Kopterit.net
Tekniikka => Lavat => Aiheen aloitti: EskyPe - 28 Heinäkuu, 2010, 11:21:56
-
Johan myrkyn lykkäs.
3D Masterssista tarttui mukaan kuvan mukaiset Torsion Energyt, joilla oli tarkoitus päästä tervävämpään lentotuntumaan verrattuna entisiin FAI-SABeihin. Suurin toivein kentälle, mutta lavat ei trackkää sitten yhtään, vaikka linkkejä väänsi miten.
Tänään perehdyin sitten ongelmaan ihan huolella: puntaroin (molemmat 125g), painotin (5cm erkkaria), syynäsin silmällä tarkasti (nähdäkseni ihan suorat ja virheettömät) ja koetin arvioida vääntöjäykkyyttä (samalta tuntuu). Panin nupin linkit tehdasmittoihin ja pihalle testaamaan. Rautakanki ländäreiden väliin, pelit tulille ja kierroksia. Tracking ihan kohdallaan kunnes lähestytään 0-kulmia, jolloin se revähtää kärjessä varmaan kolmeen senttiin. Kun saman lavan linkkitankoa vääntää aina puoli kierrosta kerrallaan, tapahtuu vain se, että laput vaihtavat paikkaa alhaalta ylös ja vice versa siinä tehdasasetuksen tienoilla. 100% tehoilla ero nollakulmilla on varmaan viis senttiä lavan kärjessä.
Vertailun vuoksi SABit paikkaan ja tracking veitsenterävä kaikilla kulmilla ja kierroksilla.
Nyt ei tule mieleen kuin kaksi vaihtoehtoa:
1. Torspot on jotenki sisäisesti vialliset - kiertojäykkyys, vääntöjäykkyys? Melko vaikea todentaa.
2. Huomasin pöydällä lapasia vertaillessani, että Torspojen profiilinsuuntainen painopiste on paaaaljon taaempana ts. lähempänä jättöreunaa kuin SABeissa. Tämä lienee jossain määrin agressiivisten 3D-lapojen ominaisuus ja tekee niistä "haukkaavia". Nyt kun mulla on muoviset lavanpitimet kopussa, niin voisko olla, että ne pääsevät vääntymään kuorman alla ja päästävät lavan haukkaamaan jommalle kummalle puolelle -> track päin peetä. Nupin välykset yritin tutkia tarkkaan enkä mitään outoa huomannut.
Pohdintaa asian tiimoilta kiitos, omat eväät alkaa olla käytetty.
-
Tracking ihan kohdallaan kunnes lähestytään 0-kulmia, jolloin se revähtää kärjessä varmaan kolmeen senttiin. Kun saman lavan linkkitankoa vääntää aina puoli kierrosta kerrallaan, tapahtuu vain se, että laput vaihtavat paikkaa alhaalta ylös ja vice versa siinä tehdasasetuksen tienoilla. 100% tehoilla ero nollakulmilla on varmaan viis senttiä lavan kärjessä.
Ei nyt vastaus ole, mutta törmäsin ihan samaan asiaan Belt CP v2 kanssa, kun laitoin kiinalaisen alunupin ja puulavat. Beltin kyseessä ollen maailmalla syyttävät alusarjan lavanpitimiä. Alkuperäiset muoviset vaihtamalla kuulemma korjaantuu. En ole jaksanut syventyä.
Erona se, että tracking oli ok, kunnes kulmia alkoi tulla. Silloin levähti kärjet erilleen.
-
Moro,
Huomattiin sama ongelma viime viikonloppuna Joensuun lentokentällä. Sami kokeili Torsioneita 700:ssa, eikä linkeissä riittänyt säätö trackingin korjaamiseen. Samaa siis ihmeteltiin. Voisko lavat erota vääntöjäykkyydeltään toisistaan niin paljon, että trackingiä ei voi edes saada kohdalleen... noh en tiedä, tuumailuia vaan.
Pistä tehtaalle kommenttia, asiakaspalvelu toimii vissiin kyseisessä putiikissa mallikkaasti.
-Rane
-
Sai vääntää 700sen lavanpitimen linkkeihin pari milliä pituuseroa ja silti oli melkeen sentti tracking eroa, eipä anna kovin hyvää kuvaa ko. lavoista.. Radix säädöillä (kaikki linkit enemmän tai vähemmän samanpituset) oli Torsioneilla tracking eroa muutamia senttejä.
Oli btw samanlaiset Energy lavat.
-op-
-
Joo, kyllä näissä jotain hämärää on. Panin kuitenkin metallipitimet tulemaan, kun muutenkin alkoi nuo muoviset arveluttamaan. Lentely on muuttunut kokoajan kovempaan suuntaan ja maailmalla on raportoitu jonkin verran muovipidinten tuhoja. Jos homma ei niillä tokene, niin laput lähtee tehtaalle valitusten kera. Radixia oli tarjolla viereisessä torpassa, mutta FastLad myi nuo mulle edullisesti ja tässä ollaan >:(
-
Siirtojen yhteydessä huomasin tämän ketjun.
Mulla on tällähetkellä Torsion Energy 690 lavat N9:ssä kiinni ja ongelmat ovat saman suuntaisia.
1. Ekoilla lennoilla syysleirillä tracking pielessä ja pompottelin agressiivisesti ja korjausta tapahtui?!? Ehkä oli vaihtamisen jälkeen jotenkin kierossa tms. (4Dee voi todistaa). Tämän jälkeen joutui hieman vielä hienosäätää.
2. Nummela Funflyssa piti säätää uudelleen tracking kuntoon.
3. Nyt Henttaalla viikko pari sitten taas piti säätää. Katsotaan nyt onko kunnossa ensi kerralla.
Radixit ja SABit ovat toimineet ilman tracking ongelmia.
-
-
Miten kävi? Lähtikö Torsion Energyt tehtaalle takasin valitusten kera?
-
Jos oli mulle tarkoitettu kysymys, niin ei lähtenyt. Noi on 4Deen sponssaamat lavat :) ja uskon että kyseessä on enemmänkin ominaisuus kuin virhe rakenteena tms. Jos toi agressiivinen suunnittelu vaikuttaa juuri niin että tracking ei tahdo pysyä?
Mulla on ollut Radixit kiinni N9:ssä, sillä ne ovat tasaisemmat ja liikehdintä nätimpää. Voisi ehkä kokeilla ruuvata taas noi Torsionit kiinni, mutta samalla voisi ottaa hieman liikkeitä takaisinpäin jotta saisi vapinat etc pois, joita rajummat liikkeet vaikuttaa. Toisaalta nyt Radixeilla toimii nätisti niin ei kauheeasti intoa vaihtaa.
-
-
Eikös muuten jollakin hajonnut Torsionit ilmaan pitcpumpissa. ja tuli vielä lievä torppikin sen takii. Vaikken ole ite ikinä mitään Torsionin lapoja nähnytkään eikä ole mitään omaa kokemusta, niin sen pohjalta mitä olen kuullu/lukenu niistä niin ei anna kovinkaan positiivistä kuvaa.
-
Itsellä oli joskus 600 torsionit, toimi oikein hyvin ja oli ketterät lavat... kunnes maa kutsui ihan muista syistä.
-
Mulla on hajos torsionit ilmassa pitcpumpissa.
Kiinnitin huomiota tuohon eskypekan torsion energy lapojen kuvaan. Mulla on kaikissa energy lapoissa tuo musta viiva lavan käressä . Siis kummassakin lavassa . http://www.torsion-blades.com/rotor-blades_uk.php (http://www.torsion-blades.com/rotor-blades_uk.php) ja niin on torsionin kotisivujen kuvissa . Varmaan on energy lavoistakin kahta eri versiota .