Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: mrsaila - 03 Heinäkuu, 2010, 15:28:00
-
toimisiko moottori myös etanoli+nitro+öljy seoksella? Vai onko siihen jokin syy miksi polttoaineen pitää olla juuri metanolia?
Tuli mieleeni kun luin uutisjuttua polttoaineen verotuksen muutosehdotuksista ja siitä kun ensi vuonna aletaan tavalliseen bensiiniin lisäämään etanolia nykyisen 5% sijaan jopa 10%.
-T
-
Etanolia on varmaan mukavampi polttaa maksassa... metanoli sitten palaa paremmin kopterissa ;D
http://fi.wikipedia.org/wiki/Metanoli (http://fi.wikipedia.org/wiki/Metanoli)
Kohta käyttö polttoaineena
http://fi.wikipedia.org/wiki/Etanoli (http://fi.wikipedia.org/wiki/Etanoli)
Sama kohta.
Etanolin vaihtoehto polttoaineena on metanoli helpomman ja halvemman valmistuksen ansiosta. Metanolin haittapuolena on suuri myrkyllisyys; jo vähäinen määrä metanolia voi olla kuolettava.
Toimiihan se, olisiko juuri syy että etanolilla on "parempia" käyttökohteita kuin pienoismallien moottorit, johon käy yhtähyvin metanoli joka on "vaarallisempi" eikä siten ole niin yleisesti käytössä?
-
Etanolia käytettäessä tulppa ei jää hehkumaan kun hehkuvirta otetaan pois.
-
Miten se voi metanolilla jäädä hehkumaan jos sen läpi ei kulje virtaa? ::)
Eikai se tulppa pyhällä hengellä jää hehkumaan..
-
Miten se voi metanolilla jäädä hehkumaan jos sen läpi ei kulje virtaa? ::)
Eikai se tulppa pyhällä hengellä jää hehkumaan..
Samaa tässä mietiskelin..
-
Sama ku johnyn focus kävisi ilman polttoainetta 8)
-
Miten se voi metanolilla jäädä hehkumaan jos sen läpi ei kulje virtaa? ::)
Eikai se tulppa pyhällä hengellä jää hehkumaan..
Ei pyhällä hengellä, vaan kemiallisen reaktion ansiosta. Langan pinnan platina reagoi metanolin kanssa niin innokkaasti, että suorastaan hehkuu onnesta.
Between strokes of the engine, the wire remains hot, continuing to glow partly due to thermal inertia, but largely due to the catalytic combustion reaction of methanol remaining on the platinum filament. This keeps the filament hot, allowing it to ignite the next charge, thus sustaining the power cycle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Glow_plug_%28model_engine%29 (http://en.wikipedia.org/wiki/Glow_plug_%28model_engine%29)
-
Hmm, noniin uskotaan nyt sitten wikipediaa... kestääkö etanolilla sitten tulpat paremmin kun eivät "hehku" kokoajan 8)
-
Varmaan kestää, kun ei konekaan sillä käy ;D. Näin ainakin ymmärsin. Siis etanolia ei voi käyttää, koska hehkutulppamoottori ei sillä käy ilman hehkuttamista?
-
no diisseliki käy ilman hehkua!? :'(
-
En mä näistä tiedä ::)
Mutta tällanen kuva mulle jäi, että tällanen lennokkimoottori tarttee sen hehkumisen. Jos joku viisas nyt sitten kertois erot ja syyt.
-
Just just, ehkä kantsis ensin tutustua aiheeseen ennen kun postailee läpiä päähänsä.
Lennokki motit käy ihan hyvin etanolilla, tehoa vaan ei ole ihan yhtä paljoa kuin metukalla, mutta nitro on keksitty ketkä sitä nyt sitten viittivät käyttää...
Jokainen voi itse miettiä kuinka kauan hehkun tarvii olla ilman lämpöä kun kone kiertää esim 10000rpm, noin 0,006 sec :o
Että noi platinan reaktiot metukan kanssa voi unohtaa...
Pää syy metukan käyttöön on tarpeeksi korkea oktaani luku, hehku mottoreiden sytkä ennakot kun on jotain järkyttävän ja kamalan väliltä, ja bensa aiheuttaisi melko kivaa nakutusta.
MJP
-
Noniin, vähän jotain tämänsuuntaista itsekkin mietiskelin...
Mutta millainen tuo teho ero on käytännössä jos molemmissa on nitrot mukana, ei varmaa älytön?
-
mutta nitro on keksitty ketkä sitä nyt sitten viittivät käyttää...
Kultaisella 80-luvulla kun polttislennokkeja ajeltiin, ei nitroa paljoakaan käytetty. Suora 80/20 liemi toimi ihan hyvin ja hifistelijät laittoivat 5% nitroa mukamas varmistamaan käyntiä. Itse en juuri eroa huomannut. Lehdistä luettiin, että joissakin kovissa reisinkikisoissa ajoivat jopa 15% nitromäärällä. F1C pelit kiersivät silti 25000-40000 ilman mitään nitroja.
Onko siis niin, että näissä uudemmissa helikoppereissa on jotain niin ihmeellistä, että eivät käy alle 20-30% nitrolla? Taitaa minullakin olla litran purkki 100% nitroa, jonka intistä aikoinaan jemmasin maalilennokkitouhuista. maalinpoistoaineena lähinnä olen käytellyt. Nitro oli siellä 20L jerrykannuissa ja itse liemet sekoiteltiin. En muista paljonko ohjesäännön mukaan piti olla...
-
Nitrosta tiiä mutta tehoero on jotain 5-8% luokkaa metukan hyväksi, stokiometrisella seoksella, tosin etanoli menee vähempi, metukka seos laiha - rikas 1:4.5-1:6.5 vs etanoli 1:6.5-1:7.5
Ja nitroahan saa laittaa sen mitä uskoo että vehkeet kestää, propyleenioksidi tosin olis nitroa jerkumpaa sekottaa alkomaholiin... on tosin räjähdys vaarallista tiettyjen metallien oksidien kanssa, esim ruoste. On niitä muitakin alkoholiin lisättäviä palorintamaa nopeuttavia kemikaaleja, joita jotkut käyttää nitron tilalla...
MJP
-
Just just, ehkä kantsis ensin tutustua aiheeseen ennen kun postailee läpiä päähänsä.
...
Jokainen voi itse miettiä kuinka kauan hehkun tarvii olla ilman lämpöä kun kone kiertää esim 10000rpm, noin 0,006 sec :o
Että noi platinan reaktiot metukan kanssa voi unohtaa...
En tiedä mitkä ajat ovat käytännössä, mutta ainakin tuossa wikipedian artikkelissa annetaan ymmärtää, että tulppaa hehkuu pääasiassa kemiallisen reaktion seurauksena. Se on toki aivan toinen juttu, riittäisikö pelkkä lämpöhehkuminen moottorin käymiseen. Etanolilla käyttäminen todistaa, että riittäisi. Mutta ehkä sitten metanoli + platina riittää pitämään moottorin käynnissä yhden tai kahden suutariksi jääneen tahdinkin yli?
-
Just just, ehkä kantsis ensin tutustua aiheeseen ennen kun postailee läpiä päähänsä.
...
Jokainen voi itse miettiä kuinka kauan hehkun tarvii olla ilman lämpöä kun kone kiertää esim 10000rpm, noin 0,006 sec :o
Että noi platinan reaktiot metukan kanssa voi unohtaa...
En tiedä mitkä ajat ovat käytännössä, mutta ainakin tuossa wikipedian artikkelissa annetaan ymmärtää, että tulppaa hehkuu pääasiassa kemiallisen reaktion seurauksena. Se on toki aivan toinen juttu, riittäisikö pelkkä lämpöhehkuminen moottorin käymiseen. Etanolilla käyttäminen todistaa, että riittäisi. Mutta ehkä sitten metanoli + platina riittää pitämään moottorin käynnissä yhden tai kahden suutariksi jääneen tahdinkin yli?
Jos riittäisi, miksi hehkulangassa käytetään platinaa?
-
Jos riittäisi, miksi hehkulangassa käytetään platinaa?
Parantamaan käyntiä?
-
No niin no, vanhan liiton hehkuissa ei platinaa käytetty, tosin ei käytetty nitrokaan moottoreissa. Nitrolla on inhottava tapa syövyttää metalleja, platinaa käytetään korrosion keston lisäämiseen. Vai onko nyky hehkut yhtä herkkiä pimenemään kuin joskus takavuosina?
Sitten ihan vaan omia mietteitä, mitähän käy kun palamis reaktioon lisätään polttoainetta ja ilmaa, ja hehkun toiminta on kuten kaikkitietävä wiki väittää, "catalytic combustion reaction of methanol remaining on the platinum filament". Tuore seos syttyy jo huuhtelu vaiheessa? Onko käynyt jollekkin?
Oma näkemys aiheesta, ja käsitykseni wikin luotettuudesta korjatkaa mikäli olen väärässä, faktoilla ei mutulla.
Voihan se olla että olen käsittänyt palotapahtuman käsitteenä jotenkin väärin, tai kirjoittaja ei tiedä mitä combustion todella tarkoittaa...
MJP
-
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/chem00/chem00726.htm (http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/chem00/chem00726.htm)
Olen itsekin aikoinani ollut siinä ymmärryksessä, että jostakin reaktiosta metanolin ja hehkulangan välillä on kyse. Platinahan toimii katalyyttinä useissakin etenkin hiilivetyjen kemiallisissa reaktioissa mm katalysaattoreissa. katin lämpötilakin on korkeampi kuin pakokaasujen johtuen juuri tuosta reaktion luovuttamasta lämmöstä.
Sitten ihan vaan omia mietteitä, mitähän käy kun palamis reaktioon lisätään polttoainetta ja ilmaa, ja hehkun toiminta on kuten kaikkitietävä wiki väittää, "catalytic combustion reaction of methanol remaining on the platinum filament". Tuore seos syttyy jo huuhtelu vaiheessa? Onko käynyt jollekkin?
Ilmeisesti ei ehdi reagoida, ennen kuin puristus nostaa seoksen tiheyttä ja lämpötilaa riittävästi. Hehkutulppamotin "sytytysennakkoa" säädetään puristuspaineella.
-
Ja sitten pääsemme asiaan katalysaattorit...
Katalysaattorissa platina / keraminen kenno saadaan hehkumaan pakokaasun lämmöllä
ja poltetaan jäännös happi ja palamattomat hiilivedyt pois. Mitä enemmän happea ja hiilivetyjä on sitä korkeammaksi katin lämpö nousee, palaminen kiihtyy.
Olen nähnyt valkohehkuisia katlysaattoreita sytkä vikasissa moottoreissa, mitä enemmän lisätään palavaa seosta palotapahtumaan sitä paremmin ja nopeammin palaa.
Hehku motin sytkäennakkoon vaikuttaa moni muukin asia, seokset, tulpan lämpöarvo paljealueen laajuus, palotilan sijainti paljealueeseen nähden eli onko ns epäkeskeinen, kannen lämpötila männä lämpötila, paisarin toiminta, pakoajoitus...
MJP
-
paisarin toiminta
Öö, hieman lisäselvitystä tuohon, kiitos... :) Jos jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliötä tuolla tarkoitat, niin silloin kyllä mennään hieman metsään asioissa... ;) Paljealueen toimintaa taidat kuitenkin tarkoittaa?
-
paisarin toiminta
Öö, hieman lisäselvitystä tuohon, kiitos... :) Jos jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliötä tuolla tarkoitat, niin silloin kyllä mennään hieman metsään asioissa... ;) Paljealueen toimintaa taidat kuitenkin tarkoittaa?
;D
-
paisarin toiminta
Öö, hieman lisäselvitystä tuohon, kiitos... :) Jos jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliötä tuolla tarkoitat, niin silloin kyllä mennään hieman metsään asioissa... ;) Paljealueen toimintaa taidat kuitenkin tarkoittaa?
Pakoputken paisuntakammiota lienee paisarilla tarkoitetun. Juu, moottoritekniikkaa on tullut aikoinaan opiskeltua ihan koulussa ja harrastettua työssä ja vapaa-aikana lähes kyllästymiseen asti isommilla ja pienemmillä moottoreilla. En mää päteä toki yritä, mutta lämpövoimakoneiden perusteet on kyllä jollain tasolla hallussa.
Noiden hehkutulppavehkeiden kanssa pelaamiseen ei ole valitettavasti enää pienintäkään mielenkiintoa. Se sotkeminen on toistaiseksi kohdaltani sotkettu jo 20 vuotta sitten. ;D
-
Ja sitten pääsemme asiaan katalysaattorit...
Katalysaattorissa platina / keraminen kenno saadaan hehkumaan pakokaasun lämmöllä
ja poltetaan jäännös happi ja palamattomat hiilivedyt pois. Mitä enemmän happea ja hiilivetyjä on sitä korkeammaksi katin lämpö nousee, palaminen kiihtyy.
Olen nähnyt valkohehkuisia katlysaattoreita sytkä vikasissa moottoreissa, mitä enemmän lisätään palavaa seosta palotapahtumaan sitä paremmin ja nopeammin palaa.
Hehku motin sytkäennakkoon vaikuttaa moni muukin asia, seokset, tulpan lämpöarvo paljealueen laajuus, palotilan sijainti paljealueeseen nähden eli onko ns epäkeskeinen, kannen lämpötila männä lämpötila, paisarin toiminta, pakoajoitus...
MJP
Katalysaattori ei varsinaisesti "polta" vaan siellä tapahtuu myös pelkistymistä ym.. Happi periaatteessa tulee sellaisenaan läpi, kuten myös hiilidioksidi.
http://www.autotieto.net/pakokaasutkurssi/oppimateriaalit/katalysaattorin_rakenne.htm (http://www.autotieto.net/pakokaasutkurssi/oppimateriaalit/katalysaattorin_rakenne.htm)
-
Kiitos Juhis kertauksesta. Vähän saman tapaista teoreettista selvitystä olisi kaivannut hehkutulpan toiminnasta en muuten kvg:llä löytänyt.
Mutta asiaan, jotta koko ketju ei mene pas** jauhantaan. Metanolin lisäksi voi käyttää myös muita tarpeeksi korkean oktaani luvun omaavia polttoaineita, kuten etanoli, korkea oktaaniset bensiinit saattavat myös toimia, jota tulen kokeilemaan jossain vaiheessa ja raportoin esim tähän ketjuun.
MJP
-
E85:llä ovat maailmalla käyttäneet lennokkimoottoreita, mutta ilmeisesti useimmat kipinäsytkällä. Joku kuumin mahdollinen hehkutulppakin oli toiminut jollain tavalla. Onboard hehkujakin näkyy käytettäneen. Ilmeisesti se metanoli+platina auttaa tulppaa hehkumaan..
-
Nonii, katoin vit.. kooklesta tarpeeksi tarkkaan ja Löysin:
The catalyst is the platinum wire itself. The combustion reaction only can
occur when the levels of methanol and oxygen are within certain limits.
When these conditions are met, the methanol burns until either it or enough
oxygen is consumed to bring the concentrations outside these limits. Then
the combustion will not start up again until enough methanol evaporates or
oxygen diffuses back into the area around the platinum wire.
Richard E. Barrans Jr., Ph.D.
Assistant Director
PG Research Foundation, Darien, Illinois
No aina oppii jotain uutta, koko lässy oli mielenkiintoinen mut pitkä et viittin sitä tänne laittaa...
MJP