Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: masapi87 - 28 Heinäkuu, 2010, 16:39:16
-
Moro!
mikähän voisi olla vikana ku lisää nopeasti kaasua niin kopteri alkaa pyöriin eikä sitä saa pysähtymään
muutakuin laskemalla kierrokset alas. ei vaikuta vaikka vääntää gainia isommalle, oiskohan gyro sökönä?
onko kellään ollu vastaavanlaisia ongelmia..?
-
onko gyro sw. 0 kohdassa? eli onko gyro rate modessa vai "normi" modessa? Entä kokeiles sitt gyrosta pistää reverse switchi päälle, tämän jälkeen kantsii kattoa ohjaimesta, että kaikki toimii niinku olet tottunut.
-
rate = ns. "normimode"...
HH = heading lock/heading hold mode
Jos kopteri alkaa heti pyöriä kun kierroksia nostaa niin sitten rev.(revense) kytin toiseen asentoon...
-
Moro!
mikähän voisi olla vikana ku lisää nopeasti kaasua niin kopteri alkaa pyöriin eikä sitä saa pysähtymään
muutakuin laskemalla kierrokset alas. ei vaikuta vaikka vääntää gainia isommalle, oiskohan gyro sökönä?
onko kellään ollu vastaavanlaisia ongelmia..?
Onko kopteri tehtaan jäljiltä, vai oletko itse "säädellyt" Eskyn gyro kyllä toimii kohtalaisen ok peruskäyttöön. Ei ainakaan pyöri hillittömästi. Luultavsti korjaantuu reverse katkaisijan toiseen asentoon laittamalla tai sitten on jotain rikki tai muuten viturallaan.
-
joo se gyro sw on 0 kohdassa. kokeilin pistää siitä gyrosta sen napikan kohtaan rev, mut ei auttanut mitään!
se on kyllä aina ollut siinä toisessa kohtaa ja kopteri lenti silloin suht. hyvin! pari kertaa on lavat osunu maahan ja menny lepatus akselia yms..
mutta ei sen pahempaa,oisko gyro tai jokin tärähtänyt sen verran et nyt sökönä. Kovasti se kyllä yrittää servoa liikutella ku kopua heiluttelee..
Ja vaikka yrittää vääntää radiosta trimmin ihan toiseen laitaan ja vääntää vivusta vastaan niin ei vaikuta yhtään se pyörii vaan vasemman kautta ympäri koko ajan.siis kun lisää nopeasti kaasua..
aikani siinä säätelin ja kikkailin niin eiköhän lavat osunu maahan ja lepatus akseli väänty ja lavat sökönä.. :(
voiskohan vastarissa olla jotain häikkää ku lakkas toimimasta ohjaimesta se trimmi joka vaikuttaa oikealle ja vasemalle liikeisiin. vai onkohan itse ohjain rikki ?
-mp-
-
Itselläni oli joskus samoja ongelmia, tarkista vaikka nämä ensin:
-toimiiko se perä kuitenkin kun heiluttelet vasenta tikkua sivusuunnassa?
-Onko peräservon paikka muuttunut putkella?
-Toimiiko perän mekaniikka tahmaamatta?
- pyöriikö jos nostat kierroksia rauhallisesti?
beltin manuaalissa on neuvottu sitä perän säätöä, muistaakseni omassani oli hyvinkin perssiillään ja teki juuri samanlaista pyörimistä.
-
Ei varmaan tähän ongelmaan liity, mutta mainitsen kuitenkin kun sopii otsikkoon...
Omassa CP V2:ssa meni eräässä torppauksessa peräputki kieroksi. Peräputken sisällähän kulkee peräroottorin vetohihna, joka tekee 90 asteen mutkan putken sisällä. No, kun sitten asentelin uuden peräputken paikalleen, en edes ajatellut että sen 90 asteen mutkanhan voi asentaa myös täysin väärinpäin, eli sen jälkeen peräroottori pyöri vikasuuntaan ja kopukan pyöriminen oli melko reipasta heti kun jalakset irtosivat maasta. ;D
Noviisina joutui hetken miettimään mistä hitosta pyöriminen johtui. Sen jälkeen on oppinut peräputken vaihdon yhteydessä katsomaan miten päin se hihna putken sisällä taittuu.
-
Ettei olis servo siirtynyt putkea pitkin? Kun servo on keskellä / gyro keskittänyt, missä kohti perän slideri on peräakselissa? Pitäisi olla akselin keskivaiheilla, niin että lavoissa on pikkuisen kulmaa.
Kuvassa Gaui 200, mutta sama periaate, jos vaakaevän toinenkin puoli olisi tallella, eteen taitettu lapa osoittaisi sen kärkeen ;D Tämä antaa sellaisen lähtökohdan jossa kone pitäisi olla jo pideltävissä tikulla, vaikka vielä hieman pyörisikin.
-
wikistä lainattu:
http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=727.0;attach=3375;image (http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=727.0;attach=3375;image)
edit:
eikös se mene niin että kun pääroottoria pyörittää myötäpäivään niin peräroottorin pitäisi pyöriä siten että "haukkaa" alapuolelta putken puolelta... onpas vaikea selittää :D tällä siis voi tarkistaa ettei se remmi ole väärin siellä peräputken sisällä.
-
Kun roottori pyörii ylhäältä katottuna myötäpäivään, nousee peräroottorin etummainen lapa ylöspäin, eli peräroottori pyörii oikalta katsottuna vastapäivään.
-
Kun roottori pyörii ylhäältä katottuna myötäpäivään, nousee peräroottorin etummainen lapa ylöspäin, eli peräroottori pyörii oikalta katsottuna vastapäivään.
näin siis suomeksi :D
-
Suosittelen säätämään gyron ensin filmin mukaisessa penkissä niin tulee romua vähemmän. Säätö pitää yllättävän hyvin paikkansa myös ilmassa.
http://www.youtube.com/v/cdHvW1_7RgQ&rel=0&color1=0xb1b1b1&color2=0xd0d0d0&hl=en_US&feature=player_embedded&fs=1 (http://www.youtube.com/v/cdHvW1_7RgQ&rel=0&color1=0xb1b1b1&color2=0xd0d0d0&hl=en_US&feature=player_embedded&fs=1)
-
Mulla muuten pyörii sitten T-rexissä perä väärään suuntaan ja niin muuten pyörii tuossa filmissäkin. Eli peräroottorin ylimmäinen lapa pyörii kopterin runkoa kohden. Mutta ei tunnu vaikuttavan mitään, kopteri ei tiedä sitä itse eikä siten ole siitä moinaankaan. Lensi juuri äsken iltahämärissä tuulessa sairaan hyvin, ei mitään ongelmia.
-
Mulla muuten pyörii sitten T-rexissä perä väärään suuntaan ja niin muuten pyörii tuossa filmissäkin. Eli peräroottorin ylimmäinen lapa pyörii kopterin runkoa kohden. Mutta ei tunnu vaikuttavan mitään, kopteri ei tiedä sitä itse eikä siten ole siitä moinaankaan. Lensi juuri äsken iltahämärissä tuulessa sairaan hyvin, ei mitään ongelmia.
Ei ole väärin, vaan just niinku pitääkin :)
-
Mulla muuten pyörii sitten T-rexissä perä väärään suuntaan ja niin muuten pyörii tuossa filmissäkin. Eli peräroottorin ylimmäinen lapa pyörii kopterin runkoa kohden. Mutta ei tunnu vaikuttavan mitään, kopteri ei tiedä sitä itse eikä siten ole siitä moinaankaan. Lensi juuri äsken iltahämärissä tuulessa sairaan hyvin, ei mitään ongelmia.
Ei ole väärin, vaan just niinku pitääkin :)
Ainakin videossa näyttää pyörivän niinkuin pitää, eli edestä ylös. Eli ylempi lapa taakse, alhaalta runkoa kohti. Idea on siinä että pääroottorin alla, laskevassa virtauksessa oleva lapa nousisi, eli menisi "vastatuuleen". Näin saadaan puolelle peräroottorista kovempi ilmanopeus, jolloin perään saa enemmän ohjaustehoa. Negatiivisilla lapakulmilla tilanne tosin on luonnollisesti päinvastoin. Nykykoptereissa perä kyllä kiertää niin kovaa että käytännön merkitystä tällä ei pitokyvyn kanssa ole. Kaikki koneet vaan suunnitellaan näin, ja parempi ne on kasatakkin näin, helppo tarkistaa että hihnat on oikein päin, servo liikkuu oikeaan suuntaan yms...
-
Kannattaa kurkata myös hihnapyörien kiinnitys akseleilla.
Itse kummastelin kun perästä hävisi auktoriteetti jonkin ajan pääästä kun hieman nykäs kaasusta. syysksi selvisi peräakselilla liukumaan päässyt hihnapyörä, joka piti kiinni viimeiseen asti, mutta kerran helpattuaan ei tietenkään pitoa enää löytynyt.
-
mulla 500 rexi teki sitä että pienen lentämisen jälkeen irtos perä ja alko hillitön pyöriminen.
vika löytyi 5 torpin jälkeen kun kaikki (melkein) oli vaihdettu....
vastarin vaihto auttoi