Kopterit.net
Tekniikka => Lavat => Aiheen aloitti: Jay604 - 28 Kesäkuu, 2010, 19:12:27
-
Ajattelin tästä aiheesta kirjoittaa lyhykäisen viestin.
Laitoin eilen ensimmäistä kertaa päälavat paikoilleen, ja otin hieman jenkaa (n. 15% throttle).. koko kopteri tärisi aika perkuleesti. Tosin swashia, lapauraa eikä mitään sellaista ole vielä säädetty, eli vielä ei olla aiheessa ;D
Noh, joka tapauksessa, katselin tuossa säädellessä Finless bobin videoita, ja siinä samalla tuli mieleen että täytyykin katsoa ovatko nuo lavat tasapainossa.
Käytin tuota vanhaa kunnon hiilikuitutanko alle ja lavat linjaan.. keskitasapaino heitti suht. paljon. No, eipä tuossa mitään.
Tuli mieleen sitten katsoa ovatko lavat samanpainoisia ja huomasin että ero oli aikamoinen.. toinen lapa oli paino 61,23g ja toinen "vain" 60,76g
Neljällä läpinäkyvällä toimistoteipinpalalla korjasin tuon, nyt on molemmat 61,23g. Ainakin jossain olen kuullut suositeltavan tätä metodia, vaikka tuntuu vähä "liimaa ja jesarilla mennään" -meiningiltä. ::)
Mutta ei kai noitten tasapainottamiseen muitakaan keinoja ole?
Eli näin, ainakin noitten lapojen mukana mitkä tuli ESP500 paketissa..
P.S. -löytyykö joukostamme yhtään matemaatikkoa kuka osaisi laskea kuinka paljon 0,5g ero mahtaa olla @ 2650RPM? ..ei merkitystä, mutta olis kiva tietää :)
-
en ole matemaatikko mutta mulla on kaikki lapaparit tähän asti täristäny kopua maassa ennen nousua tietyillä kierroksilla... kuuluu ilmeisesti asiaan enkä ole välittäny... sit ku jenkat nousee ni loppuu ravistuksetkin (ihan kapea kierrosalue ennenku roottori edes jaksais kannatella kopua).
mulla lapoina ollu aina 425D alikilit (ekat kattelin joskus ja olivat ihan hyvin tasapainossa... sen jälkeen en oo jaksanu)
ei muuten kannata pyöritellä sitä vatkainta ennenku se on säädetty koska jos et tiedä mitä kulmia siellä on niin se voi vaikka vahingossa innostua ja mennä pitkin seiniä! eka säädöt ja sit kokeilu! ;)
-
en ole matemaatikko mutta mulla on kaikki lapaparit tähän asti täristäny kopua maassa ennen nousua tietyillä kierroksilla... kuuluu ilmeisesti asiaan enkä ole välittäny... sit ku jenkat nousee ni loppuu ravistuksetkin (ihan kapea kierrosalue ennenku roottori edes jaksais kannatella kopua).
mulla lapoina ollu aina 425D alikilit (ekat kattelin joskus ja olivat ihan hyvin tasapainossa... sen jälkeen en oo jaksanu)
ei muuten kannata pyöritellä sitä vatkainta ennenku se on säädetty koska jos et tiedä mitä kulmia siellä on niin se voi vaikka vahingossa innostua ja mennä pitkin seiniä! eka säädöt ja sit kokeilu! ;)
juh, tiedossa on ;D
-joku tossa sanoikin et toi voi äkkiä nousta yhellä futten radion kaasupykälällä monta metriä jos heittää max. lapakulmat, tai yleensäkkin argessiivisen 3D settingin..
15% oli se mitä uskalsin.. pyörittelin kyllä suurimmaks osaks ilman lapoja, tsekkailin siinä että flybar pyörii suorassa jne..
Tänään pitäs säätää swash, linkit yms. - jos vaikka sais ensinoston ennen huomista
Finless bobin kaikki videot imutin tuossa, oli ihan hyvää matskua. Taidan tähdätä jonnekkin n. -10 / +10 asteeseen max. näin aluksi, riittää varmaan mulle mainiosti.
Miten muut lennättäjät sanotte tosta painoerosta, tuntuu olevan (omasta mielestä mutu tuntumalla) todella paljon..?
-
itekku oon säätäny ni aina oon saanu +/- 13.5 pitch ja +/- 8 cyclic sillon on vielä paljon liikkumatilaa swashilla ja kaikki toimii hyvin 500M mosakin jaksaa ihan hyvin ;)
kannattaa se varmaan tollai säätää ja sitte raattiosta liikeratoja joko pinemmälle tai sitte vaan expoja... ite en jostain syystä tykkää yhtää expojen tuomasta käytöksestä (en tykänny alkuunkaan oikein)
mulla oli heti koko liikealue käytössä ku ekaa kertaa napsautin idlen päälle eikä mitään ongelmia... on se niin vakaa peli!
-
En ole oikeastaan koskaan lapoja tasapainottanut... enkä ole suurempiin ongelmiin törmännyt, ainakaan sellaisiit jotka olisivat perus lentelyä haitanneet...
Tuossakin sulla on ~0.5g ero, en usko että on ainakaan mainittavaa merkitystä..
Ja se teippi kannattaa laitta siten että menee johtoreunan yli, eli vaikka toinen puolitepiistä ala ja toinen ylöpuolella.*
Ja kaikki kopterit ravistavat jollain kierrosalueella maassa, ihan normaalia...
-
http://www.trex-store.com/lavan-tasapainotin-blade-balancer3mm-p-153.html (http://www.trex-store.com/lavan-tasapainotin-blade-balancer3mm-p-153.html)
Mä pruukaan kyllä aina tasapainottaa lavat. Myös perälavat. Ensin katson onko painopisteessä isoa eroa, ja sitten kiikuttelen lasien reunalla tuollaisella kiikulla. Teippiä sitten niin että painopistekin mielellään menee oikeaan suuntaan, ehkä jopa kohdalleen. Kokeilen keinuttamista kaiklla neljällä eri tavalla minmoidakseni laseista tai siitä että lavat eivät ole kiikussa suorassa tulevan virheen.
Mulle lapojen tasapainoitus on henkisesti tärkeää, se on niin helppo tehdä että se kannattaa tehdä. Vaikka ei lennossa juurikaan huomaisi, niin kyllä ne värinät jotka helposti voi poistaa kannattaa poistaa. Ei se tärinä ainakaan hyvää tee, ja epätasapainossa olevat lavat täristää kopteria. Enemmän tai vähemään.
Siinä menee 3-5 minuuttia pahimmillaan.
-
joo-o, Jussi !
Tuommoinen "härpäke" multakin löytyy ja kehtaan jopa tääl' mainita, etten oo ikinä sitä käyttänyt ;)
Eräs kokenut kopteristi mulle kerran mainitsi......Kun ostaa kunnon lapoja, niin ei tarvii moisia "juttuja" ajatella............. ??? ::) 8) :)
-
Joo, ainahan ne vähäsen tärisee pienillä kierrosalueilla, ei siitä pääse yli eikö ympäri..
Mutta lapojen tasapainottaminen kuitenkin on niin lyhyt ja yksinkertainen toimenpide että teen kyllä ihan mielellään. Jotkut jopa tasapainottavat lavat myös pituussuunnassa, (tein itekkin tuon ihan kokeilun vuoksi) -> elikkä lavat n. 1mm erilleen toisista, samansuuntaisiksi, tarkistus että kummatkin lavat ovat tarkalleen samalla tasolla, sen jälkeen hiilikuitu tai vastaava lapojen alle, ja katsotaan kumpi keikahtaa ensin. Kevyempään päähän sitten pikkuisen ohutta läpinäkyvää teippiä, kunnes molemmat keikahtaa tasan samassa pisteessä.
Kopterin värinäistä, itse ainakin ajattelisin että jos epätasapainosta johtuvaa värinää näkyy pienillä kierroksilla, niin ilman muutahan tuo kertaantuu suurilla kierroksilla ja, maalaisjärjellä ajatelen kuvittelisin että värinätaajuudesta tulee niin korkea että sitä ei silmä liikkuvassa kopterissa edes huomaa. Mutta eripainoisista lavoista johtuva, tai muu vastaava varmasti vaikuttaa mekaaniseen kulumiseen jonkin verran, laakerit kuluu nopeammin, osiin tulee klappia nopeammin (varsinkin muoviosiin), ne ruuvit mitkä ehkä joskus aukenevat itsekseen, tekevät varmaan sen nopeammin. Tai näin olen itse asian pähkäillyt, kuitenkin kerran ne lavat vaan tarvii tasapainottaa :)
Kyllähän värinää on aina koptereissa, varsinkin matalilla kierroksilla. Sekin varmaan vaikuttaa paljon tuohon hitaiden kierrosten värinään kun keskipakovoima ei vedä hitailla kierroksilla lapoja tarpeeksi kovaa että olisivat täysin suorassa. Ainahan sitä hieman on, kuten Tohtori R ja 1m4s0_ sanoivatkin.
-
joo-o, Jussi !
Tuommoinen "härpäke" multakin löytyy ja kehtaan jopa tääl' mainita, etten oo ikinä sitä käyttänyt ;)
Eräs kokenut kopteristi mulle kerran mainitsi......Kun ostaa kunnon lapoja, niin ei tarvii moisia "juttuja" ajatella............. ??? ::) 8) :)
Radixin lavat varmaan on aikalailla balanssissa, eikös ne oo just niitä vähän enemmän hintavia, rankkaan lentoon ja 3D kikkailuun tarkoitetut lavat.. (vai muistanko väärin?)
-
Radixin lavat ei maksa mithään.. Tosi äijien lavat maksaa 180 dollaria + 30 dollaria niiden ohjelmointilaite + 25 dollaria niiden latauspiuha ja 30 dollaria niiden postitus amerikasta Suomeen.. Plus näkyjään verot kun tulliin jäi 8)
-
Radixin lavat ei maksa mithään.. Tosi äijien lavat maksaa 180 dollaria + 30 dollaria niiden ohjelmointilaite + 25 dollaria niiden latauspiuha ja 30 dollaria niiden postitus amerikasta Suomeen.. Plus näkyjään verot kun tulliin jäi 8)
ja nekin joudut kuitenkin tasapainottamaan ;)
-
En varmasti tasapainota :D
Yhtään lapaa en ole ikinä tasapainottanut..
-
kun tästä nyt oli puhetta niin tulipa koitettua!
hieman liian löysällä olevat päälavat ravistaa kopteria aika pahasti tietyllä kierrosalueella (niin pienillä jenkoilla ettei edes leiju) mutta kun kiristin ne niin kopukka ei ravistanu juuri ollenkaan...
lapoja ei oo tasapainotettu...
-
Ja jos toinen lapa on kireämmällä kuin toinen, ravistaa kopteri kierroksia nostaessa ja laskiessa...
-
Yhtään lapaa en ole ikinä tasapainottanut..
Tasapainota nyt mun mieliksi edes toinen lapa :P
-
Turha tänä kesänä mitään lapoja on tasapainottaa, kun hyttysiä on niin paljon että yhden leijutuksen jälkeen ovat kuitenkin epätasapainottuneet hyttysen raadoista... ::)
-
kun tästä nyt oli puhetta niin tulipa koitettua!
hieman liian löysällä olevat päälavat ravistaa kopteria aika pahasti tietyllä kierrosalueella (niin pienillä jenkoilla ettei edes leiju) mutta kun kiristin ne niin kopukka ei ravistanu juuri ollenkaan...
lapoja ei oo tasapainotettu...
Tarttis varmaan minun tilata jostain lapojen kireyden säätämiseen tarkoitettu mittalaite ellei asiaa voi hoitaa jollain muulla tavalla ortodoksisesti. Olisiko jollain kopteristilla hyvää ohjetta sopivaa kireyttä varten?
big m
-
kun tästä nyt oli puhetta niin tulipa koitettua!
hieman liian löysällä olevat päälavat ravistaa kopteria aika pahasti tietyllä kierrosalueella (niin pienillä jenkoilla ettei edes leiju) mutta kun kiristin ne niin kopukka ei ravistanu juuri ollenkaan...
lapoja ei oo tasapainotettu...
Tarttis varmaan minun tilata jostain lapojen kireyden säätämiseen tarkoitettu mittalaite ellei asiaa voi hoitaa jollain muulla tavalla ortodoksisesti. Olisiko jollain kopteristilla hyvää ohjetta sopivaa kireyttä varten?
big m
isommissa kopukoissa oon kuullu käytettävän sellasta että ku kopun nostaa nokka ylöspäin ja kädellä vähä ravistaa ni molemmat lavat valahtaa... tossa ainakaan omassa (trex500) ei toimi tollaset konstit ku lavat on niin pienet...
ihan kädellä kokeillen kyllä sen sit huomaa/oppii millon ne on sopivat ku parikertaa kattelee että kone ravistelee ja sitte kiristää lisää...
näin mä oon toiminu... en sitte tiedä onko tohon jotain aparaattia kehitetty? (tuskin)
-
Kuten Tohtori mainitsi, niin itse oon tehnyt vastaavan tempun Trex450 sekä 600:lla sekä aikoinaan Hughesilla.
Itse teen vaan kopterin ollessa kyljellään, mut eihän tossa mitään eroa taida olla.
Itse anna lapojen hieman valahtaa, mutta vain vähän.....On tähän mennessä toiminut.
Tästäkin on vanhoja juttuja foorumilla :)
-
Mä olen aina tasottanut lavat. Ja myös ns. Laatuklavoissa on ollut aina hieman tasapainottamista (radix, align), paitsi muistaakseni SAB lavat oli mulla ilman mitään teippejä.
Mä tasapainotan lavat siihen tehdyllä alumiini/hiilikuitu tasapainotuslaitteella, joka on tosi hyvä. käytettynä ostin muistaakseni 18e.
olis tosi hauska kokeilla tarkalla vaa'alla tasapainottamista, mut ei oo tullu hommattua.
-Lauri
-
Jäi vaivaamaan, piti laskea. xD
Laskin tuon maksimikierrosluvun mukaan mitä lavoissa sanotaan, eli 2650RPM.
Eli, tässä tapauksessa tarvittavat tiedot:
• Radius: = Lapa 425mm + lapaholderi 55mm = 480mm = 0,48m = r
• Kierrosluku: 2650RPM. -> 2650 / 60 = 44,17 kierrosta / s = m
• Lavan paino (normaali Align hiilikuitu) = 62g = f
F = 2 pi^2 f^2 m r^2
F = 2 pi^2 0,062 kg (44,17 1/s)^2 (0,48 m)^2 = 550N
yhteensä 55Kg veto - (alan ymmärtää painelaakereiden rasvaamisen tarpeellisuuden :D), kuulostaa aika suurelta, mutta kyllähän tuossa on tehojakin jo täydellä 60A:lla 1332w.
Tuolloin 62g lavassa 0,5g ero @ 2650RPM aiheuttaisi 443gramman vedon joka kierroksella toiselle puolelle.
Kun ajatellaan että tuo 443g stressi tulee pääroottorin nupille, tietysti myös koko pääakselille, enimmäkseen ylimmäiselle ja alimmaiselle laakereille, 44 kertaa sekunnissa.
Tai jos ajatellaan vaikkapa 5 minuutin agressiivista 3D lentoa missä kierrokset on kovilla, niin 443 gramman vitkutusta kertyy 13250 kertaa per lento 0,5 gramman tasapainoerolla.
Itselläni tais olla alunperin ~0,45g epätasapainoa jos nyt oikein muistan.. Kyllä kannattaa tasapainottaa lavat ja rasvata painelaakerit (ja muutkin pääakselin laakerit) ;)
En sitten mene takuuseen tästä laskutoimituksesta, jos joku on pielessä niin korjatkaa ihmeessä! :)
EDIT: Pientä muokkailua ja toiston poistoa.
-
>>55 Kg per lapa, 110 Kg yhteensä
nope :) forces act both ways. It doesn't matter if it's one or two blades.
-
Tää on tää perinteinen insinöörikompa.. eli voima on yhteensä tosiaan sen 550N, joka vaikuttaa lepariakseliin.
-
Tää on tää perinteinen insinöörikompa.. eli voima on yhteensä tosiaan sen 550N, joka vaikuttaa lepariakseliin.
-ah, ymmärretty :)
..tuommoset jää helposti huomaamatta kun tappelee numeroitten kanssa
-
Minkä arvoinen ruuvin pitää olla sitten vetomurtolujuudeltaan, että ei katkea... ;D
-
Minkä arvoinen ruuvin pitää olla sitten vetomurtolujuudeltaan, että ei katkea... ;D
-älä härnää.
;D
-
Eikös tuossa laskukaavassa nyt oleteta, että lavan koko paino on tuolla lavan päässä, 0,48 m pääakselista?
Massakeskipisteen sijainnilla kun on merkitysta syntyvien voimien kannalta, niin ei riitä että lavat ovat saman painoiset. Eli pelkkä tarkalla vaa'alla painojen yhdenmukaisuuden tarkastaminen ei riitä, toisin kuin usein tunnutaan ajattelevan?
-
Eikös tuossa laskukaavassa nyt oleteta, että lavan koko paino on tuolla lavan päässä, 0,48 m pääakselista?
Massakeskipisteen sijainnilla kun on merkitysta syntyvien voimien kannalta, niin ei riitä että lavat ovat saman painoiset. Eli pelkkä tarkalla vaa'alla painojen yhdenmukaisuuden tarkastaminen ei riitä, toisin kuin usein tunnutaan ajattelevan?
Ite oon tarkistanu ihan tuommosella ohukaisella hiilikuitutangolla, joita tuli keräityä Zap400:en lavoista, niitä kun hajottelin aika monta paria vuosia sitten.. Silloin kun ei koptereista ollut mitään tietoa eikä edes simulaattorikokemusta.. ::) -Jäipähän käteen edes hiilikuitutankoja ::)
Ensin lavat linjaan ja hiilikuitutangon avulla keskipiste, ja tasapainotus. Sen jälkeen punnitus ja tasapainotus mielellään painopisteen kohdalle ja tasaisesti sen ympärille. Sen jälkeen toinen tarkistus tangolla, että tasapainopisten on pysynyt samana.
Vois kyllä kokeilla tuota razor -juttua, tuntuu vaan että on monta kertaa vaikeempi projekti saada lavat täsmälleen tasapainoon, eli partaterän ruksi täsmälleen samaan kohtaan molemmissa lavoissa.. mutta kyllähän tuo tarkempi on.
-
Minkä arvoinen ruuvin pitää olla sitten vetomurtolujuudeltaan, että ei katkea... ;D
-älä härnää.
;D
Meinasinkin vain, että jos porukka pistää mitälie siwasta haettuja ruuveja vaurioituneiden tilalle, niin onko siinä sitten ruuvien mahdollinen katkeaminen ehkä varteenotettava ajatus...
Zenoahissa oli alkuperäinen kytkimen pultti luokiteltu 4.2, eipä tarvinut pähkäillä vaihtoa 8.8 lujuuteen..
-
Nooh..
Esim. M4 8.8 kestää vetoa 0.78*pii*r^2*800 --> 784 kg.
Tuo 0,78 tulee jännityspinta-alasta ja murtolujuus on 800N/mm2.
Et ei ne pultit yleensä kyl vedosta katkee 8)
-
Niimpä, mutta kun 450 kokoluokan alkuperäiset alignin pultit ovat M2x6mm... ::)
-
No kestää nekin melkein 200kg, jos lujuus on tosiaan se 8.8. Noi pienemmät pultit taitaa kuitenkin olla lujempaa kamaa, 10.9 tjs...
-
Nooh..
Esim. M4 8.8 kestää vetoa 0.78*pii*r^2*800 --> 784 kg.
Tuo 0,78 tulee jännityspinta-alasta ja murtolujuus on 800N/mm2.
Et ei ne pultit yleensä kyl vedosta katkee 8)
Eikös tulla jo joku laskenut 550N... , niin ja jollei kestä, niin sitten katkeavat! Empä ejatellut viilaavani pilkkua.. Kunhan heitin ilmaan ajattelun aihetta... ;D
-
Niin, 550N ~ 55kg
-
Eikös tuossa laskukaavassa nyt oleteta, että lavan koko paino on tuolla lavan päässä, 0,48 m pääakselista?
Massakeskipisteen sijainnilla kun on merkitysta syntyvien voimien kannalta, niin ei riitä että lavat ovat saman painoiset. Eli pelkkä tarkalla vaa'alla painojen yhdenmukaisuuden tarkastaminen ei riitä, toisin kuin usein tunnutaan ajattelevan?
kyllä ite ainakin tarkistan ihan tuommosella hiilikuitutangolla keskipisteen kohdalle ensin, sitte vasta tasapainoerot, lisäpaino siihen keskipisteeseen, sen jälkeen toinen tasapainotarkistus kun ovat saman painoisia.
http://www.dream-models.com/eco/Blade_balancing.html (http://www.dream-models.com/eco/Blade_balancing.html)
-
Niin, 550N ~ 55kg
OK.. 55kg=539Nm Lähtiköhän jo vähän OT:ksi... ;D
-
Niin, 550N ~ 55kg
OK.. 55kg=539Nm Lähtiköhän jo vähän OT:ksi... ;D
Todellakin..!! Ja se on N, ei Nm. Päiväntasaajallahan luku voi olla vähän eri :P
-
Jep! Juuri noin. Mitä noista vääntämään..
-
Tasapainottelin tossa kolme paria alignin 205 hiilarilapoja. Oli aika rajuja eroja samassa paketissa. Säännöllisesti joka paketissa lapojen painopiste ero oli joku 5 mm vähintään. Kahdessa oli samassa kohtaa painopiste, ja sattui oleen sisimpänä. Muihin sitten lisäilin kohtuullisen köntin epoksia lavan juuren ympärille. Huomenna töissä sit tarkkuusvaa-alla painot kohalleen teippiä painopisteeseen lisäten. Pitäs rittää vaa-an 0,001g tarkkuus. Viis lapaa pitäisi saada vähintään kohalleen. Ja jättää yksi mikä on mallikappaleena jos joutuu jonkin uusia.
-
No nyt on lavat 2 mg tarkkuudella saman painoset. Luulis riittävän tarkkuus. Paino n. 9,215g/kpl
-
Mulla näytti vbar että on tärinää koko lennon ajan. Allun omat 325d pro lavat. Kolmee teipin palaa lavan päähän mikä oli kevyempi ja painopistee väärin. Painopiste nyt aika hyvä ja tasapaino 99,9%. Vbar näytti kolme high vibbii jossain välissä. En tiedä kuinka herkkä toi baari on?? Nyt vaan kovaa lentoo. Radixit on ollu aina 100%. Mitä mulla on ollu. Edget 353 en o vielä aukassut pakettii.
-
Mulla näytti vbar että on tärinää koko lennon ajan. Allun omat 325d pro lavat. Kolmee teipin palaa lavan päähän mikä oli kevyempi ja painopistee väärin. Painopiste nyt aika hyvä ja tasapaino 99,9%. Vbar näytti kolme high vibbii jossain välissä. En tiedä kuinka herkkä toi baari on?? Nyt vaan kovaa lentoo. Radixit on ollu aina 100%. Mitä mulla on ollu. Edget 353 en o vielä aukassut pakettii.
Pyörittele ensimmäisenä koko kierrosalue läpi ilman mitään lapoja ja katso tärinälogi. Se kertoo onko vika lavoissa vai jossain muualla. Jos edelleen on kovia tärinöitä niin sitten etsimään mikä sen aiheuttaa.
-
Pyörittele ensimmäisenä koko kierrosalue läpi ilman mitään lapoja ja katso tärinälogi. Se kertoo onko vika lavoissa vai jossain muualla. Jos edelleen on kovia tärinöitä niin sitten etsimään mikä sen aiheuttaa.
Aivan puhtaat logit ilman lapoja. On lavoissa ollu vikaa. Lapa uraa en o 100% säätänyt. Katson perä lavat että ne on tasapainossa. Sitten lisää testii.
-
Aivan puhtaat logit ilman lapoja. On lavoissa ollu vikaa. Lapa uraa en o 100% säätänyt. Katson perä lavat että ne on tasapainossa. Sitten lisää testii.
Jos on lapauraa, se on siinä. Toisessa lavassa on siis aina esim. 0,5 astetta enemmän tai vähemmän kulmia plus tai miinus, kuin toisessa
Tämä ilmiö kertaa nupin kierrokset = tärinää.
t:k
-
Jos on lapauraa, se on siinä. Toisessa lavassa on siis aina esim. 0,5 astetta enemmän tai vähemmän kulmia plus tai miinus, kuin toisessa
Tämä ilmiö kertaa nupin kierrokset = tärinää.
t:k
Nymmää tän vasta hahmotin. Eli kun siinä toisessa on enempi kulmaa kun toisessa, nostaa se epätasaisesti ja se epätasainen noste pyörii kun hyrrä kopterin ympäri. Tottakai se vähkää sitä pääakselia eestaas ja vatkaa kopteria samalla...
Olisin varmaan aiemminkin hahmottanu mut en oo koskaan tullu ajatelleeksi tarkemmin. Mulle on riittäny se että lapauran tarvii olla kohdallaan ja sillä selvä :D (Jos siis sen jaksaa säätää kohdilleen)...
-
Nymmää tän vasta hahmotin. Eli kun siinä toisessa on enempi kulmaa kun toisessa, nostaa se epätasaisesti ja se epätasainen noste pyörii kun hyrrä kopterin ympäri. Tottakai se vähkää sitä pääakselia eestaas ja vatkaa kopteria samalla...
Olisin varmaan aiemminkin hahmottanu mut en oo koskaan tullu ajatelleeksi tarkemmin. Mulle on riittäny se että lapauran tarvii olla kohdallaan ja sillä selvä :D (Jos siis sen jaksaa säätää kohdilleen)...
Juu. kyllä siihen mullakin meni aikansa että hokasin mistä on kyse.
Ei päivää ettei jottaan uutta.
t:k