tuolta halpa "yhteensopiva" vastari. Mitähän muuksi setuppiin?
Halvalla ois hyvä päästä, kuten aina.
-
Ei heikkohermoisille vieläkään.
3s akuilla (2200 mAh) pitäisi saada taivaalle ja kiinteäsiipisistä ei ole kokemusta kuin simulaattorissa. Kumpaahan näistä suosittelette:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12610 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12610)
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8591 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8591)
Jos ei ole aiemmin lennokkia lennättänyt niin noista kahdesta suosittelisin tuota Decathlon konetta, koska ylätasoisella on helpompi aloittaa harjoittelu. (vakaampi lennättää)
-
kyy toi decathlon on paaaaljo helpompi ja siten varmempi valinta.myöhemmin tuo kantaa hyvin jotain kuvaus kalustoa.sit jos tykkää vauhdista ja haluaa oikee räimiä ni extra tulee sillon kuvaan.
voi olla aluks vaikea koska noi yleensä tykkää vauhdista kun jos vertaat siipipinta-aloja suhteessa painoon.kertoo aika paljon.
-
Joo, tuo se varmaan on. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita saa kopterilla. Tuota ajattelin lähinnä nollat taulussa lennättelyyn. Nopeudesta tuskin muuta ongelmaa ole, kuin haastavampi lasku. Tundrapyörät melkein pitäisi olla.
Moottoreista en kyllä nyt ota selvää. On niin monenmoista, eikä pinioneita niin vaan vaihdeta. Millanen kv pitäisi olla 3s paketille ja tuolle suositellulle rupilille (10x6 - 11x6)?
Joku tuollanen: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4916 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4916) ?
Tuota ajattelin nopariksi: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14872 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14872)
Ilmeisesti micro-servoja syö tuo? Noissa vehkeissä ei taida olla niin tarkkaa servojen kanssa?
-
3s akuilla (2200 mAh) pitäisi saada taivaalle ja kiinteäsiipisistä ei ole kokemusta kuin simulaattorissa.
Halvalla ois hyvä päästä, kuten aina.
Itse olin täysin samassa pisteessä tuossa syksyllä ja päädyin Algol Mini (http://www.lm-model.cz/en%20ALGOL%20mini.htm)-koneeseen. Ei mikään levystä tehty viritys ja vaan asiallinen, hyvin työstetty EPP:stä tehty vekotin. Ja hinta naurettavat alle 40e posteineen, sis kaiken tarvittavan pois lukien sähköt. Akkuina 1000mAh 3S/25C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9164) $5.44/kpl. Ei tuon hinnan takia kannata kopterin akkuja yrittää väkisin työntää kyytiin :D
AUW 301g ja tehoja hieman speksejä enemmän. On kestäny useammankin pilot errorin mukisematta, mitä nyt nopari yritti mennä lunta täyteen. Lähtö kädestä heittämällä ja alas mahalaskuna joka onnistuu jo varsin mukavasti. Liitää kohtuullisesti ilman kaasua ja ohjauspintoja on aivan riittävästi tiukkaan mutkalentoon. Jos kiinnostaa, niin voin laittaa tarkan setupinki, kaikkinensa (kone+sähköt+akut (2)+vastari+postit) kone maksoi alta satasen.
-
jätin tarkoituksella viikonlopuksi sen töihin, sen verran muuta ohjelmaa että olisin innoissani rikkonut sen jo autosta nostaessa.
Siinä oli pari muovinippeliä jotka pitkää liimata paremmin kiinni styroksiin, ei kai pikaliima tota syövytä?
Ajattelin kyllä kysyä esim. sinua Kimce jos tsekkaisit koneen läpi ja jeesaisit DX7:n setupin teossa, ettei käy sama juttu kun kopuharrastuksen parissa eli hankitaan halvin roju joka ei ole edes säädöissä ja lähdetään taivaalle :)
Vaikka kuvassa näkyy kirves työpöydällä niin olen kuitenkin nörtti ammatiltani :D
Kuinkas tämän rojektin kävi lensikö se entä mikä on nyt tilanne.
-
Moottoreista en kyllä nyt ota selvää. On niin monenmoista, eikä pinioneita niin vaan vaihdeta. Millanen kv pitäisi olla 3s paketille ja tuolle suositellulle rupilille (10x6 - 11x6)?
Menet Axin kotisivuille: http://www.modelmotors.cz/ (http://www.modelmotors.cz/)
Sieltä otat setuppilaskurin, joka laskee sopivan Axi-moottorin. Sitten valitset vaan kiinalaisen vastaavan. :)
-
Kuinkas tämän rojektin kävi lensikö se entä mikä on nyt tilanne.
no tuota, katselin tässä juuri yksi päivä sitä. Siinä vieressä kököttänyt käyttämätön akku on turvoksissa, peräsin edelleen liimaamatta. Vastarin piuhojen kanssakin meni sormi suuhun, mutta odottelee kevättä ja jotain hämäläistä lennuihmistä neuvomaan ja säätämään :)
-
cessena nipussa ja perussäädössä mankan kanssa jos viikonloppuna ei ole kauhiaa pakkasta vois vähän teistailla ;D
-
Kaikki kiinteäsiipiset voi testata seuraavalla tavalla:
TÄYTTÄ LAULUA PÄIN JOTAIN IHAN SAAMARIN KOVAA...
Mitä enemmän osia, sitä paremmin testi meni. ;D
Ei kai kukaa täysjärkinen siipiä tartte?
Siksipä jokainen helinisti vetää red bullia sillee et sydämentahdistin löytyy povarista lähes joka kolmannella...
-
Et vain osaa ;D
-
cessena nipussa ja perussäädössä mankan kanssa jos viikonloppuna ei ole kauhiaa pakkasta vois vähän teistailla ;D
Mikäs näkemys Cessnasta on kyseessä?
-
Et vain osaa ;D
Onko siulla Sami taas Reinot jalassa pakkasella?
Ja nilkat täynnä lunta?
Suosittelen Nokian huopavuori-kumisaappaita ;D
-
Höhö, on reinot, paksut villasukat mutta ei lunta :-X
Nuo kumisaappaat on teille amatööreille ;D
-
Kaikki kiinteäsiipiset voi testata seuraavalla tavalla:
TÄYTTÄ LAULUA PÄIN JOTAIN IHAN SAAMARIN KOVAA...
Mitä enemmän osia, sitä paremmin testi meni. ;D
Mites tää kone:
(http://www.fiddlersgreen.net/aircraft/Ames-Dryden-AD1/IMAGES/AD-1-scissorwing-bottomvu.jpg)
http://www.fiddlersgreen.net/models/aircraft/Ames-Dryden-AD1.html (http://www.fiddlersgreen.net/models/aircraft/Ames-Dryden-AD1.html)
Ei ole kiinteät siivet. Vai onko tää parempi versio ei-kiinteäsiipisestä:
http://www.youtube.com/watch?v=hOBB_-gZFNo# (http://www.youtube.com/watch?v=hOBB_-gZFNo#) ?
-
phoeniksissa on tullut kokeiltua tuota yhdellä siivellä lentelyä, mutta että joku oikealla koneella vetäsee ja vielä ehjänä maahan asti :o
huhhuh...
-
http://www.youtube.com/watch?v=0RMqDP_HJyk#ws (http://www.youtube.com/watch?v=0RMqDP_HJyk#ws)
Ei niin onnistunut ^^
http://www.youtube.com/watch?v=y9cQ0NsVJWg# (http://www.youtube.com/watch?v=y9cQ0NsVJWg#)
Vähän parempi :D
-
Laitetaa paremmaks.
Israelis joku laskeutu F-15 hävittäjän yhdellä siivellä alas. Siis oikea 1:1 hävittäjä.
http://www.youtube.com/watch?v=ZpwyU30g7rI# (http://www.youtube.com/watch?v=ZpwyU30g7rI#)
-
I managed to land with one paddle ;D
-
phoeniksissa on tullut kokeiltua tuota yhdellä siivellä lentelyä, mutta että joku oikealla koneella vetäsee ja vielä ehjänä maahan asti :o
huhhuh...
Voisitko opastaa osaamatonta miten Phoenixissa pystyy lentämään vaan yhdellä siivellä? Yritin kahlata valikoita, mutta en löytänyt mitään asiaanliittyvää.
Vai pitääkö kone "virittää" uudestaan?
-
Paukauttaa irti toinen :D
-
Paukauttaa irti toinen :D
Ainaki itellä tulee autoresettiä ku tekee taitolentoa johonki valaisinpylvääseen siten, että pylväällä on lennokkia karsiva ominaisuus.
-
Siellä on asetuksissa se että reset after crash juttu.. laittaa sen pois päältä niin ei hyppää jos et ite hyppäytä.
-
hmm... "Reset after crash" Siinäpä laitevalmistajille pähkinä mietittäväksi nii päästään varaosien ostamisesta :D
-
Niin ois, tai joku freeze screen painike josta vois kelata taaksepäin ::)
-
Siellä on asetuksissa se että reset after crash juttu.. laittaa sen pois päältä niin ei hyppää jos et ite hyppäytä.
Kiitos, kokeillaanpa saman tien!
-
Kun kerran meni talvilomasuunnitelmat uusiksi, niin aloin just väsäämään kiinteäsiipistä... Puddle Master kyseessä, joskus 90-luvulla moinen oli ahkerassa käytössä mökillä. 1/10 auton harjallinen moottori ja akku oli siinä aikoinaan kiinni. Piirustukset löysin kaapista rullattuna, sai silitellä tovin raudalla, et suoristui. :) Joutuu suurentaa hieman rungon kuvatuksia, kun jostain käsittämättömästä syystä on valmistaja pienentänyt sen.
Sopivasti on balsaa hyllyssä, kun halvalla aikoinaan yhden loppuerä ostin, alkuperäisestä poiketen ajattelin laittaa ehkä kaksi 150W moottoria siipiin kiinni. Ja akuksi 2200 3s pakka.
Eka versio koneesta lahosi lopulta vettymisten ja lätslaskujen seurauksena suunnilleen vuosituhannen vaihteessa.
Kuvatus paketista, n. 120cm kärkiväli, erittäin mukavan rauhallinen lentäjä kesän valoisiin iltoihin...
-
Onko noita piirrustuksia saatavana esim pdf muodossa? ::)
Nopeella googlauksella en löytäny, vois olla jees rakentaa vaikka finfoamista kesäksi...
-
pöh tuommoseen mithän riipustuksia tarsse, tuommosenhan repäsee ihan hatustaki ;)
-
Piirustuksen skaalaus on helppoa hommaa, kun on apulaisia... ;D Saiskohan syytteen eläinrääkkäyksestä, jos joskus vaan lukitsis nuo apinat edes päiväksi vaikka vessaan..? Rasittavia...
-
Levitä joku sanomalehti toisaalle niin menevät sinne ;D
Se on jännä ku aina pitää rötköttää joku asian/esineen päällä...Olkoot vaikka joku kirja lattialla niin siihen sitten. Komia katti :)
Minkä kokoinen tuo vötkylä on, näyttää omieni kokoiselta tai sitte piirustus on pieni ^^ (~8kg, ~38cm korkeita)
OT ;D
-
Toi Sulo on ihan pienimmästä päästä, kaikki luulee sitä vielä pennuksi, vaikka onkin kuutisen vuotta vanha... Ei oo ku joku 3,5 kg painoinen.
Sitten on Herra Mininen, joka suunnilleen 5 kg. Ja Tikru, joka sitten onkin jättilörö, ei edes lihava, mut melkein 8 kg painaa... ;D
-
Toi Sulo on ihan pienimmästä päästä, kaikki luulee sitä vielä pennuksi, vaikka onkin kuutisen vuotta vanha... Ei oo ku joku 3,5 kg painoinen.
Sitten on Herra Mininen, joka suunnilleen 5 kg. Ja Tikru, joka sitten onkin jättilörö, ei edes lihava, mut melkein 8 kg painaa... ;D
Sähän asut eläintarhassa :D ::) (Sorry, mut tää kommentti oli pakko "heittää...." ;)
Ja koput siel' myös lentelee ?....by U ?
-
meillä ei iole onneksi kun pari paimensuk.lappalaista koiruutta, härnätty lamoilla ym niin paljon ettei korva paljon heilahda alle 450 kopterin olohuone kokeilusta ;D , 500:nen antaa respktiä kun lavat pyörähtää ;D ;D
-
Offarii: Joskus aikoinaan oli kerralla 4 kissaa, kani, 4 rottaa, hamsteri, muutama hiiri, ja vaskitsa... ;D Rotat oli kyl fiksuimmat elikot ikinä.
Nyttemmin aika jättänyt muista ku 3 kissasta... (ja okei, vaskitsahan kait on rauhoitettu villieläin, mut kummasti Veijo viihtyi terraariossa yhden kesäloman mökillä, ja pääsi sit vapauteen takaisin...)
Ja nyt enää siis 3 kissaa kämpässä ja kaksi chihuakin tuossa välillä pörrää...
Just ku kuselle menin, niin tämmöinen odotti vessassa... Urpå...
Edit: Ehkä tuosta saa käsitystä, kuinka pieni oikeesti tuo separi on... ;D
-
Jaa se on noin pieni, itseä välillä rasittaa ku itse ei välillä löydä koko allasta ku tuo tiikeri makaa siellä, sitte ku löytyy ja katti kaikkoaa niin siellä on saman verran karvoja.. ;D
Itse pidän kateista, itelläki nuo 2 ja alkaa pikkuhiljaa toivomaan että lopettaisivat kasvamisen... täyttävät 3vuotta parin kk päästä. Enempää rontteja ei tuu.. noistakin lähtee karvaa älyttömästi, tuon siun vötkylän karva näyttää siltä ettei irtoile hirveesti.
OFFARI, pitäiskö perustaa keskustelua lemmikeistä säije ;D
-
OT : Myönnettäköön että joskus meinaa hermo mennä kun yrittää jotain oikeen tarkkaa väsätä ja meidän 'Ukko' keksii alkaa harjoittelemaan kuvitellen omistajansa sormia / varpaita saaliiksi :D
(http://users.kymp.net/dsl1217b/ukko.jpg)
-
Tänään haettu päällystysmuoveja ja muuta kilkettä... Ainakin pitäisi näkyä hämärältä iltataivaalta. 8)
Nyt asenteleen sähkövermeet ja sitten sisälakkaus, ennenkuin päälilevyt liimailee.
-
Lakkausta ja muuta rakentelua meneillään... Turvallisuudesta ei ole tingitty, raksallahan pitää kypärä olla päässä... ;D
-
Väsyneen olonen rakennusmestari :)
-
niin se talvi vaan meni ja viime kesänä uhosin että tuo kone lentäisi, tarttis varmaan perehtyä siihen... Tutkailtiin konetta sen verran että ilmeisesti kun se on viime kesän viettänyt tuolla kaapin päällä lämpimässä niin siivet on vähän taipunut alaspäin.
Jippoja oikasuun? Varovasti lämpöä vääntöön?
Samalla tuli mieleen että pitää sitä styroksin kestävää liimaa hommata...
-
Ei menny eilen lennokin lennätys nappiin. Menin jäälle lähelle puita lennättämään tuollaista ms compositin tekemään blade dancer EPP lennokkia.
Otin käytetyn akun ja ajattelin että kyllä sillä nyt muutaman minuutin pyörittää, enhän mä kuin testannut sillä akulla servoja ja vähän vaan pyöritin.
No minuutin ehkä lensin kovaan vasta tuuleen ja lennätys oli kivaa kunnes radio yhteys hävisi ja tuuli heitti koneen puuhun :D Oli sen verran kova tuuli ja kevyt kone
ESCssä oli ilmeisesti lipo cut offi liian alhaalla ja virrat katkesi sitten kokonaan.
Hetken me siinä Kumpparin kanssa mietittiin että miten ton saisi alas tuolta puusta kun ei viitsisi sinne jättää kun siinä on kiinni kallis vastari :D koneella ei niin väliä.
Alettiin sitten pommittaa sitä konetta jääkökkäreilla, mutta tuloksetta.
Meikkis sitten lopulta päätti ottaa ja kiivetä sinne puuhun :D Onneksi oli hyviä oksia. Pikkusen siellä ylhäällä jännitti jos oksa napsahtaa poikki. Oli sen verran pakkasta.
Kaikkee sitä joutuu tekee
(http://i3.aijaa.com/b/00632/7769761.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=006327769761.jpg)
(http://i2.aijaa.com/b/00389/7769764.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=003897769764.jpg)
Perä joka on depronia piti liimailla uusiksi ja tais Kumppari heittää jääkökkäreellä mun aileronin mäsäksi.
muuten pysy ehyenä
-
Aircombattia: http://www.youtube.com/watch?v=-BG4w4XMBeE# (http://www.youtube.com/watch?v=-BG4w4XMBeE#)
Ps. onko kukaan tehnyt vastaavaa kopterilla?
-
Aircombattia: http://www.youtube.com/watch?v=-BG4w4XMBeE# (http://www.youtube.com/watch?v=-BG4w4XMBeE#)
Ps. onko kukaan tehnyt vastaavaa kopterilla?
meillä oli tossa vuosaaren sataman pellolla viimekesänä pari jotain mustaa lintua jotka hyökkäili 250 rekkulaa kohtaan usean kerran eri päivinä... 500 rekkulaa ku lenteli ni ne tais pysyä poissa jossen väärin muista :D
-
Videossa lintu olis halunnut varmaan matkustaa "pummilla" eli päästä ilmaiseen kyytiin ;D
Vuonna 2008 kun opin lennättämään 450 rekkulaa, niin oli otettava kopu alas Vantaan Varistossa, sillä lokit tulivat liian lähelle. Samoin, kerran yx pikkulintu seurasi hetken samaa kopua, mutta eri paikassa :)
-
Jollain videolla lintu "pudotti" rc predatorin (takatuuppari)... Eli lennättäjä yritti väistää ja torppasi. Ite oisin vääntänyt hanaa ja kokeillut kuinka nokka kestää. Samoten joku suurempi kopu voisi tehdä mielenkiintoista viillokkia.
Ai niin. Tuli itse kasailtua tuo kiinteäsiipinen. Vielä puuttuu potkurin sovite, parempi kannuspyörä ja yksi gyro aileroneille. Pitäähän kopterimiehellä gyrot olla: http://vimeo.com/21269654 (http://vimeo.com/21269654)
Laitoin laipoille ja siivekkeille dionysus designin mikserin. Tuota ei haittaa, vaikka miksattavat signaalit tulevat eri aikaan, joten sietää myös gyron aiheuttaman viipeen. Joku mahdollisimman halpa servo rate reducer on vielä hakusessa, niin "laipat" ei lätkähtäisi suoraan. Vai saako tuollasen hidastimen jotenkin radiosta (dx7)?
-
Ei ole dx7 hidastinta, hobbykingillä oli edullisesti ainakin joskus juuri noita hidastimia.
-
Mulla on skaalakopterin laskutelineissä tuo.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8863 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8863)
Siinä komento tulee yhdeltä kytkimeltä ja kolmea servoa voi hidastaa erikseen.
-
Jollain videolla lintu "pudotti" rc predatorin (takatuuppari)... Eli lennättäjä yritti väistää ja torppasi. Ite oisin vääntänyt hanaa ja kokeillut kuinka nokka kestää. Samoten joku suurempi kopu voisi tehdä mielenkiintoista viillokkia.
Linnuilla yleensä pelaa itsesuojeluvaisto...ne pysyy ainakin isosta polttiskopusta kunnioittavan välimatkan päässä.
-
Mulla on skaalakopterin laskutelineissä tuo.
No kappas. En löytänyt itse tuota vaikka yritin... Kiitti vinkistä.
Edit.
Noin heiluu siivekkeet:
http://vimeo.com/21990415 (http://vimeo.com/21990415)
Gyrojen gainit vielä mitä sattuu, laipoissa liikaa kulmaa jne.. Muutoin alkaa olla mekaniikaltaan kasassa.
-
Uusin lelu saanu modeja (hobbyking cessna 172 EP) :p
http://www.youtube.com/user/1m4s0#p/a/u/1/pQOmaVqsc1Q (http://www.youtube.com/user/1m4s0#p/a/u/1/pQOmaVqsc1Q)
http://www.youtube.com/watch?v=fsg8NSlREa8# (http://www.youtube.com/watch?v=fsg8NSlREa8#)
Laipat väsäsin ja turnigyn navi valo setti "custom" ledeillä... vain moottori puuttuu enään ja pientä fiksailua mm siiven kiinnitys paremmaksi ja jotai ulkonäöllisiä seikkoja..
Jos jostai todella halvan rate-gyron sais niin vois aileronille laittaa sen vakauttaan...
-
Kuriiri toi ekan styroksipaalin ;D Hobby King Corsair.
Iltapäivällä lentokentälle ensilennolle.
-
Tänään kävi Decathlon ilmassa. Gyrotkin näytti toimivan niin kuin pitää.
-
Corsair lensi ekan lennon.
http://www.youtube.com/watch?v=klvWFDzCWhg#ws (http://www.youtube.com/watch?v=klvWFDzCWhg#ws)
-
Funcub ei vaadi enää kuin lähettimen säädöt kohdilleen. Siiven päälle on myös asennettu hinauskoukku servon ohjaamana, veli on rakentanut RC-liidarin, joka sillä on tarkoitus hinata ilmaan ;D Kellukkeet ovat vielä rakenteilla...
-
No niin, tänään tyhjentelin työpaikalta työpöytääni ja piti se Yak nostaa kaapin päältä mukaan ;D
Löytyykö Hausjärvi-Hämeenlinna -akselilta lennuosaajaa jolta löytyisi intoa, pinnaa ja sitä liimaa jolla tuota epoa voi liimailla muoviin? Siinä on myös vääntynyt peräsin ja siipien kärjet vähän roikkuu, mitä niille tehdä?
Tänä kesänä tuo lentää! Kuinka kauan se on ilmassa on sitten eri asia :)
EDIT:
Jee! servot heiluu suunnilleen siihen suuntaan mitä pitääkin, rudderin liimasin kuumaliimalla, tukevan tuloinen tuli, korjataan sitten paremmalla jos ei pidä.
Nyt akku lataukseen mikäli löydän sopivat liittimet ja ihmetellään viikonloppuna lisää :)
-
Eilen Extra lensi vajaa puolitankkia, melko metässä oli säädöt ku kiekkamittari ei pelannu (build in sekmenttinäytöllinen) Säädin vaa että kiertää eikä tukehu ku antaa hanaa... olihan siinä vähä muutki trimmit metsässä jotenki, tuuliki vaikutti osaltaan.
Toissapäivänä herättelin talviunilta sen padan, sai reilun tunnin pyöriä sen kimpussa ja nakella potkurista ja juottaa kaasariin bensaa ennenku rupes lupaileen.. vissii vähä kuivahtanu.
-
Mulla on ollu tosiaan jetti nyt vähän aikaa ja alle 10 lentoa on tullut lennettyä. On se vaan sekin mukavata, ainaki se että saa aika pahasti torpata että jotain menee rikki. Kerran katkesi nokkakartio ja senki sai epoksilla kasaan.
3.lento, (kännykällä kuvattu ja aika kaukana):
http://www.youtube.com/watch?v=vZOcpCb5yCo#ws (http://www.youtube.com/watch?v=vZOcpCb5yCo#ws)
Eilen oli pikkuinen avaimenperäkamera jetin kyydissä ja siitäki näkee ku lasku tosiaan on aika rankka ku taisi tuuli hieman nakata jettiä. Mutta ei mennyt mitään rikki, voikukkia kanavissa ei niin vaarallista :D
http://www.youtube.com/watch?v=crJnp5mC6gA# (http://www.youtube.com/watch?v=crJnp5mC6gA#)
videoita ei oo jaksanut editoida millään tavalla ku ei mitään laadukkaitakaan ole.
-
Nyt akku lataukseen mikäli löydän sopivat liittimet ja ihmetellään viikonloppuna lisää :)
No, kuinka kävi? Pääsitkö ilmaan ja alas?
-
No, kuinka kävi? Pääsitkö ilmaan ja alas?
en ehtinyt testaamaan, eli vempain vielä ehjä. Parempi että joku vaan käy sen läpi ennen kun rikon sen :D
-
en ehtinyt testaamaan, eli vempain vielä ehjä. Parempi että joku vaan käy sen läpi ennen kun rikon sen :D
Tuu joku hyvä ilta kyläilemään HIK:in kentälle, siellä on lennokki-ihmisiä paikalla hyvillä lennätyssäillä.
-
YAK lensi sitten tänään, pari kertaa tupsahti nokalleen peltoon kun yritin lähettää kädestä, kolmannella kerralla sitten onnistui, ei tullut laitettua mitään expoja ja muutakaan, olihan se vähän hätäinen, mutta pysyi ilmassa, vähän niinkun huonosti säädetty beltti :) tosin tuo oli perssiillään olevista säädöistä huolimatta ihan kivaa touhua ainakin näin ensimmäistä kertaa kiinteäsiipistä kokeilevalle.
Sitten alkoikin tulla vettä taivaalta ja kapistus piti saada alas, sitä vartenhan on vetovoima olemassa, yritin tulla hissukseen "sakkaamalla" ja onnistuinkin, mutta se perhanan etupainoisuus tuli taas vastaan ja pyörähti nokalleen. Pitää hommata vähän sitä liimaa, tuo lienee sopivaa: http://www.silshop.fi/shop/index.php?act=viewProd&productId=2477 (http://www.silshop.fi/shop/index.php?act=viewProd&productId=2477)
Moottori ainakin on vähän irti, pitää tutkia millä sinne pääsee käsiksi, kaipa tuo runko jotenkin halkeaa, vaikka väkivalloin...
-
Älä liimaa foamia tai EPP:tä pikiksellä, tulee pirun kovaa ja haurasta eikä kestä yhtään iskua.
Parempi liima tuohon on PUR eli Cascolia tai Belizelliä kaupasta.
Toimii myös puulle.
-
Älä liimaa foamia tai EPP:tä pikiksellä, tulee pirun kovaa ja haurasta eikä kestä yhtään iskua.
Parempi liima tuohon on PUR eli Cascolia tai Belizelliä kaupasta.
Toimii myös puulle.
ok, varmaan Wurthin PUR -liimakin käy? sitä löytyisi töistä :D http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3335 (http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3335)
Tuo runko on kahdesta palasesta liimattu, pitänee ratkoa saumat veitsellä auki jotta pääsee moottoriin käsiksi...
-
Onkos täällä kenelläkään kokemusta minkälainen moottori ja taittolapapotkuri tuollaiseen 2m liidokkiin sopisi. Tarkoitus olisi ajaa sitä noilla kopterin 3-kennoisilla 2200mAh akuilla.
-
Onkos täällä kenelläkään kokemusta minkälainen moottori ja taittolapapotkuri tuollaiseen 2m liidokkiin sopisi. Tarkoitus olisi ajaa sitä noilla kopterin 3-kennoisilla 2200mAh akuilla.
Itse tilasin HK:lta 2 metriseen Blue Phoenixiin tällaisen setupin, vähän tietokoneohjelmalla laskeskelin mitoistustakin. En vaan ole vielä saanut asennettua ja testattua käytännössä... vastaavia akkuja on tarkoitus minullakin käyttää.
2106 KD A22-20L Brushless Outrunner Motor
9483 Mystery 30A BEC Brushless Speed Controller
6358 Folding Headless Prop Spinner 30mm / 3.0mm
7983 TGS 10x6F Precision Folding propeller
-
Onkos joku ollut todistamassa tämän härvelin lentoa? Siis tämähän on ihan suomalainen projekti. Ihan mahtavaa! :o ::) :D
http://www.youtube.com/watch?v=qQ9dSrrBN28#ws (http://www.youtube.com/watch?v=qQ9dSrrBN28#ws)
Tuon esikuvahan, Hollannin ilmavoimien näytöstykki, taisi itse asiassa vääntää äskettäin kurvaa täällä Turuuskin.
-
Nyt se tuli HK YAK 54 postissa ja kohta pääsee modailemaan siitä lentokuntoisen härvelin. Jännää... ;D
(http://3.bp.blogspot.com/-gQBehIcD3pM/Th1VIMAXcHI/AAAAAAAAA5k/Mu1K_Fs1Pr0/s1600/K%25C3%25A4sitelty_DSC8598.jpg)
Ensitunnelmat koneesta voi käydä katsomassa täältä ->
http://rc-kopteri.blogspot.com/2011/07/hobby-king-yak-54-osa-3-unboxing.html (http://rc-kopteri.blogspot.com/2011/07/hobby-king-yak-54-osa-3-unboxing.html)
Tällä päästellään menemään silloin kun odotetaan kopterin akkujen lataantumista.
-
tuo siipien kaarevuus olikin siis tyyppivika, kuvittelin että omani siivet taipui kun oli kesän kaapin päällä lämpimässä :) Kerro kommentteja kuinka oikeni ja kauanko piti olla taivutuksessa.
Ne moottoripukin tuet on tosi heppoiset, ei ollut edes kovin kova torppi kun petti, mutta nyt pitäisi kestää, työnsin ohuesta alumiinihitsauspuikon pätkät rungon läpi johon moottoripukki nyt nojaa.
yksi vinkki...
jos leikkaat keulan auki niin ota akku siksi aikaa pois, itse en muistanut... ;D pieni nätti reikä paloi yläreunaan, ehkä siitä hävisi tavaraa juuri sen verran mitä nuo alumiinitikut painaa :)
-
Laitoin siiven kärkien alle n. 5cm korokkeet ja keskikohdan painolla lattiaa vasten. Olisiko tuo ehkä neljä tuntia ollut paikallaan, niin siipi oli suora. Saa nähdä taipuuko takaisin.
Milläs liimalla tuota EPOa olet liimaillut?
-
Laitoin siiven kärkien alle n. 5cm korokkeet ja keskikohdan painolla lattiaa vasten. Olisiko tuo ehkä neljä tuntia ollut paikallaan, niin siipi oli suora. Saa nähdä taipuuko takaisin.
Milläs liimalla tuota EPOa olet liimaillut?
jotain pienempiä ihan kuumaliimalla ja Würthin PUR -liimalla
-
Kuva-arvoitus. Löysin eräästä suomalaisesta nettikaupasta kun selasin poistonurkkaa. Arvatkaa mitkä kuvassa on.
(http://www.netanttila.com/products/large_173x244/4234688.jpg)
-
Kuva-arvoitus. Löysin eräästä suomalaisesta nettikaupasta kun selasin poistonurkkaa. Arvatkaa mitkä kuvassa on.
(http://www.netanttila.com/products/large_173x244/4234688.jpg)
Vesijuoksusauvat. :D :D
-
Heti tuli oikea vastaus
-
Heti tuli oikea vastaus
Lunttasin vähän linkistä.
-
Tai sitte on omistuksessa moiset ::)
-
Tai sitte on omistuksessa moiset ::)
:o >:(
[spoiler]ei sentään :D[/spoiler]
-
Pitkästä aikaa Corsairia tuli tänään lennätettyä. Mootoripukki hajosi viimeksi alastulossa ja värkkäsin pellistä kunnollisen. Nyt kestää, vaikka kippais nokalleen laskussa.
Eipä tuolla ole tullut ajeltua. Kolmas kerta tänään kiinteäsiipisen puikoissa. Aikamoinen tuuli. Otin lennokin ulos autosta, niin meinasi jo tuulen mukaan lähteä kädestä =)
Pystyy noilla kovassakin kelissä näköjään ajamaan, vaikka vastatuuleen meinas jenga loppua, mutta sitte tultiinkin lujaa, kun sai myötätuuleen. Hitsi! Polttislennokkikuume
alkaa nousta...
http://www.youtube.com/watch?v=Ej-ue1XCWZM#ws (http://www.youtube.com/watch?v=Ej-ue1XCWZM#ws)
-
Tänään tuli matkahuollosta paketti. Tauti pahenee ;D
-
Dodii. Kone on valmis ja 5 tankillista jo lennetty. Ei ole niin helppoa, kuin simussa luulis tuon lennätys, varsinkin kun on tuulisessa kelissä ajellut.
-
....hmm...jotain kummaa tapahtunu tänään...mä en taida olla kunnossa.. ;)
maalaukset pitäis saada tehtyä (suunniteltu on jo) ja sit hommata mosa,säädin ja vastari ja eihä muutako käämilankoja juottamaan... ::)
-
Kovassa pohjoistuulessa tuli eilen ajettua tankillinen Dazzlerilla. Ei noi orkkislandarit oikein kestäneet meikäläisen "rough landings" :D
Tilasinkin Sabelta vankemmat ja juuri pistin paikoileen.
http://www.youtube.com/watch?v=qAhq_3NxAxk#ws (http://www.youtube.com/watch?v=qAhq_3NxAxk#ws)
-
Aika kova joo, seuraavaksi hajoaa runko ku landarit ei oo sulake ;D
-
Joustaa nämä uudet landaritkin. Huomenna koeajolle.
-
Alulandarit taittuu ikävästi ja ei tykkää takasin taivuttamisesta niin parinkerran jälkeen poikkeaa. :(
-
Hyvin kesti tänään landarit. Tosin laskeutumisetkin alkaa sujua pehmeämmin.
-
Tänään vuorossa "Arskan" ensilento. Mielenkiintoista kokeilla miltä tuntuu "mopoauto" "bemarin" jälkeen ;D
-
Hyvin lensi "arska".
-
Jahka löydän jostain tähän varapropelleja niin tulee talven rientoihin yksi kiinteäsiipinen tuon muuttuvalapakulmaisen pariksi.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=11242 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=11242)
Ei kenelläkään sattuis olemaan tietoa sopivista ropelleista?
-
Tuolta näyttäs löytyvän:
http://art-tech.cn/english/ArticleShow.asp?ArticleID=184 (http://art-tech.cn/english/ArticleShow.asp?ArticleID=184)
-
Jahka löydän jostain tähän varapropelleja niin tulee talven rientoihin yksi kiinteäsiipinen tuon muuttuvalapakulmaisen pariksi.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=11242 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=11242)
Ei kenelläkään sattuis olemaan tietoa sopivista ropelleista?
Kaverin kanssa tuommoinen käytettynä ostettiin. Nyt takana yhtä monta torppia kuin lentoakin. Suoraan tehtaalta moottoripukki kiinnitetty päin peetä ja kone veti vasuriin ja maihin... Muista vain kun ostat moisen, kunnon rykäsy, että saat sen ilmaan... Ei reagoi pintoihin pikku tönäisyllä ja tulee helposti maihin. Saatiin kyllä nyt toimimaan, ei ei aivan toivoton. En kuitenkaan noiden kokemusten perusteella voi suositella.
-
Kaverin kanssa tuommoinen käytettynä ostettiin. Nyt takana yhtä monta torppia kuin lentoakin. Suoraan tehtaalta moottoripukki kiinnitetty päin peetä ja kone veti vasuriin ja maihin... Muista vain kun ostat moisen, kunnon rykäsy, että saat sen ilmaan... Ei reagoi pintoihin pikku tönäisyllä ja tulee helposti maihin. Saatiin kyllä nyt toimimaan, ei ei aivan toivoton. En kuitenkaan noiden kokemusten perusteella voi suositella.
Kiikkeriä nää sotakoneet taitaa järjestään olla, varsinki nää pienet. GWS merkkisellä japanilaisten Zerolla tuli pienenä lenneltyä ja kyllä sitäkin useasti torppailtiin. Ja tuo kippaa lukemani perusteella todella helposti juurikin vasemmalle lähdössä. Kaasua ei saa kaikkea antaa ja heitto pitäisi onnistua periaatteessa samalla vauhdilla kuin mitä sillä kaasulla lennetään. Halpahan tuo on mutta ei oo lentokoneitten kans niin nuukaa ku koptereitten. Yhdellä siivellä on tultu ehjänä alas mutta kopteri ei yhdellä lavalla tuu. Tuolta näyttäs löytyvän:
http://art-tech.cn/english/ArticleShow.asp?ArticleID=184 (http://art-tech.cn/english/ArticleShow.asp?ArticleID=184)
siinäpä näyttää olevan kiitoksia!
-
Velipojalle ostin joskus tuolta sen mustangin, kiikkerähän se oli ja aika tehoton (ei noussu pystöön ^^)
Samaten kova sakkaan siivelle ja jatkuvasti piti lentää lähes urkupohjassa jos vähäkään tuuleskeli..
Hintasekseen ihan hauska värkki kuitenkin.
-
Velipojalle ostin joskus tuolta sen mustangin, kiikkerähän se oli ja aika tehoton (ei noussu pystöön ^^)
Samaten kova sakkaan siivelle ja jatkuvasti piti lentää lähes urkupohjassa jos vähäkään tuuleskeli..
Hintasekseen ihan hauska värkki kuitenkin.
Voi olla että ohessa pitää laittaa isompi nopari ja mottiki tulemaan. Joskus GWS Pico Stickillä harjoittelin lentelyä ja sen jälkeen kun rupes sujumaan niin isompi mottihan siihenki piti saada. 50cm matkalta maasta ilmaan ja pystyyn noustiin niin pitkään ku akkua riitti. :D
-
Pitihän sitä pöljäillä trainereilla syyslomalla :D
http://www.youtube.com/watch?v=NlaHWAcBjwg#ws (http://www.youtube.com/watch?v=NlaHWAcBjwg#ws)
-
Pitihän sitä pöljäillä trainereilla syyslomalla :D
http://www.youtube.com/watch?v=NlaHWAcBjwg#ws (http://www.youtube.com/watch?v=NlaHWAcBjwg#ws)
ei näin saa tehdä! luulin että törmäävät ja katsoin koko videon! >:( onneksi yksi kiinteä siipinen tuhoutuneena videon lopussa helpotti vähän ;D
-
Ei niin ;D Combatti kone tilattu.
-
"Arskasta" jäi runko ehjäksi tuon torpin jälkeen ja videolla näkynyt skaba oli jo ohi. Ajoin vain liian kauaksi alas mettän rajaan ja suunnat sekosi.
Ei onneksi kallis torppi. 70 ekee koko uusi kone.
-
Miten porukka on tukenu noita styrsa paaleja?
Ois tarkotus tehdä talveksi sisälennätyshommiin, ihan 3mm depronia on nyt pari levyä (kavereille kans^^) ja sekalaisia hiilikuitutikkua ja putkea jne jne löytyy.
Jonku näköstä edgen kuvastusta ois tarkotus tehdä ~100cm kv:llä
-
Keväällä piti ottaa kiinteäsiipiset jälleen kehiin. Harmittaa edelleen Dazzlerin viime lokakuussa torppaus pimeälennolla. Nyt on "Arskasta otettu tuntumaa ja tekis mieli kunnon 3D konetta.
http://www.youtube.com/watch?v=cMhJ4Mm6R0k#ws (http://www.youtube.com/watch?v=cMhJ4Mm6R0k#ws)