Kopterit.net
Tekniikka => Protopaja => Aiheen aloitti: Ege - 22 Tammikuu, 2008, 18:01:15
-
Mulla oli käytössä maken tekemät jalakset 30 rapukassa ja ne oli alumiini putkea ja päissä pingis pallot. Jalakset kiinnitettiin nippusiteillä kopterin omiin jalaksiin.
-
Olisin tehny harjateräksestä ja keilapalloista kuten Jarmo ehdotti, mutta nuukuus vei voiton... :P
-
kamalan monimutkaisen näköinen. :o ;)
Mä laitoin putket keskeltä kiinni 3 tai 4mm pultilla ja päitä taivutin hieman ylöspäin-toimii.
-
Mulla oli rapukassa lasikuitu-hiihtosauvat ja keskeltä 4mm pultti ja päissä sählypallot.
-
kamalan monimutkaisen näköinen. :o ;)
Mä laitoin putket keskeltä kiinni 3 tai 4mm pultilla ja päitä taivutin hieman ylöspäin-toimii.
Alkuperäinen idea tuossa olikin, että ne saa taiteltua yhden "sakaran" mittaiseksi kuljetusta helpottamaan, mulla on niin pikkuinen tuo Lincolni, ettei muuten mahtunu ;D
-
Ai, sulla on semmonen ihan pieni Lincolni vaan...... ;)
Harjateräs- keilapallot -kombinaatio kuulostaa toimivalta, minkä paksuista harjaterästä pitää olla?
-jari
-
Riippuu keilapalloista. Jos ne on ihan pienet reijät vaan, niin kannattaa laittaa kaikkiin kolmeen ;D
-
Miksi kaikki harjoitusjalakset mitä olen nähnyt ovat neljällä sakaralla, itse tilasin Heliguylta ja sieltä tuli 6-sakaraiset, vaikuttavat vakaammilta kuin nelisakaraiset...
(http://www.saunalahti.fi/~laitinej/rc/heli/jalakset.jpg)
-
Mä tein kahdesta puisesta harjanvarresta ja päihin sählypallot. varret kiinnitin sitten nippusiteillä omiin ländäreihin. nää oli siis 50 rapukkaan.
-
Miksi kaikki harjoitusjalakset mitä olen nähnyt ovat neljällä sakaralla, itse tilasin Heliguylta ja sieltä tuli 6-sakaraiset, vaikuttavat vakaammilta kuin nelisakaraiset...
Itselläni on samat harjoitusjalakset, tosin toimittivat samasta paikasta neljällä sakaralla. En tiedä onko noista kahdesta lisäsakarasta mitään varsinaista hyötyä. Mahdollisesti voi haittaakin olla, sillä neljälläkin sakaralla tuli leijuttelua harjoitellessa usein huomattua, että yksi tai useampi alkoi heilumaan ylösalas ilmeisesti jonkin kopterin värinän tahtiin ja siinä vaiheessa olikin sitten jo parempi ottaa kopteri maahan. Syynä luultavasti se, että nuo tangot ovat liian joustavia. Sitten kun viimein uskalsin ottaa harjoitusjalakset pois niin oli mukava huomata, että leijuttaminen ilman niitä on selvästi helpompaa. Tuen tarve laskuissakaan ei ollut niin suurin kuin mitä olin olettanut.
-
Miksi kaikki harjoitusjalakset mitä olen nähnyt ovat neljällä sakaralla, itse tilasin Heliguylta ja sieltä tuli 6-sakaraiset, vaikuttavat vakaammilta kuin nelisakaraiset...
Ei millään pahalla, mutta tuo on aika huvittavan näköinen, ainakin 2 sakaraa liikaa. ;D Tuo suoraan taaksepäin osoittava tikku on ihan turha, siinä vaiheessa kun se alkaa tukea on peräevä jo maassa. Samoin, kopterin kaataminen suoraan nokilleen on kovan työn takana, enkä usko että onnistuu vahingossa. Periaatteessa jos osaa leujuttaa välttävästi, suoraan sivulle osoittavat kaksi tikkua riittää.
-
Ajatellaanpa taas faktoina: Mitä hyötä/ haittaa noista kahdesta lisä putkilosta on???
Semmosia mulla ei oo mutta vähän aikaa kun ajattelee niin: Hyödyt kuten sanoit niin voi olla että on vakaampi. Haitat kalliimpi, painavempi. Ja musta ainakin se neljä on jo íhan tarpeeksi hyvä. Ja muuten kuinka kovia iskuja ne jalakset kestää??? Meinasin vaan että saako se laskeutuminen olla semmonen että se tulee maahan tyyliin 3km/h vai pitääkö sen tulla silleen hissukseen niinkuin oikea kopteri???
-
Ajatellaanpa taas faktoina: Mitä hyötä/ haittaa noista kahdesta lisä putkilosta on???
Hyödyt: Jos laskuun tullaan reilummin nokka edellä niin eteen osoittava jalas saattaa pelastaa tilanteen. Takana vastaavaa hyötyä ei tosin ole kun perä osuu maahan ensin. Mahdollisesti lisämassa saattaa saada kopterin tuntumaan aavistuksen vakaammalta.
Haitat: Tuossa kyseisessä mallissa tangot ovat hiilikuitua ja ne joustavat varsin reilusti. Käytännössä saattavat alkaa heilumaan lennon aikana kopterin värinän tahtiin, mikä on omiaan voimistamaan heiluntaa. Lopputuloksena epävakaampi kopteri. Kumpikaan noista lisätangoista ei myöskään saa tukea varsinaisista jalaksista, joten ne heiluvat muita enemmän.
Ainakin itse jättäisin noi kaksi ylimääräistä tankoa pois vaikka siinä keskikappaleessa niille paikat onkin.
Ja muuten kuinka kovia iskuja ne jalakset kestää??? Meinasin vaan että saako se laskeutuminen olla semmonen että se tulee maahan tyyliin 3km/h vai pitääkö sen tulla silleen hissukseen niinkuin oikea kopteri???
Kokemuksen perusteella noita tankoja ei saa normaalilla torpilla rikki koska ne joustavat niin paljon, mutta se keskellä tangot yhdistävä valkoinen muovikappale antaa herkästi periksi ja halkeaa sattumanvaraisesta kohdasta. Ihan pelkkä kopterin paino ei tuota muoviosaa sentään riitä rikkomaan, mutta metristä hieman vauhdikkaammin alas toiselle kyljelle saattaisi jo riittää. Kaksi metriä ainakin oli jo riittävä korkeus sen rikkomiseen. ;)
-
Tarkoitin niitä jalaksia, siis en niitä apujalkasia ;) :D.