Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: kopterifriikki - 28 Heinäkuu, 2010, 09:03:01
-
Tässä on nyt ollut hieman tuulisempia kelejä ainakin täälläpäin, tuulet ovat illalla yleensä tyyntyneet vasta ennen puolta kymmentä ja tuulessa on ollut pakkokin lentää. Mutta tuuli vaikuttaa näköjään ihan erilailla kopteriin kuin lennokkiin. Lennokki saattaa heittelehtiä tuulessa rajustikin mutta kopteri vain ottaa lisää korkeutta ja hieman on näyttöä jopa siitä, että pieni tuuli jopa vähentää sähkönkulutusta koska potkuri antaa paremman nosteen pienemmillä lapakulmilla. Ainakaan lennokkimaista sivuheittelehtimistä ei esiinny oikeastaan ollenkaan. Armeijassa tuli lennätettyä maalilennokkia vääpelin määräyksestä kerran ainakin 12 metrin tuulessa ja siinä ei tahtonut edes 15 kuutioinen Super Tigre riittää. Mutta homma kuitenkin onnistui ja kone tuli alas ehjänä.
Eli onko kenenkään tullut katsottua tuulimittaria kun on lennättänyt kovalla tuulella ja mitkä ovat kokemukset.
-
Moido,
Hurjimmat kelit joissa itse olen lentänyt on 2008 EM-kisoissa Ranskassa. Siellä tuuli parhaimmillaan yli 14m/s. Olikos se Arin lentovuoro kun Ari nousi siellä tuoliltaan joka oli rautaputkia ja vaneria, siis melko raskas. Niin tuuli nappasi tuolin saman tien kun Ari nousi siitä ylös. Ei se ihan helppoa ollut, ja kyllä se tuuli vaikuttaa muutenkin kuin vain pitchi suunnassa. Tänäkin kesänä Vesiksen kisoissa muistan tilanteita joissa leijunnassa kopteria piti pitää melkein 20 asteen kallistuksessa jotta kone pysyi paikoillaan, eikä pystyliikkeissä meinannut 18 asteen lapakulma-alue riittää pitämään kopteria linjassaan pystyliikkeissä.
--
Timo
-
Eli onko kenenkään tullut katsottua tuulimittaria kun on lennättänyt kovalla tuulella ja mitkä ovat kokemukset.
12,4 m/s puuskissa on muistaakseni oma ennätykseni tältä kesältä. Keskituulennopeus jäi kyllä tuon mitatun huipun alle... Tuulimittarina oli Skywatch Xplorer ja kopteri on Gaui EP200 flybarless. Gauini lentää varsin mukavasti vielä kovassakin tuulessa mutta laskeutumisen kanssa pitää olla tarkkana koska pyörteet maanpinnan läheisyydessä voivat paiskata kopterin äkisti puoli metriä ylös tai alas! Kevyt canopy saattaa myös karata tuulen mukaan silläaikaa kun vaihtaa akkuja.
Tuuleen tottuu. Harrastuksen alussa 3-4 m/s tuntui melkein myrskyltä mutta nykyisin saa tuulla vähintään tuplasti enemmän, ennen kuin alkaa isommin haittaamaan.
-
itselläni ei mittaria ole mutta oon käyny tossa vuosaaren satamassa pääasiassa pörräilemässä tyhjällä pellolla jossa tuntuu aina tuulevan enemmän kuin muuallla kun on niin aukea paikka... oon testbedin säätutkan käppyröitä katellu ja tullu siihen johtopäätökseen että 0-7ms on mukavaa. 7-10ms ei enää niin mukavaa ja sen yli en lennä! puuskissa tietty voi olla puhuria enemmänkin...
lentolaitteena mulla on toi 500 rekkula joka on kyllä mielestäni yllättävän stabiili tuulessakin mitä nyt tosiaan korkeus välillä hakee...
-
Moi,
Kyllähän se riippuu just siitä, että minkä kokoisella kopterilla lentää. 450 on jo aika vinkee veivattava 10ms tuulella. Esim. 700:nen (90) ei taas hirmusti tuulesta välitä. Saa kyllä tuulla ihan tosissaan, että vaikuttaa huolettavasti lento-ominaisuuksiin. Pienelle kopterille "pompputuulet" ja muut epätasaiset tuulet ovat mielestäni ärsyttävämpiä, kuin esim. tasianen 4-5ms tuuli.
-Rane
-
No kylläpäs nyt tulee hyviä kommentteja oikein tietäjämiehiltä. Hauska homma. Mutta toi että 700:n kopteri ei välitä tuulesta paljoa oli hienoinen yllätys. Onhan siinä kumminkin poikkipinta-alaa jo jonkin verran ja potkurin halkaisijaa että luulisi tuulen vaikuttavan. Mutta hyrrävoimat varmaan vakauttavat sitten niin paljon että ei tuulikaan pysty.
-
No kylläpäs nyt tulee hyviä kommentteja oikein tietäjämiehiltä. Hauska homma. Mutta toi että 700:n kopteri ei välitä tuulesta paljoa oli hienoinen yllätys. Onhan siinä kumminkin poikkipinta-alaa jo jonkin verran ja potkurin halkaisijaa että luulisi tuulen vaikuttavan. Mutta hyrrävoimat varmaan vakauttavat sitten niin paljon että ei tuulikaan pysty.
Ja paino. Mitä painavempi sitä enemmän tarvitaan tuulta "liikuttamaan" :)
-
Kyllä se 90kin ottaa tuulee aika kivasti, ei se tuuli sitä heittele, mutta pitchiä täytyy käyttää vastatuuleen huomattavasti enemmän kuin myötätuuleen. Pieni kopteri taas on tehopainosuhteeltaan parempi joten on enemmän tehoo lennellä tuulessakin, mutta se taas sit pomputtaa enemmän.
-op-
-
22m/s (puuskissa) on ennätys. Olin lentämässä FPV: tä viime kesänä kun tuli paikallinen myrskytuuli kesken akun ihan tyhjästä (sitä ennen 8m/s) ennen sadetta enkä ehtinyt alas kun olin 800m päässä. Kamat tuli ehjänä alas, mutta en suosittele vaan kannattaa lukea säätiedotuksia :)
-
As a rule of thumb, the more you write on forums, the lower the maximum wind speed ;D
Of course, no rule without exceptions.
-
Armeijassa tuli lennätettyä maalilennokkia vääpelin määräyksestä kerran ainakin 12 metrin tuulessa ja siinä ei tahtonut edes 15 kuutioinen Super Tigre riittää.
Kappas vaan ;D
Pahkajärvellä kerran lennätin vaikka hyvä että kesti kypärä päässä tuulessa...
Tigrestä jäi mieleen, että lähti joka kerta ensipyöräyksellä käyntiin. Kerran tosin sammui ilmassa kun ampuivat apuaseella kampiakselin solmuun. Läpse vain kuului kun siipiin tuli reikiä. Niitä sitten teipillä paikkailin. Oli suurta huvia kappareillekin kun vetelin silmukoita ja vaakakierteitä valtion vehkeillä. Sivuperäsintähän ei vehkeessä ollut. Siellä oli sillä keikalla joku lennokkeja harrastava lääkintävääpeli tai -ylivääpeli tähystäjänä minulla.
Lennokkitouhu vapautti käytännössä kaikista nakeista koko intin ajan. Aina saattoi vedota siihen, että meenpä kalustoa huoltamaan (=vaikka tirsoille lennokkihuoneeseen). Kalusto oli kyllä vähän kenttäolosuhteita ja raskaita laskuja nähneen näköistä, mutta toimi ihmeen luotettavasti. Joku sen ajan hieno Futaba oli radiona.
Kertaamassa 2005 ammuttiin kolmella tykillä, eli koko jaoksen tulenavauksella täysosuma pieneen lennokkiin. kaksi Sergein kranaattia osui yhtäaikaa ja silppua vain jäi leijumaan ilmaan. Joku kappari kuvasi sen ja ilmeisesti esittävät nykyään koulutusvideona. Niin ainakin sanoi.
T: Haminan ilmavoimien komentaja 1/90.
-
Itse joskus kokeilin 250, en edes tiedä paljonko tuuli, 450 oli ikävä lentää ja 250 pääsi vaivalloisesti vastatuuleen... myötätuuleen nopeus oli jotain uskomatonta ;D
-
Joo Turut It:n kanssa kerran Reilassa ollessamme porukka ampui viikon apuaseella joka oli kiinnitettynä #57:n Nikolain päälle. Viikon ampuivat, kaksi reikää. Mutta sitten toisella keikalla ampuivat varmaan korkeusperäsimen servon hajalle ja kone tuli tantereeseen ihan täysillä. Näytin vain vääpelille kuinka oikeaa tikkua vetäessä ei tapahtunut mitään. Palaset lenteli kun kone tuli jäähän, huh huh. Oliko muuten Vääpelin nimi Vatanen ?
alik. Tero Heikkonen 3/88
Super Tigre nokalla kone lensi myötätuuleen varmaan satasta, komeeta ujellusta, olispa ollu vielä nitroo seassa.
No menee taas off topic, mutta kerran metsäkeikalla oli kenttänä vain pieni metsätienpätkä ja kone ilmaan heittämällä. No laskuun tultiin siten, että puunlatvojen kohdalta syöksyyn, oikaisu ennen maata ja jalkojen juureen tuli ;D
Sitten toisen kerran Dragsfjärdissä loppusodassa, peltoa oli monta kilometriä joka suuntaan, niin sitten sain hakea konetta varmaan puolen kilometrin päästä eli ei se tilakaan aina auta kun sen ottaa kokonaan käyttöön ;)
-
Vääpelin nimeä en kyllä enää muista.
Ei tuota lennätystä itseasiassa ihan kauheasti tullut intin aikana. Yksin vielä hoitelin kaikki lennokkiasiat alusta loppuun. Mitään organisaatiota ei ollut maalilennokeille KymItR:ssä ja pilotti saatiin, jos saapumiserässä sattui lennätystaitoinen olemaan. Tai sitten olivat ilman.
Parilla reissulla lennätin Pahkajärvellä, pari kertaa Lohtajalla ja muutaman kerran jossain soramontuilla Haminan ympäristössä. Eipä siinä kyllä aina kummoinen kiitorata ollut. Heittämällähän sitä noustiin ja lasku mielellään johonkin vähän pehmeämpään pusikkoon, eikä louhikkoon.
Muistaakseni konetta sai nakata aika kovaa, jotta jaksoi lähteä. Kertaamassa pojat käytännössä laskivat irti kädestä 45 asteen kulmassa ylöspäin ja siitä se lähti. liekkö moottorit kehittyneet.
-
Terkkuja Maskusta. Lensin äsken X5:sta puuskittaisessa tuulessa, leijuteltaessa Jussi mittasi tuulen nopeudeksi 14.2m/s :)
-
Voehan vitsi !! No se oli varmaan räimettä se !! Kone kumminkin ehjänä vai ?
Mitä annat vinkkiä säätöihin tuulessa lentämiseen ? Tehoprosentit, lapakulmat, painopiste etc,,
-
Samassa myräkässä lensi 250 trexäkin moitteetta, flybarless tosin :P
-
Nythän aiheeseen päästiin. Onko FBL parempi tuulessa kuin normaali nuppi ?? :o
-
Nythän aiheeseen päästiin. Onko FBL parempi tuulessa kuin normaali nuppi ?? :o
Missä mielessä parempi? Mitkä ominaisuudet nupista tekee tässä tapauksessa paremman? FBL nupin saa ilmeisesti aina reagoimaan ohjaukseen agressiisemmin, mutta en tiedä vielä mitään tapausta jossa FBL nupin saisi vakaammaksi ja loogisemmaksi lentää.
Niin ja siis tämä oma käsitykseni perustuu siihen mitä porukka on kertonut kokemuksiaan näistä.
--
Timo
-
>> FBL nupin saa ilmeisesti aina reagoimaan ohjaukseen agressiisemmin
well, that depends how I can configure it. We've got our virtual "flybar mixing ratio", you can make it aggressive or smooth in the software.
In a small heli (up to 450), FBL is much easier, because it does not change its orientation in gusts of wind. For a .50 heli, the difference is small, and for a .90 very small.
On the other hand, it's not that easy to set up FBL in those small ones.
Hint: Stop worrying about the equipment and use what you've got :)
Now that the windy autumn is approaching:
A heavier heli (both FB/FBL) is easier to handle in wind. If in doubt, choose a slightly heavier LiPo.
-
Hint: Stop worrying about the equipment and use what you've got :)
For all of us having this a slightly materialistic 'hobby' (or lifestyle?) I'd say that was the hint of the year (or decade?).
-
Hint: Stop worrying about the equipment and use what you've got :)
For all of us having this a slightly materialistic 'hobby' (or lifestyle?) I'd say that was the hint of the year (or decade?).
I almost got the impression you can stomach more english language BS ;D so here it comes:
The problem for many people (including myself) is, we are inherently afraid to fly and crash. So we tend to look for excuses allowing us to spend as much heli-time as possible where we don't have to fly. Like building. Or talking about the weather.
Now I have seen it many times, people build a pile of expensive helis, then they realize they can't really fly them or are paralyzed with fear when they try. They face a problem as big as a mountain and give up.
That's why I'm nagging, forget about the equipment and learn to use what you've got.
If someone is serious about flying, it takes about a month of regular practise, a couple of necessary white-knuckle rides and a couple of crashes. And then you're able to fly in any weather.
Anyway, OT. BS ends here :)
For those who buy into it: The question one should always ask from oneself, is: With the current equipment, weather etc, what can I practise that helps me get better and is reasonably safe.
-
Nythän aiheeseen päästiin. Onko FBL parempi tuulessa kuin normaali nuppi ?? :o
On. Varsinkin pienessä (200-250) kopterissa ero on selvä. Flybarless controller säilyttää kopterin lentoasennon ja -suunnan tuulenpuuskan iskiessä mutta ylös-alas-suuntaista pomppimista se ei poista. Siihen auttaa vain suurempi massa (=isompi kopteri).
-
Joo kyllä ne pikkukopterit Maskussa näky aika pirun vakaasti lentävän kun oli kaikenmualiman biistäxää yms.
Kyllä sai X5:lla aika pitspumppia tehdä siinä myräkässä, laskeutumisesta ei toivoakaan ton puhurin aikana, kun oli vasen landari snadisti damagoitunut aiemmin. ;)
Kopteri säily ehjänä ei siinä kummempia ollut. Sanotaanko että oli kohtuu helppo lentää, mutta ei se hauskaa ollut! Kivan vakaasti tuo leijui paikallaan, mulla oli hyvin pienet kierrokset siinä nupissa.
Toki illemmalla tuon X5:n sain peltoon erinäisten teknisten syiden takia..
-
Samassa myräkässä lensi 250 trexäkin moitteetta, flybarless tosin :P
Mitä tarkoittaa lensi moitteetta?
Pysyi ilmassa, vai pysysi ilmassa hallitusti?
Jos FBL250 oikeasti lentää 14m/s tuulessa melko hallitusti, tiedän mikä on seuraava kopteri tässä talossa. ::)
Kuinka kovaan tuuleen on FBL250:llä vielä hauska lentää? Picoflylla ainakin taitaa olla kokemusta?
-
kyllä sillä aika hallitusti tuli ajettua ne paskaliikkeet joita allekirjoittanut osaa. Onhan se halvempaa täräyttää rypsipeltoon kuin esim protos tai 700 niin ei sitä kauheasti tarvii säästellä...kyllä se on hauskempaa lentää tyynessä mutta minkäs teet, kentän avajaiset ja porukkaa tullut katsomaan myös lennätystä :P
EDIT: hienosti lensi ja rotaatoi myös halvimmista osista (poislukien spartan quark) kasattu HK-450 flybarilla samoissa olosuhteissa vaikka päärattaasta parit hampaat taisikin uupua :P
-
Joo kyllä ne pikkukopterit Maskussa näky aika pirun vakaasti lentävän kun oli kaikenmualiman biistäxää yms.
Kyllä sai X5:lla aika pitspumppia tehdä siinä myräkässä, laskeutumisesta ei toivoakaan ton puhurin aikana, kun oli vasen landari snadisti damagoitunut aiemmin. ;)
Voipi olla että taidotkin vaikuttaa lennättämiseen, vaikka olisi millaista elektroniikkaa helpottamassa... ;D
-
Jooooo, kyllä se aikapitkälti on ihan omista taidoista kiinni. Noi FBL -hilppeet vain helpottaa meininkiä aavistuksen. Mutta pilotti se on edelleen kuka sitä lentää :D
-
Kuinka kovaan tuuleen on FBL250:llä vielä hauska lentää? Picoflylla ainakin taitaa olla kokemusta?
Hauskan lennätyksen raja kulkee ainakin minulla 4-5 m/s jatkuvassa tuulessa. Suhteellisen hallittu "sportlentely" onnistuu paljon tuota kovemmasskin puhurissa mutta alkeellistenkin temppujen tekeminen vaikeutuu sen jälkeen.Tuuli kuljettaa kevyttä kopteria metrikaupalla kun roottori puhaltaa suoraan tuulensuuntaa vasten. Esimerkiksi funnelien lentely muuttuu pikkukopterilla 7-8 metrin tuulessa melko haastavaksi koska lentokorkeuden sälyttäminen samana koko liikkeen läpi vaatiii jatkuvaa kaasutikun säätöä.
Mutta olosuhteet on mitä on. Tänä kesänä hauskan lennätyksen tuuliraja on on alittunut Henttaalla / Röylässä vain 2-3 kertaa.
-
Tänä kesänä hauskan lennätyksen tuuliraja on on alittunut Henttaalla / Röylässä vain 2-3 kertaa.
sad but true... so let's get used to it :)
-
mnentwig on oikeessa, peruspilotit kattelee säätä ja lentää kun ilmankosteus/paine ja tuuli on sopiva. True pilotit lentää -30C pakkasessa ja 14m/s tuulessa :D
Ei vaiskaan, mutta se vaan on fakta että Suomessa säät on mitä on ja sillon pitää lentää kun kerkiää, säästä riippumatta. Toki noi ukkosmyrskyt erikseen, mutta itelle on aika yks ja sama millanen sää on, vaatetus vaan kuntoon..
-
Jollei muu auta, ni suurempaa kopteria kehiin vain! ;) Mäkin olen nyt seiskasatasen johdosta lennättänyt käytännössä joka päivä, tuulen nopeudesta riippumatta. Usein se on ollut Maskun kentällä siinä 10m/s kieppeillä puuskissa, tyyntä tai edes lempeän tuulenvireistä aamupäivää en ole nyt reilun kahden viikon aikana kohdannut kertaakaan. Gaui 425:lla olisi jäänyt lennättämättä käytännössä jok'ikinen päivä, kun 700 oli ilmassa. Tosin jos ainoa kopteri olisi pieni sähkis, kävisin todennäköisesti kentällä mieluummin iltaisin, kuin keskellä päivää.
Maskun kentän avajaisissa tuli lennätettyä kamerakopteria siinä mainitussa ~14m/s puuskatuulessa. Johny sanoi: "Onpa se vakaa!" samalla kun meikäläinen vatkasi tikkuja kuten olisin kermavaahtoa vispannut, että kopteri pysyisi edes jotenkin hanskassa. :D
-
>> peruspilotit kattelee säätä ja lentää kun ilmankosteus/paine ja tuuli on sopiva
no, that is not what I'm saying. Quite the opposite, actually.
The "peruspilootti" should learn to fly in any (reasonable) weather, as early as possible.
This way they can collect stick time when others are flooding the forum with complaints about the wind.
-
Niiiiii..
No toki mäkin olisin nyt lentämässä, mutta tuhlaan lennätysaikaa kirjottelemalla tänne... Paitsi että miehän olen töissä :)
-
Kerran tässä keväällä kun oli vielä aika jäätävä tuuli ja ruohokin keltaista... Tuossa petikon kentällä oli käytävä rykäisemässä 600 taivaalle, ja tuuli niin kovaa ettei auton ovi pysynyt auki kun viima painoi niin lujaa sitä kiinni.
En tiedä miten kovaa se puhalti, mutta en ole ikinä ennen sellaisessa tuulessa lennättänyt taivaalla. Käännökset oli aika haastavia, kun sai melkein täydellä cyclicillä vääntää tuulen alla.
Olihan se vähän juntin hommaa mutta miehen täytyy tehdä mitä miehen täytyy.
-
No jopas oli....
Nimittäin, kävin tossa Quark SG:tä yölennättämässä Joensuun ratapihalla. Siellä on hyvät valot ja sopivasti tilaa. Noh ihmettelin että piti ohjailla ihan tosossaan. Pari akkua siinä temppuilin ja himaan tultuani tarkistin netistä että tuulen nopeus oli 11.2m/s :). Eipä ihme, että pienoinen oli hieman sanotaanko nyt "outo lentää", mutta kyllä se ilmassa pysy ja selälläänki rimpuili :). Joten Quarkilla on nyt lennetty 11.2m/s:n tuulessa.
Tuuli: ylin SW 11.2 m/s klo 1:20
Just tohon aikaan oli ilmassa....
-Rane